بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
کد خبر : ۱۵۹۰۲۷
 صدای اقتصاد گزارش داد: یک چهارشنبه غافل‌گیرکننده و بین التعطیلین کافی است تا روحیه سهامداران خسته بورس تهران به کلی تغییر کند و این جماعت خسته از زیان و مشاهده مکرر تابلوهای قرمز به آینده خوش بین شوند.

یکی از دلایل بنیادی رشد بازار سهام کاهش قابل اعتنای نرخ مبادلات بین بانکی است، اتفاقی که هر چند با تاخیر بورس آن را باور کرد اما در نهایت تاثیر به‌سزایی در مبادلات بازار سهام داشت.

یک چهارشنبه غافل‌گیرکننده و بین التعطیلین کافی است تا روحیه سهامداران خسته بورس تهران به کلی تغییر کند و این جماعت خسته از زیان و مشاهده مکرر تابلوهای قرمز به آینده خوش بین شوند. مثبت چهارشنبه بازار سهام جنس متفاوتی داشت و در این روز که شاخص کل بورس 221 واحد مثبت بود سهام شرکت هایی که در بازار سهام «بنیادی» خوانده می شوند،مثبت جلوه کردند.بانک ها،خودروسازان و تجهیزاتی ها سهم هایی هستند که در روز چهارشنبه شاخص ساز شدند و مثبت غافل گیرکننده بورس تهران را رقم زدند.

اما از آنجا که جنس رشد شاخص بورس در روز چهارشنبه متفاوت از قبل بود و ارزش معاملات هم در این روز به 120 میلیارد تومان رسیده است،می توان به پایداری این شرایط و ورود بورس به فاز رونق امیدوار بود.در این میان به نظر می رسد که متغیر ارزش معاملات بیش از هر چیز دیگر مهم و کلیدی است و این که بدون بلوک زنی های رایج در بازار ارزش خالص معاملات بتواند تا 150 میلیارد تومان رشد کند.در این صورت پیش بینی تکنیکالیست ها می تواند برای رسیدن به شاخص 67000 واحد قابل اتکا باشد چرا که در حال حاضر دماسنج بورس تا آن تارگت، 5000 واحدی فاصله دارد.

اما در این روزهای متفاوت مرور شبکه های اجتماعی فعالان بورس هم از امیدواری متفاوت آنان نسبت به قبل برای کسب سود در بورس حکایت دارد.در یکی از این شبکه های پرمخاطب تلگرامی می خوانیم:«وقت ترسیدن از بازار به سر آمده و می توانید با انتخاب چند سهم ارزان و کم ریسک از ٣٠ درصد بازار بازدهی مناسبی کسب کنید.مطمئن هستیم از چند هفته آینده با اجرایی شدن برجام پول های بزرگی از خارج از کشور و داخل وارد بورس می شوند.اگر هم وارد نشوند با توجه به این که ٩ ماه از سال گذشته و نزدیک مجامع می شویم سهم های ارزان و خوب ریسکی ندارند.از صنایعی که مورد توجه شدید خارجی هاست می توانیم به صنایع غذایی ، دارویی ، بانکداری ، انفورماتیک ، ارتباطات ،حمل و نقل و پیمانکاری اشاره کنیم.»

در واقع سهامداران در حال رسیدن به این باور هستند که نرخ بین بانکی به زیر ٢٠ درصد نفوذ کرده،پول ها در آستانه ورود به بورس هستند و بوی پول تازه در بورس می آید.»

اتفاق مهم چند روز اخیر

یکی از دلایل بنیادی رشد بازار سهام کاهش قابل اعتنای نرخ مبادلات بین بانکی است،اتفاقی که هر چند با تاخیر بورس آن را باور کرد،اما در نهایت تاثیر بسزایی در مبادلات بازار سهام داشت.

انتظار برای تغییر جهت قریب الوقوع منابع بانکی به سمت بازار سرمایه اتفاق مبارکی است که تحرکات مثبت و زیر پوستی بورسدر روزهای اخیر را موجب شده است. افت تقریبا 8 درصدی نرخ بهره بین بانکی در حالی احتمال خروج سپرده های بانکی را بیشتر کرده که شنیده ها از تلاش بانکداران برای تغییر ماهیت سپرده های بالاتر از 24 درصدی به ارقام پایین تر حاکی است. در بازار پول شنیده می شود برخی به دنبال اوراق مشارکت و صکوک و امثال آن با نرخ 23 درصدی می گردند. در حالی که تا هفته های قبل همچنان تلاش برای استفاده از فرصت های جذب سپرده با قیمت های بالا تر ادامه داشته است. نشست شورای پول و اعتبار در حالی در ابتدای دی ماه عددی برای نرخ سود سپرده و تسهیلات در بر نداشت که از آن طرف تداوم افت نرخ بهره بین بانکی را با جدیت بیشتری در دستور کار خود قرار داد.بر این اساس نقش بانک مرکزی در بهبود وضعیت بازار بین بانکی ریالی موجب کاهش نرخ سود مرجع از 27 درصد در مهرماه به 21.5 درصد در پایان آذرماه، شده بود که در هفته گذشته این نرخ تا 20.5 درصد هم افت کرد.

