بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
در پی مهندسی اشتباه شاخص در دولت قبل

آقای وزیر؛ لطفاً شاخص كل را از بورس حذف كنيد !!!

این روزها در حالی عدد به دست آمده برای میزان تغییر شاخص کل در سابقه گذشته آن کم نظیر و قابل توجه است که در بهترین حالت قیمت سهام روزانه حداکثر تا سقف پنج درصد می تواند رشد کند. اما وقتی نیم نگاهی به این پارامتر و فرمول نادرست آن می اندازیم، ناباورانه شاهد رشد بیش از 1500 تا 2000 واحدی اين شاخص به صورت روزانه هستیم.
کد خبر : ۱۶۰۴۷۹
نویسنده :
کیوان فر

رقص اعداد و ارقام روی منحنی شاخص کل در حالی به دلیل فرمول محاسباتی غلط آن همواره محل بحث فعالان و کارشناسان و نیز سرمایه گذاران بورس بوده که این دماسنج مهندسی شده هیچ کدام از واقعیت های بازار سرمایه را نه در روندهای مثبت و نه در زمان ریزش قیمت ها به درستی بیان نمی کند.

به گزارش بورس نیوز، فرمول محاسباتی اشتباه این نماگر كه از آذر ماه سال 1387 تاکنون برچسب شاخص دروغین، نماگرهای قلابی و دستکاری و شاخص سازی را به بورس و مديران آن زده و بارها و بارها مورد اعتراض قرار گرفته كه تداوم نارضایتی ها از روند حرکتی این نماگر و رقص آن پیش چشم سرمایه گذاران و سهامداران موجب گردید از سال گذشته شاخص کل هم وزن که معیار بهتری برای بیان روند قیمت سهام و کلیت بازار است، همراه با چندین شاخص متنوع دیگر محاسبه و روی تابلوی معاملات اعلام شود.

اما گویا باز هم این شاخص دروغین و دردسرهایش خیال دست برداشتن از سر این بازار را ندارد و همچنان شاخص کل است که کمیت ارزیابی و سنجش روند کلی بورس می باشد. چرا که این روزها در حالی عدد به دست آمده برای میزان تغییر شاخص کل در سابقه گذشته آن کم نظیر و قابل توجه است که در بهترین حالت قیمت سهام روزانه حداکثر تا سقف پنج درصد می تواند رشد کند. اما وقتی نیم نگاهی به این پارامتر و فرمول نادرست آن می اندازیم، ناباورانه شاهد رشد بیش از 1500 تا 2000 واحدی اين شاخص به صورت روزانه هستیم. حال آن که پرتفوی هیچ سهامداری نمی تواند با این شدت و حدت روند رو به بالا را در پیش گیرد.

در زمان افت قیمت ها نیز همین برآیند دروغین وجود دارد. چرا که در حالی شاخص کل به میزان ناچیز و بدون اهمیتی کاهش می یابد که قیمت سهام افت های قابل توجهی را به خود می بیند. همانند آنچه طی دو سال اخیر زیان نزدیک به 70 درصدی را برای بسیاری از سهام رقم زد، اما طی همین مدت شاخص کل تنها حدود 39 درصد ریزش را به چشم دید.

اما نکته مهم اینجاست که در حالی پس از اعتراض های پی در پی فعالان و سرمايه گذاران نسبت به روش و فرمول محاسباتي این شاخص دروغین شاهد رونمایی از شاخص کل هم وزن هستیم که معلوم نیست چرا مسئولین بازار سرمایه همچنان بر اعلام رقم این شاخص كل با فرمولي نادرست اصرار دارند. حال آنكه مسئولین و متولیان امر نیز خود بر اشتباه بودن نحوه محاسبه این نماگر تأکید دارند.

شاخصی که از ابتدای امر نیز به دلیل مقاصد سیاسی دولت وقت و بهره بردن از فرمول اشتباه آن جهت ارایه نمایش دروغین از عملکرد آن دولت طراحی و مهندسی شد، تا از آن پس سرمایه گذاران در مقاطع مختلف شاهد دستکاری و در اصطلاح شاخص سازی در بورس باشند که نتیجه آن رویه ای غلط را در بازار باب کرده كه در نتيجه آن، برخی فعالان و افراد به اصطلاح تحلیلگر با ترسیم خطوط حمایتی و مقاومتی در پایین و بالای این نماگر اقدام به پیش بینی روند آتی بازار سهام کنند كه هر بار، اين اقدام خود به تشديد رفتارهاي غيرمنطقي و بدون دليل در روند معاملات منتهي مي شود.

اين در حالی است که انتظار می رفت پس از طراحي و معرفي شاخص های جدید، دقیق تر و متنوع دیگر شاهد اعلام رقم اين نماگر نادرست روی تابلوی بورس نباشیم. گر چه این شاخص نه تنها با گذشت حدود یک سال پس از رونمایی از شاخص کل هم وزن هنوز هم حذف نشده، بلکه همچنان در تابلوي معاملات جایگاه خود را بالاتر از شاخص کل حفظ کرده است.

ضمن اینکه نه تنها خود این شاخص جعلی از تابلوهای معاملات بورس کنار نرفته که حتی در بخش نمادهای اثرگذار بر شاخص نيز همچنان نمادهایی نشان داده می شود که در نوسان شاخص کل اثرگذار هستند نه در روند شاخص كل هم وزن، که اين نيز به نوبه خود بازار را دچار اشتباهات ديگري كرده و ديد غلطي به سرمايه گذاران مي دهد. در حالیکه بایستی از این پس با حذف شاخص كل، نمادهایی را که بر رشد یا افت شاخص کل هم وزن موثر هستند، اعلام كنيم.

اما نکته جالب توجه آنجاست که نمودار روند شاخص کل هم وزن تصویر درست تری را از بازار و روند واقعي آن نشان می دهد. زیرا همانطور که قیمت بسیاری از سهام پس از دو سال كاهش، مدتي است با برگشت به مدار صعودي دوباره به سقف های تاریخی خود رسیده، شاخص كل هم وزن نيز همانطور كه در نمودار زير مي توان ديد، روندي مشابه را در پيش گرفته و هم اكنون در سقف تاريخي خود به سر مي برد. بطوريكه همانند روند حرکتی قیمت سهام كه مدتي است به قيمت هاي تاريخي خود رسيده و در حال گذر از اين سقف قيمتي هستند، نمودار شاخص کل هم وزن نيز در سقف تاریخی خود یعنی محدوده 11 هزار و 600 واحدی به سر می برد.

شاخص کل سیاسی است/ مهندسی نماگری با هدف تضعیف دولت

اين در حالي است که شاخص كل مطابق با نمودار زير نه تنها فاصله زيادي با سقف تاريخي خود يعني محدوده 89 هزار و 500 واحد دارد، بلكه در اين مسير با مقاومت های زیادی نيز مواجه خواهد شد كه تصميم گيري براساس اين مقاومت ها در شاخص كل سیگنال های اشتباهی را به سرمایه گذاران و سهامداران ارایه می دهد.

شاخص کل سیاسی است/ مهندسی نماگری با هدف تضعیف دولت

از این رو بایستی مجدد به وزیر اقتصاد و سایر مسئولین و متولیان بازار سرمایه تأکید کرد که اعلام شاخص کل همچنان به افزایش برداشت های نادرست از روند کلی بازار سرمایه و وضعيت معاملات سهام دامن می زند و بهانه ای می شود برای دلواپسان تا در زمان ریزش قیمت ها بر طبل رسوایی دولت و ناتوانی مدیران ارشد آن در مدیریت بازار سرمایه بکوبند و در زمان اوج گیری شاخص کل شكل گيري حباب قيمت ها را در بوق و کرنا کنند. چرا که آمار روند حرکتی این نماگر از سال 87 تاکنون بیانگر واقعیت دیگری است و این موضوع را به ذهن ها متبادر می سازد که شاخص کل به دلیل ورود سودهای نقدی به آن تنها برای رشد ساختگی بورس در زمان كسادي و جلوگیری از افت آن در دوران ركود بازار طراحی شده است كه در زمان ایجاد رونق نیز شائبه وجود حباب را در بازار ایجاد می کند.

