بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
فاکتورهای قابل سنجش بازار سرمایه برای بررسی مقطعی بودن یا متداوم بودن روند صعودی شکل گرفته در بورس تا به اینجا همگی مؤید احتمال مواجه شدن با بازار سرمایه ای همراه با روند صعودی متداوم است.
کد خبر : ۱۵۹۲۷۸
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز چهار شنبه 94.10.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 524 واحد افزایش به رقم 42996 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 554 واحد افزایش عدد 141827 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 223 واحد افزایش به رقم 24293 واحد رسيد.

همچنین در این روز "پارسان" با 82 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کچاد" با 11 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحد افزایش به رقم 702 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3199 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 929 میلیارد ریال رسید.

چندی است که شاهد روزهای خوب بورس هستیم روزهایی که مدت زمان زیادی بود اهالی تالار به چشم ندیده بودند، ظاهراً روند صعودی آغاز شده و نقدینگی های پارک شده آرام آرام در حال ورود به بازار سرمایه می باشند البته یک اگر در اینجا وجود دارد که در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فاکتورهای قابل سنجش بازار سرمایه برای بررسی مقطعی بودن یا متداوم بودن روند صعودی شکل گرفته در بورس تا به اینجا همگی مؤید احتمال مواجه شدن با بازار سرمایه ای همراه با روند صعودی متداوم است.

ارزش معاملات در کنار نحوه خرید و فروش سهام توسط حقیقی ها و حقوقی ها حکایت از آغاز روندی متعادل اما صعودی با رشد قیمت اغلب سهام شرکت ها دارد.

معمولاً در اینگونه روندها که بعد از یک بازار سراسر نزولی و خسته کنننده شکل می گیرد درصد جاماندگان از روند شکل گرفته و کسب بازدهی بسیار بالا است. چرا که در اینگونه روندها به علت نا اطمینانی و بی اعتمادی موجود در بورس، اهالی تالار ابتدا هر رشد قیمتی را فرصت خروج می دانند اما با ادامه روند فرصت خروج تبدیل می شود به فروش سهام در نقطه سر به سر با شناسایی زیان اندک و اگر این روند مجدد ادامه یابد تبدیل به فرصت خرید می شود و این آنجایی است که بعضاً برخی سرمایه گذاران مجبور می شوند سهام واگذارکرده، خود طی روزها یا هفته های گذشته را در نرخی بالاتر مجدداً جایگزین نمایند.

از نگاه کلی شاید بتوان گفت که امروز همچنان در مرحله اول و یا ابتدای مرحله دوم هستیم جاییکه هنوز اعتماد و اطمینان نتوانسته آنگونه که باید و شاید جایگزین روند گذشته شود و هنوز احساس و خاطرات تلخ گذشته غالب بر منطق و تحلیل است. اما در این راه صعود دو مانع پیش روی اهالی بازار سرمایه و خود این بازار برخاسته از بستر بیماری می باشد، نخست حقوقی ها در هر شرایط فروشنده و دوم رقم تغییرات شاخص کل.

