بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
موضع ما در مقابل بیمه گران خارجی از موضع فروشنده – خریدار است و اینگونه نیست که ایران تنها خریدار خدمات بیمه ای باشد. بلکه موضع فروشنده – خریدار یک رابطه برد برد است. ضمن اینکه صنعت بیمه نیازی به سرمایه های خارجی ندارد و از بورس تأمین مالی لازم را انجام می دهد.
کد خبر : ۱۵۷۷۸۰
نویسنده :
کیوان فر

رییس کل بیمه مرکزی صبح روز جاری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بر پایین بودن بازده صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، محمد ابراهیم امین با اشاره به اینکه سال گذشته شرکت های بیمه حدود 700 میلیارد تومان سود به سهامداران خود تخصیص دادند، گفت: با توجه به سرمایه 6500 میلیاردی موجود در صنعت بیمه، بازده کلی صنعت حدود 11.5 درصد به دست می آید که در مقایسه با بازار ارز، سود بانکی و سایر صنایع بورسی رقم بسیار کمی است. همین عامل موجب شده سهام بانکی در بورس نیز خریداری نداشته باشد و با کاهش قیمت سهام مواجه گردد.

وی درخصوص میزان زیان وارده به این صنعت نیز افزود: سامانه شرکت های بیمه از بابت بیمه های شخص ثالث متحمل زیان شده اند؛ بطوریکه از بابت ارایه همین خدمات بیمه ای در سال 92، مبلغ 1200 میلیارد تومان و در سال 93 حدود 600 میلیارد تومان زیان دیده اند که لطمه های سنگینی را به صنعت وارد آورده است.

این مقام مسئول با اشاره به نهایی شدن لایحه اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در مجلس اظهار داشت: در آیین نامه جدید که دولت نگارش آن را به بیمه مرکزی واگذار کرده و باید توسط شورای عالی بیمه و دولت تصویب شود، ریسک هایی از جمله نوع و کاربری خودرو نیز در تعیین حق بیمه شخص ثالث لحاظ خواهد شد. اما بررسی ها نشان می دهد 70 تا 80 درصد حوادث رانندگی ناشی از خطای انسانی و تخلفات راننده بوده است. از این رو در لایحه مذکور که بزودی به قانون تبدیل می شود، دو عامل خودرو، کاربری و ایمنی آن و نیز نمرات منفی راننده و تخلفات رانندگی لحاظ خواهد شد و به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی موردی مبنی بر توجه به اقشار آسیب پذیر و خودروهایی که مورد استفاده عموم جامعه است، در نظر گرفته شده تا بیمه ها در این رابطه با مردم مساعدت لازم را اعمال کنند. این قانونی جامع، کار ساز و مترقی است که اگر به درستی مطالعه، بررسی و اجرایی شود، دیگر هیچ کس بابت خسارات ناشی از حوادث رانندگی به زندان نمی رود.

امین تأکید کرد: در این راستا صندوق تأمین خسارت بیمه بدنه یکی از مکمل های صنعت بیمه است که در ین قانون تکالیفی برای آن دیده شده تا اگر میزان خسارات بالاتر از تعهدات بیمه گر بود، نیازی به مراجعه افراد به بیمه ها نباشد و صندوق خسارات وارده را پرداخت کند. بر همین اساس حق صندوق از بیمه ها متناسب با خدمات قابل ارایه سه درصد افزایش یافته و به هشت درصد رسیده است.

پرداخت غرامت به بازماندگان فاجعه منا

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه تاکنون 50 درصد غرامت از طرف بیمه ها به بازماندگان فاجعه منا پرداخت شده، گفت: این غرامت طبق قرارداد با سازمان حج و زیارت و بیمه گر 50 میلیون تومان بوده و مقوله ای متفاوت از دیه است. چرا که پرداخت بیمه بر عهده مقصر حادثه یعنی عربستان سعودی است که زمینه بروز این فاجعه را فراهم آورده است.

واگذاری تعهدات 1000 میلیارد تومانی بیمه توسعه به بیمه ایران

وی در خصوص مشکلات مرتبط با بیمه توسعه نیز تأکید کرد: بیمه مرکزی برای کاهش فشارهای ناشی از مطالبات مردم، مبلغ 200 میلیارد تومان به بیمه ایران پرداخت کرده که با این مبلغ حدود 14 تا 15 هزار پرونده تعیین تکلیف شد. همچنین با پیگیری های قانونی و قضایی سهامدار عمده این شرکت بیمه ای متعهد شد از املاک شخصی خود تعهدات شرکت را بپردازد که در این راستا سهامدار مذکور املاکی را معرفی کرده است. اما بسیاری از این املاک در سایر استان ها بوده و یا دارای حکم قضایی هستند و در حالت توقیف یا رهن به سر می برند.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم قیمت گذاری املاک مذکور، هیأتی کارشناسی متشکل از نمایندگان منتخب بیمه ایران، بیمه توسعه و بازپرس ویژه پرونده تشکیل شد.

