بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
در مصوبه وام 12 درصد برای خرید کالاهای مصرفی، طرف تقاضای کالای مصرفی تقویت شد و حالا در این مصوبه طرف تقاضا مواد اولیه و عرضه کالاهای مصرفی تقویت می شود. از سویی دیگر در مصوبه دوم دیروز نرخ سپرده قانونی سپرده های سرمایه گذاری ممتاز بانک مسکن از 10 به 2 درصد کاهش یافت که با این مصوبه توان وام دهی بانک مسکن شدیداً تقویت می شود و می تواند در بخش مسکن تحریک ایجاد کند.
کد خبر : ۱۵۸۱۴۵
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز چهار شنبه 94.09.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 39 واحد افزایش به رقم 42871 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 122 واحد کاهش عدد 141161 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 6 واحد افزایش به رقم 24299 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 26 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 20 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 682 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 602 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1461 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در معاملات روز جاری روند بهتر و قابل قبول تری نسبت به روزهای اخیر خود داشت هر چند که هنوز فاصله زیادی با روند منطقی با توجه به اخبار و اتفاقات مثبت سیاسی و اقتصادی منتشر شده این روزها دارد.

بنا بر گزارش بورس نیوز، شاید مهمترین اتفاق مدنظر اهالی تالار اخبار رسیده از جلسه شورای پول و اعتبار بود اخباری که اگرچه در ظاهر نتواست انتظارات سرمایه گذاران را برآورد کند اما در باطن حرف های زیادی برای گفتن داشت. چرا که قبل از هر موضوعی باید گفت که دو مصوبه دیروز این شورا نشان از آن داشت که اراده کاهش نرخ سود وجود دارد اما شاید شرایط فعلی زمان مناسبی برای اجرای آن نباشد و اگر اتفاق بیافتد باید رقمی در حدود 18 درصد باشد که قطعاً می تواند در جهت اهداف مدنظر سرمایه گذاران حرکت کند.

در همین راستا منتظری از کارشناسان بازار سرمایه در یکی از گروه های تلگرامی بورسی تحلیل خود از جلسه دیروز شورای پول و اعتبار را اینگونه بیان کرده است: با توجه به نرخ تنزیل اسناد خرید اعتباری محصولات واسطه ای بنگاه های اقتصادی از محل منابع بانک مرکزی که 20 درصد اعلام شده به نظر می رسد این مصوبه می تواند از آن جهت تأثیر گذار باشد که عملاً هزینه تسهیلات برای خرید های مرتبط با مواد اولیه واحدهای تولیدی را از حدود 24 تا 28 درصد به 20 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این تزریق نقدینگی از جانب بانک مرکزی طرف عرضه تسهیلات را تقویت کرده و کمک می کند نرخ تسهیلات در نظام بانکی به پایین آورده شود.

همچنین در مصوبه وام 12 درصد برای خرید کالاهای مصرفی، طرف تقاضای کالای مصرفی تقویت شد و حالا در این مصوبه طرف تقاضا مواد اولیه و عرضه کالاهای مصرفی تقویت می شود. از سویی دیگر در مصوبه دوم دیروز نرخ سپرده قانونی سپرده های سرمایه گذاری ممتاز بانک مسکن از 10 به 2 درصد کاهش یافت که با این مصوبه توان وام دهی بانک مسکن شدیداً تقویت می شود و می تواند در بخش مسکن تحریک ایجاد کند.

بر اساس این گزارش با نگاهی گذرا به مصوبات دیروز به راحتی می توان دریافت که زیر ساخت های لازم برای کاهش نرخ سود سپرده آماده سازی شده و این اقدام که سبب ترحیک بازارهای اقتصادی خصوصاً بازار سرمایه خواهد شد. بزودی اجرایی می شود.

اما چرا در جلسه دیروز نرخ سود بانکی تعیین تکلیف نشد؟

با نگاهی به دو مصوبه دیروز این شورا در می یابیم که هدف دولت ایجاد تحریک در طرف تقاضا برای دو بازار کالایی و مسکن می باشد که می تواند در بهترین حالت به نتیجه مورد نظر در این دو بازار و در بدبینانه ترین حالت عدم تحریک تقاضا شود که عملاً هزینه اقتصادی بالایی برای دولت ندارد اما در شرایط فعلی به نظر می رسد کاهش نرخ سود سپرده بر دو بازار تأثیر گذار باشد یعنی بازار ارز و بازار سرمایه که اولی سبب ایجاد تورم مجدد و دومی سبب ایجاد رونق اقتصادی و سرمایه گذاری می باشد.

پس دولت برای این اقدام با ریسکی مواجه می شود که ممکن است سبب بر باد رفتن تمام زحمات تیم اقتصادی طی دو سال در کاهش نرخ تورم گردد لذا منطقی است که تصویب کاهش نرخ سود سپرده متناسب با تورم در شرایطی انجام گیرد که دولت ابزار کنترل ریسک مترتب را نیز را در اختیار داشته باشد به عبارت ساده تر اگر دولت ارز کافی برای عرضه در بازار به جهت جلوگیری از ایجاد هیجان و رشد قیمت دلار که لیدر بازار ارز است را در اختیار داشته باشد می تواند به راحتی و بدون هیچ ریسکی یا بهتر بگوییم ریسک کمتر اقدام به کاهش نرخ سود سپرده بانکی نماید.

قطعاً متوجه باقی مطالبی که قرار است عنوان کنیم شده اید، اجرای برجام و برداشته شدن تحریم سوئیفت بانکی و آزاد شدن پول های بلوکه شده این جرأت را به دولت می دهد تا به راحتی نرخ سپرده را کاهش و بازار ارز را کنترل نماید.

از همین رو شاید تنها دو یا سه هفته تا کاهش نرخ سود سپرده باقی مانده باشد.

اما بشنوید از اخبار مثبت بسته شدن احتمالی پرونده پی ام دی در شورای حکام:

امروز تخت روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در حالی خبر از آزاد سازی سوئیفت، ال سی و پول های بلوکه شده در دی ماه داده است که گروه 1+5 باتوجه به انتشار گزارش چند روز پیش آمانو خواستار بسته شدن پرونده هسته ای ایران در آژانس شده است و قرار است پیش نویس قطعنامه 1+5 درباره پی ام دی در نشست 24 آذر ماه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به رأس گذاشته شود. این در حالیست که عراقچی با توجه به تفاهم موجود در پرونده مذکور بین ایران و 1+5 اظهار امیدواری کرده که در این نشست پرونده پی ام دی بسته خواهد شد.

بر این اساس همه چیز مهیای آغاز یک بهار بورسی در آینده ای بسیار نزدیک است بطوریکه برخی اهالی تالار بر این باورند که بورس در فصلی که رفته، باز خواهد گشت.

از همین رو شاید وقت آن رسیده باشد تا دولت نیز برخی پرونده های باز اقتصادی صنایع همچون نرخ خوراک پتروشیمی ها، مطالبات پالایشی ها و تعیین تکلیف بهره مالکانه معدنی ها، پرداخت مطالبات ؟ از محل تفاوت نرخ گاز و مازوت را مختومه کند. آنگاه است که رونق اقتصادی متداوم همراه با امید سرمایه گذاری مجدداً به اقتصاد ایران باز خواهد گشت، امیدی که همراه با اطمینان از ثبات خواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن جق جقه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
خدا کنه پیش بینی هات درست از اب در بیاد.
ناشناس
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
عزیز برادر وقتی همه مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانکهای خصوصی مسوولان قبلی بانکها و وزارتخانه های اقتصادی هستن چگونه شما انتظار کاهش نرخ سود سپرده رو دارید.
سود سپرده بالا چماقی است در دستان بانکی ها برای بالا نگهداشتن سود بانکی. مهار اقتصاد ایران چهارتا مرد جسور و کاربلد میخواهد نه دوتا فزرتی که عرضه بالا کشیدن دماغشون رو ندارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
انشاالله اونطور که شما نوشتید بشه.هفته دیگه میشه دقیقا دو سال که با 150 میلیون سرمایه زندگیم وارد بورس شدم و الان 38 میلیونش مونده تازه من کلی تحقیق کردم و کلاس رفتم و الان اوضاعم اینه بقیه رو نمی دونم خدا کنه این روزا زودتر بگذره امیدوارم همه بر و بچه هایی که با اعتماد به این دولت وارد بورس شدن حداقل تا سال 96 بتونن اصل سرمایه شون رو به دست بیارن و بعد هم فکر نمی کنم دل و دماغی برای موندن داشته باشن البته نمی دونم شایدم اوضاع بورس اینقدر خوب شد که همه مثل سال 92 بیان توی بازار و این روزای سخت رو فراموش کنن اما من هیچ وقت رفتارهای رئیس جمهور محترم و وزراش مثل بیژن و ... رو فراموش نمی کنم و اگر اصل پولمو زنده کنم فکر نمی کنم دوباره به این بازار بر گردم چون در این دوسال به اندازه بیست سال پیر شدم و کلی بیماری عصبی رو تجربه کردم آبروم هم پیش خانواده ام رفت ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
مافیای ربا مگه میذاره با همین سود ای بی حساب رفتیم به جنگ خدا انتظار پیشرفت و شکوفایی هم داریم
سورنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
بانکداری اسلامی=بانکداری بدون ربا=بانکداری کشورهای اروپایی و آمریکا.در این مملکت واسه 100هزار تومن حاضرند آدم بکشند.حتی تحصیل کرده هاش که ادعا میکنند پزشکند.ربا در پوست و گوشت و استخوان این مردم رخنه کرده.یا ربا می خورند یا ربا می دهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
دولت فقط حرف میزنه،
دارن با زمان بازی میکنن،

