بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
در بررسی های بورس نیوز به دست آمد؛

سرمایه گذاران خارجی در بورس فعال شدند + تصاوير

طبق عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حضور سرمایه گذاران خارجی در زمره مکمل پس اندازهای داخلی بوده که می تواند افزون بر اعمال آثار مثبت بر اقتصاد کشور، بازار سرمایه و بورس را نیز به سمت استانداردهای واقعی و جهاني سوق دهد.
کد خبر : ۱۶۰۶۸۳
نویسنده :
کیوان فر

سرمایه گذار خارجی؛ نامي که شاید سال هاست کمتر شاهد حضور و فعالیتش در اقتصاد ایران بوده ایم. گروهی از سرمایه گذاران که می توانند با توجه به لغو تحریم ها پس از اجرای توافق برجام و به دلیل وجود جذابیت ها و پتانسیل های بالقوه موجود در کشور، طراوت و تازگی جدیدی را نه تنها به صنایع فعال در اقتصاد كشور، بلکه به کلیت بازار سرمایه و بورس نیز تزریق کنند.

به گزارش بورس نیوز، طبق عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حضور سرمایه گذاران خارجی در زمره مکمل پس اندازهای داخلی بوده که می تواند افزون بر اعمال آثار مثبت بر اقتصاد کشور، بازار سرمایه و بورس را نیز به سمت استانداردهای واقعی و جهاني سوق دهد.

در اين شرايط، بازگشت و حضور دوباره این گروه از سرمایه گذاران در اقتصاد ايران در حالی سال هاست در ذهن سرمایه گذاران داخلی بعید به نظر می رسيد كه گویا تحولات اخیر در عرصه بین المللی و مراودات سیاسی ایران، مدتي است این امر را تا حد زيادي امکان پذیر کرده؛ تا جاییکه این روزها اولین نشانه حضور برخی شرکت های خارجی را در تركيب سهامداري برخی نمادهای بورسی و فرابورسی شاهد هستیم و چه بسا سرمايه گذاران خارجي حقيقي كه به فهرست سهامداران شركت هاي ايراني پيوسته اند، اما نام آنها متفاوت از سهامداران حقيقي داخلي روي سامانه معاملات ديده نمي شود كه بر همين اساس، در نگاه اول و بدون دسترسي به اطلاعات شركت سپرده گذاري نمي توان آنها را شناسايي كرد.

در اين رابطه، اگر به بخش سهامداران شرکت ها در سامانه معاملات TSETMC نیم نگاهی بیاندازیم، متوجه تغییراتی در ترکیب سهامداری برخی شرکت های بورسی و فرابورسی می شویم که از حضور خارجی ها در بورس و آغاز سرمایه گذاری های آنها در شركت هاي ايراني طي ماه هاي اخير، حکایت دارد.

به عنوان مثال همانطور كه در تصاوير ذيل ديده مي شود، در نماد نورد آلومینیوم ایران، سرمایه گذاری اعتبار ایران و سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران شاهد ورود اسامی جدیدي از شرکت های خارجی هستیم که اين رويداد مهم می تواند سرآغازی برای حضور پر رنگ تر و در حجم های گسترده تر خارجی ها در بورس باشد.

اسامي و نام هايي كه پيش از اين و تا زمان برگزاري مجمع عادي ساليانه سال 93 اين شركت ها در ميان اسامي اعضاي هيأت مديره و سهامداران بزرگ آنها نبوده و طي ماه هاي اخير وارد تركيب سهامداري اين شركت ها شده است.


سرمایه گذاران خارجی در بورس فعال شدند + تصاوير / نكته اي قابل توجه مسئولين


سرمایه گذاران خارجی در بورس فعال شدند + تصاوير / نكته اي قابل توجه مسئولين

سرمایه گذاران خارجی در بورس فعال شدند + تصاوير / نكته اي قابل توجه مسئولين

این مواردی در شرایطی طی ماه های اخیر و به عنوان اتفاقي مثبت در اين شركت ها رقم خورده که قطعاً از اين پس اين روند در كليت بورس و براي ساير شركت ها سرعت بيشتري به خود خواهد گرفت تا تعداد شركت هايي كه سهامداران خارجي را در ميان اعضاي هيأت مديره و يا تركيب سهامداران خود خواهند داشت، افزايش يابد.

از اين رو، نكته قابل توجه كه مسئولين و متوليان اقتصادي و بازار سرمايه ما بايستي مدنظر قرار دهند، اين است كه ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس و اقتصاد کشور قطعاً نیازمند برنامه های بلند مدت است و تا دیر نشده بایستی بسترهای لازم را برای حضور این گروه از سرمایه گذاران و تحرک بیشتر آنها در بورس فراهم کرد.

زيرا در خصوص اين مبحث، با وجود آنکه آیین نامه ها و دستورالعمل های معاملاتی مربوط به سرمایه گذار خارجی طی سال 1384 تدوین شده و به تصویب هیأت وزیران نيز رسیده، اما به نظر می رسد برخی محدودیت های موجود در بازار سرمايه ما همچنان موجب عدم جذابیت بازار ایران جهت حضور سرمایه گذاران خارجی خواهد شد.

عواملی که از جمله مهمترین آنها می توان به ریسک ها و محدودیت های بین المللی پیرامون فعالیت و همکاری با ایران و مشکلات موجود در نقل و انتقال پول اشاره کرد. حال آنکه به دليل وجود پتانسیل ها و مزیت های موجود در ایران به ویژه در صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، معدن و نیز سایر حوزه هایی که به دلیل حضور نیروی انسانی متخصص داخلی چشم انداز روشنی برای رونق در خود دارد، بازار كشور ما می تواند بيش از پيش مورد توجه و علاقه سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد.

سایر مسایل داخلی بورس از جمله مباحث فنی و مقرراتی از جمله سیستم های معاملاتی نه چندان پیشرفته و متناسب با اندازه بازار، ساز و کارهای محدود کننده بورس همچون وجود حجم مبنا و دامنه نوسان قیمت سهام و طولانی بودن فرآینده صدور کد معاملاتي و مواردی از این دست نیز از دیگر موانعی است که سدی بزرگ را بر سر راه حضور سرمایه گذار خارجی در بورس ایران ایجاد کرده است كه براي استفاده بهينه تر از فرصت هاي جديد ايجاد شده در كشور و جذب منابع خارجي، بايستي هر چه سريع تر مرتفع گردد؛ در غير اينصورت خيلي زود، دير مي شود....


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
با این عدم شفافیت بورس هر کس وارد بورس بشود ضرر می کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
این است نتیجه تعامل با دنیا امیدواریم که ملت ایران دزس های زیادی اموخته باشد و باید از دولت روحانی و ظریف تشکر کرد به امید پیشررفت روز افزون ایراو اقتصاد و بازار سرمایه و بورس
ناشناس
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
این وسط چی گیر من و شما میاد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
خبر فوری بانکی ها تماما سبزپوش شده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
با دو تا گل بهار نمی شه این قدر مردم گول نزنید
ناشناس
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
یعنی اینقدر وضع این مملکت که سرشار از منابع طبیعی و ثروت هست خرابه بابا شما ملت چکار کردین پس الفرار از این مملکت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
با سلام. بزرگوار این سرمایه گذاران سالهاست و شاید ده هاست که سهامدار این شرکتها هستند. این اتفاق یکی دو روز گذشته نیست
ناشناس
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
مثلا 49% فنوال مگه مربوط به الانه بورس نیوز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
این شرکت هایه خارجی از رینگ مشهد هم بدترن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
به امید دلاری شدن قیمت سهام های ایران تا با قیمت های زیر 1000 تومان خداحافظی کنیم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
من نمیدونم چه کسایی دارن تو بورس نیوز مطلب میزارن ولی حداقل کاری که باید بکنن اینه که یه زحمتی به خودشون بدن کمی به گذشته سهامهای تو بورس نگاه کنن بعد اظهار فضل و دانش کنن ، شرکت بالمین کامرز از سهامدارن خیلی قدیمی نورد آلومینیوم هستش و تازه وارد این سهم نشده و صاحبان اصلی بالمین کامرز ایرانی هستند ...... در ضمن کسی که مطلب گذاشتی یادت رفت چرخشگر رو که یکی از سهامدارانش زداف آلمان هستش و پاک وش رو که سهامدارش هنکل هستش و بقیه رو لیست کنی ...
یاور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
والا ما که نفهمیدیم بورس بالا میره حرف و حدیث هست نزول میکنه ناله ها شروع میشه کاش مملکت دیگری به دنیا امده بودم که از موقعیت ها بدرستی استفاده میکند
مهدیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
اینا حقیقیهای ایرانی هستند که شرکتهای خارجی دارند بنام شرکت خودشان سهم خریده اند...
ناشناس
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
خوب چه اشکالی داره مهم این هست که پول بیارن تو بازار
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
این اطلاعات شما درست نیست شرکت تریکو... یکی از شرکتهای هست که توسط مدیران وتوصا در لندن به ثبت رسیده و سالهاست که در بورس فعاله همونطور که بطور مثال از ثشرق ماههای قبل خارج و به بعضی شرکتهای دیگه وارد شده...
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
بورس نیوز عزیز درمورد نورد آلومنیوم شرکت پالمین کامرز آگ خیلی مدت پیش سهامدار اصلی نورد آلومنیوم بوده در مدت چهار ماه حتی یک عدد سهم اضافه ویاکم نکرده است ونوشتار شما یک نوع تبلیغ برای این شرکت است