بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
با گذشت دو سال از آغاز ریزش بورس

متهم از معرکه گریخت!

بورسی که روزگاری آنچنان بر طبل سودآوری و روند صعودی خود می کوبید که کمتر کسی فکر می کرد انتشار یک خبر آن را آنچنان به زمین بکوبد که با وجود گذشت دو سال هنوز توان بلند شدن را نداشته باشد.
کد خبر : ۱۵۹۰۴۴
نویسنده :
کیوان فر
دو سالی می شود که بورس به کما رفته و انگار توان رهایی از این زندگی نباتی را ندارد تا حتی بحث بسته شدن پررونده PMD ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که یک اتفاق تاریخی برای ایران بود نیز نتواند این بیمار در حال مبارزه با سقوط و نابودی را نجات دهد.

بورسی که روزگاری آنچنان بر طبل سودآوری و روند صعودی خود می کوبید که کمتر کسی فکر می کرد انتشار یک خبر آن را آنچنان به زمین بکوبد که با وجود گذشت دو سال هنوز توان بلند شدن را نداشته باشد.

بدین ترتیب ماشه حرکت نزولی بورس به دست پتروشیمی ها چکانده شد تا پنج برابری نرخ خوراک آنها بورس را به مدار نزولی سوق دهد. اما واقعاً این خبر تا چه اندازه بایستی بر بازار سرمایه اثر گذار می شد.

در این مسیر منفی اما بحث عوارض معدنی ها هم قوز بالای قوز شد تا بورس با شارژ مجدد نمادهای این گروه پا به رکودی بگذارد که دو سالی می شود به طول انجامیده است.

شاخص آن روزها آنچنان قد برافراشته بود که حتی به فکر هیچ کدام از سهامداران و سرمایه گذاران خطور نمی کرد که مدار 89 هزار و 500 واحدی شاخص کل به خاطره ای تبدیل شده و امروز این نماگر در مدار 61 هزار واحدی نگاه نگران سرمایه گذاران را به نظاره بنشیند.

دو اصلی که بسیاری نه تنها سود سنوات قبل خود بلکه حتی اصل سرمایه هایشان را ناباورانه به باد دادند تا بسیاری فرار را بر قرار ترجیح دهند و برخی دیگر نیز همچنان بر نگهداری سهام و پرتفوی زیان ده خود اصرار ورزند.

اما بد نیست نیم نگاهی هم بیاندازیم به متهمان اصلی این پرونده که با یک تصمیم و سیاست اشتباه کل بازار سرمایه و بورس کشور را به ورطه نابودی کشاندند. سیاستی که مشخص نشد کلید آن را دولتی زدند و یا به دست مجلسی ها رقم خورد. اما آنچه بیش از پیدا کردن مقصر اصلی این روند دو ساله اهمیت دارد، بلایی است که به جان حدود دو میلیون سهامدار فعال بورس افتاد.

بدین ترتیب در این بازه زمانی اولین متهم یعنی گروه پتروشیمی در حالی به طور متوسط کمتر از 18 درصد بازدهی منفی محقق کردند که سایر صنایع و سهام بازدهی های منفی به مراتب قابل توجه تر و بیشتری را محقق کردند تا با این روند خود سهام پتروشیمی ها از معرکه جان سالم به در ببرند.

معدنی ها هم تحت تأثیر تغییر روش محاسبه عوارض مالکانه حدود 34 درصد بازدهی منفی رقم زدند تا ادامه دهنده راهی شوند که پتروشیمی ها آغاز کرده بودند.

در این میان بازارهای جهانی هم کار را تمام کرد و با شروع روند نزولی قیمت ها تیر خلاص را به بورس زد تا گروه فلزات اساسی نیز در رکود حاکم بر جهان، معدنی ها و پتروشیمی ها را همراهی کرده و حدود 22 درصد بازدهی منفی را برای سهامدارانشان رقم بزنند.

