بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
در بررسی بازدهی صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس مشخص شد:

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در اوراق مشارکت پیشتاز کسب بازدهی مثبت

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله که در کشورهای خارجی با افزایش تقاضا و استقبال سرمایه گذاران مواجه شده، در کشورها توسط شرکت فرابورس تأسیس شد. به گونه ای که اولین پذیره نویسی واحدهای صندوق های قابل معامله در 29 مرداد ماه 92 انجام شد و تابلوی ETF در ششم مهر ماه همان سال افتتاح گردید.
کد خبر : ۱۵۷۷۹۳
نویسنده :
جمشیدی
صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس یا صندوق های ETF از سال 92 در بازار سرمایه حضور یافتند تا با برخورداری از مزیت هایی که نسبت به سایر ابزارهای مالی و صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارند، بسترهای لازم را برای اعطای بازدهی مناسب به سرمایه گذاران فراهم کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله که در کشورهای خارجی با افزایش تقاضا و استقبال سرمایه گذاران مواجه شده، در کشورها توسط شرکت فرابورس تأسیس شد. به گونه ای که اولین پذیره نویسی واحدهای صندوق های قابل معامله در 29 مرداد ماه 92 انجام شد و تابلوی ETF در ششم مهر ماه همان سال افتتاح گردید.

این در حالی است که به نظر می رسد، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در فرابورس علیرغم سایر کشورهای خارجی با استقبال اندک سرمایه گذاران مواجه شده است. چرا که از یک سو ورود این صندوق ها با نابسامان شدن اوضاع بازار سرمایه مصادف شد و از سوی دیگر تجربه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری مشترک در سهام طی سال های گذشته به گونه ای بوده که بازدهی مناسبی را به سرمایه گذاران خود اعطا نکرده و موجبات رضایت آنها را فراهم ننموده است.

بر اساس اطلاعات موجود، گروه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله شامل چهار طبقه صندوق سرمایه گذاری مختلط، سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت، صندوق های زمین و ساختمان و صندوق سرمایه گذاری در سهام از ابتدای سال جاری تا روز گذشته به طور میانگین بازدهی مثبت 3.5 درصدی را بدست آورده است.

به طوریکه در این گروه شامل 15 صندوق فعال، هشت صندوق بازدهی مثبت محقق ساختند، دو صندوق بدون بازدهی مثبت یا منفی به سرمایه گذاری های خود در این مدت پایان دادند و مابقی یعنی 9 صندوق بازدهی منفی کسب کردند.

بر این اساس در میان صندوق هایی که بازدهی مثبت بدست آوردند صندوق اعتماد آفرینان در نماد "اعتماد" با تحقق بازدهی مثبت 17.3 درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را به دست آورده که البته این صندوق به عنوان صندوق سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت فعالیت می کند و بعد از آن صندوق پاداش با کسب بازدهی 13.2 درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد و در نهایت صندوق گنجینه آینده روشن با بازدهی 11.5 درصدی در سکوی سوم قرار می گیرد که البته "صانیر" نیز به عنوان صندوق سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت شناخته می شود. همچنین صندوق های ثروت آفرینان پارسیان، الماس، نسیم، سپهر خبرگان نفت در جرگه صندوق هایی که بازدهی مثبت محقق ساختند، قرار می گیرند.

این در حالی است که صندوق شاخص فیروزه بازدهی منفی حدود هفت درصدی را طی دوره مذکور به ثبت رسانده و به موجب آن بیشترین بازدهی منفی را به خود اختصاص می دهد. در پی آن صندوق کاردان بازدهی منفی 4.5 درصدی را بدست می آورد و در جایگاه دوم قرار می گیرد و در کنار آن صندوق های سپهر کاریزما، اطلس و آساس در ردیف های بعدی جای می گیرند.

بر این اساس، همانطور که عنوان شد بیشترین بازدهی های مثبت توسط صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله که دراوراق ثابت سرمایه گذاری کرده اند، محقق شده و اغلب صندوق های سرمایه گذاری ها قابل معامله که در سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه فعالیت نمودند، زیان به ثبت رساندند و در کارنامه فعالیت آنها از ابتدای سال جاری تا روز گذشته بازدهی منفی ثبت شده که البته این امر جای تعجب ندارد، چرا که وضعیت این روزهای بازار سرمایه به گونه ای است که همه سهامداران اعم از سهامداران تازه کار و حرفه ای ضرر وزیان محقق کردند و این امر متأثر از کلیت بازار سرمایه پدید آمده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر