بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
پشت پرده صف فروش "فاراک" چیست؟

ماشین سازی اراک آبستن اخبار پنهان

فروش گواهی های حق تقدم برخی از سهامداران خاص این مجموعه که باعث ایجاد فشار فروش در نماد معاملاتی این شرکت نیز شده است، اعتراض سهامداران خرد شرکت ماشین سازی اراک را برانگیخته است، چراکه با این افت قیمتی بسیاری از سهامداران شاهد کاهش ارزش سرمایه خود بودند.
کد خبر : ۱۵۷۹۹۵
نویسنده :
یارمحمدی
از هفته گذشته نماد معاملاتی شرکت ماشین سازی اراک با صف فروش و افت قیمت از محدوده 262 تومان به 228 تومان، همراه شده که برخی از فعالان بازار و سهامداران این شرکت علت این موضوع را دستورهای فروش گواهی های حق تقدم برخی از سهامداران این مجموعه می دانند که باعث افت قیمت و ایجاد صف فروش نیز در این سهم شده است.

به گزارش بورس نیوز، این شرکت در تاریخ 25 آبان ماه سال جاری افزایش سرمایه خود از محل آورده نقدی به میزان 120 درصد، را به ثبت رسانده و معاملات حق تقدم آن در تاریخ 28 مهر ماه در قیمت 115 تومان پایان یافته است، که طبق ماده 11 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس، شرکت موظف است حداکثر 20 روز کاری بعد از ثبت افزایش سرمایه، گواهی نامه نقل و انتقال و سپرده سهام را در اختیار سهامداران قرار دهد و این گواهی در سبد سهام، سهامدار قرار گرفته و قابل معامله شود، به این ترتیب اکنون در حالی که در رابطه با فروش حق تقدم های برخی سهامداران این شرکت خبرهایی مبنی بر تبعیض در قابل معامله بودن این گواهی ها برای برخی سهامداران شرکت منتشر شده که هنوز به مهلت مقرر، زمان باقی مانده و نباید برای سهامداران امکان فروش این گواهی ها وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، فروش گواهی های حق تقدم برخی از سهامداران خاص این مجموعه که باعث ایجاد فشار فروش در نماد معاملاتی این شرکت نیز شده است، اعتراض سهامداران خرد شرکت ماشین سازی اراک را برانگیخته است، چراکه با این افت قیمتی بسیاری از سهامداران شاهد کاهش ارزش سرمایه خود بودند.

در صورت صحیح بودن این موضوع سوالی که ایجاد می شود این است که چرا نباید همه سهامداران از شرایط یکسان بهره مند شوند و برخی به واسطه این امر که باعث افت قیمت سهم نیز می شود، زیان کرده و چوب این گونه رانت خواری ها را بخورند؟