به هر ترتیب آنچه طی این دو سال بر بورس و فعالان آن تحمیل شده حکایت از واقعیتی دارد که شعله ور شدن آن با اتخاذ سیاستی اشتباه و کوتاه نیامدن از این مواضع نادرست بوده که بایستی دید موتور محرک بازگشت آن چه اتفاقی خواهد بود؟

هر چند به نظر می رسد بایستی منتظر اتفاقی خارق العاده و مهم باشیم که بتوان اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران و سهامداران را به این بازار برگردانده و روند فرسایشی آن را به سمت ورود به مدار مثبت و صعودی سوق دهد. آن هم در شرایطی که ایران به استقبال آغاز مراودات بین المللی، رفع تحریم های یک و چند جانبه علیه کشور و نیز ورود سرمایه گذاران خارجی جهت توسعه صنایع و فعالیت های اقتصادی رفته است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
سقوط بورس چند ماه قبل از تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها شروع شده بود.
دوست
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
بخاطر اینکه از چند ماه قبل صحبتش مطرح بود!!
محمد
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
ابدا. دقیقا با نرخ خوراک شروع شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
جالبه كه دو سال هم از دستگيري بابك ميگذره
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
متهم اصلي ب.ز.اكنون در اوين تشريف دارند
نصیری
GERMANY
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
دقیقا با افزایش نرخ گاز برای پتروشیمیها وافزایش نرخ بهره مالکانه برای معدنیها کلید سقوط بورس توسط مجلس زده شد واعتماد برای سرمایه گزاری دربورس ازدست رفت وسرمایه گزاران حقیقی که ما هستیم بیچاره شدیم چون سرمایه گزاران حقوقی باچندمرتبه بالانس سهام زیان خودرا جبران وحتی سود هم میکنند بیچاره سهامدار حقیقی
ناشناس
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
عزیزیم بودجه رو دولت مینویسه وقتی نمیتونه تامین اعتبار کنه مجلس چی بگه ؟ افزایش نرخ پیشنهاد دولت به مجلس بود
سهامدار فریب خورده دولت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
واقعا در کجای دنیا 2 سال بورسش مدام در حال افت است و وزیر اقتصادش اول کارش میگوید بورس حباب دارد بعد 3الی 4 مرحله میگوید قیمت سهم ها در کف است ولی کسی نمیخرد و اقدام بعدی با سه وزیر دیگه نامه به رئیس جمهور مینویسد که اگه خوراک ارزان نشود رکود عمیق میشود و العان هم که اینقدر گرفتاری و بدهکاری دارند که بورس را یادشون رفته و اینوسط ما مانده ایم با قول روحانی برای حمایت از بورس و 2 سال افسردگی قلب درد ناامیدی و ........ و از همه مهمتر قیمت سهمهای خریده شده دو سال قبل تا العان که هر کدام کمترینش به یک دوم رسیده است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
من از سیاست سر در نمیاورم اما میدونم پایین نگه داشتن بورس یک سیاستی است نا نوشته شاید دولت فعلی بخواهد تحریم ها رفع شود ولی باز بورس رشد نکند تا رمانی که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری بشویم سپس با رشد بورس در چند ماه از ان به عنوان یک موفقیت در دولت خود و همچنین جلب نظر مردم برای رای دادن به دولت استفاده کند.اما من به همه دست انکاران بورس میگم نوش دارو بعد مرگ سهراب دیگه فایده ای ندارد چون وقتی سرمایه یک عده سهام دار سوخت دیگه چیزی برای افزایش یافتن وجود نخواهد داشت.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
این متن شما اشتباهه . ریزش بورس چند ماه قبل شروع شد و درست از روز دستگیری بابک زنجانی ریزش شروع شد . من دقیقا روزش رو یادمه .
احسان امیری کارگزار
GERMANY
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
روز که قرار بود توافق هسته ای اعلام شود در مراسم ختم یکی ازآشنایان بودیم شخصی جلو آمد و پرسید : بازار سرمایه بعد از توافق چه میشود ؟!

