بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
طي يادداشتي از سوي مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان مطرح شد:

لطفاً کمی متواضعانه نگاهی به پایین پایتان بندازید

کیفیت پایین خودروهای تولیدی داخلی، وابسته بودن قطعات و مونتاژی بودن برخی خودروها، عدم تنوع پس از گذران سالیان متمادی، مصرف سوخت بالا و عدم توان رقابت در داخل کشور و منطقه و سیستم فشل مدیریتی برد این بسته حمایتی رو کوتاه کرد.
کد خبر : ۱۵۸۴۲۳
نویسنده :
کیوان فر- ارسالی
آمریکا در رکود اقتصادی فرو رفت. این تیتر در ابتدای دوران ریاست جمهوری اوباما پای ثابت روزنامه ها و مقالات اقتصادی روزنامه ها و بنگاه های اقتصادی بود.

دولت آمریکا پس از پذیرفتن شرایط و قبول آن شروع به اصلاح برخی ساختارها و بسته های حمایتی کرد که یکی از آن ها کمک به خودروسازان آمریکایی را شامل می گردید. دولت آمریکا حدود 70 میلیارد دلار به جنرال موتورز و کرایسلر که بیش از 200 هزار کارگر داشت کمک کرد تا این دو شرکت سرپا بایستند تا بتوانند این دوره گذار را پشت سر بگذارند.

حال در دوران رکود اقتصاد ایران، دولت روحانی نیز اقدامی مشابه انجام داد و قرعه بسته خروج از رکود این بار به نام خودروسازان درآمد و بانک مرکزی نزدیک به 3000 میلیارد تومان به این گروه اختصاص داد.

اما با کمی ریزبینی به این دو بند، می توانیم بگوییم هر گردی گردو نیست و لزوماً نسخه آمریکایی برای ما نمی تواند مفید باشد.

کیفیت پایین خودروهای تولیدی داخلی، وابسته بودن قطعات و مونتاژی بودن برخی خودروها، عدم تنوع پس از گذران سالیان متمادی، مصرف سوخت بالا و عدم توان رقابت در داخل کشور و منطقه و سیستم فشل مدیریتی برد این بسته حمایتی رو کوتاه کرد.

شاید بتوان بطور قطع به یقین گفت بدترین انتخاب برای بسته خروج از رکود گروه خودروسازان بود.

بسیاری مقالات در مذمت این طرح گفته شده است و ما نمی خواهیم بیش از این به این موضوع بپردازیم. نقد منصفانه ایی انجام دادیم و زین پس به جای غر زدن می خواهیم به بسته های جایگزین بپردازیم.

دولت بارها اعلام کرده که توان خود را معطوف به خروج کشور از رکود، رشد اقتصادی، کاهش معضل بیکاری و همچنین احیای صنایع و رونق بورس می خواهد بکند.

پس لطفا کمی متواضعانه نگاهی به پایین پایتان بندازید و متروسازان را دریابید.

طرح و گسترش خطوط مترو از دیرباز مورد توجه دولت، مجلس و شهرداری بوده و همدلی کامل بین قوای نظام در این مبحث وجود دارد. جالب است بدانیم که صنعت مترو را در حال حاضر در کشورمان می توانیم در سرفصل پروژه های عمرانی تعریف کنیم.

اگر وام به جای خودروسازان به شرکت های پیمانکاری مترو تعلق می گرفت این شرکت ها می توانستند لااقل یک نفسی تازه کنند و ادامه مسیر را با قدرت پیش ببرند.

مگر نه این است که در ساخت خطوط مترو نیازمند بتن ریزی و استفاده از سیمان که صنعت مادر هست وجود دارد. نگاه گذرایی به صنایع سیمانی نشان می دهد این گروه با انبارهایی لبالب پر مواجه هستند و برخی شرکت ها کوره های خود را از مدار خارج نموده اند.