با توجه به مطالب عنوان شده و با توجه به اینکه روند معاملات این سهم و نحوه سفارش گذاری نشان از خبرهایی در "فاراک" را می دهد، در صورت صحت و عدم شفاف سازی این خبر علاوه بر اینکه خلاف قانون بازار سرمایه است، حق سهامداران خرد این شرکت که با زیان روبرو شده اند، تضییع شده و اگر موارد این چنینی که متأسفانه در بازار مشابه آن زیاد وجود دارد، پیگیری نشود و همچنان شاهد ادامه این گونه رفتار در بازار باشیم، از شفافیت و اعتماد سهامداران به بازار کاسته خواهد شد و کارایی بازار را از بین می برد و مانع از گسترش آن در اقتصاد کشور خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
یک عده در مخابرات بعد از 20سال سابقه با مدرک لیسانس ماهیانه 8000000میلیون ریال حقوق می گیرند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
بهتر بود می نوشتید واقیت انکارنشدنی در فروش تقدم های کدهای خاص قبل از قابل معامله شده برای همه و تبعیض.اینگونه موارد در همه بازار دیده میشه حرف دل سهامدارای دیگر شرکت ها از جمله توریل نیز هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
من تابستان امسال در افزایش سرمایه شرکت های پتروشیمی پردیس و پالایشگاه نفت تبریز و پتروشیمی کرمانشاه و شرکت سیمان هرمزگان شرکت کردم و مبلغ سهام اسمی ۱۰۰ تومانی را واریز کردم ولی تا کنون برگه سهام جدید دریافت نکردم و تعداد سهام حق تقدم خریداری شده در پرتفوی حساب معاملات آنلاین من ثبت نشده, اصلا نمیدونم پول های واریزی به دست این شرکت ها رسیده یا نه ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
بورس نيوز لطفا از سرمايه گذاري سايپا يا همان وساپا هم گزارش تهيه كنيد . خيلي وقت است كه بي دليل بسته است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
خدااااااااااااااااااا خودت به داد ما سهامداران برس...
امینی
ROMANIA
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
همین برنامه رادر گروه ساختمانی مشاهده می کنیم وساخت وثنوسا جند سالی است که مقداری از ونوین سود می گرفتند خرابکاریهایشان را پوشش می دادند حالا دیگه از ان هم خبری نیست کی گفته اینها توی گروه ساختمانی می باشند طرف صف فروش انها را می بینه ثمکن سود ده را 110 می فروشه ثشاهدو ثتران ثشرق هم همینطور تحلیل توی بورس رخت بر بسته خیلی از سهام زیانده مثل شپلی لازما پیام لپارسوقندیها اگر تحلیل بود در این قیمتها نمی خریدند
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
دقیقا نماد آ س پ هم در آخرین افزایش سرمایه خودش همین کار را کرد و ضرر هنگفتی به بیشتر سهامداران حقیقی خودش وارد کرد و شکایت به بورس سهامداران هم راه به جایی نبرد و کسی پاسخگو نبود، گویا این شرکتها حق السکوتی برای خود بورس در نظر میگیرند تا از این رانتبازی و مال مردم خوریشان چشم پوشی کند!!!
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
این سایت مثل بورس نیوز شده نون دونی برای یک عده....چون سهم میخرن بعد میان تو این سایت تبلیغ میکنن بعد میفروشن و سود میکنن...از سهمی که نخریدن جو منفی میدن نمیزارن بره بالا چون خرید کنن....سهامدارها حواستون جمع کنید.....گول امثال این سایت ها را نخورید..اینا مجانی برای کسی کار نمیکنن مگر........سودی براشون داشته باشه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
گویا سرنخ اداره امور مملکت از دست متولیان خارج شده و آقایان آنقدر مشغول مذاکرات و رفتن به وین و ژنو هستند که متوجه نمیشوند کل اقتصاد کشور در حال تعطیلی است!!! امروز جهت تعیین تکلیف سود مصوبه سال ۹۲ که هنوز پرداخت نشده، به شرکت کاشی ایرانا (کچینی) زنگ زدم، ولی در کمال تعجب مسئول جوابگویی تلفن گفت مدتهاست که شرکت تعطیل شده و چند ماه است که ما حقوق نگرفتیم!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
لطفا از هپکو اراک هم خبری بگیرید
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
ضمن تشکر از بورس نیوز بابت پوشش خبری این موضوع, بنده بایت دریافت مبلغ ناچیز همان حق تقدم های فروش رفته چندین با امور سهامدارن شرکت تماس گرفتم که با جوابهای سربالا و دو پهلو مواجه میشدم و متاسفانه تا این تاریخ هم هیچ گونه وجهی بابت فروش حق تقدم ها به حساب دارندگان حق تقدم واریز نشده است.
گویا قرار است کد های خاصی که تعدادی از حق تقدم ها را خریده اند سهامشان را با سود بفروشند تا پول حق تقدم ها را بدهند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
اقای روحانی اگه از همین فردا تا اخر دوره رییس جمهوریت طلا از بورس فوران کنه دیگه رای مارو نداری شاید مالی جبران بشه ولی این اعصابای داغون این خجالت جلوی زن و بچه این احساس که سرنوشتت بیفته دست یه عده حقوقی و کاری نتونی بکنی جبران نمیشه پس رو رای ما در هرصورت تو دوره بعد حساب نکن ا
مهدی رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
عینا همین را در شپنا هم انجام دادن زمانیکه افزایش سرمایه برای سهامدار عمده در قثمتهای 250-260 به ثبت رسید که پس از فروشهای حقوقی . افت قیمت به 220 تازه افزایش سرمایه برای سهامدار خرد ثبت شد و آقایان صرفا از همین محل 40 تومان به ازای هر سهم به جیب زدند.
مهدی رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
عینا همین ... را در شپنا هم انجام دادن زمانیکه افزایش سرمایه برای سهامدار عمده در قثمتهای 250-260 به ثبت رسید که پس از فروشهای حقوقی . افت قیمت به 220 تازه افزایش سرمایه برای سهامدار خرد ثبت شد و آقایان صرفا از همین محل 40 تومان به ازای هر سهم به جیب زدند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
این ماشین سازی همه را بیچاره کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴
در مورد فولاد مبارکه و علت افت سهامش و حق تقدمش علیرغم ثبات جهانی قیمت فولاد هم مطلبی بنویسید.