از اين رو مي خواهيم دوباره بر پيشنهاد خود به وزير اقتصاد تأكيد كنيم و آن حذف اين شاخص نادرست از تابلوهاي عمومي بورس است تا از اعلام متغيري كه روش محاسبه و علت طراحي آن از پايه و اساس اشتباه بوده، جلوگيري به عمل آيد تا از اين پس اعلام رقم نماگر مذكور سرمايه گذاران و سهامداران را بيش از اين دچار اشتباه نسازد. اميد اينكه همانطور كه در اين دولت براي طراحي و اعلام شاخص هاي متنوع و واقعي تر اقدامي شايسته صورت گرفته، باز هم در اين رابطه شاهد اتخاذ تصميم مناسب وزارت اقتصاد باشيم تا بر هر آنچه كه بر اشتباه بودن آن اعتقاد راسخ داريم، براي هميشه خط بطلان بكشيم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
دستهای کثیف هست که نمیزاره حکشتی صعود کنه دوستان هوشیار باشید
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
غیر از خود کشتیرانی هیچ کسی پشت قضیه نیست. وگرنه میتونس با مدیریت باعث بشه لااقل این سهم نزولی نشه.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کشتیرانی در بهترین شرایط 145 ریال سود هر سهمش می شود، یعنی پی بر ای آن 41 است در حالیکه حتاید پی بر ای 9 دارد. حالا مقایسه کنید ببینید اگر هر سهم حتاید 670 تومان باشد قیمت هر سهم حکشتی چند می ارزد؟
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
چی میگی بابا بور سابقه سهم رو مطالعه کن. اتفاقا قیمت حکشتی خیلی خیلی حباب داره
نجیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
با تشکر عمده نرم افزارهای ما مهندسی شده است ببخشید. علی ایحال سهام بنیادی با رشد خوبشان نشان از مثبت یودن نیمه واقعی شاخص میباشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
حالا شاخص رو درست کردی رابطه پی بر ای رو چیکار میکنی
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
آقايون وخانمها لطف كنيد سهام نخريد هميشه همه تو اين چند سال در اين بازارهاي هيجاني ضررهاي سنگيني دادن وكارشان به خودكشي كشيده شده نفت 25 دلار همه شركتها زيان ده هستند واي بر اين بازار از ما گفتن فقط وقت فروش
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
نفت و فلزات امده پایین ، بورس های جهانی نزول داشتن ، ای بیخبران همیشه در صف
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
با تشکر از بورس نیوز و پشتکار شما در این چند روز برای تغییر شاخص کل . ما هم به عنوان ماهی کوچک در اقیانوس بزرگ بورس از دولت وقت تقاضای تغییر شاخص کل را داریم
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
جانا سخن از زبان ما می گویی! آی لایوی یو طییب خان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
حداقلش این است که شاخص اصلاح بشه ولی اینکه شاخص را خذف کرد اصلا عملی نیست بورس نیوز جان دست بردار
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
جناب کارشناسی که این مطلب را نوشته ظاهراً فراموش کرده که در زمان سقف سال 92، هنوز شاخص کل هم وزن وجود نداشت و این شاخص از ابتدای سال 93 اضاقه شده لذا اینکه بگوییم شاخص کل هم وزن به سقف تاریخی خود رسیده ولی شاخص کل هنوز به سقف تاریخی 89 هزار نرسیده، از اساس غلط هست. در حال حاضر شاخص کل هم وزن به قله آذر 93 رسیده در عین حال شاخص کل هم در حال نزدیک شدن به قله آبان 93 هست.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