پاسخ دادم شما فاتحه خواندی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
فقط میتونم بگم درود بر روحانی و تیم اقتصادیش.
ناشناس
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
دقیقا
کاشف
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
تاسف فراوان بر تیم اقتصادی ناتوان دو ساله
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
آقای توکلی نماینده مجلس و دوستانشان کلید این نزول را زدند. ایشان حالا می توانند روی نتایج اقتصادی بلوایی که بپا کردند و همچنین آنچه که مدعی آن بودند یعنی درآمدزایی برای دولت بررسی و آن را با شجاعت اعلام فرمایند!
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
در عصر این دولت تدبیر وامید همچون سرمایه سهامداران حقیقی پالایشی هارا بالا کشیدند آب از آب تکان نخورد سهمی که قیمتش 3600 توما ن وسود آن 350 تومان بوده خریده بوذیم که یک باره کلیه نماد پلایشگاه را بمدت 1 سال بستند درست زمانی باز کردند که دوروزبه عید مانده آن هم بقیمت هر سهم 350 تومان با سود(زیان) منفی 50 تومان بازکردند . زمانی باز کردند که به تعطیلات عید خورد که دیگر کسی نتواند اعتراض کند . کاری کرندند که پالایشی های سود ده زیانده شدند بلی ملاحظه بفرمایید. نهادهای دولت تدبیر وامید چگونه سرمایه سهامداران خرد پالایشگاهها را بدبخت کرد.
ناشناس
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
دقیقا همینطوره تا اومدم بخودم بیام سهم رو بفروشم بستن ی ساله بعد 70 درصد زیر قیمت باز کردن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
دوستان به نظرم كدهاي خارجي همچنان در حال بزخري هستند و تا خريد آنها تمام نشود بازار صعودي نخواهد شد
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
بورس نیوزعزیزتوهمین سهام پترویی که فرمودیدسهمی مثل پارسان از1350تومن باافزایش سرمایه 100و35درصدی ودوتا سود150تومنی به حدود250رسیده که اگه دقیق حساب کنیم باتوجه به اینکه 35درصدافزایش سرمایه اخیر روبایدبرمبنای قیمت حق تقدم86تومنی امروزحساب کنیم دقیقاقیمت ازحدود510تا520می شه 250پس حدود51تا52درصدافته وبرای وپترونیزاین افت 70درصده معدنی وفلزیهاکه به تمام معنامردندوبه نظرم ازپالایشیهاکه گل سرسبدافت ماههای اخیربودندحتی ازشبندرکه بااحتساب دوتاسودش 83درصدافت داشته بدترندچراکه درایام سرمستی ورشدشارپی بورس رشدی بسیارکمترازسایرگروههاداشتندوزیادرشدنکرده بودند اکنون هم این سهمهابااحتساب سودوافزایش سرمایه شان حداقل درسهمهایی که من دارم افتی بسیاربیشترازانچه که فرمودیددارندمثلا ومعادن 75درصدافت فملی 68درصد فباهنر65درصدذوب 60درصدوفکرمی کنم فولادمبارکه بیش از50وکگل هم65درصدافت داشته من باهرمیزانی که می سنجم نمی توانم ازبیخیالی دولت مجلس وسایرعوامل دخیل سردربیاورم چرااین همه مدت دوسال به همریزی ومنفی بازارفکری درحداقل تعدیل قانونهایی که جزء محرکین اصلی خرابی بازارندنکردند
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
اين دولت عمرش داره سر مي رسه با اين وضع روحاني صد در صد ديگر رئيس جمهور نيست و بورس بعد از روحاني مطمئنا رشد خواهد كرد .
پرویز امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
عزیزان سقوط بورس کاملان دست بانک هاست والسلام....دلیل میارم...هلو.......بانک ها کمی مثبت میکنن بعد یکهو عرضه های زیاد میدن البته نه در نمادهای بانکی....تو تمام نماد ها.....هستن......بعد یک عده میترسن میریزن تو بازار...بعد تو منفی از حدود 4 تا 17 روز نکاه میدارن که اونای که خونه دار و بچه دارن و پول لازم دارن بریزن تو بازار ...میخرن.میخرن...از یه حدی هم نمیزارن پایین تر بیاد.....بعد ناگهان هماهنگ میبرن بالا ....سپس از 5 تا 7 تا 10 % سود و میگیرن چون تو 20 روز گذشته تعداد بالا خریدن براشون میصرفه......دوباره رعب و وحشت ایجاد میکنن......روز از نو روزی از نو....................من همه نماد ها را رصد میکنم و 27 ساله بورس بازم...........دقت کنید ایندفعه تا رعب و منفی میدن چی رخ میده...به حرف من پی ببرید......مگر نه سود _293 تومنی فلان سهام.....میشه سهمی 900 تومن بعد سود یه گروه از سهام های خیلی قدیمی و معدنی که همگی رنج مثبت دارن چرا 110 و 130 تومن سهامشون هست....چون دارن با بیش از 70 % پول مردم که توی پتروشیمی ها..نفت ی ها هست بازی میکنن..
رضا
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
بنده هم با نظر دوستمان که گفتند کدهای خارجی در حال خریدند موافقم. کاردارسفارت انگلیس هم اخیرا از بورس دیدن کرده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
از زمانی شروع شد که بعضی شرکتها رو از بازار فرابورس به بازار توافقی انتقال دادند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
از زمانی شروع شد که بعضی شرکتها رو از بازار فرابورس به بازار توافقی انتقال دادند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
زنگنه توکلی نادران و نعمت زاده عاملان اصلی سقوط بورس و پایمالی حقوق سهامداران جزء
روحانی هم که فقط شعار میده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
علت ریزش بورس دخالتها و دستکاری دولت در بازار میباشد

