بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
پاسخ مدیران فولاد مبارکه به سوالات بورس نیوز

از تعدیل سودآوری "فولاد" تا علت عرضه های سنگین حقوقی

با توجه به انعقاد قراردادهای جدید سه طرح توسعه ای در گروه فولاد مبارکه اجرایی خواهد شد که شامل احداث واحد نورد 2 "فولاد"، افزایش ظرفیت تولید "هرمز" از 1.5 میلیون به 3 میلیون تن و نیز راه اندازی و تکمیل واحد فولاد سپید دشت با مشارکت ایمیدرو می شود. بطوریکه جهت اجرای این طرح ها مترصد فرصتی برای استفاده از فاینانس خارجی بودیم که در نهایت قرارداد مرتبط با آن در سفر اخیر رییس جمهوری به امضا رسید.
کد خبر : ۱۶۰۴۴۳
نویسنده :
کیوان فر

نشست خبری بهرام سبحانی مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه عصر دیروز در محل دفتر مرکزی این مجموعه با حضور جمعی از مدیران و معاونین مدیرعامل و تعدادی از اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، این نشست در شرایطی برگزار شد که طی سفر اخیر حسن روحانی به ایتالیا و فرانسه قرارداد جدیدی بین این مجموعه و شرکت ایتالیایی دانیلی جهت سرمایه گذاری 5.7 میلیاردی دلاری صنعت فولاد در ایران به امضا رسید.

سبحانی در خصوص این قرارداد اظهار داشت: از حدود یکسال و نیم پیش برای اجرای طرح های توسعه ای جدید برنامه ریزی هایی صورت گرفت و با طرفین اروپایی مذکراتی به عمل آمد تا در زمینه تأمین تجهیزات و منابع مالی از فرصت های موجود در آنها بهره ببریم.

وی افزود: در راستای این مذاکرات منتظر نهایی شدن توافق برجام بودیم تا بتوانیم در راستای رسیدن به هدف تولید 55 میلیون تنی کشور در صنعت فولاد نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

سه طرح توسعه ای موضوع قرارداد با دانیلی

این مقام مسئول تأکید کرد: با توجه به انعقاد قراردادهای جدید سه طرح توسعه ای در گروه فولاد مبارکه اجرایی خواهد شد که شامل احداث واحد نورد 2 "فولاد"، افزایش ظرفیت تولید "هرمز" از 1.5 میلیون به 3 میلیون تن و نیز راه اندازی و تکمیل واحد فولاد سپید دشت با مشارکت ایمیدرو می شود. بطوریکه جهت اجرای این طرح ها مترصد فرصتی برای استفاده از فاینانس خارجی بودیم که در نهایت قرارداد مرتبط با آن در سفر اخیر رییس جمهوری به امضا رسید.

وی ارزش این سه پروژه را 900 میلیون یورو برآورد کرد و گفت: طبق پیش بینی های انجام شده در متن قرارداد منعقده مقرر است حداقل 50 درصد از سرمایه گذاری های مذکور توسط پیمانکار داخلی به اجرا درآید که این سهم تا 75 درصد نیز قابلیت افزایش داد. به عبارتی از حدود 3600 میلیارد تومان سرمایه گذاری برنامه ریزی شده حداقل 1800 میلیارد تومان توسط پیمانکار داخلی به اجرا در خواهد آمد که از نظر رفع بیکاری و افزایش اشتغال زایی و نیز تحرک اقتصادی در صنعت و به ویژه مجموعه "فولاد" نقش بسیار زیادی ایفا خواهد کرد. به ویژه در زمانی که روند قیمت نفت کاهش درآمدهای دولت را در پی داشته و درآمدهای باقیمانده تنها کفاف مخارج عمومی و یارانه های پرداختی به مردم را می دهد. اما این فرصت بعد از اجرای برجام نقطه امیدی برای پر کردن خلاء ناشی از کمبود منابع مالی ارزان قیمت خارجی است و هم اکنون بهترین فرصت سرمایه گذاری است تا طی سه سال آتی بتوانیم در منطقه حرف اول را در حوزه صنعت فولاد بزند.