بنا بر گزارش بانک مرکزی درباره این موضوع در جلسه مورخ 94.10.1 شورای پول و اعتبار مسائلی ارایه شد و این شورا ضمن تایید رویکرد بانک مرکزی، نسبت به تداوم فعالیت این بانک در بازار بین بانکی تاکید کرد.بر اساس این گزارش، نظر به تنگنای اعتباری سیستم بانکی و رشد تقاضای بازار پول در سال 1393 و میانگین نرخ سود معاملات بازار بین بانکی در پایان سال گذشته و اوایل سال جاری به میزان 29 درصد، شورای پول و اعتبار در تاریخ 1394.2.8 مقرر کرد بانک مرکزی نسبت به ساماندهی اضافه برداشت بانک ها و تعدیل نرخ سود در بازار بین بانکی مداخله و اقدام لازم به عمل آورد.

در کنار ساماندهی اضافه برداشت بانک ها طی ماه های اخیر، مدیریت دقیق تری در بازار بین بانکی در دستور کار قرار گرفت و مجموعه اقدام های به عمل آمده موجب کاهش نرخ سود مبادلات بازار بین بانکی تا مرز 21.5 درصد در پایان آذرماه شده است. این مجموعه اتفاقات که در فضای نگرانی های مختلف اقتصادی چندان مورد توجه قرار نگرفته بود، به نظر می رسد از هم اکنون با اقدامات اخیر بانک مرکزی در کاهش نسبت سپرده قانونی بانک های تجاری‌، آثار کاهشی نرخ بازار بین بانکی بر کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی به زودی نمایان شود، زیرا علاوه بر کاهش نرخ سود بازار بین بانکی و گرایش آن به سمت کاهش، پایداری لازم در این نرخ مشاهده می شود.

عبد الله رحیم لوی بنیس، مدیرعامل کارگزاری بانک انصار با بیان این که افت نرخ بهره بین بانکی از 28 درصد به 21 درصد خبر ممتازی برای بازار سرمایه است، تاکید کرد که این اتفاق به صورت خروج منابع سپرده گذاری بانک ها به سمت بازار سرمایه از هم اکنون آغاز شده است. به گفته وی،بانک ها ناشی از مصوبه اخیر بانک مرکزی در تامین منابع مالی ارزان بین بانکی، از هم اکنون به سپرده گذارانی که با نرخ سود 24 درصدی سپرده داشته اند، برای تغییر نرخ اعلان داده اند. وی تاکید کرد: پول دارد از سپرده ها بلند می شود که اوراق مشارکت 23 درصدی نیز نایاب شده است. وی افزود: در جایی که بانک ها با نرخ 21 درصد تجهیز منابع کنند، لزومی ندارد دیگر سپرده را با نرخ بالاتر از 21 درصد جذب کنند.

رحیم لوی بنیس تاکید کرد: هنوزتاثیر کامل این اتفاق دربازارسرمایه شناخته نشده و مورد توجه قرار نگرفته است،اما به زودی تاثیر آن در کل بازار فراگیر خواهد شد. وی گفت: این اتفاق یک خبر نیست بلکه یک کارکرد است. صندوق هایی که تاکنون با نرخ 25 تا 26 درصد سود تعهد کرده اند، خود به دنبال اوراق 24 درصدی می گردند و اوراق با نرخ 23 درصدی در بازار گیر نمی آید.

دیروز،امروز و فردای بورس

اما در گذر از این روزهای منفی و رخوت انگیز تحلیل های جالب و بعضا عمیقی در خصوص اوضاع و احوال بازار سهام منتشر می شود که مروز آن ها خالی از لطف نیست و بعضا راهگشای آینده.حسین خزلی خرازی کارگزار قدیمی و شناخته شده بورس اخیرا در تحلیلی از اوضاع فعلی بورس نکات جالبی را عنوان کرده که تیتروار آن ها را مروز می کنیم:

*اگر ما بورس را ویترین اقتصاد می بینیم نمی شود که اقتصاد خراب باشد و این ویترین شیک و تمیز و در حال رشد باشد. برعکس آن هم امکان ندارد که اقتصاد خوب باشد و بورس خراب باشد مگر اینکه رشد هیجانی و کاذب داشته و در حال واقعی شدن باشد.

*معمولا بورس چون با مردم در ارتباط است و مردم احساسی هم تصمیم می گیرند معمولا بورس ها3 تا 6 ماه بعد واکنش نشان می دهند به تغییرات اقتصاد، چه در زمان رشد و خوشبینی و چه در زمان رکود و بدبینی و از طرفی هم 15 تا 20 درصد هم اتفاقات را پررنگ تر نشان می دهند. یعنی زمانی که اقتصاد خوب است بورس 15درصد بهتر است و اگر اقتصاد بد باشد 15 درصد بورس بدتر است.

*بعد از پایان جنگ تحمیلی و در دولت اول آقای هاشمی و دوران دولت سازندگی به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی، بورس مجددا آغاز به کار کرد. در دولت اول آقای هاشمی از سال 62 موج اول واگذاری های صنایع دولتی آغاز شد. سرعت سازندگی بسیار زیاد بود و به همین نسبت هم بورس سرعت رشد خوبی داشت پایان سال 75 . با توجه به پایان دولت سازندگی از نیمه دولت دوم آقای هاشمی تورم به شدت بالا رفت . تقریبا در نیمه دوم سال 75 بورس اوراق بهادار شروع به ریزش کرد.

*با روی کار آمدن دولت اصلاحات باز به شدت بورس منفی بود تا سال 78 و 79 یعنی تقریبا سه سال ابتدای دولت اصلاحات حجم معاملات پایین و شاخص ها منفی بود.به جرات می توان گفت از سال 79 تا سال 83 یکی از بی نظیر ترین دوران تاریخ بورس رقم خورد. هم شرکت های جدیدی پذیرفته شد و هم قیمت ها رشد بسیار زیادی داشت و حجم معاملات هم بسیار افزایش پیدا کرد.البته باید گفت بورس آن سال ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با بورس امروز نیست. آن زمان در بهترین حالت بورس کلا 30 هزار میلیارد تومان ارزش داشت.با نزدیک شدن به اواخر دولت هشتم از نیمه سال 83 باز هم بورس شروع به منفی شدن کرد.

*با اتمام دولت اصلاحات و روی کار آمدن دولت نهم به شدت بازار منفی بود حتی نزول های 2 تا 3 درصد منفی در شاخص به صورت روزانه داشتیم. تا سال 86 که قانون جدید بورس اوراق بهادار اجرا شد و موج دوم خصوصی سازی ها آغاز شد. از سال 86 به بعد با ورود شرکت های بزرگ دولتی و فولادی ها و مخابرات بورس رونق دوباره ای پیدا کرد.البته در حال حاضر بزرگترین بنگاه های ایران در بورس پذیرفته شده است و مردم سهام آن ها را دارند.

*از سال 86 تا اواخر 89 و نیمه اول 90 در بورس اوراق بهادار رکود داشتیم، اما در سال 91 و 92 ما شاهد انفجاری بودیم که دیگر نمی توان آن را رشد شاخص نام گذاشت.

*در 9 ماهه 92 بیشترین تعداد و حجم معاملات و بازده بازار را داشتیم و این جهش شدیدی در شاخص ها ایجاد کرد. البته برخی اقتصاددان ها معتقد هستند رکود اواخر سال 92 ناشی از همان رشد ناگهانی بود.

*در سال 92 بورس 400 هزار میلیارد تومانی که با فرابورس جمعا 550 هزار میلیارد تومان ارزش داشت، با سرعتی بیش از 100 درصد رشد در 9 ماه افزایش پیدا کرد و طبیعی است که با آن شیب تند نمی توانست به مسیر خود ادامه دهد.

*دقیقا از دی ماه 92 بورس شروع به ریزش کرد و ما 23 ماه است که ما شاهد شاخص های منفی هستیم و از آن بدتر حجم معاملات کاهش پیدا کرده است.

*در بازار سرمایه گاهی شاهد زمان هایی هستیم که بازاری شاداب داریم خرید و فروش زیاد می شود، اما قیمت ها منفی است این اصلا نشانه خوبی نیست. اما برعکس زمانی است که حجم معاملات کم است اما قیمت ها در حال بالا رفتن است این هم خوب نیست.

