بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر : ۱۵۹۵۸۸

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، این همه خبری بود که سپاه پاسداران روی خروجی خود قرار داد تا همگان بدانند که اقتدار و استواری ایران در دفاع از مرزهای آبی و خاکی تعارف بردار نیست. اما این بازداشت و این آزادی چند نکته داشت که مختصر به آنها می پردازیم:

1- در فروردین ماه سال 1386 ملوانان انگلیسی به آب های سرزمین ایران تعرض کردند، نتیجه این لاابالی گری نظامی دستگیری این ملوانان و انتقال آنها به تهران بود. پس از چند روز هیاهوی خبری ملوانان متجاوز به مرزهای ایران، با کت و شلوار اهدایی ریاست جمهوری و با سوغاتی های متنوع ایرانی در مراسمی ویژه بدرقه و تحویل بریتانیا شدند.

4991_662

2- روز 22 دی ماه سال 94 دو قایق نظامی آمریکا که حامل 10 ملوان نظامی این کشور بودند به آب های سرزمینی ایران تعرض کردند، نیروهای سپاه پاسداران بلافاصله به وظیفه ذاتی خود عمل و این متجاوزان را پس از اخطار بازداشت و روانه جزیره فارسی کردند. ملوانان آمریکایی ساعتی پیش پس از بررسی های حرفه ای نیروی دریایی سپاه بدون کت و شلوار، بدون سوغاتی و بدون عکس یادگاری با رییس جمهوری اسلامی ایران در آب های بین المللی و به شکل حرفه ای و قانونی رها سازی شدند. جمهوری اسلامی در یک اقدام درست اجازه نداد شان دولتمردان و سیاست مداران ایرانی کاهش یابد و تعدادی نظامی یک کشور بیگانه که در حالت عادی هم سیاست مداران خودشان را نمی بینند، به سیاست مداران و دولتمردان جمهوری اسلامی نزدیک شوند.

3- رفتار مقتدرانه نیروی دریایی سپاه چند پیام دارد: اول این که ایران برای حفظ تمامیت ارضی و آبی خود با اقتدار ایستاده و اجازه کوچکترین تعرضی را نمی دهد. دوم این که کشورهای منطقه که گاه فراتر از قواره های خود تهدید می کنند این پیام را گرفتند که ارتش های قدرتمندتر و بزرگ تر از آنها هم توان ایستادگی در قبال اقتدار نیروهای نظامی ایران ندارد و سوم این که جمهوری اسلامی ایران بدون آن که به بهانه ورود به آب های سرزمینی کشور حاشیه ای مثل انهدام قایق یا کشتار ملوانان متجاوز و یا اقدامات تشنج آفرین دیگر انجام دهد و تجربه چند هفته پیش کشور همسایه در سرنگونی هواپیمای روسی را تکرار کند به صورت حرفه ای و طبق موازین بین المللی از حق خود دفاع کرده است این نشانه ای بزرگ برای همه دنیاست که بدانند ایران و سپاه پاسداران هرگز خارج از چارچوب های بین المللی و حقوقی اقدامی انجام نمی دهد.

4- پس از دستگیری نظامیان آمریکایی بلافاصله وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با وزیر امور خارجه جمهوی اسلامی ایران تماس می گیرد و مراتب این اشتباه را تشریح می کند. سردار فدوی در توصیف این تماس تلفنی می گوید: «وزیر امور خارجه با اقتدار پاسخ وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا را داده است و خواستار عذرخواهی آنها شده» همچنین در بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است که نیروهای ایالات متحده آمریکا از اتفاق پیش آمده عذرخواهی کرده اند. درواقع اقتدار ایران بدون جنجال سازی و حاشیه پردازی در عرصه بین المللی نمود پیدا کرده است و بدون آن که برای خودشیرینی کت و شلوار تن متجاوزان کنیم و برای آنها سوغاتی بگیریم و بالاخره یک عکس سلفی با رییس جمهور ایران هدیه دهیم، عذرخواهی آنها را قبول و این نظامیان متجاوز را رها کرده ایم.