امین گفت: تاکنون معادل 150 میلیارد تومان از املاک بیمه توسعه به بیمه ایران منتقل گردیده و حدود 400 میلیارد تومان نیز ملک برای پرداخت این مطالبات معرفی شده که با این مبلغ می توان حدود 20 هزار پرونده دیگر را تعیین تکلیف کرد.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه برآورد کلی از مجموع تعهدات بیمه توسعه رقمی در حدود هزار میلیارد تومان است، تأکید کرد: تاکنون 230 میلیارد تومان پرداخت شده و بایستی مابقی تعهدات پس از ارزش گذاری املاک انجام پذیرد.

نیازی به حضور سرمایه گذار خارجی نداریم؛ از بورس تأمین مالی می کنیم

امین در خصوص حضور شرکت های خارجی در ایران پس از لغو تحریم ها گفت: در حال حاضر تقاضایی از سوی شرکت های بیمه ای خارجی برای راه اندازی شعبه در کشور نداشته ایم و بیشتر آنها به بازار بیمه اتکایی ما چشم دوخته اند. اما اینکه منظور ایجاد بازاری رقابتی باشد نیز بایستی گفت که در حال حاضر صنعت بیمه کشور توان طراحی، صدور و ارایه هر گونه خدمات بیمه ای را دارد و نیازی به ورود خارجی ها نیست. البته موضع ما در مقابل بیمه گران خارجی از موضع فروشنده خریدار است و اینگونه نیست که ایران تنها خریدار خدمات بیمه ای باشد. بلکه موضع فروشنده خریدار یک رابطه برد برد است. ضمن اینکه صنعت بیمه نیازی به سرمایه های خارجی ندارد و از بورس تأمین مالی لازم را انجام می دهد.

سه نیاز صنعت بیمه در پسا تحریم

رییس شورای عالی صنعت بیمه در خصوص نیازهای صنعت با توجه به چشم انداز دوره پسا تحریم تأکید کرد: مهمترین نیاز صنعت بیمه core insurance یا نرم افزاری جامع است که بتواند تمام گزارش های مدیریتی، مالی، صورت های سود و زیان و میزان خسارات و تعهدات را بدون دخالت صادر کند و امکان کنترل داخلی را نیز برای شعب مختلف بیمه ها تعبیه کند. چرا که حدود 15 شرکت بیمه ای از نرم افزار کنونی استفاده می کنند که این موضوع مشکل ساز بوده است. همچنین با ورود به دوره پساتحریم می توان در خصوص رتبه سنجی و اعتبار سنجی بیمه ها و آموزش های حرفه ای از امکانات سایر کشورها استفاده کرد.

تاکنون متقاضی خارجی نداشته ایم

امین در خاتمه افزود: اما چنانچه سرمایه گذاران خارجی قصد خرید سهام بیمه ها با هدف مشارکت در مدیریت شرکت ها را داشته باشند، برای استفاده از تجربیات و دانش جدید در صنعت بیمه از حضور آنها استقبال می کنیم، هر چند تاکنون متقاضی خارجی در این رابطه وجود نداشته است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اراک بورس
-
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
چرا آقا اینقدر دروغ میگی شما که نمیتونی سازمان خودت را لا اقل توی قیمت شخص ثالث یکسان سازی کنی و هر شرکت بیمه ای قیمت خودش رادارد حال راجعبه سرمایگذاری خارجی اظهارنظر نکن؟
ناشناس
CANADA
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
اره راست ميگه نيازي به خارجي نداره. بيمه هاتون خارج از ايران

يك ريال ارزش نداره
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
اره راست میگه بنده ........ دست تو جیب سهام داران بدبخت میکنه زورش که به گنده نمیرسه اصلا بلد نیست با انها تعامل یا معامله بکنه
كلاه قرمزي
UNITED STATES
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
خدا پدر تو را بيامرزه كه حداقل راست گفتي يك سهمي مثل بيمه دانا را وارد بورس ميكنيم به قيمت ٢٦٠٠تومان قالب ميكنيم به سهامداران حقيقي و كسب درامد مينماييم و احتياجي هم به سرمايه گذار خارجي نداريم.
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
کار از این حرفا گذشته...
شعباني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
آقا فكر ميكنه بورس كميته امداد هر كي پول نياز داشت ميتونه بياد بورس واز مردم پول بگيره نه آقا مردم پول مفتي نميدن دربرابر پول سود مي خوان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
عقل که نباشد جان در عذاب است. تو همین دوسال که از بورس تامین مالی کردید کل اقتصاد نابود شد و بزودی علامت عمده ان با ورشکستگی تامین اجتماعی و نداشتن توان پرداخت حقوق بازنشستگان رسوا خواهید شد.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
اقای امین ظاهرا خبر نداری بورس ایران ارزشش 50 درصد کاهش پیدا کرده واقعا پولداری هم بی خبری هم می اورد لطفا مشاور خود را عوض کن لااقل خودت هم گزارش ها بخوان فقط حرف مشاور به تو گزارش داده نخوان یک کمی سختی کار هم درک کن