سبحانی در خصوص جزئیات این قرارداد تأکید کرد: قراردادهای منعقده با مناقصه بوده و نه تنها از جهت تأمین منابع مالی، بلکه با انتقال تکنولوژی نیز همراه است. شرایط این فاینانس به گونه ای است که علاوه بر اینکه بهره پایینی دارد، نه تنها به وثایق و تضامین کمتری نیاز دارد، بلکه دوره باز پرداخت آن نیز بسیار مناسب تر است. بطوریکه تسهیلات داخلی با نرخ سود حدود 27 درصد دو یا سه ساله و با مبلغ پایین است، اما فاینانس های خارجی بهره زیر 5 درصد و حدود 3.5 درصد دارد و دوره بازپرداخت آن سه تا چهار سال و تقریباً بعد از پنج سال از زمان دریافت آغاز می شود. اما کدام منابع مالی داخلی با این شرایط در اختیار ما است؟

سبحانی پس از ارایه گزارش عملکرد 10 ماهه فولاد و بیان چشم اندازهای کلی صنعت فولاد در افق 1404 به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

پاسخ سبحانی به سوالات بورس نیوز

مدیر عامل "فولاد" در خصوص اینکه چه زمانی آثار افزایش سودآوری ناشی از انعقاد قرارداد با ایتالیا در صورت های مالی "فولاد" نمایان خواهد شد و چه میزان تعدیل در انتظار بزرگترین شرکت بورسی ایران است، به خبرنگار بورس نیوز گفت: برای صحبت در خصوص اثرات سودآوری انعقاد این قرارداد بایستی منتظر تحقق افزایش حجم تولید و فروش ناشی از توسعه ظرفیت ها باشیم. چرا که این سرمایه گذاری ها در یک سیکل 36 تا 40 ماهه به سرانجام می رسد و طی این مدت تنها در قالب هزینه های سرمایه گذاری در جریان نمایان خواهد شد.

سبحانی در خصوص علت فروش و عرضه های پر حجم حقوقی در نماد "فولاد" طی روزهای اخیر و در شرایطی که بازار روند صعودی خود را به تازگی آغاز کرده، گفت: ما هم با این رفتار حقوقی برای این میزان عرضه های سنگین موافق نیستیم؛ اما طبق پیگیری های انجام شده، سهامدار عمده عنوان کرده که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال 94، نیاز به نقدینگی دارد و از همین رو با این حجم فروشنده است.

تصمیم برای برگزاری یک جلسه مهم

امیرحسین نادری، معاونت اقتصادی "فولاد" نیز در تکمیل صحبت های مدیرعامل پیرامون روند معاملات سهام این مجموعه در گفتگو با خبرنگار ما تأکید کرد: طی روزهای گذشته در حالی یکی از سهامداران عمده اقدام به عرضه های سنگین سهام در بازار کرد که با توجه به شرایط مثبتی که در کلیت بورس حاکم شده، غیر منطقی بود و رفتار جالبی به نظر نمی رسید. چرا که قیمت تمام شده هر سهم "فولاد" در پرتفوی این سهامدار حدود 150 تومان است و با این حرکت در قیمت های کنونی، این سهامدار در حال شناسایی زیان هنگفت می باشد. از این رو آنچه ما اعتقاد داریم این است که رفتار این حقوقی کاملاً غیر حرفه ای بوده که بیش از 200 میلیون سهم را با این قیمت عرضه کرده است.

