بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
در شرایط فعلی که بازار سرمایه و سهامداران و فعالان آن شرایط دشوار و نابسامانی را پشت سر می گذارند، قوانین دست و پا گیر برای کارگزاران و معامله گران و تحمیل هزینه های قابل توجه بر آنها همچون پرداخت هزینه هایی جهت حضور در کلاس های آموزشی و تمدید گواهینامه های مختلف بازار سرمایه بویژه معامله گری شرایط را برای آنها دو چندان سخت نموده است.
کد خبر : ۱۵۷۷۹۷
نویسنده :
جمشیدی
کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در حالی فعالیت خود را در مهر ماه سال 86 به عنوان یک تشکل خود انتظام به منظور حسن انجام وظایف متعهد شده به آن بر اساس قانون اوراق بهادار آغاز کرده که این کانون به اعتقاد بسیاری از کارگزاران، معامله گران و کارشناسان بازار سرمایه تاکنون نتوانسته آنطور که باید و شاید به تعهدات و وظایف خود عمل کند و گام موثری در راستای ارتقاء سطح دانش و عملکرد کارگزاران و معامله گران برنداشته است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در شرایط فعلی که بازار سرمایه و سهامداران و فعالان آن شرایط دشوار و نابسامانی را پشت سر می گذارند، قوانین دست و پا گیر برای کارگزاران و معامله گران و تحمیل هزینه های قابل توجه بر آنها همچون پرداخت هزینه هایی جهت حضور در کلاس های آموزشی و تمدید گواهینامه های مختلف بازار سرمایه بویژه معامله گری شرایط را برای آنها دو چندان سخت نموده است.

شاید این صحبت ها حرف دل بسیاری از معامله گران باشد که طی یک دهه گذشته هیچ برنامه اختصاصی و تأثیر گذاری توسط کانون کارگزاران و نهادهای آموزشی سازمان بورس در راستای بهبود وضعیت معامله گران و ارتقاء سطح دانش آنها انجام نگرفته و در این بین تنها هر روز بر تعداد آزمون های بازار سرمایه و کلاس های آمادگی برای آنها افزوده می شود و پس از اعطای مدارک مربوطه به داوطلبان هر دو سال یک بار با دریافت هزینه های قابل توجه گواهینامه ها را تمدید می کنند. علاوه بر این، کلاس های تمدید گواهینامه بصورت فشرده طی روزهای پنج شنبه و جمعه به مدت طولانی برگزار می شود و هزینه قابل توجهی نیز پرداخت می گردد.

حال آنکه مدرسان کلاس های تمدید گواهینامه اغلب دانش تخصصی در حوزه بازار سرمایه ندارند و اطلاعات جدیدی را به معامله گران اضافه نمی کند و حتی معامله گران بموجب سابقه فعالیت خود آگاهی بیشتری نسبت به آنها در حوزه بازار سهام دارند. همچنین در شرایط فعلی که بازار سرمایه وضعیت نامناسبی دارد هیچ تحول خاصی در این حوزه رخ نداده که به سبب آن لازم باشد کلاس های این چنینی برگزار شود.

در همین ارتباط، رییس اداره گواهینامه های حرفه ای در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این نهاد باز خورد برگزاری کلاس های آموزشی تمدید گواهینامه های حرفه ای را بررسی نموده و به منظور دانش افزایی و پویایی این کلاس ها پیشنهادهایی را به کمیته راهبری آموزش ارائه نموده است.

حیدر فروغ نژاد افزود: پیشنهادهایی جهت اعمال معافیت هایی به دارندگان گواهینامه ها که دارای سوابق کاری در بازار سرمایه هستند و تحصیلات عالی در حوزه مالی دارند، ارائه شده تا این افراد به موجب تجربه و اطلاعاتی که دارند ساعت های کمتری را در کلاس های آموزشی حضور یابند.

