بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
با توجه به تعطیلی دو روزه بازارهای مالی در پایان هفته، علی رغم همه تدابیر امنیتی اتخاذ شده در کشور و اعلام سه روز عزای عمومی، در كمال ناباوري و برخلاف برآوردها و انتظارات همه تحليلگران، بازارهای مالی فرانسه و بورس پاريس تنها در اولین روز معاملاتی خود با افت مواجه شد؛ بطوریکه شاخص 40 شرکت برتر CAC کمتر از چهار واحد ریزش داشت و حتی در روز معاملاتی بعد از آن با رشد قابل توجه مواجه شد تا در نهایت طی دو هفته اخیر برآیندی مثبت را نسبت به زمان بروز حملات تروریستی در پیش گیرد.
کد خبر : ۱۵۷۷۵۵
نویسنده :
کیوان فر
میلیون ها اوراق بهادار در حالی روزانه در بازار بورس داد و ستد می شود که شیوه قیمت گذاری اوراق مورد معامله در آن حاصل فعل و انفعال متغیرهای مختلفی می باشد که هر یک به طریقی و با شدت متفاوتی بر قیمت اوراق مزبور تأثیر می گذارد.

به گزارش بورس نیوز، به طور کلی در یک بازار کارا، قیمت ها علایم مناسب و صحیحی برای تخصیص منابع هستند و چنانچه در یک بازار، قیمت اوراق بهادار، در هر لحظه از زمان انعکاس کاملی از همه اطلاعات در دسترس باشد، می توان آن بازار را کارا نامید. اما تفاوت یک بازار کارا با بازاری ناکارا چیست؟ بازار سرمایه و بورس ایران از نظر کارایی چه وضعیتی دارد؟ شايد بتوان پاسخ اين دو سوال را در بررسي بورس فرانسه پس از حوادث تروريستي اخير پيدا كرد.

نمودارهای ذیل شاخص های بورس پاریس را طی یک ماه گذشته نشان می دهد؛ زمانی که در تاريخ 22 آبان ماه سال جاری حملات تروریستی در پاریس رخ داد و تعداد زیادی از مردم بی گناه طی این حادثه کشته شدند. اتفاقی که به نوبه خود در بازارهای مالی فرانسه و ديگر كشورها، ریسک سیستماتیک ایجاد کرد و ترس سرمایه گذاران بابت تکرار حادثه ای مشابه را در پی داشت.

اگر ایران جای فرانسه بود، امروز شاخص بورس آن چه وضعیتی داشت؟ / ميان پل حافظ تا برج ايفل تفاوت از زمين تا آسمان است

اگر ایران جای فرانسه بود، امروز شاخص بورس آن چه وضعیتی داشت؟ / ميان پل حافظ تا برج ايفل تفاوت از زمين تا آسمان است

در پي بروز اين حوادث ناگوار اما اغلب تحليلگران و كارشناسان به ويژه تحليلگران فعال در بازار سرمايه ايران انتظار داشتند شاخص هاي بورسي و قيمت سهام اكثر شركت ها دچار بحران شديد شده، به صورت قابل توجهي كاهش يافته و ارزش معاملات بازار سهام در پاريس به كمترين ارقام سقوط كند.

حوادثی که حتی منجر به خاموش شدن چراغ های برج ایفل پس از 45 سال و به نشانه عزای عمومی سه روزه گردید. ضمن اینکه کشتار وحشیانه مردم بی گناه در این حملات و بسته شدن مرزهای این کشور جهت برقراری امنیت هر چه بیشتر، همگی از وجود نگرانی هاي شديد در این کشور حکایت داشت.

با این وجود، با توجه به تعطیلی دو روزه بازارهای مالی در پایان هفته، علی رغم همه تدابیر امنیتی اتخاذ شده در کشور و اعلام سه روز عزای عمومی، در كمال ناباوري و برخلاف برآوردها و انتظارات همه تحليلگران، بازارهای مالی فرانسه و بورس پاريس تنها در اولین روز معاملاتی خود با افت مواجه شد؛ بطوریکه شاخص 40 شرکت برتر CAC کمتر از چهار واحد ریزش داشت و حتی در روز معاملاتی بعد از آن با رشد قابل توجه مواجه شد تا در نهایت طی دو هفته اخیر برآیندی مثبت را نسبت به زمان بروز حملات تروریستی در پیش گیرد.

