بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
مستطيل شيشه اي تالار

افسانه دوقلوها

روندی که به نظر می رسد تحت تأثیر اظهار نظر روز گذشته رییس سازمان خصوصی سازی مبنی بر قابل پیگیری بودن موضوع پروانه بهره برداری سنگ آهنی ها بود که پس از فرآیند واگذاری این سهام در بورس از آنها گرفته شد.
کد خبر : ۱۵۸۰۸۶
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.09.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 1 واحد کاهش به رقم 42832 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 119 واحد افزایش عدد 141284 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 6 واحد افزایش به رقم 24293 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وامید" با 22 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبملت" با 37 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 680 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1099 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 820 میلیارد ریال رسید.

یادش بخیر. قدیما یک کارتون تلویزیونی داشتیم به اسم دوقلوهای افسانه ای که وقتی دست به دست هم می دادند انرژی مضاعف می گرفتند تا هیچ نیروی منفی و بدی توان مقابله با آنها را نداشته باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز در بورس هم دوقلوهایی هستند که روزگار خوشی و پیشتازی آنها مدت هاست در ذهن سرمایه گذاران به فراموشی سپرده شده و قرار است افسانه ای شوند خاطره انگیز.

جایی که دوقلوهای سنگ آهنی روزگاری در رشد شاخص ها و لیدری بازار حضوری فعال داشتند، اما ماه هاست در مسیر نزولی و فرسایشی طی طریق می کنند.

با این حال امروز ماجرای جدیدی در این گروه شکل گرفت تا پس از کاهش شدید قیمت این سهام طی ماه های گذشته، امروز شاهد خودنمایی دو نماد "کگل" و "کچاد" و با همراهی سهامدار عمده آنها یعنی "وامید" جهت رشد قیمت سهام و تأثیر در افزایش شاخص کل باشیم.

روندی که به نظر می رسد تحت تأثیر اظهار نظر روز گذشته رییس سازمان خصوصی سازی مبنی بر قابل پیگیری بودن موضوع پروانه بهره برداری سنگ آهنی ها بود که پس از فرآیند واگذاری این سهام در بورس از آنها گرفته شد. شاید اگر در واقعیت این پیگیری ها به نتیجه رسیده و به واقعیت بپیوندد باز هم شاهد تداوم روزهای مثبت و روند صعودی در قیمت دوقلوها باشیم؛ روندی که امروز "کچاد" را به صف خرید کشاند و "کگل" را تا دامنه نوسان مثبت حداکثری بالا برد. البته بیشتر حجم معاملات در نمادهای مذکور بیشتر به واسطه فعالیت انتقالی بین حقوقی ها بود.

البته کاهش بیش از حد قیمت سهام سنگ آهنی ها نیز خود دلیل دیگری به نظر می رسید که امروز موجب تحرک مثبت آنها شد.

امروز هم دو معامله عمده در نمادهای "قچار" و "قزوین" پس از پنج روز رقابت بین خریداران به قیمت های 460 و 356 تومان و بالاتر از قیمت های پایه اعلامی به فروش رسیدند.

بانک صادرات نیز معامله یک بلوک 50 میلیون سهمی به قیمت 903 ریال را به نظاره نشست که نسبت به قیمت روی تابلوی قرمز معاملات خرد این سهم پنج درصد بالاتر بود.

امروز همچنین خبرهایی پیرامون آزادسازی نرخ روغن نباتی و برخی کالاهای اساسی دیگر منتشر شد، با این وجود، گروه مواد غذایی واکنش مثبتی از خود نشان ندادند و همگی به نوسانات روزهای گذشته ادامه دادند. چرا که در شرایط فعلی انتظار برای افزایش بهای این کالاها که هم اکنون با تخفیفات ویژه به فروش می رسند، قدری بعید به نظر می رسد.

ساختمانی ها اما با پیشتازی "ثنوسا" در آخرین معاملات خود با رشد قیمت سهام رو به رو شدند که در حال حاضر تنها دلیل این حرکت را می توان پیش بینی تکنیکالیست ها برای یک نوسان یکی دو روزه در قیمت سهام این گروه دانست.

از گروه های بورسی و اخبار پیرامون آنها که بگذریم، در صحن علنی امروز مجلس نیز مهمترین بحث پیرامون تذکر کتبی 22 نماینده به رییس جمهور برای لزوم پاسخگویی به اتهامات علیه ایران در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز اعتراض نسبت به قانون شکنی دولت پیرامون عدم ارایه لایحه بودجه سال 95 حداکثر تا 15 آذر ماه به مجلس، بود.

امروز اما سرمایه گذاران نیم نگاهی هم به جلسه بعدازظهر شورای پول و اعتبار دارند تا ببینند خروجی این جلسه چه خواهد بود؛ گرچه طبق ادعای دیروز یکی از اعضای شورای پول و اعتبار، مخالف اصلی کاهش نرخ سود خود بانک مرکزی و در رأس آن ریاست این نهاد پولی کشور است. اما به هر ترتیب بایستی منتظر ماند و دید پشت درب اتاق این شورا چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
فارکس بد است چون پولمون میره تو جیب خارجی ها اخه باید بره تو جسب .... وطنی فارکس صد می ارزه به بورس چرت ایران که بی صاحب ترین بورس دنیاست
علی
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
آفففففففففففرین آخر به این نتیجه رسیدید؟ من مدتهاست رسیدم اما نظرم رو بورس نیوز نمیذاره رو سایت.یک سال کار کنید کامل دستتون میاد چطور میشه این قول پولساز رو رام کنید و سودهای زیاد بگیرید . ولی تا یک سال دمو فقط
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
به نظرتون با کاهش نرخ سود اوضاع بورس درست میشه؟ متاسفانه دولت مردم رو به گونه ای از بورس ناامید کرده که اگر کسی کلاهش هم دور و بر تالار بیفته دیگه بر نمی گرده برش داره. ما هم داریم می سوزیم و می سازیم. سهمهامون رو مفت مفت داریم از دست میدیم سهمهایی که یک روز کل سرمایه زندگی مون رو گذاشتیم تا اونا رو بخریم حالا به اندازه یک آب نبات چوبی هم نمی ارزه زندگی ما بر باد رفت اونم با یه اشتباه ساده یعنی با اعتماد به کلید روحانی که دم از تدبیر می زد و بعد فهمیدیم........
اشکان
BULGARIA
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
با سلام دوستان فقط صبر داشته باشید روزهای خوب بورس در راه است شک نکنید استارت انشاالله از 7 روز ه دیگه زده میشه