بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر : ۱۶۰۶۵۲
سیدمهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به لندن گفت: سفر محمدجواد ظریف در یک بافت موقعیتی معنادار از نظر جغرافیای زمانی صورت گرفت. اندوخته‌های علمی و عملی تیم دیپلماتیک ایران در برجام موجب اعتمادافزایی بیشتر نسبت به ایران شده است.

او ادامه داد: برجام که به دنبال ایجاد فضای مثبت و مساعد است‏، توانسته است در دوران پسابرجام نوع نگرش از سوی جامعه‌بین‌المللی به ایران را اصلاح کند و آرام آرام تاثیر تعامل سازنده را در خروجی‌های خود آشکار کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در چشم‌انداز ایران 1404 به تعامل سازنده موثر اشاره شده است، اظهار داشت: دوران پسابرجام زمینه خوبی برای فعلیت بخشیدن به این تاثیر است و از این‌رو باید اذعان داشت که این بافت زمانی در فضای پسابرجام بر این سفر سایه انداخته است.

مطهرنیا با بیان اینکه اکنون اهمیت ایران در جغرافیای منطقه‌ای و نظام آینده بین‌المللی جلوه بیشتری یافته است، تصریح کرد: این مسائل موجب می‌شود کشورهای دیگر علاقمند به گسترش روابط با خود باشند که در این راستا ما شاهد سرعت بالای عادی‌سازی روابط با تهران هستیم.

او در پاسخ به این سوال که به چه میزان احتمال تبادل سفیر با سفر ظریف به لندن وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم شتاب روزافزون چالش ایران و نظام بین‌المللی در حوزه‌های روابط با جغرافیایی است که غرب خوانده می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: دریچه ورودی غرب اروپاست که ایران توانسته است در این زمینه باتوجه به سفر آقای روحانی به رم و پاریس و سفر ظریف به لندن گام‌های مثبتی برای حل‌و‌فصل چالش‌هایش به غرب براساس دکترین تعامل سازنده و سیاست کلان بر آن یعنی بازی برد–برد گام‌های موثری را بردارد.

مطهرنیا افزود: به نظر می‌رسد این معنا نه تنها دور از دسترس نیست، بلکه در آینده نزدیک حاصل خواهد شد و به عبارتی ما شاهد تبادل سفیر میان ایران و انگلیس خواهیم بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر