بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
کد خبر : ۱۶۰۶۴۴
تین نیوز | براساس اعلام گروه تحقیقاتی کلارکسونز ، وضعیت نابسامان بازار موجب نزول سرمایه گذاری در ساخت کشتی های جدید در سال گذشته میلادی شد.

گروه تحقیقی کلارکسونز اعلام کرد: مجموع قراردادهای کشتی های جدید با رسیدن به 1.306 واحد در مقایسه با 2.162 واحد سال 2014 ،کاهش 40درصدی را به نمایش می گذارد.طبق این گزارش هم چنین سرمایه گذاری برآوردشده برای سفارش کشتی های جدید از 113 میلیون دلار  به 69 میلیون دلار آمریکا نزول یافت.
نکته قابل تامل این است که به دلیل وضعیت نابسامان بازار، سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در ساخت کشتی های جدید استقبال چندانی نمی کنند و کل شاخص بهای کشتی سازی با رسیدن به پنج درصد در سال، روند نزولی را آشکار می سازد.

تعداد سفارشات تانکرها با رسیدن به تعداد 424، رشد 14 درصدی را به همراه داشت و سفارشات کشتی کانتینری نیز با رسیدن به تعداد 224، روند صعودی در پیش گرفت. اما از طرف دیگر، ارزش این نتایج مثبت وقتی کم رنگ می شود که روند کاهشی سریع در بخش های مهم دیگر به چشم می خورد، این بخش های مهم شامل سفارشات کشتی های فراساحلی و هم چنین سفارشات کشتی فله بر هستند که با کاهش 73 درصدی و 68 درصدی به ترتیب به 127 و 250 تعداد در سال گذشته رسیدند.

شایان ذکر است کشتی سازی کره ای حجم سفارشاتش را با DWT 32.5 m ثابت نگه داشت و در زمینه تانکر سفارشات قابل توجهی را تجربه کرد. از سوی دیگر، کشتی سازی ژاپنی با سه درصد افزایش حجم سفارشاتش را به DWT 28.9 m رسید.

گروه تحقیقی کلارکسونز همچنین گفت: چین بیشترین کاهش درحجم سفارشات را لمس کرد ،به طوری که کارخانه های کشتی سازی در چین شاهد یک کاهش 46 درصدی با رسیدن بهDWT 29.2 m بودند، این اتفاق زمانی رخ داد که تقاضا برای کشتی های فله بر به شدت کاهش یافت.

نکته قابل توجه این است که به دلیل فزونی فولاد چینی در سراسر دنیا، قیمت کشتی های اوراق شده در شکل نزول یافته اش باقی ماند. ناگفته نماند که ظرفیت ناوگان دنیا با افزایش 3.3 درصدی در سال 2015 رشد کمی را شاهد بود و بخش تجاری بازرگانی دریایی در حدود 2.0 درصد رشد را نشان داد که این میزان رشد برای به رونق در آوردن بازار کافی به نظر نمی رسید.

کلارکسون براین باور است که با توجه به وضعیت نابسمان بازار، چشم انداز سال 2016، افق خوش بینانه ای را نشان نمی دهد.

وی افزود: کشتی سازی ها با کاهش تقاضا روبه روهستند و این روند هم چنان ادامه دارد.

کلارکسونز در پایان به این مطلب اشاره کرد: جاگزینی تناژهای قدیمی تر با جدید و بهره گیری از تجهیزات بهتر در بخش های ناوگان ممکن است سودمند واقع بشود.

وی هم چنین گفت: کشتی سازان در دنیا بر این امید دارند که مسیر درست برای پیشرفت و توسعه در آینده ای نزدیک فراهم بشود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر