بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر : ۱۵۸۲۰۵

تسنیم- شاخص کل بورس در سال 92 تا عدد 89‌هزار و 500 واحد نیز پیش رفت اما از اواسط دی‌ماه دو سال پیش تاکنون شاهد روند نزولی بازار هستیم که این اتفاق را باید در دلایل رفتاری، بنیادی و ساختاری جست‌وجو کرد. از عوامل صعود رویایی شاخص کل بورس تا مرز 90‌هزار واحد، می‌توان به افزایش نرخ ارز و تورمی که با تاخیر به بازار سهام رسید اشاره کرد که تاثیر خود را بر رشد سودآوری اسمی بیشتر شرکت‌ها و افزایش ارزش جایگزینی آنها گذاشت و موجب افزایش قیمت‌ها و نیز شاخص در آن مقطع زمانی شد.

البته مسائلی چون تغییر شرایط سیاسی در پی انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز بروز گشایش‌هایی در مذاکرات هسته‌ای هم در این صعود بی‌تاثیر نبودند. مسائلی چون افت جهانی قیمت نفت، وضعیت نامناسب جهانی برخی کالاها، عدم حمایت صریح دولت از بازار سرمایه، پابرجا بودن برخی ابهامات مربوط به مذاکرات هسته‌‌ای، دولتی بودن اقتصاد و نیز هیجانی بودن رفتار سهامداران از جمله مواردی است که افت بازار سهام را تداوم داده‌اند که باید به این مسائل نرخ رشد منفی اقتصادی، مشکلات نظام پولی و مالی کشور و نیز رکود اقتصادی را اضافه کرد.

حجم مبنا و دامنه نوسان از جمله مواردی هستند که کارایی و نقدشوندگی بازار سهام را کاهش داده‌اند و نحوه محاسبه شاخص بورس و عدم تنوع شاخص‌ها، ضعف تحلیل میان سرمایه‌گذاران و نیز عدم انطباق قوانین و مقررات با شرایط فعلی بنگاه‌ها و بازار سرمایه به‌عنوان سایر عوامل قابل بیان برشمرد. به دلیل وابسته بودن اقتصاد کشور به فروش نفت، افت جهانی طلای سیاه موجب کسری بودجه عمومی و عمرانی شده که این عامل تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت‌ها و بازار سهام دارد.

متاسفانه در تصمیمات داخلی اقتصاد نیز با مشکل مواجه هستیم و مواردی چون سردرگمی در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی و حق انتفاع از پروانه بهره‌برداری معادن و تصمیمات دولت در زمینه کیفی‌سازی فرآورده‌های پالایشگاهی و نیز سود بانکی تاثیرات منفی بر معاملات بازار سرمایه داشته‌اند. توجه و حمایت دولت و مجلس از بازار سهام با تصویب قوانین حمایتی، اصلاح سیاست‌های بازار پول و نرخ سود بانکی، اصلاح مواردی چون دامنه نوسان و حجم مبنا و در مجموع رفع ابهامات مربوط به بازار سرمایه از جمله مواردی هستند که می‌تواند تعادل و امید را به بورس بازگرداند.

کارشناس بازار سهام


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
دلیل اصلی کاهش ارزش سهام در درجه اول خود سهامداران هستند که فکر میکنند دنیا آخر شده و سهام خود را مفت در اختیار دلالان و نوسانگیران بی وجدان قرار میدهند.
این از خدا بی خبرها هم از ترس مردم سواستفاده کرده و ...
دولت هم مثل اینکه اصلا دولت مردم ایران نیست. بیشتر به عراق و لبنان و سوریه و فلسطین و ... خدمت میکند تا به مردم خودمان. وقتی نصف درآمد ایران صرف امور کشورهای دوست و همسایه!!! میشود خوب مردم بیچاره تر و مسؤولان فربه تر میشوند.
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
قیمت سهام بر مبنای درآمد در تمامی بورس های جهان محاسبه میشود نه بر مبنای جای گزینی .بعد از از افزایش قیمت دلار در 2 سال قبل ارزش جای گزینی ملاک قرار گرفت واین وضعیت بوجود آمد .در آمد شرکتها تمامی عوامل را در خود لحاظ میکند .اگر صنعتی یا شرکتی نتواند سود دهی داشته باشد هیچ سرمایه گزاری حتی به کمتر از قیمت تمام شده حاضر نیست شرکت ور شکسته وناتوان را بخرد .یک نمونه شرکت فولکس واگن و... با تشکر از بورس نیوز