نه به دولت قبل همه چیز رو به فنا داد، نه به این دولت که کل تولید رو خوابونده!
مردم بدبخت ایران نمیشه یکی بیاد بالاسرشون درست مدیریت بلد باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
بزک نمیر بهار میاد...
ناشناس 153
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
مدت زيادي است كه اوضاع اقتصادي مخصوصا بورس خراب شده است ولي در اين شرايط بد بانك ها همچنان مشغول سود دادن به سپرده ها هستند. چرا اين چنين شد؟ چون اوضاع بانك ها جالب نبود و براي نجات بانك ها كه شايد مهمتر بودند بايد فكري مي كردند و بهترين كار قرباني كردن بورس و از رونق انداختن بازار مسكن بود كساني كه سهامدار بورس بودند وقتي روند فرسايشي و كاهشي بورس طولاني مي شد سهام خود را با ضرر مي فروختند و با گذاشتن پولشان در بانك ها تا نا خواسته بانك ها را نجات دادند ولي الان اگر بانك ها با توجه به اوضاع ركود همچنان به سود دادن زياد ادامه دهند مدت زيادي دوام نمي آورند و با توجه به آغاز برجام سود بانكي قطعا كم خواهد شد و انشاا... در آينده بازار سرمايه روبراه شود و كسب و كار ها رونق مجدد بگيرد.
خوش بین
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
بله سزای مفت خوری همینه . مگه کلنگ زدی . عرق ریختی و یا زحمت کشتی با فقط با دلالی اون از راه بورس به ثروتهای رویایی برسی . اگه پولاتو تو کار مولد و یا ساخت یه کارخونه میزاشتی هم چنjا [ون میرفت سر کار و هم خودت یه کاری داشتی . خدا خوب جزایی مفت خور ها رو از راه بورس داده . اخه دلالی اونهم از راه بورس شد کار ؟؟؟
ناشناس
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
آقای خوش بین ،حرفهات نشون میده که اصلا مفهوم اقتصاد سالم و بورس رو نفهمیدی و اصلا سواد اقتصادی نداری...
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
با اجرایی شدن برجام بورس سقوط وحشتناکی خواهد کرد....دلیلش را نمی دانم....شاید به همان دلیلی که در این دوسال با وجود خبرهای مثبت مذاکرات داشتیم بازار نیز سقوط کرد....بنده تکنیکالیست هستم و تا حدود 90 درصد به پیش بینی های خودم اعتقاد دارم ........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳
نه داداش گره کور بورس تو این دولت باز نمیشه.
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
با درود و خسته نباشید چگونه است قیمت متوسط 100 گرم موبایل حدود 500 دلار و قیمت حدود 180 لیتر نفت 40 دلار که باید از عمق 90 متر تا 1500 در اقیانوسها باصافه سایر هزینه ها و .......بنا بر این تیم اقتصادی باید با جو فعلی اقتصاد جهان دید خود را تغییر دهد و فشار را بر روی معادن و پتروشیمی تعدیل کند با سپاس فراوان و تقدیم احترامات.
ناشناس
ROMANIA
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
بزک نمیر بهار میاد ..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
هرکس بود خدا ازش نگذره که مملکت و به بدبختی کشانده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
اقا مجید صحیح میفرمایند
بنده هم تکنیکالیست هستم

یک ریزش وحشتناک

خودرو زیر 100 , سایپا ... و... قندیها ....