وی در خصوص هزینه های ناشی از تمدید گواهینامه های حرفه ای ابراز داشت: سازمان بورس برگزار کننده این کلاس ها نیست و در این مورد ذینفع نمی باشد. چرا که نهادهای آموزشی که مجوز دارند همچون کانون کارگزاران، برخی از شرکت های کارگزاری و سایر نهادها اقدام به برگزاری این دوره ها می کنند و از این رو می توان گفت از سوی سازمان بورس نمی توان تغییراتی در مبالغ در هزینه ها اعمال نمود، هر چند که تاکنون نیز کمیته راهبری آموزش نظارت زیادی بر قیمت گذاری نهادهای آموزشی داشته است.

آموزش مستمر الزامی است/ لغو برگزاری کلاس ها امکان پذیر نیست

رییس اداره گواهینامه های حرفه ای در پاسخ به این سوال که آیا امکان لغو برگزاری کلاس ها در شرایط نا بسامان فعلی بازار سرمایه وجود دارد؟ گفت: در این مورد بحث آموزش مستمر و به روز کردن سطح دانش معامله گران و کارگزاران مطرح می باشد، چرا که اگر حتی کوچکترین تغییری در قوانین و مقررات ایجاد شود و در قالب بخش نامه یا نامه به کارگزاری ها ابلاغ گردد، بسیاری از افراد اقدام به مطالعه و یادگیری آن نمی کنند و باید حتماً در این کلاس ها حضور یابند که همانطور که عنوان شد در صدد هستیم تا کلاس ها به گونه ای باشد که پویا و در حال تغییر باشد نه اینکه فقط در هر دوره کلاس هایی با اطلاعات مشخص برگزار شود و در هر دوره تنها اطلاعات خاصی تکرار شوند.

فروغ نژاد با تأکید بر اینکه کلاس های آموزشی تمدید گواهینامه ها همچنان برگزار می شود، گفت: پیشنهاداتی مبنی بر اعمال معافیت هایی برای اشخاص دارای سابقه فعالیت و مدرک تحصیلی مرتبط و نیز برگزاری کلاس ها به صورت پویا و در راستای دانش افزایی بر اساس نیاز بازار سرمایه به کمیته راهبری آموزش ارائه شده و با موافقت کمیته مذکور به هیأت مدیره سازمان بورس ارسال شده که در صورت تأیید و موافقت این سازمان تغییرات از سال آینده اعمال می شود.

کانون کارگزاران انتقاد جدی به رویه برگزاری کلاس ها دارد

در ادامه دبیر کانون کارگزاران نیز پیرامون مباحث مطرح شده در خصوص تمدید گواهینامه های حرفه ای ابراز داشت: قانون تمدید گواهینامه های حرفه ای هر دو سال یک بار توسط سازمان بورس به تصویب رسیده و تصمیمی بود که سازمان اتخاذ کرده و کانون هیچ دخالتی در این موضوع ندارد. حال آنکه کانون کارگزاران یکی از تعداد زیادی از نهادهای آموزشی است که کلاس های آموزشی را برگزار می کند و نمی تواند تصمیماتی در خصوص اعمال تغییرات در نحوه برگزاری آن اعمال نماید.

میر صانعی افزود: از سوی دیگر پس از برگزاری اولین دوره آموزشی معایب این کلاس ها توسط کانون بررسی و به سازمان بورس ابلاغ شد و پس از بحث و بررسی در کمیته راهبری آموزش دستور العمل های پیشنهادی اعلام شد. به عنوان مثال این موضوع مطرح است که چرا باید معامله گران حرفه ای و دارای مدرک تحصیلی مراتب بالا در کلاس های 40 ساعته شرکت کنند؟، می بایست ساعت کلاس های آموزشی برای این افراد که پس از بررسی و امتیاز دهی مشخص می شوند، کمتر شود.

علاوه بر این، این موضوع مطرح است که چرا این دوره ها به صورت بسته و در قالب کلاس های آموزشی مشخص و معینی برگزار و تکرار می شوند و از این رو پیشنهادهایی جهت اجرای دوره های جذاب تر و کاراتر ارائه گردید تا هر نهادی در راستای کاراتر شدن این دوره پیشنهادهایی را ارائه کند و در نهایت تصمیم گیری در این خصوص توسط کمیته راهبردی و سازمان انجام گردد.

کاهش هزینه ها در صورت اعمال معافیت ها در شرایط حضور در کلاس ها

وی با بیان اینکه کانون انتقاد جدی به رویه برگزاری کلاس ها داشته و پیشنهادهایی را جهت کارا بودن آنها ارائه نموده، در خصوص هزینه های تمدید گواهینامه ها گفت: کانون یکی از نهادهایی است که در کنار بسیاری از نهادهای آموزشی اقدام به برگزاری کلاس ها می کند و مبالغ تعیین شده توسط کانون نسبت به سایرین بسیار پایین تر است و از نظر کانون کاملاً معقول به نظر می رسد. علاوه بر این در صورت اعمال معافیت هایی در شرایط حضور کلاس ها قطعاً هزینه های آن نیز کاهش می یابد. بهر حال تصمیم گیری در خصوص کلیه موارد عنوان شده در نهایت توسط هیأت مدیره سازمان بورس انجام می گیرد و باید دید که این سازمان با پیشنهادهای ارائه شده موافقت می کند یا نه.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست---
آنکه البته به جایی نرسد فریاد است
محسنی
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
آقاجان آموزشی که در کلاسهای کانون میدهند.یه ذره هم مفید نمی باشد.اساتیدی که اونجا تدریس میکنند همشون پر ادعا هستند.فقط اونجا دکان باز کردند.
فرهاد
KAZAKHSTAN
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
کانون پولهای مفت را از شرکت کنندگان در دوره های آموزشی بیفایده و بی محتوا دریافت میکند و با سهم سازمان را هم زیر میزی از آن کنار میگذارد. بالاخره باید از اینهم سودی که طی این دویسال نصیب سهامداران شده یه چیزی هم گیر کاون و سازمان بیاد دیگه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
به خدا حاضرم پول رو بدم ولی وقتم رو نگیرن 456 هزارتومن با اعمال تخفیف گرفتن 4 روز هم صبح تا عصر وقتم رو گرفتن که به من فوق لیسانس مالی، مدیریت مالی 1 دوره لیسانس رو به من یاد بدن.
خود کانون بزرگترین بهره بردار این داستانه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
بالاخره یکی یه مطلب درست گفت که حرف دل ما بود.
توی این دوره آخر شرکت کردم واقعا افتضاح و بیخود بود. هم ساعتهای متمادی کلاس ها که حتی یک جلسه غیبت باعث عدم تمدید میشد ، هم محتوای مطالب و سرفصل ها ، هم فضای آموزشی و هم .... هم .... هم .....
ما که شرکت کردیم و آب از سرمون گذشت امیدوارم بقیه دوستان نفس راحتی بکشن و مجبور نباشن توی این دوره های بسیار پربار!!!!! شرکت کنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
حداقل بکنن هر 10 سال یه بار آدم اینقد ناراحت نمیشه. به نظرم بیشتر به کاسبی شبیهه کارشون. کسی که این گواهینامه رو میگیره پس لابد معامله هم میکنه و از شما هم به مراتب به روزتره.
علی
CZECH REPUBLIC
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳
آقا جان یک فکری به حال شهرستانی ها بکنید هزینه واسه ماها دوبرابر و وقت تلف شده نیز دو برابر می باشد. حالا نمیشه مثلا دوره ها مجازی باشد؟ تو عصر تکنولوژی و ارتباطات باید روزها آواره خیابان و مسافر تهران باشیم؟ انصاف نیست.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
کانون خودش دوره برگزار می کنه اونوقت از کی شاکیه؟
بورسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
اصلا کلا برگزاری این همه آزمون چرت و پرت، مسخره است و خنده دارتر تمدیدشونه. جمع کنید بابا این مسخره بازی و کاسبی را! واقعا باید خجالت بکشید با این توجیهاتون!
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۲
با سلام
دوستان توجه کنند اگر کانون و سایر موسسات این دوره ها را برگزار نکنند، پس چه کاری کنند؟ بلاخره باید بیکار نمانند و از جیب کارکنان کازگزاری ها امرار معاش نمایند