بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
به نظر می رسد می بایست نظارت بیشتری در روند معاملات حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه اعمال گردد و با اجرای راهکارهای مناسب امکان ایجاد تعادل در روند قیمتی آن فراهم شود تا دست سفته بازان و نوسان گیران از حق تقدم ها کوتاه شود.
کد خبر : ۱۶۰۵۹۸
نویسنده :
جمشیدی
اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت های بورسی در حالی یکی از جذابترین برنامه ها از نگاه فعالان بازار سرمایه است و مزیت هایی را برای شرکت به همراه دارد که وجود برخی از مشکلات در روند اجرای این برنامه موجب دلسردی و تحمیل ضرر و زیان بر سهامداران شده است.

جولان سفته بازان در معاملات حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه شرکت ها

بر اساس گزارش بورس نیوز، صرف نظر از مزیت های اجرای برنامه افزایش سرمایه همچون تأمین نقدینگی مورد نیاز جهت اجرای طرح توسعه ای، اما حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به یکی از چالش های اساسی سهامداران تبدیل شده است. چراکه روند نوسانی معاملات حق تقدم ها در تابلوی معاملات و نوسانات متعدد آن طی معاملات روزانه و از سوی دیگر نحوه اعطای درآمدهای حاصل از فروش حق تقدم های استفاده نشده در بورس توسط شرکت به سهامداران از جمله مشکلات و معضلات اصلی است که بر سر راه سهامداران و فعالان بازار سرمایه که به مشارکت در اجرای برنامه افزایش سرمایه تمایل دارند، قرار دارد و سبب شده تا جذابیت های اجرای این برنامه در بورس کمرنگ گردد.

این موضوع در شرایط فعلی بازار سرمایه بوضوح مشاهده می شود، شرایطی که بموجب تجربه روند نزولی مداوم بورس طی دو سال اخیر، نگاه و دیدگاه سهامداران تغییر کرده و اغلب معامله گران با نگاهی کوتاه مدت در این بازار اقدام به سرمایه گذاری می کنند و در این بین روند معاملات بسیاری از سهام شرکت ها بویژه شرکت های کوچک بورسی اسیر حضور سفته بازان و نوسان گیران شده است. حال آنکه به نظر می رسد به دلیل دامنه گسترده تر نوسان قیمتی حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه نسبت به سهام شرکت اصلی و امکان نوسان قیمتی حق تقدم ها از بازه 10 درصد منفی تا 10 درصد مثبت، معاملات این اوراق تبدیل به مکانی برای جولان سفته بازان شده است. بطوریکه مشاهده می شود که روند قیمتی حق تقدم یک شرکت طی معاملات روزانه براحتی از حداکثر درصدهای منفی قیمت مجاز روزانه به سقف قیمتی نوسان می کند و طی معاملات روزانه به دفعات، پایین ترین و بالاترین قیمت مجاز روزانه را به خود می بیند و بازدهی قابل توجهی را طی تنها چند دقیقه عاید سهامداران خود یا همان سفته بازان و نوسان گیران می کند.

بر این اساس به نظر می رسد می بایست نظارت بیشتری در روند معاملات حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه اعمال گردد و با اجرای راهکارهای مناسب امکان ایجاد تعادل در روند قیمتی آن فراهم شود تا دست سفته بازان و نوسان گیران از حق تقدم ها کوتاه شود و در این بین سهامدارانی که با هدف سهیم شدن در توسعه فعالیت های شرکت اصلی اقدام به مشارکت در اجرای این برنامه نمودند، منتفع شوند. چرا که برنامه افزایش سرمایه یکی از مهمترین برنامه هایی است که شرکت های بورسی با اجرای آن می توانند از نقدینگی موجود در بازار سرمایه در فرآیند پیشرفت و توسعه تولید و فروش خود استفاده کنند و به طور قطع در صورتیکه این برنامه منافعی برای فعالان بازار سرمایه به همراه نداشته باشد و در مقابل موجب تحمیل ضرر و زیان بر آنها شود، جذابیتی نیز برای سهامداران نخواهد داشت و آن وقت شرکت ها می بایست چاره ای دیگر برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خود بیاندیشند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبد خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
شایسته است بورس نیوز تحلیلی در خصوص افزایش سرمایه خودروییها داشته باشد چون سودی ندارند باید حق تقدمها چگونه تامین شوند با سپاس . دوستدار خودرویی؟؟؟؟؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
جولان سفته بازارن!!
خدایی میفهمی چی میگی؟
سهم 200 تومنه حقش 70 تومن یه گپ تقریبا 30 درصدی داره. خرید و نگهداری منطقیه سود باشه میفروشی زیان باشه استفاده نشده میشه. بهش میگن آربیتراژ. خدایی سواد نداری چیزی نگو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
نمی دونم چرا خیلی ها موقع نظر دادن برای مطالب بورس نیوزمتاسفانه اینچنین رفتار می کنند. حالت عصبیت توام با توهین به نگارنده متن.واقعا بی جهت نگفته اند نون گندم شکم پولادین میخواد. حالا یه چند صباحی همه سود کرده اند فکر می کنند خیلی حالیشونه.تو یه ماه گذشته هر کی چشم بسته یه سهم خریده بود الان تو سوده.