بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
ترکیب پرتفوی صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری در نماد "سپاس" از سرمایه گذاری در سهام 31 شرکت فعال در بازار سرمایه که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردارند، تشکیل شده که این ترکیب پرتفوی تا زمان سر رسید صندوق یعنی پایان فروردین ماه سال 95 بدون تغییر خواهد ماند.
کد خبر : ۱۵۷۹۹۴
نویسنده :
جمشیدی
صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم در حالی طی روزهای پایانی سال گذشته با هدف تزریق نقدینگی به بورس و جذب سرمایه از بازارهای موازی با آن بویژه بازار پول راه اندازی شد که علیرغم مزیت های متعدد صندوق "سپاس" مورد استقبال سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه قرار نگرفت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، ترکیب پرتفوی صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری در نماد "سپاس" از سرمایه گذاری در سهام 31 شرکت فعال در بازار سرمایه که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردارند، تشکیل شده که این ترکیب پرتفوی تا زمان سر رسید صندوق یعنی پایان فروردین ماه سال 95 بدون تغییر خواهد ماند. بطوریکه طی 13 ماه معامله این صندوق در بازار سرمایه هیچ خرید یا فروشی از سوی این صندوق در نماد 31 شرکت موجود در پرتفوی بورسی "سپاس" انجام نمی گیرد.

بر این اساس دارندگان واحدهای صندوق سپاس می توانند از دو محل بازدهی کسب نمایند. به گونه ای که آن دسته از سرمایه گذارانی که واحدهای سرمایه گذاری را در روز پذیره نویسی به قیمت پایه یعنی 1000 تومان خریداری کرده اند می توانند با نگهداری آن تا سر رسید هر واحد از صندوق را به قیمت اعمال آن یعنی 1300 تومان واگذار کنند که در این صورت خالص ارزش دارایی های صندوق در تاریخ اعمال به دارندگان به صورت نقدی یا از طریق واگذاری اوراق بهادار جدید از عرضه کننده به دارنده اعطا می شود.

از سوی دیگر دارندگان واحدهای صندوق می توانند در هر زمان از معاملات "سپاس" به فروش واحدها در قیمت معاملات روزانه اقدام کنند و سود یا زیان خود را شناسایی نمایند.

بر این اساس سرمایه گذاران می توانند یا با دیدگاه سرمایه گذاری بلند مدت هر واحد از صندوق را در روز پذیره نویسی خریداری کنند و با فروش آن در روز سر رسید بازدهی 30 درصدی بدون ریسک را که حتی از حداکثر بازدهی سپرده گذاری یکساله در بانک نیز بیشتر محاسبه می شود، بدست آورند یا با فروش واحدها در زمان دلخواه بازدهی مثبت یا منفی را کسب نمایند. بهرحال هدف اصلی از تأسیس این صندوق ترویج فرهنگ سهامداری و سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه و ایجاد رونق نسبی در روند بورس با تزریق نقدنگی به آن است و بطور قطع خرید و نگهداری واحدهای صندوق تا موعد سر رسید توسط خریداران هدف اصلی و اولویت اول موسس این صندوق یعنی مرکز مالی ایران می باشد.

از سوی دیگر اگر سرمایه گذاری بخواهد واحدهای صندوق سپاس را در آخرین قیمت معاملاتی طی 15 آذر ماه جاری یعنی 1160 تومان خریداری کند، در این صورت نیز می تواند با خرید و نگهداری واحدهای آن تا زمان سر رسید و واگذاری آن به قیمت 1300 تومان بازدهی حدود 12 درصدی در مدت حدود چهار ماه بدست آورد که این رقم نسبت به بازدهی سرمایه گذاری شش ماهه در بازار پول بیشتر خواهد بود. بر این اساس می توان گفت در شرایطی که بازار سرمایه حال و روز خوشی ندارد و سهامداران هر روز بموجب تداوم روند منفی قیمت سهام شرکت ها شاهد کاهش ارزش سهام موجود در پرتفوی بورسی خود و ذوب شدن سرمایه آنها هستند، سرمایه گذاری بلند مدت در صندوق سپاس می تواند بازدهی مناسب بدون ریسک را در بازار سرمایه حتی بیش از آنچه در بازار پول وعده داده می شود، نصیب آنها کند، حال آنکه بررسی روند قیمتی واحدهای صندوق سپاس در بازار سرمایه و حجم معاملات روزانه آن طی بیش از 9 ماه معامله در بورس بیانگر این است که این صندوق مورد بی مهری فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است.