مگر نه این است که برای گسترش مترو نیاز به فولاد و میلگرد وجود دارد و مگر نه این است که ایستگاه های مترو نیازمند کاشی و سرامیک برای تجهیز هستند.

پس از حفر تونل برای راه اندازی نیازمند ترانس ها، پست های برق و کابل های و خطوط فشار قوی و ضعیف هستیم. آیا نمی توانستیم با این کار کمکی به صنایع برقی مان بکنیم.

مگر نه این است که مي توان از شرکت مپنا که اتفاقا یکی از شرکت های بزرگ بورسی نیز هست و در زمینه لوکوموتیوهای مترو و تعمیر و نگهداری خطوط مترو دستاوردهایی دارد، کمک گرفته شود.

آیا نمی توانستیم به شرکت واگن پارس کمک کنیم تا واگن های مورد نیاز مترو را ساخته و تحویل دهد و این صنعت کاملا بومی گردد.

و آیا شرکت ذوب آهن که در تلاش هست با کمک متخصصین داخلی صنعت ریل سازی را متحول کند و تولیدات استاندارد برای بازارهای جهانی بسازد به نیاز متروسازان پاسخ بگوید.

کشور ما یکی از مصرف کنندگان بالای انرژی و بنزین محسوب می شود و بارها دولت به خاطر یارانه و واردات بنزین گله مند بوده، آیا نمی توانست با این کار کمکی به حل کاهش مصرف سوخت و پایین آوردن میزان آلایندگی و کاهش ترافیک کند.

و نکته جالب توجه به گفته مدیران وزارت نفت، ایران جزو بیشترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ایی است و در صورتی که نتواند تا سال 2018 این میزان را کاهش دهد، مشمول جریمه های سنگین و حتی مالیات بر فروش نفت می شود. در چنین شرایطی دولت با تخصیص وام به خودروسازان جاده را برعکس طی می کند.

با مروری چند باره بر صنایع دخیل در این پروژه ملی می توانیم شاهد باشیم که اکثر صنایع که اتفاقا در بازار سرمایه نیز حضور دارند به نوعی به چرخه تولید برمی گردند و رونق در صنعت جای رکود را می گیرد. در چنین فضایی است که سرمایه گذار داخلی و خارجی با امیدواری و چشم انداز مثبت راضی می شود، سرمایه خود را به سمت صنعت و بورس روانه کند.

امیدواریم که مدیران کشور برای خروج از بحران رکود نگاهی ویژه به این صنعت داشته باشند. زیرا که نوشدارو پس از مرگ سهراب فایده ایی ندارد.

علي پروين

مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
بسمه تعالی
با پایین اومدن قیمت نفت و کاهش درآمدهای ارزی مصرف بالای خودروها دیگر مزیت حساب میشود چون یا بنزین هزارتومانی بسیاری از منابع بودجه دولت جبران میشود...؟؟؟
وقتی بنزین گرون میشه همه دلشون برای اسراف میتپه ولی وقتی نفت ارزون میشه دیگه اسراف معنی نداره.... مصرف بالا مزیت حساب میشه....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
جالبه همه تحلیل گر شده اند
اگر دولت برای خودرو وام 25 میلیونی داد، به خاطر شکستن فضای روانی جامعه بود و هدفش تاثیر گذاری بر جو منجمد جامعه بود
بله، دولت می توانست این پول را به جای پیشنهادات شما، در عسلویه سرمایه گذاری کند تا با تولید یک روز گاز از هر یک از فازهای در حال ایجاد که اینک به یک آثار تاریخی بیشتر شبیه است تا یک پروژه فعال، درآمدی به مراتب بیشتر برای امروز و فردای جامعه کسب کند، اما تاثیر روانی آن در کل جامعه چقدر بود؟
بسیار خرسندم که در فضای فعلی به راحتی میشود سیاست های دولت را نقد کرد، یادمان نرود، در کمتر از 4-5 سال قبل در برابر گرانی آدرس منزل رییس جمهور را به ما میدادند
یادتان نیست، یک روزی که سکه رفت برای 160 هزار تومان، رییس جمهور وقت، پشت رادیو گفت، یک نفر فروخته یک نفر خریده، اینکه دلیل نیست!