1)افزایش قیمت خوراک پتروشیمی

2)عدم تعینن قیمت نرخ مناسب و قطعی برای پالایشگاهها

3)بهره مالکانه معادن به اندازه 30% فروش

4)تثبیت سود بالا برای بانکها

5)عدم پرداخت بدهی به شرکتهای پیمانکاری

6)تلاش برای ابهام و غیر شفاف سازی فروش محصولات پتروشیمی

7)ناتوانی برای خروج مسکن از رکود

8)افزایش مالیات بسیار سنگین برای داروییها

9)دستکاری و کاهش در نرخ محصولات غذایی, قندی و بسیاری از تولیدیها

10) کاهش بودجه عمرانی و دپوی محصولات اولیه مانند سیمان و اهن و مس و...

علت ریزش بورس یک اشتباه دولت نیست.

بلکه یک سلسله اشتباهات پی درپی ,مداوم و گسترده و بدون اصلاح است.

تدبیر در مدیریت صنعت و اقتصاد دولت وجود ندارد

باید به نمایندگانی که انتقاد جدی به عملکرد صنعتی و بورسی دارند رای داد

نمایندگانی که اشتباهات تاثیر گذار وزیران را با استیضاح جواب دهند

نه اینکه با نمایش کارت زرد سر مردم کلاه بگذارند
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
دقیقا یادمه که مجاسیها گفتن که سرمایگذاران پتروشیمی از بابت پایین بودن نرخ خوراک سود زیادی کسب کردن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸
بورسی که با رانت ارزان بودن خوراک سر پا باشد ، معلومه که فاتحه اش خوانده شده بود!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴
عربستان روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد

بنده از قبل هم قتم با این سیاست خارجی جنگ منطقه را فرا خواهد رفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
من دو سال در بورس فقط ضرر دیدم و سودی ندیدم
بازار مکاره ای شده که فقط رانتی ها توش جولان میدن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
هنو از معرکه نگریخته ای عربستان روابط خود با ایران را قطع کرد و بزودی جنگگ سرتاسر خاورمیانه را در بر خواهد گرفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
افزایش قیمت خوراک و سوخت محرک اصلی بی اعتماد سازی در بورس بوده که با هیچ منطقی
قابل توجیه نیست . صادرات تولیدات پتروها و توسعه پالایشگاهها و صادرات بی تردید تنها جانشین خام فروشی نفت است . آقایان نعمت زاده و نو بخت از اول و تا حال مخالف افزایش نرخ
خوراک و سوخت بوده اند که تا کنون بی نتیجه بوده.
ناشناس
BELGIUM
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
انتطار چی داشتید ؟ اگر در بدنی قلب و مغز و ... مشکل اجرای وظفه خود مشکل داشته باشند سایر اعضا و جوارح نیز دچار مشکل عملکرد میشن بورس هم از این قاعده مسیثنی نیست