بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
در گفتگو با مدیر معاملات اوراق بهادار شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار عنوان شد:

رشد دلار افت نفت را جبران کرد/ بازگشت بورس در نیمه دوم سال 95

لغو تحریم ها و کاهش نرخ بهره بین بانکی، باعث ایجاد روندی مثبت در بازار بورس شده است چرا که کاهش نرخ بهره بین بانکی، سیگنال کاهش نرخ سود سپرده ها را با اندکی تأخیر به بازار می دهد. اما این اخبار مثبت در حالی است که در اقتصاد جهانی و داخلی همچنان شاهد رکود بوده و قیمت نفت و کالاها نیز رو به کاهش می روند و تا زمانی که این فاکتورها بهبود نیابند نمی توان رشد بازار را پایدار دانست.
کد خبر : ۱۵۹۰۴۷
نویسنده :
یارمحمدی

طی معاملات هفته گذشته بازار سرمایه با روندی افزایشی همراه شده و دو دلیل عمده و اصلی آن اخباری که در خصوص گام های عملی در جهت اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها منتشر شد می باشد و خبر مهم دیگر کاهش نرخ بهره بین بانکی به محدوده 20 درصدی است، به نظر می رسد این دو مهم، نوسانات مثبت را در بازار ایجاد کرده باشد.

مدیر معاملات اوراق بهادار شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت: لغو تحریم ها و کاهش نرخ بهره بین بانکی، باعث ایجاد روندی مثبت در بازار بورس شده است چرا که کاهش نرخ بهره بین بانکی، سیگنال کاهش نرخ سود سپرده ها را با اندکی تأخیر به بازار می دهد. اما این اخبار مثبت در حالی است که در اقتصاد جهانی و داخلی همچنان شاهد رکود بوده و قیمت نفت و کالاها نیز رو به کاهش می روند و تا زمانی که این فاکتورها بهبود نیابند نمی توان رشد بازار را پایدار دانست.

حسین صالحی در ادامه افزود: با توجه به شرایط حاکم همانطور که عنوان شد نمی توان انتظار رشد چشم گیر و یا محسوسی را در صنایع و قیمت سهام شرکت ها داشت اما بر روی سهام خاص انتظار بازدهی مثبت طی میان مدت می رود.

وی گفت: ما همچنان در صنایع مختلف شاهد ادامه چالش های گذشته و ابهام هستیم به طور مثال هنوز دولت برنامه خود را در رابطه با پرداخت بدهی خود به پیمانکاران ارائه نکرده و در صنایعی همچون پالایش گاه ها و پتروشیمی ها ابهامات زیادی پا بر جاست. با توجه به این موارد هر چند که شاهد انتشار اخبار مثبت سیاسی هستیم اما با این شرایط نمی توان انتظار رشد پایدار بازار را در حال حاضر داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افت قیمت جهانی نفت و کالاهای اساسی در سه ماهه سوم سال جاری، عنوان کرد: برای گزارشات 9 ماهه شرکت های فعال در بازار که به زودی شاهد ارائه آنها خواهیم بود، برآورد می شود که عملکردی مشابه 6 ماهه نخست داشته باشد چرا که در کنار افت قیمت های جهانی و درآمد اغلب شرکت ها طی این مدت، افزایش نرخ دلار را نیز در بازار ارز شاهد بودیم و این امر باعث شده است تا بخشی از این کاهش قیمت از این طریق جبران شود، اما در رابطه با عملکرد صنایع در سال آتی گفتنی است با توجه به چشم انداز روشنی که در خصوص افزایش مراودات و لغو تحریم ها وجود دارد، برای 6 ماهه دوم سال 95 شرایط بهتری بر بازار حاکم خواهد شد و از طرفی پیش بینی برخی تحلیل گران در رابطه با روند آتی قیمت های جهانی نیز برای نیمه دوم سال آینده نیز نشان از بازگشت آنها به کانالی صعودی را دارد.

صالحی در خاتمه تأکید کرد: درکنار تمامی موارد ذکر شده، باید بگوییم هر زمان که در بازار به طور واقعی نشانه هایی از حضور سرمایه گذاران خارجی ببینیم، می توان به طور قطع به بهبود شرایط رکود اقتصادی از طریق این عامل خارجی امیدوار شد، همچنین در مقابل این امر نیز رشد نرخ دلار و تضعیف ریال در کشور نیز می تواند یک عامل داخلی در جهت خروج از رکود باشد چرا که این امر شرایط رقابتی و افزایش مصرف را فراهم می کند که به نفع بسیاری شرکت های فعال در بورس می باشد، البته گفتنی است با توجه به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی ممکن است این روند اندکی با تأخیر انجام شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هنریار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
شروع صعودی بورس رفت تا انتخابات ریاست جمهوری جدید>>>
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
بزک نمیر بهار میاد........