شاخص 250 SBF بورس پاریس نیز طی همین بازه زمانی به میزان مشابه کاهش یافت و در روز بازگشایی بازارها بعد از پایان تعطیلات آخر هفته، به رقم 3690 واحد رسید که کمترین میزان در دو هفته اخیر بوده است. حال آنکه شاخص مذکور نیز طی دومین روز معاملاتی بعد از این حادثه به روال عادی خود بازگشت و رشد خود را دوباره از سر گرفت.

این در حالی است که شاید کمتر کسی فکر می کرد دو روز معاملاتی بعد از بروز این اتفاق بازارهای مالی فرانسه به سرعت به مدار منطقی خود بازگشته و از هیجانات دوری کند.

البته این روند به خوبی حاکی از وجود اقتصادی کارا و به دور از هیجانات و احساسات است که موجب شده بازارهای مالی اين كشور متناسب با شرایط مطلوب اقتصادی، آن هم در مدت کوتاهی به مسیر اصلی خود بازگشته و حتی بعد از گذشت دو هفته برآیندی مثبت را نیز اتخاذ کند. بطوريكه در دومين روز از معاملات سهام در بورس پاريس سرمايه گذاران اين بازار شاهد رشد قابل قبول شاخص و قيمت سهام اغلب شركت ها بودند. موضوعي كه باور كردن آن براي هر سرمايه گذار و سهامداري آسان باشد، اما براي سهامداران بازار سرمايه كشورمان غيرقابل باور است. چراكه در بورس ايران اتفاقات كوچك همواره نوسانات بسيار شديدي را در بازار ايجاد كرده و تلاطمات ناشي از آن تا مدت ها در روند معاملات باقي مي ماند.

زيرا باور چنين موضوعي براي سرمايه گذاران بورسي که قهر 10 روزه رییس جمهور سابق در سال 1390، بورس را برای چند روز به کما برد؛ یا سخن رییس جمهور یک کشور دیگر در آن سوی کره زمین پیرامون اقتصاد کشورمان و تحریم های بین المللی روند آن را نزدیک به یک ماه با نوسانات منفی شدید همراه ساخت و يا بازاری که اتخاذ یک سیاست پیرامون نرخ خوراک مصرفی شرکت های فعال در یک صنعت خاص، کل سهام فعال در صنایع مختلف را برای یک بازه دو ساله به مدار نزولی سوق داد و حتی بعد از رفع آن معضل نیز همچنان شرایط نزولي با همان قدرت سابق و حتي اندكي بيشتر پابرجاست، نه تنها سخت بلكه تا حد زيادي غيرممكن است.

بر اين اساس، عدم وجود کارایی در اقتصاد ایران آنچنان محسوس است که بازار سرمايه ما تحت تأثیر کوچکترین رویداد، بزرگترين واکنش را از خود نشان می دهد. بطوریکه تنها صحبت یک مقام دولتی پیرامون وجود حباب در قیمت برخی سهام شركت ها، ماه ها بورس را دچار تلاطم و ناآرامی می کند. بازاری که نه رشد آن هدف دارد و نه افت آن. نه برای صعود بهانه ای نیاز دارد و نه برای نزول دلیل مشخصی. اما اشکال کار کجاست؟

آیا در بازارهای مالی و سرمایه ای کشوری همانند فرانسه تنها تحلیلگران ماهر فعال بوده و سرمایه گذاری می کنند که این چنین رفتارهایشان به دور از هیجانات است؟ یا اینکه علت نحوه مدیریت اقتصاد این کشور است که موجب شده تا این اندازه اعتماد نسبت به عملکرد، اقتصاد و چشم انداز آتی آن زیاد باشد که چنین رویدادی با درجه اهمیت بالا تنها یک روز تعادل بازارهای آن را بر هم می زند. از این رو بایستی پرسید واقعاً دولت فرانسه چه تدابیری اندیشید که توانست در مدت زمان بسيار کوتاهی بازار بورس خود را به آرامش لازم برساند؟

حال آنکه در ایران حتی با کلید تدبیر نیز دماسنج اقتصاد پس از گذشت دو سال هنوز نتوانسته به درجه ای بازگردد که نشان دهنده حرارت و وضع واقعی اقتصاد کشور باشد. شاید بد نباشد به سراغ تئوری های دنیا برویم که سرمایه گذاران بازارهای آنها را هنگام بروز اتفاقات غیرقابل پیش بینی تنها یک روز نگران می کند و در بازه زمانی کوتاهی دوباره همه چيز به جاي اول بازمي گردد، اما در ایران مسیری طولانی باید برای رسیدن به يك آرامش نسبي طی شود.

اما نکته جالب تر این است، طی همین مدت كه بازار سرمایه ایران با آرامش سياسي و به دور از چنين تهديداتي بوده، با افت بازدهی سهام مواجه شده و حتی شاخص کل آن همانطور که در شکل ذیل مشخص می باشد، کاملاً روندی نزولی را سپری کرده است.

اگر ایران جای فرانسه بود، امروز شاخص بورس آن چه وضعیتی داشت؟ / ميان پل حافظ تا برج ايفل تفاوت از زمين تا آسمان است

بطوریکه در این بازه نماگر مذکور با سیری نزولی از رقم 63 هزار و 56 واحدی تا مدار 62 هزار واحدي سقوط كرده است تا بازدهی منفی را عاید سرمایه گذاران بورسی کند.

اگر ایران جای فرانسه بود، امروز شاخص بورس آن چه وضعیتی داشت؟ / ميان پل حافظ تا برج ايفل تفاوت از زمين تا آسمان است

از این رو، شاید اگر از دید سرمایه گذاران بورسی در ایران به اتفاقات اخیر فرانسه نگاه کنیم، شاید بایستی جای روند شاخص بورس ما با شاخص بورس پاريس عوض می شد. چرا که ایران در آستانه لغو تحریم های بین المللی است و روزانه شاهد رفت و آمد گروه های متعدد سرمایه گذاران خارجی از کشورهای مختلف و نیز حضور مدیران شرکت های بزرگ دنیا برای آغاز همکاری با شرکت های ایرانی و از سرگیری روابط اقتصادی و تجاری با آنها هستیم که در همین مدت نیز قراردادهای بین المللی بزرگی منعقد شده تا به دنبال آن چشم انداز اقتصادی کشور بیش از گذشته روشن شود؛ حال آنکه بورس ایران طی دو هفته اخیر وضعیتی به مراتب بدتر از بورس فرانسه را در اختیار داشته است.

بر همین اساس به عنوان آخرین جمله بایستی این سوال را پرسید که اگر در روز رخداد این حادثه تروریستی ایران جای کشور فرانسه می بود، شاخص های بورسش امروز چه روندی را در پیش می گرفت؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
ایران فعلا جای کشورهای دوست وبرادرمون مثل افغانستان فلسطین لبنان عراق وسوریه است شایدتاکیدمیکنم شاید چندهزارسال دیگه بتوانیم جای فرانسه باشیم
غلام رضا حيدري
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
شاخص تو ايران به صفر ميرسيد
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
چی رو با چی مقایسه میکنی
ما.... فرانسه؟!!


ببین اگه یکی از این اخلاسها تو فرانسه بود چه بر سر دولتمرداشون می آوردن!!
علی شاه
GERMANY
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
بورس نیوز جان
گوش شنوایی نیست
اینجا چیزی به اسم وجدان کاری و مسئولیت پذیری وجود نداره
اینجا هر کی زور و پولش بیشتر باشه حرف اول را میزنه

اینجا اگر مردم اندکی از ضررشون برگرده، مسئولان دلسوزمان دچار نگرانی میشن و 60 تا مصاحبه میکنند ، ولی اگه 65 درصد سرمایه ی عمرمون بسوزه ، میگن بازار روند عادی داره

مقایسه ما با فرانسه کار بسیار اشتباهیست
کدوم فاکتور ما به اونها شبیهه که بورسمون شبیه اونها باشه؟

اونها سبد کالا میدن و درش مردم تو صف تحقیر میشن ؟

اونجا قیمت هر کالا صبحش با عصرش متفاوته ؟

اونجا 2 سال به مردم میگن تحریمها کاغذ پاره س و فلان ، اما الان روزی 400 بار میگن اوضاع بخاطر تحریمها خرابه ؟

اونجا آیا یه مسئولی میتونه مجموعه ی خودش را به گند بکشه و اصلا هم پاسخگو نباشه ؟

وضع بازار را ببینید
واقعا تهوع آوره
هر روز سراسر بازار منفیه اما حدود 2 ماهه دیگه جوری شاخص مهندسی میشه که دیگه بمب هم تکونش نمیده

صداقت اینجا مرده
معلم
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
صداقت اینجا نمرده .....

بلکه با قساوت و بیرحمی در مقابل دیدگان مردم به قتل رسیده .

زیرا شهر ما شهر دانایان نبود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
در بازار ایران شفافیت وجود نداره
مدیران منافع خودشون را می خواهند نه منافع سهم را
90بازار سهام ایران دولتی و شبه دولتی است
دولت های ایران از نوسانات بورس برای کسری بودجه و یارانه استفاده می کنند
و اینکه سهامداران سواد مالی شان نسبت به سهامداران فرانسه کمتر است
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
100 سال دیگه صبر کنیم ما هم اقتصادمون پویا میشه
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
از شما بورس نیوز عزیز کمال تشکررا دارم می دانی چرا بورس ما به این حالت افتاده چون بوقچیهای ماهواره ای دنیا بیشترشان در دست اسرائیل وغرب می باشد و آنها هم چیز کوچک منفی را در ایران این قدر بزرگ می کنند ماهم فکر می کنیم دنیای ایران به آخر رسیده اگر دیر بجنبیم. آن از خدا بیخبران سرمایه ما سهل فرزندان مارا هم از خانواده می گیرند فقط چاره کار تحریم رسانه های بیگانه توسط مردم عزیز مان می باشدیک مثال .گفتند تادوره آخر ریاست جمهوری اوباما بدهی آمریکا به 20تریلیون دلار می رسد ولی ایران ما بدهی انچانی ندارد حالا چرا در ظاهر وضعش خوب است چون همه دنیا را به خودش گره زده می گه اگر بروم جهنم همه را با خودم میبرم به خاطر همین سرپا مانده
ناشناس
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
بدهی امریکا را با ایران مقایسه نکن
ارزش دلار را با ریال مقایسه کن {دکتر}
آشنا
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
شما از آگاه شدن مردم میترسید . فعلآ بلطف امثال شما 99درصد مردم ایران خسرالدنیا والاخره شده اند
ناشناس
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
ببند بابا حال نداری ...

بدبخت خودتم میدونی تاریخ مصرف این چرندیات خیلی وقته گذشته ...

شریک دزد و رفیق قافله که میگن , تویی .
علی شاه
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
خدا را شکر که این آمریکا و اسرائیل هست که شما عزیزان همه ی کوتاهی ها و نسنجیده کاریها و بی مسئولیتی ها را به گردن اونها بندازید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
اگر ایران جای فرانسه بود امروز بورس ایران روی منهای 650000 - قرار می داشت
فرهاد
KAZAKHSTAN
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
قاصدکی که خودش را وزنه صقیلی میداند و مدام از قدرت و استواری خودش تعریف و تبلیغ میکند ولی با هر نسیم از هر سو به هوا میرود و زیر و رو میشود حکایت دولت و تیم اقتصادی اوست. دولت قبل هم که بمراتب بدتر از این بود.
علی شاه
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
آفرین بر شما
پوریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
اخه برادر شما چه انتظاری داری !