طیب نیا هم دقیقا برای همان مقاصد دولت قبل به شاخص کل نیاز دارد. هر چه باشد تا بحال همه دستآوردهای این دولت مربوط به وزیر امور خارجه و توافق هسته ای بوده و وزیر اقتصاد و وزیر صنعت و وزیر نفت هیچ دستآوردی غیر از انهدام سرمایه های مردم در بازار سرمایه و بخش تولید نداشته اند و بایشتی یک ابزار نمایشی مثل شاخص کل بورس در اختیار داشته باشند!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
بهترین شاخص، شاخص قیمت هم وزن هست که برابر با مجموع قیمت تک سهم تمام شرکتها تقسیم بر تعداد شرکتهاست. بعبارتی این شاخص نشون میده بطور متوسط قیمت یک سهم در بورس چند ریاله. مثلاً الان ساعت 11:50 شاخص قیمت هم وزن معادل 9942 ریال هست. یعنی الان متوسط قیمت یک سهم در بورس حدود 994 تومنه که یک شاخص واقعی و قابل درک برای همه هست.
یک مال باخته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
آقایان مسئولین بورسی تا کی با این کلک بازی ها سرمایه سهام داران خرد وبدبخت را از بین میبرید وسهامشان را مفت از چنگ در می آورید. نمونه آن سهام پالایش لاوان یک زمانی قیمت سهم آن 3600تومان به سهامداران مثل بنده فروختید یک سال نمادآن را بستید و دو روز مانده به عید باقیمت 400 خورده ای با سود منفی بالا باز کردید. غافل ازاینکه سهام سهامداران خرد را با قیمت پاینن جمع کنید که الآن این اتفاق افتاده است چون سهامداران خرد از وضع پالایشگاه اطلاعی ندارند فکر میکنند شرکت در حال ورشکستگی است چون منفی بالا اینطوری نشان میدهد ولی آن کسانی که مفت خوری واز همه امکانات کشور استفاده میکنند واینجا هم از اطلاعات شرکت باخبر بوده و هستند . با حرام خواری سهام سهامدارن خرد را مفت از چنگشان در آوردند .فردا پس فردا هم الکی نماد را چند روز می بندند با مثبت بالا باز میکنند . جل الخالق شرکت در مدت یک سال هیچ سودی نکرده ودر حال ورشکستگی بوده ولی از آن روزی که مفت خورها وکلک بازان سهام این شرکت را جمع میکنند سود ده میشود
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
شاخص چیه قیمت سهام رشد نمی کنه شاخص رشد می کنه منظورتان این که بورس رشد کرده هر وقت قیمت هابرگشت به سال 91 تازه قیمتها به قبل برگشته نه رشدکرده
سهیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
جان هرکی دوست داری یک تیتر ومطلبی برای وخارزم بگذار شایدبه بانیان بسته بوذن نماد بر بخوره وفرجی حاصل بشه خدایی سهامدارای جز خیلی حرص می خورند/خداعوضت بده/
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
به گفته ی خودتون شاخص هم وزن در سقف تاریخیه خودشه اما هنوزم ما توی ضرر 20-30 درصدی هستیم.اگه این ملاک بهتری نسبت به شاخص کل باشه الان میاید و میگید خب پس بازار افتشو جبران کرده.بجای این شاخص شاخص هر گروه رو قرار بدید تا معلوم بشه فلزی و معدنی که بیش از 300 درصد افت کرده چقدرش تاالان جبران شده.چرا هردولت که میاد سر کار یه فیلم سر این قشر بیچاره پیاده میکنه.به نظر من هر کسی وزیر اقتصاد شد و رییس جمهور،بیان از اوایل دوره ریاستش از هر گروه 1000 تا سهم بدن بهش و بازده ماهانه براش حساب کنن تا بهتر درک کنه حرف ما چیه.والا شاخص کل و شاخص هم وزن یه رقم هستش برای بازی کردن
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
آفرین - دقیقن برای بزرگنمایی بورسه
ناشناس دست اندر كار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
