بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر : ۱۵۷۸۱۸

عصر اعتبار- هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول یوآن چین را در لیست واحدهای پولی مرجع مربوط به ساز و کارهای حمایتی این نهاد قرار داده است. از این پس علاوه بر دلار آمریکا، یورو، پوند و ین ژاپن، پول ملی چین نیز شامل این مکانیسم موسوم به «حق برداشت مخصوص» یا همان «SDR» می‌شود.


    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از یورونیوز، هیأت مدیره صندوق بین‌المللی پول شامگاه دوشنبه اعلام کرد که یوآن، واحد پول چین را به سبد ارزی خود اضافه می‌کند.

    کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، پذیرفته شدن یوآن به به جمع چهار ارز فعلیِ این سبد را نشانه به رسمیت شناختن اصلاحات پولی و مالی چین طی چند سال گذشته دانست و اعلام کرد که یوآن از اکتبر سال آینده میلادی خواهد پیوست.

    وی می گوید: «اضافه کردن یوان به سیستم (حق برداشت مخصوص) تایید و به رسمیت شناختن اعمال اصلاحات مهم است که شامل باز شدن اقتصاد چین و تعیین اصول و چهارچوب مالی برای بازار است.»

    کشورهای دارای حقوق برداشت ویژه عضو صندوق بین المللی پول می توانند از این واحدهای پولی برای حمایت از واحد پولی ملی و در راه تقویت سیاستهای پولی خود استفاده کنند.

    علاوه بر ساز و کار حمایتی، SDR سیستمی برای احتساب نرخ بهره وامهای اعطایی این نهاد نیز شمرده می شود.

    این تحول قدرتنمایی اقتصادی چین در برابر ایالات متحده آمریکا، برترین اقتصاد دنیا را افزایش می دهد.

    در حال حاضر دلار آمریکا، یوروی اروپا، پوند بریتانیا و ین ژاپن چهار ارز مرجع در سبد ارزهای رایج صندوق بین‌المللی پول محسوب می‌شوند. امروزه حدود 2.5 درصد نقل و انتقالات تجاری بازرگانی در دنیا با یوان چین، 3 درصد با ین ژاپن، 29 درصد با یورو و 43 درصد با دلار آمریکا صورت می گیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    اشتراک گذاری :
    نظرات کاربران
    ارسال نظر
    نظرات بینندگان
    ناشناس
    IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
    سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
    جنگ ارزی بین آمریکا و چین