*بازار سالم و درست بازاری است که حجم و تعداد معاملات در آن بالا باشد حال چه قیمت ها بالا برود و چه کاهش پیدا کند.

*الان بورس ما دچار این مشکل شده است که حجم معاملات حدود یک پنجم سال های رونق بورس شده است. یعنی سهامداران یا دست نگه داشته اند از خرید و فروش یا از بازار رفته اند و یا دارایی هایشان مانند یخی که در حال آب شدن است در حال کاهش است.

خانه تکانی در کابینه خسته!

در گزارش های هفتگی بورس چندین چند بار از لزوم تغییر برخی مدیران و حتی وزرا سخن گفته ایم.اخیرا غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران در تحلیلی از شرایط کنونی کشور و اقتصاد گفته است:

برخی از این عزیزان گویی مقام وزارت را با شغل بی دردسر دوران بازنشستگی خود اشتباه گرفته اند یا فکر می کنند وزارتخانه ای در سوئیس را اداره می کنند نه در اقتصاد بحران زده ای چون ایران؛ برخی ها هم ظاهرا تصورشان این است که آن ها را گذاشته اند در طبقه بالای ساختمان وزراتخانه که آن ساختمان را اداره کنند و درکی از مسوولیت سنگین خود ندارند یا شاید هم خسته اند!

ثبات اقتصادی فعلی نتیجه پشتیبانی و اعتماد مردم به برنامه های دولت بوده است ولی اگر متولیان اقتصاد و تولید نه برنامه ای برای بهبود فضای کسب و کار داشته باشند و نه رفع موانع تولید و فقط ترجیع بند تکراری و گوش خراش نرخ سود بانکی را آواز سر بدهند که مطالبه رانتی و خسته کننده دوره رونق هم همیشه بوده است چه فایده از این ثبات؟رییس جمهور باید برای پسابرجام درباره این جماعت خسته فکری بکند. تلاش های شخص رییس جمهور برای بهبود اوضاع مملکت و متوقف کردن روند سقوط اقتصاد کشور از چشم مردم پنهان نیست ولی این نتیجه هم عیان است که بالا کشیدن اقتصاد از عهده این جماعت خسته بر نمی آید؛ یا باید تکانی به آنها داد یا فکری برای استراحت بهتر آن ها کرد!(به نقل از کانال علی میرزاخانی)

به واقع کرباسچی حق مطلب را در این نگارش کوتاه به خوبی ادا کرده است.بارها در همین گزارش نوشته ایم که اگر تحرکات جدی در بورس را می خواهیم،تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند و لاغیر!

عقب نشینی 11 درصدی بورس در 2015

سال 2015 به سرآمد و جهان پر از ترس و دلهره و اضطراب از جنگ وارد سال 2016 شد.در سال 2015 هر چند بورس تهران افت 10.9 درصدی را در شاخص خود تجربه کرد اما معامله سهام در کشور امنی چون ایران در حالی که جنگ و ناامنی منطقه و نقاط زیادی از جهان را فراگرفته است،یک پیام مهم برای جهانیان داشت و آن چیزی نبود جز «صلح و دوستی»... .با این وصف امیدوار هسیتم که در سال 2016 زیان های سرمایه گذاران بورس تهران هم جبران شده و بازار سهام بتواند با عمق بیشتری به حیات خود ادامه دهد و مردم از این بازار بیشتر سود ببرند تا ضرر.

در این میان اکونومیست پیش بینی جالبی از سال 2016 داشته است:

١-موتور پرواز اقتصاد جهان تغییر خواهد کرد. از سال ٢٠٠٩، اقتصادهای نوظهور به ویژه کشورهای عضو بریکس موتور اقتصاد جهان بوده اند اما وضعیت این اقتصادها به ویژه روسیه و برزیل چندان مساعد نیست و چین نیز به دوری از بحران راضی است. کشورهای ثروتمند به ویژه آمریکا موتور اصلی اقتصاد جهان در سال ٢٠١٦ خواهند بود.

٢- در سال ٢٠١٦ جنگ بیش از صلح رشد خواهد کرد. البته تلفات کمتر از ٢٠١٥ خواهد بود. کشورها به جای جنگ با یکدیگر به سمت جنگ های مذهبی و ایدئولوژیکی و قومیتی پیش خواهند رفت و به متحدان خود در این جنگ ها بیشتر کمک خواهند کرد.

