بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
در بازار سرمایه نمی توانید یک روز درخواست توقف نماد معاملاتی به هر دلیلی همچون تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم از متولی بازار سرمایه یعنی سازمان بورس کنید و روز بعد بگویید ببخشید اشتباه شد، تعدیل نداریم!
کد خبر : ۱۵۹۵۲۵
نویسنده :
جمشیدی

نماد معاملاتی شرکت مارگارین در حالی طی معاملات روز گذشته به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد و بدین ترتیب به سهامداران خود نوید رشد سودآوری را داد که طی صبح روز جاری نامه شفاف سازی از سوی مدیر عامل این مجموعه روی سامانه کدال آمد که موجب تعجب و شگفتی فعالان بازار سرمایه گردید. چرا که طی نامه مذکور سیامک ربیعی، مدیر عامل شرکت مارگارین از تحلیل نادرست کارشناسان این مجموعه در خصوص امکان اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی "غمارگ" خبر داد و با عذرخواهی از مدیران سازمان بورس خواستار بازگشایی نماد معاملاتی "غمارگ" شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در پی انتشار نامه شفاف سازی "غمارگ" و عذرخواهی مدیر عامل آن از مدیران سازمان که به بازگشایی نماد منجر شد، بر آن شدیم تا در این گزارش، شفاف سازی در خصوص قوانین و برخی از موارد عرف موجود در بازار سرمایه خدمت مدیر عامل شرکت مارگارین نکاتی را عرض کنیم.

از همین رو در ابتدا لازم به نظر می رسد تا به اطلاع این مقام مسئول برسانیم که محلی که نماد معاملاتی شرکت مارگارین در آن معامله می شود، بازار سرمایه نام دارد که قوانین و مقررات خاص خود را دارد و ممکن است تخطی یا بی توجهی به هر یک از آن ها به ضرر و زیان مجموعه عظیمی از سهامداران ختم شود و می بایست یادآوری کنیم که بازار سرمایه تفاوت های زیادی با بازارهای فروش کالا و محصول دارد که جنس فروخته شده مجدداً پس گرفته می شود.

در بازار سرمایه نمی توانید یک روز درخواست توقف نماد معاملاتی به هر دلیلی همچون تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم از متولی بازار سرمایه یعنی سازمان بورس کنید و روز بعد بگویید ببخشید اشتباه شد، تعدیل نداریم!

بر این اساس به نظر می رسد می بایست مدیران شرکت مارگارین یادآوری شود که بازار سرمایه بر اطلاع رسانی درست و بموقع بر اساس تحلیل و بررسی های دقیق و کارشناسانه مبتنی است و انتشار هر اطلاعیه ای می تواند موجب سود و ضرر برخی از سهامداران شود و در تصمیم گیری ها و اطلاع رسانی های خود می بایست نهایت دقت و بررسی را به خرج دهید. چرا که همانطور که عنوان شد بازار سرمایه تفاوت های زیادی با مکان های دیگر دارد و اظهار نظر و اطلاع رسانی می بایست بر اساس نظر کارشناسی شده به اطلاع سهامداران برسد.

اینکه شما می گویید که کارشناسان شرکت در خصوص بررسی امکان تعدیل سود برآوردی اشتباهی مرتکب شده اند را قبول می کنیم، اما لطفاً طی نامه شفاف سازی به اطلاع سهامداران و فعالان بازار سرمایه برسانید که مفروضات کارشناسان شما در نتیجه گیری خود برای تعدیل سود چه بوده که پس از دو روز مدیریت محترم پی به عدم تعدیل برده است؟ آیا در نحوه محاسبه نرخ خرید مواد اولیه مورد نیاز، قیمت فروش محصولات و یا هر متغیر اثر گذار بر وضعیت سودآوری شرکت خطایی رخ داده که به نتیجه ای همچون امکان تعدیل سود برآوردی منجر شده است؟

در این شرایط به نظر می رسد مدیر عامل شرکت نیز که به فاصله یک روز پس از درخواست توقف نماد معاملاتی از بروز خطا در این خصوص خبر داده، می بایست تحلیل و دلایل خود را به بازار سرمایه ارائه کند و به اطلاع سهامداران برساند که چگونه به این نتیجه رسیده که شرکت مارگارین توانایی اعلام تعدیل سود برآوردی را ندارد و کارشناسان زیر دست آن اشتباه کرده اند؟

بر این اساس، از سازمان بورس بویژه اداره نظارت بر ناشران بورسی تقاضا می شود تا از مدیران ارشد شرکت مارگارین نامه شفاف سازی دیگری مبنی بر دلایل بروز اشتباهات رخ داده در این شرکت درخواست کنند تا مدیران مجموعه مذکور طی نامه شفاف سازی دلایل و تحلیل های کارشناسان خود برای امکان اعلام تعدیل سود برآوردی و نیز دلایل مدیرعامل مبنی بر عدم احتمال پیش بینی درآمد هر سهم را به فعالان بازار سرمایه ارائه کنند و سهامداران با بررسی آنها نسبت به خرید یا فروش سهام این مجموعه تصمیم گیری کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
خوشم میاد خوب زیر آب میزنی وا
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
درسته که کارشون واقعا بچه گانه بود
درسته که دیروز تا الان 9 درصد منفی خورده
اما مارگارین سهم بسیار خوبیه و این جو منفی هم بزودی بزطرف میشه
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
مارگارین سهم بسیار خوبیه هر ساله سود میده تا ضرر.سهم بنیادیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
به نظر من اونا خواستند از آب گل آلود ماهی بگیرند و از وضعیت پیش اومده برای غبشهر به نفع خودشون بهره برداری کنن .
اونا فکر میکردن که غبشهر سقوط آزاد داشته باشه و بازارشو تو ایران از دست بده و اونوقت اونها به عنوان یه شرکت رقیب از این فرصت بهره برداری کنن زهی خیال باطل .
استراتژی دولت جذب سرمایه گذار خارجی هست اونوقت تو این وانفسای اقتصادی و شرایط پیش روی اقتصاد چشم همه دنیا به تصمیمات اقتصادی دولت هست به خصوص سرمایه گذاران خارجی .
الحق و الانصاف سیاست درست دولت و سهامداران موعید این مطلب بوده و وقتی حضرات مارگارینی دیدند که معادلات شون درست از آب در نیومد با یه ببخشید سر و ته قضیه رو جمع کردن