بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
طی یادداشت یک کارشناس مسایل اقتصادی بررسی شد:

ایرانرود، هشتمین عجایب جهان، راه حل اقتصاد کشور

یکی از مزایای طرح چند منظوره ایرانرود، بهبود وضعیت طبیعی و آب و هوایی است. با تبدیل کردن کویرهای کشور به دریا، بارش حاصل از آب های تبخیری در کشور زیاد می شود که نتیجه آن بهبود وضعیت آب های زیر زمینی و تبدیل بخش های در معرض بیابان شدن به دشت های حاصلخیز خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۸۲۵۷
نویسنده :
کیوان فر- ارسالی
تاریخچه:

انسان از گذشته تا امروز همواره به دنبال اجرای طرح های بزرگی بوده که در زمان خود خارق العاده و حتی شاید رویایی به نظر می رسیده. 2700 سال قبل چینی ها جهت جلوگیری از حمله دشمن، دیوار عیم چین را ساختند. دیواری که 5000 کیلومتر طول داشت.

2500 سال قبل کانال سوئز به دست داریوش اول ساخته شد. این کانال دریای سرخ را به مدیترانه متصل کرده است.

در سال 1880 میلادی فرانسوی ها پروژه کانال پاناما را آغاز کردند. اگرچه این تلاش با شکست همراه بود، اما بعدها آمریکایی ها این پروژه 77 کیلومتری را تکمیل کردند.

طرح ایرانرود، طرحی از زمان هخامنشیان

بنا به گفته هرودوت: «بیشتر آسیا را داریوش بزرگ اکتشاف کرده بود. در آنجا رودخانه‌ای است به نام سند که در آن نهنگ (تمساح) فراوان وجود دارد و تنها یک رودخانه در روی زمین (رود نیل) بیش از آن نهنگ دارد. داریوش که می خواست بداند سند از کجا سرچشمه می گیرد و در کجا به دریا می ریزد، کشتی هایی را به سرپرستی اسکیلاکس دریانورد هخامنشی و مردان دیگری را که به راستگویی آنان اعتماد داشت، در پی این کار فرستاد. پس از این اکتشاف دریایی داریوش بزرگ، هندیان را تحت فرمان خود درآورد و آن دریا را در قلمرو ایران قرار داد. به این ترتیب معلوم شد که آسیا به جز بخش هایی که در طرف برآمدن خورشید است، از جهات دیگر به آفریقا (Libya) شباهت دارد». از این قرار، اسکیلاکس دریانورد هخامنشی، در زمان پادشاهی داریوش نخست (پادشاه ایران از ۵۲۱ تا ۴۸۵ پس از ‌میلاد) معروفیت و شهرت یافته است. در سال ۳۴۸ تا ۳۶۰ پ‌م، کتاب مسافرت دور دریایی اسکیلاکس (Periplus of Scylax) نوشته شده که در آن شرح گشت های دریایی اسکیلاکس دریانورد، از جمله این مسافرت به تفضیل آورده شده است، اما، نکته بسیار جالب در این کتاب، ادامه مسافرت اسکیلاکس دریانورد است. او از خلیج پارس به راه می‌افتد و دریای هند را طی می‌کند، به سوی سرچشمه رودخانه سند رفته، از آنجا سرچشمه رودخانه جیحون (Oxus) را می یابد، از رودخانه جیحون به سمت دریای مازندران ره می سپارد. رودخانه جیحون تا سال ۱۵۵۰ میلادی (۹۲۹ خورشیدی) به دریای مازندران می ریخته و دو دریاچه وخش (آرال) و مازنداران به یکدیگر مربوط بوده اند. امروزه محل پیوند این دو دریاچه، گودالی به نام (آقچه‌بایا) با ژرفنای ۸۲- متر، پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است. ارسطو در نوشته های خود به این کتاب و این سفر دریایی و این آب راهه اشاره نموده، خواندن آن را جزو وظایف شاگرد خود، اسکندر مقدونی، قرار داد. پولوبیوس (۱ پس از ‌میلاد) و استرابون (۱ پ‌م) هم شرح این سفر دریایی و این آب ‌راهه را در نوشته‌های خود آورده‌اند. مطالب این کتاب از جمله سفر دریایی از خلیج پارس به دریای مازندران، توسط دانشمندان معاصر، افسانه آمیز تلقی شد، تا اینکه، در سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۶ خورشیدی) دانشمندان شوروی سابق بقایای حفاری یک ترعه، مربوط به زمان هخامنشیان، در سرچشمه‌های ایندو رود را پیدا کردند. این کشف باعت توجه دوباره دانشمندان به داستان این کتاب بود. با توجه به حفر کانال سوئز میان دریای سرخ و رودخانه نیل در مصر، در زمان داریوش بزرگ، و حفر کانال آتوس در زمان خشایارشاه، در یونان، می‌توان انگاشت که اندیشمندان و فرزانگان ایرانی به ضرورت ایجاد یک راه آبی که دریاهای شمال و جنوب ایران را به یکدیگر پیوند بزند، پی برده بودند. ایرانیان ۲۵ قرن پیش دریای مازندران و خلیج پارس را به یکدیگر پیوند زده بودند.

در دهه 30 هجری، طرحی با نام طرح اتصال خلیج فارس به دریای خزر (ایرانرود) مطرح بود، اگرچه همانطور که اشاره شد این طرح جزو قدیمی ترین طرح های کشور و تاریخ آن به 2500 سال پیش باز می گردد.

همیشه در نحوه اجرا و اهداف این طرح اختلافات شدید وجود داشته است. این طرح همواره مخالفان و موافقان زیاده داشته است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب و مزایای این طرح از نگاه اقتصادی بپردازیم.

مزایا از نگاه طرفداران طرح ایرانرود

  • گسترش صنعت کشتیرانی
  • اخذ عوارض از کشتی های خارجی و ایجاد درآمد ارزی
  • درآمدهای سرشار انتقال گاز، نفت و محصولات شیمیایی از آسیای میانه به خلیج فارس و دریاهای آزاد
  • کاهش شدید هزینه های ناشی از حمل و نقل داخلی کالا
  • تغییر و بهبود آب و هوای کشور
  • جلوگیری از ادامه کویری شدن ایران
  • گسترش شیلات در حاشیه کانال
  • قابل استفاده کردن بخش هایی از زمین های کویری ایران و گسترش کشاورزی
  • افزایش موقعیت استراتژیک کشور
  • ایجاد آبادانی در محروم ترین نقاط ایران
  • پدید آوردن بندر آزاد در میانه ایران
  • فراهم آوردن 2 میلیون شغل
  • مبارزه با مواد مخدر
  • ایجاد درآمد ابدی
  • گسترش صنعت کشتیرانی و دریانوردی
  • گسترش صنعت توریسم و گردشگری

معایب از نگاه مخالفان طرح ایرانرود

  • هزینه های بالای اجرای این طرح
  • اختلاف سطح دریای خزر نسبت به آبهای آزاد
  • احتمال زیر آب رفتن زمین های شمال کشور
  • مشکلات عبور از رشته کوه های البرز
  • نداشتن تکنولوژی لازم جهت اجرای طرح

مسیر ایرانرود:

مسیرها و تئوری های مختلفی در مورد مسیر و نحوه اتصال دریای خزر به خلیج فارس مطرح شده است. از جمله اتصال از طریق ایجاد یک کانال یکسره و اتصال از طرق تبدیل کویرها به دریا

در این مقاله اتصال از طریق تبدیل کویرها به دریا را مد نظر قرار داده ایم.

اولین سوال این است که آیا می توان کویر لوت و دشت کویر را به دریا تبدیل کرد؟ همانطور که می دانید کویر لوت و دشت کویر مانند یک کاسه از پیرامون توسط رشته کوه ها احاطه شده اند. این دو کویر از قسمت زیرین نیز از یکدیگر مجزا نیستند و بر روی یک صفحه قرار دارند و در صورت پر شدن آنها از آب، روزنه ای جهت خروج آب وجود نخواهد داشت.

جالب است بدانید کویر لوت ظرفیت نگهداری آب تا 720 متر از سطح دریا را دارد. به این معنا که کوتاه ترین رشته کوه هایی که این کویر را محاصره کرده اند 720 متر از سطح دریا ارتفاع دارند. در دشت کویر نیز ظرفیت نگهداری آب تا 802 متر وجود دارد.

ایرانرود، هشتمین عجایب جهان، راه حل اقتصاد کشور

برای متصل کردن این دو کویر جهت کشتیرانی، نزدیکترین مکان 21 کیلومتر طول دارد که از نظر فنی عمق آن می بایست تا 100 متر باشد.

برای پر کردن این دو کویر از آب به 31.000 کیلومتر مربع آب نیاز است. اما چگونه می توان این حجم عظیم آب را به این دو کویر منتقل کرد؟ برای انتقال این حجم آب می بایست کویر لوت را به خلیج فارس متصل کرد. برای اتصال کویر لوت به خلیج فارس ابتدا نیاز به یک کانال به مساحت 91 کیلومتر به جازموریان و سپس ایجاد یک کانال 25 کیلومتری از جازموریان به کویر لوت می باشد.

در طرح دیگری نیز جهت پر کردن دو کویر از آب، به احداث کانال مستقیم از دریای عمان و نزدیکی چابهار به کویر لوت یاد شده است.

ایرانرود، هشتمین عجایب جهان، راه حل اقتصاد کشور

در بخش شمالی نیز نیاز به یک کانال از دشت کویر به دریای خزر خواهیم داشت. با توجه به اینکه دریای خزر 25 متر از سطح دریا پایین تر است، در صورت ایجاد یک کانال معمولی، آب خلیج فارس به دریای خزر جاری و زمین های شمال زیر آب فرو خواهند رفت که البته این مشکل را با ایجاد کانال های غیر همسطح می توان حل نمود. گفتنی است در سایر کانال های ایجاد شده جهان مانند کانال پاناما نیز از این تکنولوژی استفاده شده است. با استفاده از این تکنولوژی نه تنها امکان سر ریز شدن آب خلیج فارس به دریای خزر وجود نخواهد داشت، بلکه کشتی های بزرگ نیز می توانند از این کانال عبور و مرور کنند.

ایرانرود، هشتمین عجایب جهان، راه حل اقتصاد کشور

تأثیر بر وضعیت طبیعی و آب و هوایی

همانطور که می دانید ایران رتبه نخست در بیابان شدن را در جهان دارد. نشست زمین که آخرین مرحله بیابانی شدن محسوب می شود به طور مثال در دشت تهران 35 سانتی متر بوده که رقمی فاجعه بار است.

حتما شما نیز از افراد مسن تر شنیده اید که می گویند در زمان جوانی ما این مناطق سرسبز بودند. اما در حال حاضر خشک شده اند.

این گفته عامیانه یک واقعیت است. واقعیتی تلخ که اگر امروز برای آن فکر اساسی نشود، شاید نسل بعدی ما یک کشور خشک و بی آب و علف را از ما تحویل بگیرند.

یکی از مزایای طرح چند منظوره ایرانرود، بهبود وضعیت طبیعی و آب و هوایی است. با تبدیل کردن کویرهای کشور به دریا، بارش حاصل از آب های تبخیری در کشور زیاد می شود که نتیجه آن بهبود وضعیت آب های زیر زمینی و تبدیل بخش های در معرض بیابان شدن به دشت های حاصلخیز خواهد بود.

همچنین با افزایش بارش باران، از آلودگی هوای شهر ها نیز کاسته خواهد شد.

تاثیر بر اقتصاد کشور

با حاصلخیز شدن دشت های غیر قابل استفاده کنونی، شاهد گسترش کشاورزی خواهیم بود که نه تنها به ایجاد اشتغال می انجامد، بلکه به کاهش واردات محصولات کشاورزی نیز خواهد انجامید.

همانطور که می دانید حمل و نقل از طریق دریا، ارزانترین نوع حمل ونقل در جهان به شمار می رود. با احداث طرح ایرانرود، هزینه حمل و نقل کالاهای داخلی تا حدودی کاسته خواهد شد.

بسیاری از محصولات دارای مسافت اقتصادی هستند و امکان فروش آنها تنها تا یک مسافت خاص به صرفه می باشد. به همین دلیل بسیاری از معادن کشورمان تقریبا غیر فعال هستند. با احداث آبراه دریایی در میانه ایران، اینگونه مواد معدنی مانند سیمان، زغالسنگ، سنگ آهن و ... با کاهش هزینه جابجایی و افزایش مسافت اقتصادی روبرو خواهند شد. با افزایش مسافت اقتصادی امکان گسترش صادرات محصولات معدنی ایران فراهم خواهد شد.

همانطور که می دانید کشور ایران یکی از 15 کشور با بیشترین میزان ذخایر معدنی در جهان می باشد. معادن ایران شامل آهن، مس، طلا، نقره، روی، سرب، کرومیت، منگنز، تیتانیم، اورانیم، ذغال سنگ می باشند. این در حالیست که تولیدات معدنی ایران تنها 0.6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد،که دلیل آن مسافت اقتصادی اندک می باشد.

از دیگر مزایای اقتصادی طرح ایرانرود، گسترش پرورش آبزیان دریایی در حاشیه دریاچه های جدید خواهد بود.

گسترش صنعت کشتیرانی و دریانوردی و پدید آمدن بندری بزرگ در میانه ایران نیز یکی دیگر از ویژگی های این طرح عظیم است.

درآمد حاصل از عوارض عبور کشتی های خارجی نیز می تواند به درآمدی بیشتر از درآمد نفت کشور بیانجامد.کشور پاناما سالانه 9 میلیارد دلار درآمد از طریق کانال پاناما دارد. پنج کشور در حاشیه دریای خزر قرار دارند.روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و ایران کشورهایی هستند که در حاشیه دریای خزر واقع شده اند. با توجه به وجود ذخایر نفت و گاز در دریای خزر و تلاش کشورهای این منطقه به صادرات این محصولات به شرق آسیا، احداث ایرانرود می تواند درآمدی حتی تا چندین برابر کانال پاناما را به ارمغان بیاورد.

پیش بینی می شود در صورت احداث ایرانرود، دو میلیون فرصت شغلی به طور مستقیم در کشور ایجاد شود.

از دیگر مزایای این طرح جلوگیری از قاچاق مواد مخدر می باشد. به طوری که با احداث ایرانرود یک مرز آبی در میانه کشور ایجاد می شود که عبور و انتقال غیر قانونی از آن کاری دشوارتر از امروز خواهد بود.

با ایجاد طرح ایرانرود، بسیاری از شهرهای محروم به آبادانی خواهند رسید، مشکل بیکاری در این مناطق حل خواهد شد. همچنین با ایجاد مناظر توریستی در حاشیه این طرح عظیم، درآمد توریستی کشور نیز به طور چشم گیری افزایش خواهد یافت.

هزینه

هزینه اجرای این طرح 75 تا 80 میلیارد دلار برآورد شده است که به دلیل موقعیت و مزایای آن حداقل 75 درصد و حداکثر صد درصد آن از طریق فایننس بین المللی تامین خواهد شد.

هم اکنون ده ها تريليون دلار نقدينگی و سرمايه های سرگردان در بانک های جهان منتظر يافتن فرصت های پايدار سرمايه گذاری هستند و ايران با توجه به ثبات نسبی در يک منطقۀ بحرانی و قرار گرفتن بين دو حوزۀ آسيای ميانه و اقيانوس هند، در بهترين موقعيت برای جذب و بهره وری از اين سرمايه هاست. مضافاً مجريان طرح موظف خواهند شد که با اعطای ضمانت بانکی؛ موفقيت طرح را تضمين کنند. اين بدان معناست که در صورتيکه طرح به اهداف مورد نظر دست نيابد، دولت ايران ضمانت بانکی را به نفع مردم ايران وصول خواهد کرد.

آيا به جای انتقال آب از تاجيکستان با پول نفت و گاز، بهتر نيست مشکل خشکسالی را با يک طرح جامع آبادانی حل نمود و هزينۀ اجرای اين طرح را نيز از جيب بانک های بين المللی پرداخت کرد؟

محمدمهدی نوری کارشناس اقتصادی


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
بنده به عنوان یک ایرانی با این نقشه بیشتر موافقم تا نقشه ای که رفسنجانی در دوره راست جمهوری اش ارائه داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
الان آزادراه تهران شمال ساخته نشده می خواهید کانال بزنید؟
ناشناس 153
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
براي بهبود اقتصاد بايد در حال حاضر اقداماتي نظير مبارزه جدي با رانت خواري و جلوگيري از واردات بي رويه كالا ها و محصولات كشاورزي و شفاف سازي اقتصادي و شرايط كسب وكار آسان و بدون كاغذ بازي و مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادي را انجام داد با اين اوضاع فعلي و مشكلات فراوان براي كار آفرين ها نمي توان شغل پايدار ايجاد كرد اول بايد تحريم داخلي را از بين برد و بعد به فكر اين گونه طرح ها بود .
امير
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
در زمان شاه خاين مي خواستند اين طرح جالب ومفيد را اجرا كنند ولي از ترس نفوذ شوروي اين طرح اجرا نشد
رامین
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
بعضی دویست سال زود آمدند و بعضی دویست سال دیر میروند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
در معایب این طرح درباره اثرات زیست محیطی غیر قابل پیش بینی که با اجرای(خیالی) این طرح پیش خواهد آمد هیچ صحبتی نشده. از نظر علوم زیستی هر دخالتی در طبیعت عوارضی دارد که باید بررسی شود. زمانی بود که برای احداث سدها هیچ مشکلی جز زیر آب رفتن چند روستای بالا دست دیده نمی شد ولی الان دارن به این نتیجه میرسن که مضرات سد بیشتر از معایب آن است.
ناشناس
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
کدام عوارض محیطی ؟
همه اش بیابان است و کویر.
الکی ول هست و حال می خوان آب بیارن داخل اش.
شما بشین تا کشور بیابان بشه.
احمد
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
آنقدر منفی نده.هرکجا آب هست آبادانی هست.با این طرح خیلی از سدها هم تخریب میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
چه دلنشین خواهد بود آواز خوش قورباغه از دل کویر ایران ....
اسم " قورواق رود " برازنده این طرح خواهد بود و مشت محکمی خواهد بود بر دهان استکبار جهانی و یاوه گویان شرق و غرب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
واقعا به نظر عالی می رسد.

مخصوصا با فاینانس خارجی.

مسئولان باید به طور جدی بررسی کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
طرح متهورانه و عالی به نظر می رسد.

مسئولان به طور جدی باید بررسی کنند.

مخصوصا که پولی از خودمان صرف نمی کنیم.
وحید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
این طرح به هیچ وجه نه توجیه اقتصادی دارد و نه تغییر قابل ملاحظه ای در اقلیم کشور ایجاد می کند. با توجه به منابع عظیمی که باید صرف چنین پروژه ای شود، بیشتر به یک کلاه برداری ملی شبیه است تا طرحی ملی. چیری شبیه به طرح اصلاحات اراضی است که کشاورزی ایران را به مشکلات و معضلات مختلف دچار کرد.
محمد حسین
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
حتی اگر فقط تولید ماهی آن را حساب کنیم کاملا به صرفه است... چرا که یک بار هزینه می کنی و از آن به بعد مثل کارخانه ای که ساخته شده ازش بهره برداری می کنی (یعنی تقریبا دیگر هزینه ای ندارد)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
من نفهمیدم چرا هر چی که خارق العاده است اسم هشتمین عجایب جهان را روش میزارن ؟؟؟؟!!!!
هشتمین عجایب جهان همین شاخص بورس تهرانه که بالا رفتنش رو حقوقیها و نور چشمی ها احساس میکنن و پایین رفتنش رو سهامدارن حقیقی بدون رانت ؟؟/!!!!
کافیه پولتون رو تو یکی از سهام این بورس سرمایه گذاری کنید چند روز دیگه که پولتون نصف یا ثلث یا... شد از شدت تعجب میفهمید که بورس تهران به اهرام ثلاثه مصر گفته .... زکی....
از همین رو بورس تهران هشتمین عجایب دنیاست ... بله...
و این بورس باید از جهت هپولی کردن پولهای سهامداران عزیز در ایکی ثانیه رکودش تو کتاب جهانی گینس ثبت بشه و از اینجهت این بورس که یکی از افتخارات دنیای مافیا و رانته نا شناخته مونده ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
سطح کویر های ایران بسیار بالاتر از سطح آب های آزاده و این یعنی باید آب رو به کویر پمپاژ کرد و آب خودش جاری نمیشه که همچین کاری با توجه به انرژی مورد نیاز غیر ممکنه
مسعود
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
اتفاقا سطح کویرهای ایران از سطح دریا پایینتره و کویرهای ایران یکی از پست ترین خشکی های جهانه

من زمینه کاریم با این مسایل مرتبطه
لطفا اطلاعات غلط ندید به مردم
محمد مهدی تفرشی
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
عزیز من اگه اطلاعات کافی در باره یه چیزی نداری اطلاعات غلط به مردم نده
احمد
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
بشین بینیم بااااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
واقعن آواز خوش قورباغه دلنشین خواهد بود. زیرا تا جایی که من شنیده ام کم عمق ترین نقطه کویر ایران حدود 180 متر از سطح دریاهای آزاد بالاتر است. یعنی اینکه آب برای رسیدن به کویر ایران اولش باید حسابی سربالا بیاد!!!!
ناشناس
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
وقتی میگن کانال میزنیم یعنی اونجایی که لازمه می کنن و عمیق می کنن برادر!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
ما همیشه باید غصه فرصتهای از دست رفته رو بخوریم . اگر جنگ نمیشد چه میشد ؟ اگر دولتها راستگو بودند چه میشد ؟ اگر تحریم نمیشدیم چه میشد ؟ بقول معروف با حلوا حلوا کردن هیچ دهانی شیرین نمیشود
محمد مهدی تفرشی
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
ببین برادر عزیز همین جنگ بود که ایران رو به فکر ساخت موشک و هواپیما انداخت و ایران الان از قدرت های ثابت نظامی منطقه و جهانه که حتی ابر قدرت جهان هم به خودش جرعت حمله به ایران رو نمیده
از طرف دیگه همین تحریم ها بودن که ایران رو به راه خود کفایی هدایت کردن و اگه مدیران درستی داشته باشیم و بتونیم از منابعمون درست استفاده کنیم ان شاالله با توکل به خدا در آینده نه چندان دور میتونیم به یکی از قدرت های جهان
بدل بشیم.
باتشکر. محمد مهدی تفرشی 14 ساله از قزوین.
شفيعي علويجه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
با سلام
1- از نظر مهندسي و هزينه اي انجام طرح مذكور امكان پذير مي باشد.
2- مشكل كم آبي كويرهاي ايران ناشي ازموقعيت جغرافيايي آن مي باشد ونه كمبود رطوبت موضعي آن كما اينكه در بندر عباس كه در كنار دريا مي باشد بارندگي كم بوده و ناحيه اي خشك قلمداد مي گردد. لذا انتقال آب شور به كويرهاي ايران تاثير مثبتي در ازدياد بارندگي و بهبود شرايط كشاورزي منطقه ندارد
3- پتانسيل تبخير در ناحيه كويري بيشتر از 3000 ميليمتر در سال مي باشد، با انتقال آب شور بعد از مدتي شوري خاك از وضعيت فعلي به مراتب بدتر شده و حتي با توقف انتقال آب آثار زيانبار آن پا برجا مي ماند. يعني چندين در ياچه اروميه در آنجا ايجاد كرده ايم.
3- شايد شيرين كردن آب در مبدا و انتقال آن توسط لوله به مناطق مورد نظر گزينه بهتري باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
ارزش بررسی داره.می گن معمولا خلاقانه ترین راه حل ها اول احمقانه ترین جلوه می کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
مومن خدا بیشتر این معادنی که از آن نام می بری پس از آبگیری به زیر آب خواهد رفت. چطور با یک فرضیه و عدم مطالعه ی جامع و کاربردی می خوای یک شبه همه ی ما را که نه ولی دوستان قاچاقچی را پولدار کنی؟
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
سوال اساسی اینه که با آب شور دریا چه نوع کشاورزی میشه انجام داد؟
مگر اینکه آب شیرین کن استفاده کنیم که اون وقت قیمت هر لیتر آب ....
احمد
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
عزیزجان آب همه دریاها شوره اما تبخیر که بشه و بارون بیاد شیرین میشه.البته مناطق اطرافش
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
شماها دیگه کی هستید جلوی دزدی ها و اختلاسها بگیرید و هر مسولی که کارامدی لازم برای پست و مقامش نداره صندلیش رها کنه و با وجدان پاک کار کنه درامد ایران بیشتر و پیشرفت حاصل میشه....آی بورس نیوز حواست کجاست این چه مطلب و خبری هست پوشش دادی؟؟ برو بجای این خبر هزار خبر علمی و صنعتی و تحقیقی و اختراع جدید پوشش بده تا بکار مردم بیاد نه اینکه امروز ایران رود، فردا ایران غربی شرقی و پس فردا کشور ایران غربی و کشور ایران شرقی..................................
محمد
United States of America
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
چاهی هست که به آب نمی رسه ولی بعضی ها رو به نون می رسونه! پاینده باد مدیریت جهادی و مقاومتی!
ali
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
این طرح در زمان دولت قبل یکی از همین دوستان کامند زد و پیگیر بود و در دولت هم مطرح شد و فعلا با خط لوله اب دریا خزر قرار شده به کویر سمنان اورد شود بعد خراسان جنوبی ولی این در این دولت بایکوت شد مثل مسکن مهر که با ندادن اب و برق کل پروزه را بایکوت کردن ولی الان همان مقداری که تحویل داده شده بود دولت قبل را دعا می کنند که از اجاره نشینی نجات پیدا کردن ادمهای سیاسی هیچ وقت برای منافع مردم کار نمی کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
سلام تاریخ سازی ودروغ پردازی که کاری ندارد ما از امروز وامور یومیه هم در شک هستیم با اینهمه دروغ پردازی وحالا تاریخ نکاری می کنند
محمود عجمی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
چینی ها دیوار چین را ساختند وما کانال سویز را. قدیم ها با حفر چاه قناتی بطول کیلومترها اب را از اعماق زمین برای گسترش کشاورزی بدون تکنولژی پیشرفته احداث کردیم فقط کمی اراده و همیت و عشق به میهن و مردم میخواهد انوقت می بینید چگونه کوه ها تراشیده و سوراخ میشوند.من حاضرم 1000 درخت رایگان در مسیر بکارم. با توفیق الهی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
سلام. راست و دروغ طرح جالبی هست، ولی چقدر اعتبار لازم است تا .....
احمد
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
صدتا پیمانکار بیارن هرکدوم چند کیلومتر حفاری کنن دوساله تمومه با کمترین هزینه.کلش به ۵میلیاردلار هم نمیرسه
دکتر محیط زیست
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
بورس نیوز شما صحبت بورس بکن و ذهن مردم را گمراه نکن چنین طرحهایی در تمام دنیا مردود است همین سدسازی باعث افزایش تبخیر آب و گرد و غبار شد برای ما کافی است شما به خوزستان برو در اثر سدسازی غیر قابل زندگی شده است چاره کم آبی صرفه جویی است خداوند هیچ چیزی را بی حکمت نیافریده است وجود همین کویرها برای اکولوژی منطقه لازم است و انسانها به جای دستکاری در طبیعت باید خود را با طبیعت وفق دهند انتقال آب کارون به اصفهان مصیبتهای زیادی برای خوزستانی ها ایجاد کرده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
طرح جالب خیلی عالی است اما باورود آب ازدریای خزر یا خلیج فارس باعث کاهش آب آنها نمی شود
محمد
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
آب خلیج فارس کم بشه?
ناشناس درجه یک
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
سلام
ممنون از توضیحاتتون
با توجه به اینده بی ابی ایران واقعا اجرای این طرح لازم بنظر میاد...
البته حتما مشکلاتی در میانه راه پدیدار خواهند شد اما اگه کارشناسی دقیق بشه عملی و مفید خواهد بود امیدوارم مسولین قضیه رو جدی بگیرند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
با ورود اب دریا به سفره های زیر زمینی ابهای منطقه شور نمیشود؟؟!!
ناشناس
Netherlands
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
با سلام به پیشگاه ملت شریف ایران ازاد راه تهران شمال پروژههای مانده اگه تونستند تکمیل کنند بعد بابا ایران نابود شد محیط زیست نابود دریاچه ها خشکید نخبه رفتنددمکراسی تعطیل 30تحریم خود خواسته ایران یه سومالی شده برای خودش
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
بابا تو دادن پول یارانه موندن بعد میخواهید این طرح رو اجرا کنن
محسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
واقعا خيلي جالب بود چون به عقل وشعور همه اهانت کرد کدوم سرمايه گذار پيدا ميشه 80ميليارد دلار بريزه توي اين طرح کل طول کانال پاناما چقدره يا کانال سويز ؟بعد اونو با 2000کيلومتر فاصله دريا ي خزر وخليج فارس مقايسه کردي اگر اين کار شدني بود تا بحال امريکا صحراهاي خودشو اباد کرده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
مضراتش بیشتر از معایبشه
پشوتن
United States of America
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کلی خندیدم ، همگی خسته نباشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
شاید اتصال خلیج فارس تا دشت کویر مزایایی چون کوتاه کردن مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و نیز فرصت
ایجاد بنادر و شهرکهای صنعتی در بخشهای مرکزی کشور ایجاد کند که ممکن است با توجه به هزینه سنگین باز هم به صرفه باشد اما اتصال ان از دشت کویر به دریای مازندران قطعا فاجعه زیست محیطی به بار خواهد اورد
امیر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
خداوند شفای عاجل به نویسنده و حامیان این طرح اعطا نماید. آمین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
بنظرم رانت خواران میخان یک راه قانونی برای هاپولی کردن پولهای ملت برای خودشان دست و پا کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کلی خندیدیم به نویسنده مقاله پیشنهاد میکنم حتما در استندآب کمدی شرکت کنند
اراک بورس
-
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
طوری گفتید هزینه اش بالا ست که من مبلغ را ندیده گفتم شکست خورده است والا ما از نمایندگان مجلس شنیدیم که گفتن در زمان دولت قبل میلیاردها دلاراز ذخیره ارزی ناپدید شده پس فکر نمیکنم هزینه این پروژ ه زیاد باشه بعد از تحریمها میشود از سرمایگذاران خارجی و تکنولوژی انها البته نه چینی استفاده کرد شدنی است اگر بخواهیم و همت کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
من هم موافق این طرحم فقط یه مطلبی هست اونم اینه که اینجوری خودمون با دست خودمون ایران رو به قسمت شرقی و غربی تبدیل میکنیم
این برای امنیت کشور مضر نیست؟
اون وقت کشورهای مخالفمون شاخک هاشون تکان نمیخوره برای به زدن اختلافات و ... بعدش هم دو کشور ایران شرقی و ایران غربی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
این طزح یک مگاپروژه جهانی و بمب اقدامات محیر العقول در ترانزیت و صنعت و کشاورزی و اشتغال خواهد بود منتهی به شرط پخته و گام به گام کارکردن :
آب دریای خزر محدود است ولی دریای عمان به اقیانوس وصل است.
انتقال آب دریای خزر می تواند منجر به از کار افتادن اسکله ها و بنادر گردد. ولی دریای عمان چندان از خود کمبودی نشان نمی دهد.
در فاز اول باید کاررا از دریای عمان آغاز کنیم .
با توجه به آب شدن یخ های قطبی و احتمال گرم شدن زمین در آینده سطح تبخیر فوق العاده ای که در کویر متصور است این طرح به محیط زیست و حتی تعدیل میکرو اقلیمی کمک شایسته ای خواهد کرد.
آب دریای خزر توان پاسخگویی به حجم میلیاردی تبخیر در کویر مرکزی ایران را ندارد
ایجاد دریاچه اشتباه است و تولید باطلاق می کند
کانال محصور لازم است.
ازجمله خطرات طرح خالی ماندن کانال و ایجاد نیزار ها و آتش سوزی مهیب در نیزارها در کویر می باشد
احمد
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
چرا ندونسته اظهار فضل میکنی؟؟!!!سطح دریای خزر ۲۵متر پایین‌تر از دریاست و اگر وصل شود آب اقیانوس به آن سرازیر می‌شود.نه اینکه آب خزر خالی شود
ناشناس
United States of America
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
وقتی مردم از ببی ابی شروع به مهاجرت از کشور بکنند دیگه نباید ملاحظات کم اهمیتر را در نظر گرفت
حامد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
با سلام
به نظرم این طرح شدنی است - حتی از مرحله به مرحله آن می توان کسب درآمد کرد- به این معنی که حتی اگر آب به نیمه های کویری هم برسد باز ایجاد درآمد کرده و می توان بخشی از سرمایه لازم جهت پیشرفت پروژه را از دل آن در آورد. این طرح به هیچ وجه مسخره و یا دور از عقلانیت نیست.

به نظرم اگر امکانش باشه این طرح رو دولت به صورت سهام به عموم بفروشه حتی اگر 20 میلیون نفر (در سطح جهانی) هم سهام این پروژه را خریداری کنند می شود نفری 4000 دلار - بعید به نظر می رسد که سود آوری این طرح کمتر از 10 درصد سالیانه باشد.

نکته مهم پیمانکار یا پیمانکاران پروژه می باشد. خواهشا به هیچ وجه از پیمانکاران داخلی جهت این طرح استفاده ننمایید. چون نه به قیمت و نه به زمان بندی و نه به دانش فنی آنها نمی شود اعتماد کرد.
احمدتیموری
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
سلام این طرح ایران رابه قله های افتخاردرجهان میرسانه ومیتوان گفت صادرات غیرنفتی به هزارمیلیارددلاردرسال میرساند اتحادجماهیراسلامی نیازبه همچنین درآمدی داردخداونداگراین سرزمین رابرای گسترش دین خودانتخاب کرده همه ی امکانات دراختیارمردم این سرزمین گذشته بهتره ازموقیتمان استفاده کنیم به امیداجرای این طرح یاعلی (ع)
Mmm
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
این طرح اجرایی بشه خیلی میتونه کمک کننده باشه جنگل داخل کشور درست میشه در دراز مدت البته که اولش در مقیاس کوچیکتر انجام بشه بهتره تا جلوی ضرر گرفته بشه و اشتغال زایی فراوان میشه تورو خدا اجرایی بشه تو این اقتصاد که کشاورزی نیاز به آب داره چرا اجرایی نمیکنند هیچ راهی بهتر از این اشتغال زایی نمیتونه کمک کننده باشه مخصوصا برای مناطق محروم کشور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
با سلام اولین قدم در راستای این طرح مهم و حیاتی است . شدنی است عشق میخواهد بس انشالله که کوته فکران تنگ نظران انرژی منفی ندهند.
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
وجعلنا من الما کل شی حی،طبق این آیه اگر مشکل آب حل بشه ،کشور زنده میشه،مشکل اشتغال ،ازدواج،... بصورت سلسله وار حل میشود انشاالله، ریشه تمام مشکلات ،عدم دسترسی به آب است،امیدوارم اینگونه طرح ها ،جدی بررسی شوند.
بیتا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
برید روند دستکاری طبیعت و خشک شدن آرال رو بخونید تو رو خدا چهارتا جوجه مهندس فقط نیان نظر بدن و فاجعه ی سدهای تکراری و خشک شدن اراضی پایین دست و جلگه خوزستان و گاوخونی رو رقم زدن خواهشا چندتا پژوهشگر زیست محیطی و جعرافیادان رو هم تو این مطالعات دخیل کنید این دستکاری های بیولوژیکی هیچ موقع بجز فاجعه نتیجه ای نداشته و نداره
احمد
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
من مییییدونم ما شکست مییییییخورییییییم!!!!گالیوررررررر
مهرداد حمزیان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
یک ایرانی حاضره تمام هزینه این طرح و بده ولی در بهره برداری ش سهیم باشه
مهرداد حمزیان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
یک ایرانی حاضره تمام هزینه این طرح و بده ولی در بهره برداری ش سهیم باشه
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
عالی به نظر میرسه البته باید دقیقا بررسی بشه و این بررسی باید خیلی زود انجام بشه و اگر مضر نبود خیلی زود شزوع به کار بکنن انشالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
طرح عالی است ، دقت و توجه میخواهد ، شدنی است ، همت و عشق میخواهد ، همه معایب هم با توجه راه حل دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
چه زمانی؟! احتمالا زمانی که خیلی دیرشده
افسوس که کشور دلسوز نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
چه زمانی؟! احتمالا زمانی که خیلی دیرشده
افسوس که کشور دلسوز نداره
احمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
تنهاراه نجات کشور از انواع بحران‌ها همین طرح است.هزینه این طرح بسیار کمتر از یک درگیری احتمالی برسر حقابه است.اگرصد پیمانکار داخلی هرکدام تنها ده کیلومتر حفاری کنند هزار کیلومتر می‌شود.کمتر از ۵سال تمام خواهد شد.هزینه ۸۰میلیاردی برآورد زیادیست.من با بیست میلیارد انجام می‌دهم بلکه هم کمتر.افسوس که دلسوزی وجود نداردبدون ترس طرح ملی را شروع کند