٣- هیلاری کلینتون که در ابتدا لغزش هایی داشت احتمالا به عنوان نماینده دموکرات ها وارد رقابت نهایی ریاست جمهوری آمریکا شده و رییس جمهور بعدی آمریکا خواهد شد. نماینده جمهوریخواهان اما همه را غافلگیر خواهد کرد؛ او نه جرج بوش خواهد بود و نه دونالد ترامپ.

٤- سال ٢٠١٦ برای ایران سال بزرگی خواهد بود و لغو تحریمها چشم انداز اقتصاد ایران را متحول خواهد کرد. سرمایه گذاران خارجی برای بازگشت به ایران که یکی از امیدبخش ترین بازارهای منطقه خواهد شد صف خواهند کشید. نتایج دو انتخابات اسفندماه هم روند فعلی در ایران را تقویت خواهد کرد.

موج عرضه های اولیه به بورس می رسد/«واسپاری» هم می آید

در حالی فرابورس ایران در چند ماه گذشته عرضه های اولیه را با چند شرکت کوچک آغاز کرده است،این هفته خبر رسید که بورس تهران نیز خود را برای عرضه های اولیه آماده می کند البته نه عرضه های اولیه کوچک.

مدیرعامل گروه مالی ملت از پذیرش و درج نام شرکت واسپاری ملت در بورس تهران خبر داد.

مهدی قدمی مدیر عامل گروه مالی ملت (سهامدار عمده واسپاری ملت) با بیان این که پذیرش و درج نام شرکت واسپاری ملت توسط تامین سرمایه بانک ملت و با موافقت هیات ‌پذیرش بورس انجام شده است، گفت:شرکت واسپاری ملت از اواخر سال 88 آغاز بکار کرده و در حال حاضر با سرمایه ثبت شده 80 میلیارد تومانی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیر مجموعه گروه مالی ملت به شمار می رود.

قدمی در خصوص جزئیات درج نماد "ولملت" گفت:شرکت واسپاری ملت با سرمایه 80 میلیارد تومان،عمده معاملات و فعالیت های خود را طی مراودات با ایران خودرو و سایپا در قالب انواع تسهیلات و فعالیت های لیزینگی انجام می دهد،به طوری که وزن بیشتر پرتفوی تسهیلات این شرکت در صنعت خودرو است.قدمی در خصوص برنامه های این شرکت برای سال جاری نیز عنوان کرد: یکی از برنامه های مهم شرکت در سال جاری بحث انتشار 1000میلیارد ریال اوراق مشارکت برای اعطای تسهیلات لیزینگ می باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: اقدامات اجرایی لازم برای انتشار این اوراق انجام شده پس از اخذ مجوز از سازمان بورس منتشر خواهد شد. همچنین افزایش سرمایه این شرکت پس از عرضه سهام به عموم و اصلاح ساختار سهامداری اجرایی می شود. این افزایش سرمایه 20میلیاردتومانی از محل مطالبات و آورده در امیدنامه دیده شده است.مدیر عامل گروه مالی ملت درخصوص زمان عرضه سهام این شرکت گفت: طبق توافق انجام شده سهام شرکت با توجه به شرایط بازار سرمایه تا آخر امسال عرضه می شود که البته زمان قطعی آن با همکاری گروه مالی ملت و سازمان بورس و شرکت بورس تعیین خواهد شد.گفتنی است،مجموعه گروه مالی ملت بیش از سه هزار میلیارد تومان دارایی بانک ملت در بازار سهام را اداره می کند.

توصیه به غیرحرفه ای ها

تا زمان تثبیت شرایط صعودی بورس صبر کنید و اگر تا دو هفته آینده شاخص های بورس صعودی بود،حتما سرمایه گذاری در بورس را از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشترک دنبال کنید.چرا که فعلا بازار سهام در پی خوش بینی ها مثبت شده و برای تشخیص بهتر شرایط باید منتظر گزارش های 9 ماهه شرکت ها هم بود.پس غیرحرفه ای ها فعلا اخبار و تحولات را رصد کنند و از افراد مورد وثوق آشنا به بورس اسامی صندوق های حرفه ای و خوشنام را جستجو کنند.در گزارش بعدی به بررسی اوضاع و احوال صندوق های در سهام می پردازیم.

در مجموع ارزش معاملات کل هفته در دو بازار بورس و فرابورس معادل 1.045 میلیارد تومان رقم خورد و ارزش معاملات خرد ( بدون معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ) در دو بازار مزبور هم برابر با 335 میلیارد تومان بود.

شاخص بورس در این هفته از 61.420 تا 61.691 واحد رشد کرد و 0.44 درصد مثبت بود و شاخص فرابورس نیز تغییراتی شامل1.33 + درصد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر