بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
در بازار داغ حراجی سهام ایرانی پیش چمدان خارجی ها این بار صحبت از خریدار خارجی و البته آسیایی "شبندر" به میان آمده که پیگیری های ما حکایت از تکذیب این موضوع داشت اما ظاهراً از سوی وزارت نفت قرار است خبرهایی برسد که رنگ سبز این روزهای پالایشی ها در بورس پر رنگ تر شود.
کد خبر : ۱۶۰۷۰۶
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.11.19 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 999 واحد افزایش به رقم 52831 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1793 واحد افزایش عدد 166976 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 465 واحد افزایش به رقم 29080 واحد رسيد.

همچنین در این روز "اخابر" با 130 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "حکشتی" با 30 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 10 واحد افزایش به رقم 815 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 5166 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 5996 میلیارد ریال رسید.

در یکی از سردترین روزهای زمستان شاهد کولاک بورس و سهام شرکت ها بودیم، روزی که داغی بورس سرمای زمستان را از یاد سهامداران برد و حجم قابل قبولی نقدینگی را روانه بازار سرمایه کرد در این بین اگرچه شاخص کل بورس با رشدی 1214 واحدی مدار 75 هزار واحدی را درنوردید اما ما چندان علاقه ای به بیان تغییرات شاخص کل بورس نداریم و البته اهمیتی هم به روند آن نمی دهیم چرا که نباید فراموش کنیم در روزی که سهام مخابرات 130 واحد، فارس 110 واحد و بانک ملت 70 واحد تأثیر مثبت بر این نماگر داشته اند اما قیمت سهام این شرکت ها ها تنها بین 3 تا 5 درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اما این روزها شاهد اتفاقی در بازار سرمایه هستیم که بی شباهت با روند صعودی سال 92 نیست روندی که در کوران رشد قیمت سهام شرکت ها اهالی تالار نرفته بر می گشتند. اینگونه اتفاقات از آن جایی آغاز می شود که معمولاً اهالی تالار پس از طی یک دوره نزول و شرایط نامساعد در بازار سرمایه وارد یک روند صعودی قابل قبول می شوند بطوریکه با آغاز روند صعودی همیشه در اوایل روند سهامداران با توجه به ترس از تکرار روند گذشته اینرسی را از خود به نمایش می گذارند که در مقابل روند صعودی مقاومت کرده و اهالی تالار را از همراهی با روند باز می دارد اما با گذشت زمان و تداوم روند اهالی تالار کم کم با باور اتفاقات، خود را به بازار نزدیک تر کرده و با آن همراه می شوند حال اینکه در چه مقطع زمانی سهامداران روند را باور می کنند موضوعی است که در نهایت میزان سود و زیان آنها را شامل می شود.

به عبارت ساده تر کسانی در این راه موفق تر و پر سودتر می شوند که ذهن خود را تغییر داده باشند و این تغییر ذهن و تغییر دیدگاه عاملی می شود برای از بین بردن اینرسی و واکنش سریع تر به اتفاقات پیش آمده.

بر این اساس شاید کمتر کارشناس یا تحلیلگری پیش بینی چنین روندی را در سال جاری پس از طی آن دوران خسته کننده وکسالت بار می کرد و اغلب کارشناسان و یا حتی مسئولین ذیربط در بهترین حالت ممکن پیش بینی بازاری متعادل صعودی با شیبی ملایم را طی می کردند. اما پس از آغاز روند و ادامه دار شدن آن اغلب اهالی تالار با بیان سئوالاتی همچون، مگر چه اتفاقی افتاده؟ مگر قرار است با این سرعت اثرات آن مشخص بشود؟ و غیره نه تنها با روند همراهی نمی کردند بلکه بدنبال دلیلی برای غیر واقعی بودن آن می گشتند. لذا در پاسخ به اینگونه سوالات اهالی تالار باید گفت که قطعاً نمی توان جواب صریح و واضحی برای اینگونه سوالات داشت چرا که فعلاً اهداف شرکت ها و موارد عنوان شده در حد برنامه است و برنامه نیز می تواند در اجرا دچار اتفاقات پیش بینی نشده ای شود اما آنچه که مشخص است آنست که همیشه بازار سرمایه بر مبنای برنامه شرکت ها حرکت کرده و از اجرا جلوتر است که اصطلاح "پیشخور کردن" برای آن انتخاب شده مضاف بر اینکه معمولاً این برنامه است که اجرای یک اتفاق را در آینده موجب می شود و نمی توان گفت که باید تا عملی شدن برنامه صبر کرد و سپس تصمیم گیری کرد چنین چیزی در ذات بازار سرمایه نیست و برای این بازار، یک نشانه برای رسیدن به هدف کافیست تا واکنش خود را نشان دهد.

از سوی دیگر باید اندکی دید را تغییر داد و در ذهن خود جایی هم برای باور اتفاقات گذاشت، به هر حال افزایش سرمایه هایی که این روزها در سایت کدال خودنمایی می کنند نتیجه اهداف توسعه ای و کمی است که در آینده خودنمایی خواهند کرد و قطعاً این خود یکی از مهمترین دلایلی است که این روزها سبب واکنش مثبت اهالی تالار به اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت ها شده است.

اما بشنوید از بازار داغ شایعات و اخبار اقتصادی این روزها:

ایران خودرو: بحث غرامت و پول که به میان آمد مسئولین امر سراغ از تعدیل گرفتند،گفته می شود بخشی از این رقم چهارصد و چهل و خرده ای برای سال 94 آثارش نمایان می شود و مابقی سال آینده همچنین صحبت هایی از شریک چهارم این شرکت یعنی خیانت بر سر زبان ها افتاده که در نوبه خودش قابل توجه ایران خودرو اگر در بازار این روزها با تعدیل بازگردد هم خودش دیدنی می شود و هم گروهی های آن.

رنا: اینطور که گفته می شود تازه اول راه این شرکت در بازار سرمایه آن هم در کورس بازدهی می باشد. چرا که رنا آنگونه که گفته می شود هم اکنون با پی بر ای 2 در حال معامله است و هنوز خبری از آگهی بلوک سایپای این شرکت نشده، ظاهراً بلوک حدوداً 10 درصدی سایپا با شرایط فعلی که این نماد دارد بین زمین و هوا ربوده خواهد شد، رنا قرار است بلوک سایپا و خمحرکه خودش را روی میز فروش ببرد.

شبندر: در بازار داغ حراجی سهام ایرانی پیش چمدان خارجی ها این بار صحبت از خریدار خارجی و البته آسیایی "شبندر" به میان آمده که پیگیری های ما حکایت از تکذیب این موضوع داشت اما ظاهراً از سوی وزارت نفت قرار است خبرهایی برسد که رنگ سبز این روزهای پالایشی ها در بورس پر رنگ تر شود.

در پایان به نظر می رسد برای برخی از اهالی تالار روزهای نرفته برگشتیم در حال تکرار است، این روزها معمولاً اهالی تالار مجبور به خرید سهام شرکت هایی هستند که چندی پیش آنها را به حراج گذشته بودند و جالب تر آنکه برخی از آنها را باید در صف خرید به انتظار بنشینند.

باید قبول کردکه منطق و تحلیل هر سهامداری با دیگری فرق دارد اما در روند صعودی پر قدرت این خرد جمعی است که باعث بروز اتفاقات در بازار سرمایه می شود. لطفاً با روند جنگ نکنید و اتفاقات را در حد خودش باور کنید نه در آن حد که می خواهیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
وقوام كه فرقي نكرده
کامران
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
کاملا درسته سرما یه گذاری سپه با 50 تومان سودی که داره باید تو این بازار بالای 300 باشد اما حقوقی این سهم کاملا جلوی سهم رو گرفته و مدام در منفی عرضه می کند بورس نیوز یه گزارش از معاملات این شرکت منتشر کن
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
حقوقی سرمایه گذاری سپه داره حق سهامداران خرد این شرکت را ضایع میکند و با عرضه های زیاد و منفی خود اجازه رشد به این سهم نمیدهد بورس نیوز لطفا بررسی کن
یشس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
منظور از شریک چهارم ایران خودرو به نام "خیانت!" چیه!؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
لطفا در مقبل این حرکت عظیم مقاومت نکنید بلکه با ان همراه شوید که این به نفع اقتصاد ایران است به شرطی که از این موقعیت به درستی استفاده شود
ناشناس
BELGIUM
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
جناب کارشناس که در اوج قیمتها دعوت به همراه شدن با روند صعودی میکنید !!! آیا اگر بعد از چند روز (خصوصاً بعد از انتخابات) شاهد ریزش ناگهانی قیمتها و شاخص به زیر 70 و 65 هزار باشیم اثری از شما و فرمایشات گرانبهایتان خواهیم یافت !؟
ناشناس
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
خوب شما تخر میدونم که خق داری ولی من میخرم و دراز مدت هم نگاه میدارم البته بنیادی ها را
علی معتمدی
ROMANIA
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
ایتالیا + قرارداد جدید انتقال تکتولوژی به شتوکا = بزرگترین مجتمع تولید رنگ کویل در خاورمیانه

این معادله بزودی رونمایی خواهد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
و ساپا و رنا وبا قیمت پنج سال پیششان 100 در صد فاصله دارند اگر یکی از املاک بلا استفاده شان را بفروشند چند برابر قیمت فعلی به هر سهم می رسد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹
اماده باش برای خرید عرضه اولیه ده شرکت در هفته اینده شرکتهای بزرگ. دنیای اقتصاد؟؟؟؟؟؟؟؟//