نادری افزود: با توجه به اتفاقات و تحولات جدیدی که در مجموعه رخ داده، نسبت به عملکرد آتی فولاد مبارکه خوش بین هستیم و در همین راستا بزودی جلسه ای با سهامداران عمده و حقوقی برگزار می شود تا نسبت به مدیریت هر چه بهتر معاملات سهام اقدام کنیم.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی این جلسه مدیر عامل شرکت گزارشی جامع پیرامون عملکرد 10 ماهه سال 94 "فولاد" ارایه کرد که بر اساس آن روند فروش صادراتی جلوتر از برنامه های برآوردی محقق گردیده و از 1.5 میلیون تن صادرات پیش بینی شده برای کل سال 94 حدود یک میلیون و 324 هزار تن محصول صادر شده است؛ آن هم در شرایطی که سایه تحریم ها همچنان صنایع را با چالش های اساسی مواجه ساخته است؛ بطوریکه به اعتقاد سبحانی با رفع تحریم ها مراودات بین المللی و صادرات می تواند با رونق زیادی همراه گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
جلوی این شرکت عرضه کننده حقوقی را بگیرد و الا ما سهامداران فولاد همه را عرضه خواهیم کرد
نصیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
با سلام من که ازحرکت این حقوقی سردرنیاوردم چطور میشود سهامی را که میگویند 150 تومان خریده حالا دارد 112 تومان میفروشد انهم درشرایطی که دارد مثبت میشود ؟؟؟؟؟؟؟
محمد
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲
حتما دلواپسان هستند که معمولا از جیب ملت مایه میگذارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
ساخت کارخانه ذوب آهن و فولاد امیرکبیر اراک در قطب صنعتی خیرآباد
عبد خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
با تشکر از اصلاع رسانی بموقع دوستان حقیقی بزودی فولاد بسته میشود و با تعدیل مثبت بسیار خوبی باز میشود هر گز سهامی چون فولاد. مس. تاپیکو بانکیها و معدنیها و.و.و سهام بنیادی را تا پایان سال نفروشید. اخبار خوبی در پیش است...... شنیدههای تالار
علم و صنعت
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
شایعات تاریخ مصرف گذشته شنیدی...
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
فروشنده حقوقی هر کیه باید عوض بشه
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
ما سهامدارهای معمولی فقط تیتر خبر روکه دیدیم میپریم تو صف .بابا خود طرف داره میگه این سرمایه گذاریها 30تا40 ماه یعنی نزدیک به 4سال طول میکشه جواب بده.حالا برو تو صف بخر بعد که اومد پایین هی ناله کن .سهامرو بایددر زمان حالش سنجید و خرید. از ماگفتن .من خودم سهامدارم هنوز 45در صد بعد از چند هفته مثبت تو ضررم.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
آقا حمید شما اگه از فعالین یازار سرمایه باشی پس باید بدونی که بورس به آینده یک سهم قیمت میده نه شرایط فعلیش. اگه براساس منطق شما باشه پس الان هم با توجه به اجرای برجام بایستی بازار همچنان نزولی باشه چونکه هنوز اتفاق خاصی در اقتصاد کلان کشور نیفتاده.
بیشتر دقت کن که بعداٌ افسوس این روزهای بورس و نخوری و به خودت بگی یادش بخیر فولاد 119 تومنی
از ما گفتن بود
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
فولاد يکي ازبهترين سهام موجود در بورس هست
پتاسيل هاي فولاد

1- در کف بودن قيمت جهاني

2- را افتادن اقتصاد و رشد 8 درصدي براي سال 95
مطمئنا دولت به راحتي ميتونه رشد اقتصادي 8 درصدي را براي سال 95 رقم بزنه

3- افتتاح گندله سازي 2.5 تني سنگان در 95 و 2.5 تني کنسانتره در 96

4 طرح هايي که امضا شده مثل 3 ميليون تني خرازي و 1.5 ميليون تني هرمز و 1 ميليون تني سفيد دشت

5 از همه مهم تر فولاد سالانه 900 ميليارد تومان براي شرکت اصلي بهره بانکب با سود 27 درصد پرداخت ميکنه که به گفته مدير عامل به 3.5 درصد خواهد رسيد اين يعني فط اين جهت بيش از 10 تومان با سرمايه جديد سود شرکت افزود ميشه

6 - در کف بودن قيمت سهم که هر حقوقي را تر قيب ميکنه به خريد بدون ريسک اينهائي که امروز يا فردا از صف خريد بر مي دارند خوب ميدونند که فولاد 500 توماني شده 119 تومان رشد فولاد بايد
حداقل به 200 درصد برسه

7 - شما سهام فولاد را همگرئ هاش مقايسه کنيد ببيند فولاد چقدر در کف هست

8 - حقوقي هر چقدر هم بفروشه جذب بازار خواهد شد چون قيمت سهم با توجه به قيمت سهام ساير شرکت از مفت هم مفت تر هست


9 فولاد سهامدار کچاد کگل ومعادن

10 فولاد مالک سنگان 5 ميليون تني هر مز 1.5 ميليون تني
سفيد دشت 1 ميليون تني ورق کاشان و .....

بخريد در اين قيمتها و 200 درصد در بازده 12 ماهه سود کنيد و به ريش حقوقي فروشنده بخنديد
رادتمند خوبان
عمو عباس
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
یکی بخرید 2 ماه دیگر 10 تا ببیرید فولاد مادر صنایع ایران پس از نفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
این سه قرار داده فولاد حدودا چند درصد میتونه روی تعدیل فولاد اثر کنه
میصه یروز فولادم مثل آکنتور دید❓*
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
زیاد به صحبتهای هییت مدیره اعتمادی نیست .عرضه کننده از خودوشون . تا چهار سال دیگه خدا مدونه چی پیش می اید .فعلا سهم با ای پی اس 10 داره فروشه وسودش می بره .