ما همه چیزمون شعاره و مرگ بر این مرگ بر اون .

بورسمون هم شعاره !
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
الان آخر بازار شاخص مثبت میشه نگران نباشید
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
سلام هر روز آخر وقت شاخص مثبت میشه اما ارزش سهام من کم میشه اگه میشه سازمان بورس یک کلاس آموزشی برای سهام داران برگزار کند تا ما هم مثل سازمان بورس شاخص مان را مثبت کنیم .
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
تازه اونا سهامی امسال فارس هم ندارن که هروقت دلشون خاست یه کمی جابجا کنن تا شاخصشون مثبت بشه !!! تفاوتش از زمین تا سیاره پلوتونه. تا اسمون که راهی نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
کشور های دوست و برادر و اختلاس کنندگان عزیز یه وقت نارحت نباشن اصلا ما مردم مهم نیستیم .
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
فقط بورس؟؟؟بورس که همینجوریش تعطیله خدای نکرده یه بمب هم بترکه دیگه...دلار بگو آلان چند میشد؟؟؟همینجوریش هیچی نشده داره پرواز میکنه..
فرهاد
KAZAKHSTAN
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
قاصدکی که خودش را وزنه صقیلی میداند و مدام از قدرت و استواری خودش تعریف و تبلیغ میکند ولی با هر نسیم از هر سو به هوا میرود و زیر و رو میشود حکایت دولت و تیم اقتصادی اوست. دولت قبل هم که بمراتب بدتر از این بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
بابا کجای کاری تو سوریه اتفاق میافتد شاخص بورس ایران سقوط وسهام ایران صف فروش وجالب اینکه توسوریه بورسش همان موقع صعوذ میکنه مگر سال قبل همین اتفاق نیفتاد .ما را نخندون کارشناس بس که تو این مملکت خندیدیم روده هامون در اومد..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
توي ايران دلار رو به يه عده مستضعف كه اگه همه جيباشونو بگردي 100 هزارتومن پيدا نمي شه و به عشق مولايشان پياده چند صد كيلومتر را مي پيمايند 3800 تومن مي فروشند مدام دم از اسلام و شهادت و امام حسين مي زنيم از هر زائر به اسم رواديد 150 هزار تومن مي گيريم و ... مخم تركيد
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
اینجا کشور گل و بلبل است همه چیزمان با همه دنیا فرق میکنه فقط بلدیم یک عده را از کار بیکار کنیم دایم براشون سخنرانی کنیم از این و ان بد بگیم وو شعار بفرستیم با مشت گره کرده خودمان را الکی باد کنیم برای همه و هی شاخ وشونه بکشیم خصوصا برای امریکا ما دویست سال دیگه اگه فرانسه هیچ حرکتی نکنه به اون نمیرسیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
صف اول برای گول زدن من وشما است فرانسوی در صف اول نمی ایستد ولی دروغ تحویل نمی دهد
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
خیلی از این مشکلات را باید در قانون اهرم محور بورس ایران پیگیری کرد قانون بورس را اصلاح واقعی کنید در واقع جهانی کنید تا تمام حرکت سهامداران اصلاح شود و تحت تاثیر این قانون که حاکم است نباشد آن زمان است با منطقی شدن قانون حرکت سهامداران خالی از ترس و هیجان میشود ...
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
زنده و پایدار باشند عزیزانی که شعار نمی دهند و واقعیت ها را می گویند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
وقتی ریاست جمهور (دانشمند نژاد )کشور میگه بورس قمار بازیست واقتصاد کشور را به این روز میاندازد چه انتظاری از مردم میتوان داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
ما ملتی هستیم که به دلالی بیشتر اهمیت میدهیم تا تولید رادیو و تلویزیون هم کارهای دلالی زمین خواری و....را تبلیغ و تشویق میکنند