بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
مستطيل شيشه اي تالار

رالی بورسی در جاده مخصوص

امروز امید همه فعالان بازار به ویژه سهامداران خودرویی ها به مجمع غول خودروساز جاده مخصوصی بود تا از اتفاقات آن باخبر شده و حرکت بعدی خود را براساس آن تعیین کند. اتفاقاتی که انتشار آنها واکنش بسیار مثبت گروه خودرویی را در پی داشت و همه سهام زیر مجموعه های "خساپا" را با صف خرید همراه کرد.
کد خبر : ۱۶۰۵۷۲
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 94.11.14 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 3 واحد افزایش به رقم 51055 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 276 واحد کاهش عدد 164148 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 16 واحد کاهش به رقم 28275 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فولاد" با 101 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 84 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد افزایش به رقم 792 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 4279 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2404 میلیارد ریال رسید.

بازار امروز در حالی در روندی متعادل آغاز شد که شاخص از نزدیکی کانال 74 هزار واحدی عقب گرد کرد تا حرکتی نوسانی را دنبال کند.

بر اساس گزارش بورس نیوز امروز امید همه فعالان بازار به ویژه سهامداران خودرویی ها به مجمع غول خودروساز جاده مخصوصی بود تا از اتفاقات آن باخبر شده و حرکت بعدی خود را براساس آن تعیین کند. اتفاقاتی که انتشار آنها واکنش بسیار مثبت گروه خودرویی را در پی داشت و همه سهام زیر مجموعه های "خساپا" را با صف خرید همراه کرد.

واگذاری و فروش دارایی ها، افزایش سرمایه شرکت اصلی و زیرمجموعه ها از محل تجدید ارزیابی دارایی، اصلاح ساختار مالی جهت خروج از ماده 141 قانون تجارت از جمله فروش ملک ورد آورد، عباس آباد و نیز ملک پلاسکو کار را نام برد. افزایش سرمایه شرکت های مگا موتور، پارس خودرو و نیز نهایی شدن مذاکره سایپا با دو خودروساز خارجی و همچنین اعلام خبر تأمین مالی خارجی سایپا از محل یوزانس و گشایش ال سی 10 درصدی برای این شرکت خودرویی از دیگر مصوبات مجمع فوق العاده امروز بود.

با توجه به این اخبار خوش موتور توربو شارژ خودرویی ها روشن شد و صف خرید میلیونی در نمادهای این گروه تشکیل شد تا هم گروهی های "خساپا" با تابلوی سبز رنگ به استقبال بازگشایی این نماد بروند.

"ورنا" اما در حالی امروز با صف خرید پر حجم 146 میلیون سهمی معاملات این هفته را به پایان رساند که گویا دیدگاه مثبت دیروز خریداران به ثمر نشست و پس از رشد 73 درصدی قیمت این سهم اقبال زیادی برای خرید سهام "ورنا" مشاهده شد.

برخی شنیده ها و اخبار حکایت از آن دارد که علت این شور و هیجان زیاد در نماد مذکور برنامه هایی است که "ورنا" برای واگذاری بلوک زیر مجموعه هایش در نظر دارد؛ چرا که طبق برخی اخبار این شرکت سرمایه گذاری برنامه واگذاری بلوک سهام "خساپا" و نیز "خمحرکه" را در نظر گرفته که از این محل می تواند حدود 50 تومان به ازای هر سهم سود شناسایی کند.

نکته پنهان در این رابطه آنجاست که بایستی دید قیمت پایه واگذاری این بلوک ها در چه محدوده ای خواهد بود و آیا قیمت های مد نظر "ورنا" دوباره سهام این شرکت و دو مجموعه مذکور را دوباره برای رشد بیشتر شارژ خواهد کرد یا خیر.

در این گروه انتظار می رود پارس خودرو نیز با اخبار امروز اعلام شده در مجمع سایپا، بزودی با برنامه افزایش سرمایه و احتمال حضور سرمایه گذار خارجی شاهد اتفاقات مثبت جدیدی باشد.

در این گروه اما "خودرو" و زیر مجموعه هایش نتوانستند قدرت گروه سایپا را در پیش گیرند.

"ذوب" در حالی امروز نیز در ادامه روند روز قبل صف خرید سنگین خود را حفظ کرد که مدیر عامل این مجتمع فولادی اجرای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های شرکت تا اسفند ماه خبر داد.

با این حال، آنچه در رابطه با علت تشکیل صف خرید این مجتمع با احتمال بیشتری همراه است، حضور سرمایه گذار خارجی جهت مشارکت و یا حتی خرید بخشی از سهام آن است که طبق برخی شنیده ها این سرمایه گذار از کشور هند خواهد بود.

در میان سرمایه گذاری ها نیز "وتوصا" با شایعه ای مشابه همراه شده تا از این پس خارجی ها را در ترکیب سهامداران خود داشته باشد. حال بایستی منتظر ماند و دید که این اتفاق چه زمانی جامه عمل به خود می پوشد؟

در گروه بانکی که معلوم نیست بالاخره کی تصمیم دارد حرکت خود را شروع کند، باز هم شاهد حرکت های نوسانی و رفت و برگشتی بودیم. اما در میان بانکی ها بانک تجارت خبر فروش بلوک "ونیکی" را با خود دارد که آثار ناشی از اجرای این برنامه کاملاً در روند معاملات سهام "ونیکی"به عینه قابل مشاهده بود؛ بطوریکه سهم از دامنه منفی و در حالیکه حتی تا صف فروش هم پیش رفته بود، تا صف خرید سهام افزایش قیمت را تجربه کرد و خرید 21 میلیون سهمی در این نماد به صورت 40 به 60 بین حقوقی ها و حقیقی ها تقسیم شد.

از بانک پاسارگاد نیز برخی منابع آگاه از تصویب افزایش سرمایه 20 درصدی "وپاسار" خبر می دهند که هیأت مدیره به تصویب رسانده و بایستی جهت اطلاع رسانی رسمی و دریافت مجوزهای لازم منتظر اقدامات قانونی این بانک بمانیم.

اما آنچه در خصوص این گروه مشخص است اینکه بانکی ها تصمیم خاصی برای شروع حرکت صعودی ندارند؛ هر چند اهالی بازار معتقدند بالاخره این سهام نیز بایستی هر چه زودتر استارت حرکت صعودی خود را بزنند و روند خود را آغاز کنند.

از "میدکو" نیز خبر می رسد که در سفر اخیر رییس جمهور قراردادی میان این هلدینگ معدنی حکایت دارد و در همین رابطه این سهم چند روزی است که با اقبال بیشتری همراه شده و دو روزی است که صف خرید می باشد.

"شفارس" هم امروز شگفتی ساز معاملات بود تا پس از بازگشایی نماد و افزایش سرمایه از محل سود انباشته با رشد 110 درصدی قیمت سهم به تابلوی بورس بازگردد.

در رابطه با این سهم خبرهای جدیدی نیز به گوش می رسد که بزودی آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

"حفاری" هم با شفاف سازی و افشای فوری اطلاعات با اهمیت پیرامون برنده شدن در مناقصه حفاری 5 حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان جنوبی و نیز مذاکره برای ارایه عملیات حفاری در یکی از کشورهای منطقه برای مدتی از بازی پر هیجان این روزهای معاملات بورس کنار رفت تا پس از بررسی این اطلاعات دوباره شاهد رخ نمایی آن روی تابلوی بورس باشیم، در پی انتشار این اطلاعیه سهم تا صف خرید سهام نیز پیش رفت و دقایقی بعد نماد معاملاتی آن متوقف شد.