ساليان سال است اين بحث مطرح است وتا زمانيكه شاخص هاي اقتصادي در خدمت اهداف غير اقتصادي است وضعيت درست بشو نيست . در اوايل گفتيم محاسبه شاخص اشتباه است مثلا يك بار هلد ينگ ها محاسبه ميشوند وسپس تك تك شركتهاي زير مجموعه آنها ؟؟؟؟؟؟؟.....
پاسخ دادند كه درست كرديم ....خدا ميداند اما حالا كه شاخص ظرف همين مدت كوتاه بيش از 2000 واحد افزايش يافته براي سرمايه گذاران هشدار صحيح را نميدهد .نگراني نويسنده اين مقاله واقعا بجا ميباشد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
وسبحان 4 روز پیش عرضه شده امروز منفی بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا دست هایی پشت پرده هست
امیر
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
چون عرضه اولیه بوده باید چند ماه مثبت بخوره ؟؟؟!!!!!!!!!!
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲
قیمت روز عرضه اش بالا بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
ممنون از مقاله و عنوان خوب شما
واقعا این شاخص فقط برای غلط اندازی و عکس گرفتن با ان خوب هست!!انهم جهت عوام وگرنه افراد تحصیلکرده میفهمند چه دروغ بزرگی هست این شاخص را بردارید که کمر سهامدار بیچاره را شکسته و میشکند
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
اگر این آقا دست از سر بورس بردارند بورس درست می شود راستی پشت پرده بورس خوده ایشان است
یاور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
یعنی شاخص دیگه نباشه؟
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
مگه میشه ؟
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
لطفا در رابطه با عدم پرداخت سود مجمع به سهامدارن توسط نماد ثاباد گزارش تهیه کنید و از مدیران شرکت بخواهید در این رابطه پاسخگو باشند، من با امور سهام این شرکت چندین بار تماس گرفتم و خواهان پرداخت سود سهامم طبق اطلاعیه زمانبندی پرداخت سود که در کدال منتشر کردن شدم ولی مسئول امور سهام من رو تهدید کرد و با بی احترامی بهم گفت اطلاعیه کدال مهم نیست و تو سهامت رو فروختی و طبق اطلاعیه بهت سود نمیدیم و شرکت حق داره تا ماه ها بعد سود رو پرداخت نکنه و ما از تمام مهلتی که داریم برای پرداخت نکردن سود استفاده میکنیم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
قیمت جهانی کالاها از جمله نفت و فلزات کم شده ، اونوقت تو بورس ایران سهام پترو پالایشی ها و فلزات رشد میکنه، جل الخلق ماشاله
ugd
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
بازارومثبت کردن فقط بخاطر فرارسیدن22بهمن وانتخابات بعدازاون سقوط شاخص ایا شرکتها از زیان خارج شدن؟ایابیکاری وتولید بهبود پیدا کرده؟ چه اتفاقی افتاده؟
منو توپوووووووول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
واقعا وجود شاخصی درست با معیارهای علمی و جهانی برای هر بازار مالی لازمه فعالیت و پویایی اون بازاره. ولی متاسفانه در کشور ما به لحاظ دولتی بودن و گره خوردن مسائل اقتصادی و سیاسی به یکدیگر شاخص وسیله ایی برای قدرت نمایی حکومت و دولت مردانمان است و هیچ ارزشی ندارد.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
شاخص کل از 62000 به 72000 ر سید تقریبا 5 درصد از ضررهامون جبران شد با این حساب تا پایان هفته دیگه شاخص به 90000 می رسه اما حداکثر 15 درصد از ضررهامون جبران می شه . 40 تا 50 درصد ضرر کجا سود 15 تا 20 درصد ؟ عجب عدد سازی ؟ شاخص عوام فریبی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
این مزخرفات دیگر چی هست

