بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
کد خبر : ۱۵۷۸۰۲


شرق نوشت: ماهیگیران ایرانی که یک‌ هفته پیش ربوده شده بودند، از دست دزدان دریایی گریختند. منابع امنیتی سومالی گفته‌اند: این قایق همان شناور ماهیگیری ایرانی است که چند روز پیش با ١٥ خدمه در امتداد سواحل مرکزی سومالی به اشغال دزدان دریایی درآمده بود. خبر را خبرگزاری فرانسه از موگادیشو اعلام کرده ولی در توضیح گفته «هنوز اطلاعات دقیقی درباره این قایق یا سرنوشت خدمه آن، مداخله احتمالی نیروهای بین‌المللی در عملیات امداد و نجات ماهگیران به گروگان گرفته‌شده یا اقدام خدمه به‌تنهایی برای بازپس‌گرفتن این قایق، منتشر نشده است».

گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان و ماهیگیران محلی حاکی است که این لنج بعد از «تیراندازی شدید» و کشته‌شدن چند دزد دریایی آزاد شده است. هفته گذشته بود که خبرگزاری رویترز خبر داد دزدان دریایی سومالی یک قایق ماهیگیری ایرانی را ربودند. گفته ‌شده که این قایق ماهیگیری با ١٥ سرنشین و در آب‌های شمال سومالی ربوده شده ‌است. پیش از این نیز در ماه مارس، دو قایق ماهیگیری ایرانی دیگر در سومالی ربوده شده‌اند که سرنشینان یکی از آنها توانستند در ماه آگوست از دستان دزدان دریایی فرار ‌کنند اما ٢٦ سرنشین قایق دیگر هنوز اسیر دزدان دریایی هستند.
نحوه فرار
درباره نحوه فرار این ماهیگیران اطلاعات فراوانی در دست نیست. ماهیگیران و شاهدان در سواحل سومالی روز یکشنبه گفتند که یک قایق ماهیگیری ایرانی ربوده‌شده توسط دزدان دریایی سومالی، پس از درگیری مسلحانه با دزدان توانست خود را آزاد کند. به گزارش رادیو شابله در سومالی، سرنشینان لنج ربوده‌شده موفق شده‌اند با دسترسی به چند «سلاح کوچک» دزدان دریایی و با غافلگیرکردن آنها هنگام خواب به سویشان تیراندازی کنند. بنا بر این گزارش در این درگیری که در آب‌های هراردیری در شمال سومالی رخ داده، خدمه لنج سه دزد دریایی را کشته و چهار نفر دیگر را با خود برده‌اند. اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک شاهد محلی گزارش داده است که هفت دزد دریایی در این تیراندازی کشته و دو نفر دیگر به‌شدت مجروح شده‌اند. به گفته مختار یعقوب ماهیگیر در منطقه «هراردیری»، ما صدای تیراندازی شدید را شنیدیم که پس از آن، چند دزد دریایی کشته و قایق آزاد و سپس از ساحل دور و ناپدید شد. همچنین به گفته عبداللهی باره، یکی از بزرگان محلی، در این درگیری هفت نفر از دزدان دریایی کشته و دو نفر دیگر به‌شدت زخمی شدند که این آمار قابل‌تأیید نیست.
خبر ربایش این شناور را یک پایگاه دریایی استرالیایی اعلام کرده‌ و گفته شده بود این شناور حدود یک هفته پیش با یک ناو استرالیایی تماس گرفته و درخواست کمک کرده و تماس کوتاهی نیز با مالک شناور داشته است. صناعی، مدیر شیلات بندر کنارک، نیز در این مورد گفته «شناورهای ایران ارتفاع دارند و به‌راحتی پهلو می‌گیرند. بر اساس آنچه گفته می‌شود دزدان دریایی قصد استفاده از شناور صیادی ایرانی برای غارت یک کشتی تجاری داشته‌اند که پس از ناکام‌ماندن، شناور و خدمه‌اش را با خود می‌برند. پس از تماس کوتاه ناخدا با صاحب کشتی، هیچ تماس دیگری برقرار نشده است».
دزدان باسابقه
دزدی دریایی در آب‌های سومالی در سال ٢٠١١ با گروگان‌گیری بیش از ٧٠٠ نفر به اوج رسید. اما این میزان حملات در سال‌های بعد کاهش یافت که بخشی به دلیل گماردن نگهبانان مسلح در قایق‌ها و همچنین برقراری گشت‌های نیروهای دریایی بین‌المللی در سواحل این منطقه بود. هنوز ده‌ها گروگان در دست دزدان دریایی هستند که شامل ٢٦ دریانورد روی قایق ماهیگیری نهام سه است که در مارس ٢٠١٢ به اشغال درآمد. بر اساس آمار از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ٢٤ مورد حمله دزدان دریایی به کشتی‌ها و شناورها گزارش شده است. همچنین از دو قایق ماهیگیری ایرانی که در مارس نزدیک سیل حر در مرکز سومالی ربوده شد، یک قایق در ماه آگوست از چنگ دزدان گریخت. سراج، دیگر قایق ماهیگیری ربوده‌شده، هنوز با ١٥ خدمه در دست دزدان دریایی است. چهار نفر از خدمه این شناور در ماه جاری میلادی (نوامبر) با میانجی‌گری مقام‌های محلی سومالی آزاد شدند. اواخر بهمن سال گذشته نیز دو لنج صیادی ایرانی، گرفتار دزدان دریایی سومالی شدند که یکی از لنج‌ها پس از چند ماه موفق به فرار شد اما پس از آزادی چهار ملوان لنج دوم به نام السراج، ١٧ ملوان و صیاد ایرانی دیگر همچنان گرفتار هستند. شهریورماه هم یک شناور دیگر موفق شد از دست دزدان دریایی بگریزد.
آن زمان محسنعلی گلشنی، مدیرکل اداره شیلات استان سیستان‌وبلوچستان، به «فارس» گفت: «۱۶ صیاد و ملوان کنارک که فروردین‌ماه امسال به وسیله دزدان سومالیایی ربوده شدند، هفته گذشته موفق شدند از چنگ آنها فرار کنند». این ملوان‌ها، که روی کشتی صیادی کار می‌کردند و فروردین ماه اسیر شده بودند، با توفانی‌شدن هوا از دست دزدان دریایی گریختند و خود را به یک ناو اروپایی رساندند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
عجب ماهیگران زرنگی!!!!!!!!!!!!!1111