هر چند از سیاستهای دولت ناراضی ام و کل دارایی ام را در بورس از دست داده ام، اما وقتی به فکر آن روزها می افتم، سکوت میکنم....
شکرستان
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
تو عقلت تا همیجا کار میکند
ازش کار زیادی نکش.
ناشناس
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
آخ آخ ملت ما میان بین بد و بدتر مقایسه میکنن و سینه چاکی میکنن.کسی که ملت رو توی این دو سال به خاک سیاه نشوند هیچگونه دفاعی رو متوجه خود نخواهد کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
مدیران مملکت؟!!!خخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
تمام مشکل شماها این هست که قدر سرمایه داران و سهامداران را در ایران نمیدانید وقتی شما سهامداران محترم را که همه جای دنیا بالای چشمشان نگاه میدارند شماها مفت خور می نامید وضع اقتصاد ایران بهتر از این نمیشود همین امریکا که شما میگویید ا طریق سهامدارانش اقتصادش را بالا کشید و اگر دولت امریکا به خودروسازان کمک مالی کرد برای کمک به سهامداران خودرو در بورس نیویورک بود
با تشکر
امینی
ROMANIA
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
خبرها حاکیست ورود شرکتهای کاشی وسرامیک به بازارهای روسیه و مشارکت با شرکتهای ایتالیاووام 3میلیاردیورو.به این گروه وتعدیل مثبت سود این گروه شایدهم لیدر بازار بورس در آینده
ناشناس
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
چیزیش که نمیزاره به شما برسه بنده خدا
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
سلام .افغانستان وارد تجارت جهانی شد.
چراایران وارد این بازارهای بین المللی نمیشود؟
چرابورس راواردبورس جهانی نمیکنند؟
من فکرمیکنم درایران جنگ قدرت ورانت وتصرف قدرت وجوددارد.همه دروغ میگویندودلشان برای کشورواقصاد ومردم نمی سوزد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
بسیار عالی
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
مسئولا الان گوش میکنن ،از این مسئولا نگید کلا ک حالم بد میشه ، در نظام ما که نباید به مسئولا چیزی گفت چون اونا از هه چی خبر دارن ،اونا علامن خودشون ،اینا میتونن جهان رو بچرخونن ، دیگه مملکت ک چیزی نیست.میگی نه نگاه کن . هر جای جهان بدبختی و بیچارگی هست ما هم سهیمیم حالا مخوایین مملکت خودمون رو نتونن بچرخونن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
اولین رئیس جمهور 4 ساله روحانی
تاشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
زمانیکه ما فوتبالیست وکشتی گیر ومربی ورزشی از خارج وارد میکنیم چرا نباید مدیران خودرو سازی باکفایت از خارج وارد کنیم همان کاریکه جنرال موتور در دهه هشتاد انجام داد واز طریق شرکت تویوتا چندین مدیر لایق استخدام نمودند تا شرکت ورشکسته جنرال موتورز رانجات دهدوموفق شدند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
روحانی کم کم می خواهد رکورد احمد آقا بشکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸
قدیم ها تو کتابهای تاریخی می خواندیم اوضاع نابسامان داخلی ،نمی فمهمیدیم یعنی چه
حالا بخوبی معنای جمله را احساس می کنیم
من فکر کنم یه مدت دیگه اینجوری ادامه پیدا کنه آمار مرگ ومیر چند برابر بشود ، چه کار خوبی کرده اند یکسری آدمهای هوشمند ازایران فرار کرده اند اینجا کانون فساد وبدبختی است اینجا هرکس بماند تششعات مدیران بی سواد وبی فکر اورا می گیرد ونابودش می کند