5- در میان همه جنجال سازی های مخالفان دولت فعلی ایالات متحده آمریکا صحبت های مسوولان پنتاگون در قبال رفتار ایران با ملوانان نظامی دستگیر شده شنیدنی است. پنتاگون اذعان می کند که ایرانی ها رفتاری ناشی از اخلاق و حرفه ای گری با نظامیان آمریکایی داشته اند. همین اعتراف نشان می دهد که جمهوری اسلامی در روابط بین الملل قائل به اخلاق است و حتی در دفاع از تمامیت ارضی اش از ساحت اخلاق و اصول حقوقی و حرفه ای خارج نمی شود. این بزرگترین پاسخی است برای آنهایی که ایران را در عرصه بین الملل در چند وقت گذشته کشوری تنش آفرین معرفی کرده اند. امروز دنیا قضاوت می کند که ایران نه آن بخشی است که در آن عده ای در اثر برخی اهداف سیاسی سفارت خانه آتش می زنند بلکه سرزمینی است که همه نهادهای قانونی و مستقر آن تحت لوای حقوق و اخلاق حرفه ای فعالیت می کنند.

اتفاق خوبی که در روزهای آینده با اجرایی شدن برجام رخ خواهد داد آغازش با چنین تحول مبارکی بود. باید به دلاوران نیروی دریایی سپاه پاسداران تبریک گفت که امروز برخلاف همه تبلیغات سو برخی کشورهای منطقه و لابی صهیونیستی همچون ستاره ای در آسمان نیروهای نظامی دنیا می درخشد. 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
saed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
بیگ لایک
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
آقایان اصلاح طلب شاهنامه آخرش خوش است.....
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
واقعا باید تشکر کرد که بلایی سر این متجاوز ها نیاوردند و همچنین با کت و شلوار چند میلیونی راهی نکردند .ولی انصافا عمو محمود تو عکس خیلی باحال افتاده خداوکیلی دلم براش تنگیده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
واقعا این عکس میبینم غصه میخورم 8 سال از بهترین سالهای عمرم توسط یه آدم و تصمیمات بچه گانش نابود شد عکس یادگاری !!! کت و شلوار !!!
ناشناس
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
منم داغ دلم تازه شد
رییس جمهور یه مملکت متعلق به خودش نیست
با این کار ابروی همه ایرانی ها رو برد
جسارتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
من به سپاه وسایر نیروهای نظامی افتخارمیکنم
خداوند همه شان را حفظ بکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
خب دفعه پیش هم سپاه می تونست نزاره دولت مسخره بازی در بیارن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
آمریکا گفت ظریف درخواست عذرخواهی نکرد و آنها هم عذرخواهی نکردن!
عبداله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰
دمشون گرم .
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
بورس نیوز واقعا تو نان را به نرخ لحظه ای میخوری.
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
درود بر همه نیروهای نظامی غیور و وطن پرست کشور عزیزمان ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
بورس نیوز بهتره بررسی کنی ببینی اگه لباس یک نظامی از تنش در بیاد چه فضاحتی برا اون کشور داره بعداٌ چرندیات بنویس ٰ اون موقع انگلیسیا حاضر بودند امتیازاتی بدند اما نظامیاشون با لباس نظامی برگردند!
ناشناس
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
ایول
اینو هم بگو که این دفعه ایران برای آزادی سریع‌تر چقدر تو هول و ولا افتاده بود البته از ترس تبعاتش.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
شکستهای پی در پی و حقارت مملکتی که مسئولانش دچار توهم خود بزرگ بینی هستن. اگه متن بالا درست بود وضع وحال ایران بهتر از این نبود؟!!!!
amir
ROMANIA
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
یه چیزی رو فراموش کردی اونم اینه که اون موقع تهدیدهای نظامی علیه ایران خیلی زیاد شده بود
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
محمود كجايي... منو ياد جيبوتي كجايي ميندازه؟؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
حالا جالب اینقدر از سپاه خرج میکنید.اینو نمیدانید که سپاه دشمن درجه یک جریان اصلاحات و جریان سازش؟!!!