به طوریکه صندوق سپاس که با قیمت 1000 تومان پا به فرابورس گذاشته، طی معاملات 9 ماهه اخیر با رشد حدود 16 درصدی مواجه شده و حجم معاملات روزانه آن صرف نظر از روزهای ابتدایی در بهترین حالت کمتر از یک میلیون سهم بوده است. حال آنکه با توجه به بازدهی مناسب تضمین شده این صندوق انتظاری فراتر از این روند از معاملات "سپاس" می رفت، تا بدان جا که برخی از کارشناسان بازار سرمایه در آستانه ورود این صندوق به بورس با انتقاد از راه اندازی آن از احتمال کاهش حجم معاملات روزانه سهام شرکت ها به دلیل سرازیر شدن حجم عمده ای از نقدینگی موجود در بازار سرمایه به سمت صندوق سپاس اظهار نگرانی می کردند و اکنون بر خلاف مزیت های متعدد صندوق سپاس که قبلاً به آن اشاره شد، شاهد معاملات کم رمق در این نماد و بی توجهی فعالان بازار سرمایه به روند معاملات آن هستیم که این موضوع خود علامت سوال بزرگی است که در خصوص صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری وجود دارد و این سوال در ذهن مطرح می شود که در شرایطی که سرمایه گذاری در صندوق سپاس چه در روز پذیره نویسی و چه در شرایط فعلی که از پتانسیل اعطای بازدهی مثبت بدون ریسک به دارندگان واحدهای صندوق به میزان بیش از سپرده گذاری در بانک ها برخوردار است، چرا فعالان بازار سرمایه با بی اعتنایی به مزیت های آن تمایلی به تزریق نقدینگی ندارند و همچنان نقدینگی با وجود ابزارهای مناسب برای کسب بازدهی مناسب، روانه بازار پول می شود؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
من فکر میکنم دلیل عدم استقبال دو تا موضوع هست، یکی مبهم بودن نحوه فروش و یاد دریافت سود 30 درصدی در پایان یک سال و یکی هم سوالی که در ذهن اهالی بازار در رابطه با تضمین سود دهی این صندوق مطرح میشه، سهامی که این صندوق در پرتفوی خودش داره حد اقل تا الان سی درصد ریزش داشته، چطور این صندوق میخواد سی درصد سود هم بزاره روش و به سهام دارها پرداخت کنه! چه تضمینی وجود داره که سود پرداخت بشه و صندوق نره رو هوا؟
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
مگه خر سر ما رو گاز گرفته یا مغز خر خوردیم که این .... بخریم.اگر صندوق همین امروز بخواد تسویه کنه نزدیک 14 میلیارد تو زیان، کی این زیان تضمین کرده
وارن بافت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
من فکر می کنم که مردم ترجیح می دن مال شون دست خودشون باشه و باهاش trade کنند و این لذت اش بیشتره حتی اگر ضرر کنن.
کنجکاو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
در مورد نحوه تسویه صندوق سپاس یه موردی به این شرح وجود دارد "روش اعمال بصورت....یا از طريق واگذاري اوراق بهادار جديد از عرضه کننده به دارنده مي باشد."
این مورد خیلی گنگ هست؛
به فرض مثال اگه بخوان دوباره به اندازه مابه تفاوت، اوراق سپاس منتشر کنن، به شما اوراق صندوقی را میدهند که همین الان nav=1001 هستش و فقط به خاطر معاملات بازارگردان هست که بالاتر از این قیمت معامله میشه و اگر به فرض محال بعد تاریخ مذکور بازارگردان فقط رو قیمت ابطال حاضر به خرید بشه اون وقته که یه کلاه گشاد سر سهامداران سپاس میره
بورس نیوز عزیز اگر میتونی در مورد نحوه تسویه این صندوق یه تحقیقی بکن
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳
با سلام من خودم کلی سهام سپاس دارم و
س انداز خوبی نیز دارم ولی با توجه به ابهام در نحوه تصفیه حساب میترسم در هنگام عمل کلی سهام بدون خریدار بدهتد و حالانیز از خریدم چندان راضی نیستم اگر مطمئن باشم حتما پول نقد میدهند بی محابا می خرم