شاخص هم وزن به نظر شما دقیق است؟

اکنون دارد سقف تاریخی خود را میشکند

کدامیک از پالایشیها به سقف قبلی خود رسیده

کدام یک از فلزی ها به سقف قبلی خود رسیده

کدام یک از پترو شیمی ها به سقف تاریخی خود رسیده

تنها صنعتی ک به سقف تاریخی خود رسیده خودرو و برقی هستند مابقی نوز 38% از روند نزولی را هم جبران نکردهاند
ناشناس
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
بانکی ها هم به سقف که پیشکش به کف قیمت دوران تحریمش هم نرسیده با اینکه هر روز مثبت میخوره مثل بانک دی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
آقای وزیر پس از 30 ماه هنوز به نصف اصل سرمایه مان نرسیدیم کمی هم به فکر سهامداران باشید فقط دل سهامبازان را به دست نیاورید
صادق
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
شاید ایراد کار، عدم خرید و فروش در سهم های بزرگ مثل فارس، اخابر و ... باشد و سهامداراهای خرد در آنها فعال نباشند. ولی معتبرترین سنجه و معیار در کل دنبا همان شاخص کل است که جامعیت دارد. در شاخص هموزن، اثر یک سهم فکستنی مثل وآذر با سهم بزرگی مثل فارس برابری میکنه !!! لذا کسانی که سواد بورسی و ریاضی دارند می دانند که شاخص هموزن یک سنجه فرعی و من در آوردی است و اعتباری ندارد. در شاخص هموزن ما به قله تاریخی رسیده ایم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!! بی اعتباری آن عیان است.
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۶
سلام
شب عید؟دولت ودست اندرکاران اقتصادمقاومتی؟بودجه خودشان را تامین کردند.
حالاسهامداران خرددست وپایشان بشکندمارا (دولت تدبیر وامید )چه غم!
عمده این است که جشن هسته ای گرفتیم .
تحریمها راهم لغو کردیم .
هواپیمان ! هم خریدیم .
حالاچراازقطعات خبری نیست برویدسراغ دولت قبل!!!هه هه هه
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
بزودی خبر های فاذر همه را خوشحال خواهد کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
بورس نیوز لطفا پیگیرشو وبا وزیر ومدیرعامل بورس دراین خصوص رایزنی کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
روی کدوم استدلال بیان می کید که فرمول شاخص غلط است. شاخص کل یک شاخص وزنی است که از شرکتهای بزرگ تاثیر میپذیرد برای همین تغییرات قیمتی آنها اثر بیشتر روی شاخص دارد. ولی در شاخص هم وزن به شرکتها به یک نسبت وزن میدهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
اقای وزیر لطفا شاخص کل را حذف نکنید ان را اصلاح کنید با تشکر
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
با سلام ، آقای وزیر هنوز خیلی مانده تا از ضررهایمان رهایی یابیم
ناشناس
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
اقای وزیر سهمی که خریده بودم 1900 تومن الا با اینکه چند روز مثبت خورده تازه شده 400 تومن!!!
ایا این وضع با اون شاخص کذایی همخوانی دارد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
دوستان بورس نیوز یک مطلبی هم تهیه کنید که چرا خودروسازا بازیان انباشته بالا را به بازار توافقی منتقل نمیکنن !! سازمان بورس و سایر مسؤلان مربوطه اگر دست خودشون ت معاملات خودرویی نباشه باید همه خودروساز را بفرستن بازار توافقی همانطور که دهها شرکت دیگه مثل صدرا - تولی پرس را منتقل کردن بازار توافقی!!
مهدیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
این شاخص قلابی زمان صعود 4نعل میرود بالا و ظرف یکی دوهفته همه فریاد حباب سرمیدهند
و در زمان نزول بخاطر سود مجامع و .....پایین نمیاد فقط قیمت سهام میاد پایین و کسی از ورشکست شدن ما خبر نمیشود
خواهشا این شاخص غلط و گول زنک را بردارید
عبدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
با سلام
لطفا اگر مانعی ندارد اسم نویسنده این مطلب به همراه رشته تحصیلی و محل تحصیل و سوابق او را هم درج کنید تا با این نابغه های گمنام بیشتر آشنا شویم التبه قابل درک است که حتی اگر خود نویسنده حرف خودش را قبول داشت مطلب بدون شناسنامه منتشر نمیکرد. ضمنا در اینکه شاخص ایراداتی دارد شکی نیست اما آنچه در این نوشته مطرح شده خود واجد ایرادات اساسی و غیر حرقه ای است و بیشتر ژست ژورنالیستی دارد تا دغدغه حل مشکل شاخص.