در بازار سرمایه معمولاً حقوقی ها هستند که در هر شرایط فروشنده سهام می باشند و اصلاً انگیزه حضور آنها در بورس مشخص نیست. به عبارت ساده تر دیدگاه این فعالان آن است که تا سهام را نفروخته اند تو باید برای فروش پیش دستی کنی. معمولاً این حقوقی ها در سهام بانکی به وفور یافت می شوند، در گروه های پتروشیمی و خودرویی نیز به کرّات حضور دارند. لذا متولی بازار سرمایه باید قبل از اینکه این عزیزان کار دست بازار دهند، پیش دستی کند و برنامه ای برای محدود کردن آنها و جلوگیری از برخی مقاصد هدفدار آنها اندیشه کند. این موضوع بسیار مهم بوده و باید طی هفته آتی از سوی سازمان بورس اعلام گردد. اما دومین مانع بورس شاخص کل و رقم تغییرات آن است، این نماگر از آنجایی که اصلاً به عنوان یک نماگر و یا درجه قابل اتکا برای حالات و احولات بورس نیست باید هر چه سریعتر جای خودش را به شاخص کل هم وزن بدهد. چرا که در شرایط فعلی شاخص کل بورس تنها بهانه ای است دست نوسان گیران تا با یک رشد اندک دیگر داد وا شاخصا و ارقاما سر دهند. یعنی چی؟ یعنی اگر شاخص طی هفته آینده 400 واحد رشد کند از نگاه شاخص ما شاهد 1000 واحد افزایش رقم طی سه روز می باشیم که خود فتح دو مدار از 61 هزار به 63 هزار واحدی می باشد، اما در عمل شاید بالاترین رشد قیمتی که سهام شرکت ها کرده اند تنها 8 تا 12 درصد طی این سه روز است لذا از مسئولین بازار سرمایه تقاضا می گردد تا قبل از اینکه شاخص بورس عامل ایجاد جو روانی منفی گردد نسبت به برکناری آن از سمت دماسنجی بازار سرمایه اقدام نمایند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
افرین دولت باید بسیار هوشیار باشد در قیال رفتار حقوقی ها اگر واقعا می خاهد که حقیقی ها سرمایه وارد بازار کنند و باید به شدت قوانینی برای محدود کردن حقوقی ها وضع کند چه به جا و به موقع بورس نیوز اسیب شناسی کرده امیدواریم که بدینوسیله جلوی ضررهای سهامداران در اینده گرفته شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
سازمان بورس اگه میخواس به این حرفهای منطقی و کارشناسانه گوش بده و عمل کنه اصلا بورس به این حال و روز نمی‌افتاد.
پس سهامدارا خودشون باید عاقلانه عمل کنن و از فروش سهام خود به نوسانگیران و دلالان اجتنباب ورزن. همین...
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
از این بازار باید ترسید قیمت نفت که داره میاد پایین دولت کسری بودجه داره نرخ خوراک هم فعلا دقیقش مشخص نیست بهره مالکانه هم فاکتور میگیریم گذارش 9 ماهه هم که معلوم نیست تنش با کشورای اطراف هم که داستان جدیده گرونی دلار هم هست برجام هم که فعلا شروع نشده و از همه مهمتر اینه که تا امروز یخورده سرعت رشد بالا رفت حقوقیها شروع کردن به عرضه و فروختن خلاصه باید از این بازار ترسید و صبر کرد عجولانه عمل نکنید
اراک مرتضی
-
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
یعنی موضوع به این سادگی را سازمان بورس نمیداند یعنی نمیداند برای اینکه قیمتها وشاخص سقوط نکند باید جلوی حقوقیها را بگیرد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
خواهشا دنبال محدود کردن معاملات و این چیزا نباشید . بزارید همین حقوقی ها هرچقدر که دوست دارند بفروشن. پول داره میاد تو بازار هر چی بفروشن خریداریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
این هم یک نوسان کوتاه مدت است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
حالا ماندیم بورس نیوز جان چطور میخوای این پیشنهادات رو به سمع و نظر مبارک حضرات مسئولین بازار برسونی ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
ایول بورس نیوز دمت گرم , امیدواریم مسئولین بورس
توجه کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
دمت گرم بورس نیوز واقعا زدی تو هدف.
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
اگر شما درصد خرید و فروش حقوقی ها را پیگیری کرده باشید در 95% روزها، خرید آنها بیشتر از فروششان بوده. حرفهای زده شده در متن خیلی عوامانه است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
کسانی که حافظه تاریخی خوبی دارند این روزها را قبلا در روند مذاکرات و برجام دیده اند!
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
برادر سهامی هستن که در دوهفته 35% مثبت خوردن آخر سود بانکی یک ساله 20 درصد هست اونوقت این سهامی که 35% مثبت خوردن چی هستن؟؟
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
این بورس همیشه چه موقع فروش چه موقع خرید. چون آنها جند روز جلوتر از سهامداران بوررس . از حمایت ویا تخریب بورس با خبرند چون طی 3روز گذشته معمولا 1500 واحد باید میرخت ولی برعکس شدپس این بورس نرمال نیست خیلی مواظبت می خواهدلازم می باشد
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
سلام بر بورس نیوز

هزار واحد که شاخص این هفته رشد داشت
هفته آینده از روز شنبه هزار واحد کاهش می یابد تا اوضاع سیاسی خوب نشود اگر نرخ خوراک 2سنت هم بشود کار ساز نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
بورس نیوز دوستت داریم
ساري
RUSSIAN FEDERATION
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
بورس نيوز خيلي حساب شده نوشتي