بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
کد خبر : ۱۶۰۷۲۵
باهماهنگی کلیه شرکتهای سیمانی ونظارت انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشورطرح مدیریت بازارداخلی وصادراتی با هدف ساماندهی بازار و ارتقای صنعت زیرساخت سیمان اجرایی شد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ فارس وخوزستان وسیمان تأمین ، مهندس مرتضی لطفی نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و مدیرعامل هلدینگ گفت این طرح ازآغاز بهمن ماه جاری با مشارکت حدود 60 شرکت سیمانی به مرحله اجرای درآمد وتلاش شده است. سرمایه سهامداران ومنافع صنعت سیمان حفظ و ارتقاء یابد.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور ونگاه ویژه به اجرایی شدن اقتصادمقاومتی واحیاء صنعت سیمان افزود : نظام مصمم است با تدوین برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی اقتصاد را محقق کرده و تا پایان سال1404 جایگاه نخست توسعه یافتگی دست یابیم وتولید ناخالص ملی را ازحدود 200 هزار میلیارد تومان به بیش از 300 هزارمیلیارد تومان افزایش دهیم .

مدیرعامل هلدینگ فارس وخوزستان وسیمان تأمین با تبیین آخرین وضعیت کارخانجات سیمان کشور خاطرنشان کرد باتوجه به دوران پساتحریم وانتظارات سود آوری آتی ، شرکتها از جذابیت بیشتری برای جذب نقدینگی درکوتاه مدت برخوردار خواهندبود. اما باتوجه به اینکه بازار سرمایه ایران ازعمق بالایی برخوردار نیست، نقدینگی موجود در صورت عدم مدیریت صحیح درجهت تعادل بین بازار ها ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند ، که مسئولان موظفند نقش خود را در بازار پول وسرمایه برای حفظ تعادل ایفا کنند .

وی گفت : ورود سرمایه گذاری مستقیم وتأمین مالی قابل توجهی که از سوی کشورهای مختلف جهانی ارائه شده است . قدم مثبتی در اقتصاد و صنعت کشور بویژه صنعت مهم سیمان است و امروز تعداد کدهای سرمایه گذاران خارجی بازارسرمایه به رقم بیش از 500 کد رسیده است . ودرواقع فرصت بهتری را دراختیار سرمایه گذرانی داخلی وخارجی قرار می دهد .

نایب رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور بااشاره به اقدامات صورت گرفته برای رونق دراقتصادی کشور و فعال شدن صندوق سرمایه گذاری آباد دربانک مسکن افزود: این صندوق ازنوع صندوق های با درآمد ثابت است وبانک مسکن متعهد شده است بابکارگیری منابع این صندوق در بازارپول وسرمایه وحوزه ساخت وساز امکان پرداخت بالاترین تسهیلات رافرآهم کند .

وی افزود صنعت سیمان ایران با تولید سالانه حدود 80 میلیون تن سیمان در جایگاه بیست وسوم سرانه تولید سیمان درجهان و چهارمین تولید کننده سیمان دردنیا است .

مهندس لطفی خاطرنشان کرد : دردوره پسا تحریم ، با برداشته شدن موانع کشورهای خارجی به کشور ودرمقابل حضور ایران ونیز ایجاد بسترهای مشترک همکاری ومشارکت با دیگر کشورها، راههای بن بست گذشته به واقع باز خواهد شد که عبور ازاین راهها خود آگاهی ، هشیاری و جسارتی خاص رامی طلبد که ذکر نکاتی چند حائراهمیت می باشد:

1 ) دوره پساتحریم خود شروعی بررونق صنعت حمل ونقل بوده که بطور مستقیم باعث سهولت وافزایش صادرات سیمان کشور می گردند.

2 ) آزادسازی وجوه بلوکه شده منابع کشور ودرپی آن تزریق اعتبارات لازم به ساخت وساز درکل کشور ( در دوبخش شهری و روستائی )، باعث رونق حوزه ساخت وساز داخلی می گردد که چرخه حرکتی آن ، رشد تولید و فروش رانوید میدهد .

3 ) رساندن قیمت فروش فعلی سیمان صادراتی به قیمت واقعی که حداقل جهش دوبرابری را دارد، خود باعث رونق اقتصادی و گشایش کارمیگردد و همچنین با آزادسازی واقعی قیمت فروش سیمان در داخل بازار رقابتی خاص را ایجاد ودست واسطه ها کوتاهتر ویا حتی قطع می گردد.

4 ) با نگاهی اجمالی در دوران پساتحریم در می یابیم که طرف های تجاری ایران به وضوح افزایش یافته که خود باعث ارتقاء سطح کمی صادرات سیمان خواهد بود .

5 ) افزایش صادرات سیمان به کشورهای آفریقایی در دوران پساتحریم یکی دیگرازنقاط هدف مطرح شده می باشد که به دلیل برداشته شدن تحریم های بانکی و عملاً ایجاد زیر ساخت های مناسب نقل وانتقالات مالی و نیز صدور LC ، خود از نکات حائزاهمیت پیش آمده می باشد که بنابه اعلام نیاز حدود 20 میلیون تنی سیمان درسال از طرف کشورهای افریقائی نویدی خوش برای صادرات شرکت های تولیدی سیمان ایران می باشد.

6 ) باتوجه به برداشته شدن تحریم ، تولید نفت ایران به وضوح بیشترخواهدشد که خود باعث ارتقاء تعداد پروژه های نفتی وپالایشگاهی کشور می گردد.

7 ) واما شاید آخرین نکته قابل توجه حضورقدرتمندشرکتهای سیمانی دربورس کالا باشد که دردوران پساتحریم وبرگشت به میزان حداکثری تولید، خود باعث انجام معاملات بیشتر این کالای استراتژیک می گردد.

در پایان تصریح کرد لذا با گذر ازدوره شروع پساتحریم و انسجام در مدریت بازارونگاه درست به افق درپیش رو می توان ضمن حفظ منافع تولید کنندگان، می توان جایگاه ازدست رفته خود را در بازار جهانی بازیافته ودر صددحفظ و نگهداری آن ازهیچ کوششی دریغ ننمائیم و رتبه صادراتی سیمان خود را که درسال 2014 به عنوان اولین صادره کننده سیمان درجهان بامیزان 5/18 میلیون تن در سال بوده ایم را در خط اول ترازجهانی مجداً به منصه ظهور برسانیم .

روابط عمومی هلدینگ

فارس وخوزستان و سیمان تأمین

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
صادرات سیمان سفید به عربستان