در این میان اما جای تعجب دارد که چرا سهام برخی گروه ها که در مراودات اقتصادی اخیر میان ایران و دو کشور اروپایی بدون خبر هم نبوده اند، حرکتی از خود ندارند. بله، درست حدس زدید؛ گروه حمل و نقل یکی از گروه هایی است که گویا خیالی برای همراه شدن با جو مثبت حاکم بر کل بازار را ندارند و نمادهای این گروه یا روندی متعادل دارند و با افت نسبی قیمت ها همراه شده اند. به هر ترتیب، سهامداران این گروه نیز منتظر روشن شدن موتور حرکت سهام شرکت های مذکور هستند.

در مجموع بازار سهام در حالی طی دو سه روز اخیر روندی متعادل را در پیش گرفته که به نظر می رسد از ابتدای هفته موج هیجانی جدیدی پس از بازگشت سایپا به تابلوی معاملات در بازار و به ویژه در میان خودروسازان و قطعه سازان شکل بگیرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نارون
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
بانکی ها باید برن بمیرن
خاک بر سرشون
مخصوصا وبصادر که سه ساله مسخره ترین سهم بورسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
از الان اگر وساپا و رنا 120 درصد افزایش قیمت داشته باشند تازه به قیمت سال 89 می رسند
خوش بحالم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
سوالی که ما رو کشت و نفهمیدیم این که، پارس خودرو توی منوی رنو قرار گرفت یا گرفت؟
ناشناس
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
مذاکراتشان هنوز به جایی نرسیده وای در اینده نزدیک قرار هست که قراردادی منعقد بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
الکی میگه
مجید
ROMANIA
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
شفارس قرداد مانچ پلیمریش با دولت شرکت مترکونه و اندازه قیمتش سود میسازه
ناشناس
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
جایی خوندم :: شفارس = کنتوری دیگر !
امینی
ESTONIA
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
ورنا وساپا را مردمی که تازه خریدند توی بوق گذاشتند در حالی که هیچدام بالای 100تومان ارزش ندارند چون وساپا بقیمت کارشناسی سایپا را از ورنا می خواهد بخرد ورنا هم چند سال پیش سایپا را بالای 500تومان از خبهمن خریده تازه اگر بقیمت 200تومان سایپا را بفروشد به پول جند سال پیش خود رسیده واگر وساپا هم خریدارش باشد ارزش افزوده ای تا حالا نداشته .در ضمن ورنا خودروی وصندوق را هم پس داده پس هیچکدام ارزش افزوده ای ندارند در حالی که خودروریها تا 70در صد رشد داشتنداگر این رشد خودرو نبود والا سهمی 40تومان هم ارزش نداشتند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
بیشتر گروهها رشد داشتن بعضیها زیاد خودرویی حمل نقل فلزات با واقعیت اقتصادی کشور تناسبی نداد باید خریدار احتیاط بکنه در ضمن به قیمت نفت توجه بکنید
ناشناس
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷
چه رشد قیمتی چه تناسبی اخه 120 تومان هم شد قیمت سهام؟ خودتان را بالا بکشید
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵
لطفا سری به اخرین اخبار بزنید سنگ اهن و فولاد به بالاترین قیمت رسید یعنی منتظر رشد معدنیها و فلزات باشید خبر موثق را در سایت...ق... بخوانید؟؟
امینی
ESTONIA
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
سئوال اول آیاشرکت سایپا اینقدر دارای دارد یا اینکه مشتری برای خرید دارائیهای سایپا هست که در افزایش سرمایه خکاوه وخپارس که حدود 1700میلیارد تومان زیان انباشته دو شرکت می باشدبرای افزایش سرمایه انها حدود 1400میلارد تومان پرداخت کند افزایش سرمایه خودش هم از تجدید ارزیابی حدود 1100میلیار د یعنی شرکت سایپا باید فقط 2500 میلیارد تومان دارائی در نظر بگیرد تازه بعد از افزایش سرمایه خپارس وخکاوه از آورده ازماده 141 خارج نمی شوند با ید تسمیم به کاهش سرمایه به اندازه زیان خود بگیرند مثل چند سال پیش وملی 770000000سهم شرکت تبدیل به حدود 240000000شد یعنی سهامدار خرد 3تا سهمشان تبدیل شد به 1سهم