بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
مدیرعامل کارگزاری بورس ابزار عنوان کرد:

اوج حرکت صعودی بورس با رفع ابهام پالایشگاهی ها

با توجه به نرخ های حدودی که معاون وزیر نفت و معادن وزیر صنعت معدن برای بنزین اعلام کرده بودند، با یک محاسبه سر انگشتی سود پالایشگاه های بزرگی همچون "شبندر"، "شتران" و "شپنا" از آنچه که تاکنون برآورد و اعلام شده، افزایش محسوسی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۵۹۴۹۴
نویسنده :
یارمحمدی

اسفند ماه سال گذشته بود که قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) با عنوان «طرح الحاق برخی مواد به قانون بخشی از مقررات مالی دولت و اصلاحات و الحاقات بعدی آن» به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، تا بند ک ماده 1 این قانون راه کاری برای کاهش ابهامات گروه پالایش گاهی باشد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بورس ابزار ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طبق بند ک ماده 1 این قانون باید ما به التفاوت قیمت 5 فرآورده اصلی به قیمت فوب خلیج فارس و 95 درصد قیمت نفت خام محاسبه شود و سود شرکت های پالایشگاهی را مشخص سازد، طبق این قانون هر سه ماه یکبار نمایندگان مشخص شده باید اقدام به ارائه اطلاعات و نرخ فروش، متناسب با فرمول ارائه شده را به صورت شفاف در اختیار این شرکت ها قرار دهند، اما در حال حاضر با وجود چنین مقرراتی هنوز شاهد ابهام در صورت های مالی این مجموعه ها هستیم.

علی محمودی در ادامه گفت: با این وجود شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در ارائه این نرخ ها دخالت کرده و تضاد منافع ایجاد شده است و در ارائه اطلاعات مناسب تعلل می کند. به نظر من اگر دولت از این صنعت حمایت کند و نرخ های شفاف و صحیحی را در اختیار آنها قرار دهند، دیگر پالایشگاه زیان دهی نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: با توجه به نرخ های حدودی که معاون وزیر نفت و معادن وزیر صنعت معدن برای بنزین اعلام کرده بودند، با یک محاسبه سر انگشتی سود پالایشگاه های بزرگی همچون "شبندر"، "شتران" و "شپنا" از آنچه که تاکنون برآورد و اعلام شده، افزایش محسوسی خواهد داشت. همچنین برخی مسئولین افت قیمت جهانی نفت را بر سود این شرکت ها بی اثر دانسته اند، اما من معتقدم نه تنها بی اثر نیست بلکه تأثیر مثبت نیز خواهد داشت و اگر قوانین در این حوزه به موقع اجرا و رعایت گردد، قطعاً این مجموعه ها به سودآوری قابل توجهی خواهند رسید و به نظر می رسد خود دولت نیز از این امر آگاه باشد و این آگاهی را می توان از عجله ای که در خصوص راه اندازی و بهره برداری که در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس دارد، متوجه شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت پالایشگاهی گروه بزرگی بوده که با کوچکترین حرکتی در درآمد زایی آنها می تواند تأثیر بسیار زیادی در روند بورس داشته باشد.

در پایان محمودی در رابطه با دورنمای این صنعت گفت: با توجه به تکلیفی که مسئولین اقتصادی و سازمان بورس در قابل حمایت از سرمایه گذاران خصوصی دارند با پیروی از سیاست های اقتصاد مقاومتی باید اقدام به ارائه به موقع اطلاعات گروه هایی مثل پالایشگاهی کنند، تا به دورنمای این صنعت امیدوار شد، با توجه به اینکه در حال حاضر توجه سرمایه گذاران به شرایط بنیادی شرکت ها بیشتر شده و با لغو تحریم ها علیه ایران امید سهامداران را در سرمایه گذاری در بورس زنده کرده چشم انداز روشنی را برای بازار سرمایه متصور هستم که با رفع ابهامات این صنایع روند بورس مثبت تر نیز خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
خود دولت ومجلس هم با این کار هایی که انجام میدند گیج شدند.
اون موقع که نفت گرون بود قانون هایی وضع کردند که با اجرای اون قوانین سود خوبی گیر دولت میامدبه بهانه ی اینکه نرخ مواد اولیه بایدبر اساس نرخ های جهانی به واحدهای تولیدی فروخته شود.اما حالا که قیمت نفت ارزون شده و قیمت مواد اولیه بر اساس همون فرمولها باید ارزون به واحدهای تولیدی تحویل داده بشه اما دولت میبینه انگار اون فورمول ها که در زمان گران بودن نفت براش سود داشت اما حالا با ارزون شدن نفت دیگه سود نداره شروع کرده به دبه دراوردن.پس مشکل ما فرمول و راهکار تو این کشور نیست مشکل ما اشتهای سیری ناپذیر همه ی دولت هایی است که از اول تا به امروز سر کار اومدن.
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
با سلام بورس نیوز این چه عنوان وتیتری است که زده اید فکر کردم مشکل پالایشی ها حل شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
باش تا صبح دولتت بدمد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
اگر اوج حرکت صعودی با رفع ابهام پالایشگاهی است پس چرا تا الآن تحریم را بهانه قرار می دادید ؟؟؟؟؟.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
با تحلیل شما بورس تا 5 -6 سال دیگه هم قرار نیست رشد کنه.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
تمام شرکتهای پالایشی دنیا از پایین امدن قیمت نفت سود سرشاری کسب کرده اند در ایران هم قیمت نفت پایین اومده قیمت محصول پالایشگاهها مثل بنزین چند برابر شده .منطقش سود سرشاره ولی رانت و دولت اجازه نمیدهند اعلام بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
شبریز چطور ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
هنوز سود سال 93 شرکت پالایشگاه نفت تبریز بین سهامداران توزیع نشده
hosein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
بورس نیوز خیلی خوش خیالی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
توتحريم بوديم وضع بورس بهتر بود با كشورها رابطه نداشتيم وضع بورس بهتر بود حالا كه تو تحريم نيستيم و با كشورها رابطه بر قرار شده اين وضع بورس ماست چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کاش بورس نفت ایجادمیشدواین پالایشگاهی هاازبورس خارج میشدن تا دیگران روارعذابی که بهشون میدن راحت کنن اینروزاروزای گل وبلبل پالایشگاهی هاست وقیمت هاشونودولت تاحالانگه داشته وگرنه همشون بایدالان زیر100 تومان بودند
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
بابا خیلی بحالی آقای زنگنه با همراه بورس نیوز!
سهم 1200 تومنی رو کردید200 تومن با 260 درصد افزایش سرمایه از محل اندوخته و انباشته مثلا الان میخواهید چه گلی به سر سهم بزنید؟!
انگار تمام اعضاء بدن کسی را قطع کنی بعد بهش قول بدی شب هفتش رو آبرومند برگذار می کنی؟!!!!!!!!!!
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
این تیتر واقعا جالب هستش .

همواره سیکل بورس این طور بوده است .

زمانی یک سهم یا صنعت لیدر بازار میشوند و زمانی دیگر نوبت صنایع دیگر است .

گره زدن شاخص به پالایشیها هم از آن حرف هاست !!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
نکنید آقا، نکنید، حالا که دو روز بازار مثبت شد ، تحلیل الکی ندید. مردم رو بیچاره نکنید. قیمت نفتو نمیبینید؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
تموم شد .

بورس امروز سه شنبه انقدر فروشنده داشت


که چند روزی قرمز خواهد بود .
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
رشدی در کار نیست بحران مالی جهان دوباره داره شروع میشه و قیمت نفت بشدت کاهش داشته و پیشبینی ها میگه تا 16دلار میاد پایین . تنها سهمهایی که در جهان رشد خواهند کرد سهمهای غذایی و مرتبط با آنهاست مثل بحران 2008 . در کشور ما هم همینطور خواهد شد با ارزشترین سهمها گروه غذایی و قندی هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
بیچاره سهامدارای پالایشی ها سرمایه شون دود شده تو این دوسال
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
بورس نيوزعزيز پارسيلون ولاستيك دنا داراي هزاران سهامدار خرد مي باشند چرا هيچگونه اطلاع رساني نميكنند روزي نياد كه همه شركتهاي بورس چنين بشن