بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
پاسخ رییس سازمان بورس به سوالات بورس نیوز:

حذف ضربتی شاخص کل امکان پذیر نیست / سامانه معاملات تقویت می شود

برای تقویت سامانه معاملات و رفع اختلالات اخیر اولین اقدام ظرفیت سازی از طریق توسعه زیر ساخت های سخت افزاری است و پس از آن بحث جداسازی سامانه معاملات بورس و فرابورس از یکدیگر است که ساز و کار های آن در دست بررسی می باشد.
کد خبر : ۱۶۰۷۴۱
نویسنده :
کیوان فر

رییس سازمان بورس اوراق بهادار طی نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز پیرامون امکان حذف شاخص کل با توجه به این که این نماگر واقعیت های بازار سهام را نشان نمی دهد، گفت: این که ما شاخص کل را حتی به واسطه این که اطلاعات کاملی را از وضعیت بورس در بر نمی گیرد، حذف کنیم، نیاز به رایزنی وسیع تری از کلیه افرادی که مخاطب ما هستند، دارد. چرا که این نماگر سابقه و روند چندین ساله ای را در بر می گیرد و این روند ها برای تحلیل های تکنیکال یا پژوهش های دانشگاهی استفاده می شود. همچنین سایر فعالان بازار همان طور که علاقه مندند بازده و سود ناشی از افزایش قیمت ها را مشاهده کنند، در کنار آن می خواهند از سود توزیع شده شرکت ها و میزان بازده ناشی از سود نقدی سهام نیز مطلع شوند. از این رو، نیاز است این شاخص برخی اطلاعات مد نظر افراد را تأمین کند. بر همین اساس این که پاسخگویی به این قبیل خواسته ها از طریق شاخص کل صورت می گیرد، مانع از آن می شود که بتوان جهت حذف آن ضربتی عمل کنیم و بایستی رایزنی های وسیع تری در این رابطه صورت گیرد.

محمد فطانت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما پیرامون مشکل سامانه معاملاتی و اختلالاتی که در روز های اخیر و به ویژه روز جاری در معاملات رخ داده و این که چرا در رابطه با سامانه معاملات اصرار بر بومی سازی داریم، گفت: در رابطه با این موضوع اصراری بر بومی سازی نداریم. گر چه خوشحال می شویم که ارایه سامانه معاملات از طریق همکاران داخلی صورت گیرد.

وی افزود: در خصوص سامانه معاملات دو مسیر مجزا را در نظر گرفته ایم که اولین راه بومی سازی نرم افزار است که دراین راستا مذاکراتی با شرکت های نرم افزاری قبلی که سامانه فعلی را در اختیار بورس گذاشته اند، انجام شده و موضوع در حال پیگیری است. در همین راستا، طی روز های گذشته ابلاغیه سازمان بورس به مدیریت فناوری بورس ارسال شده و طی آن به این موارد به عنوان در خواست های جدی سازمان بورس اشاره کرده ایم.

فطانت تأکید کرد: برای تقویت سامانه معاملات و رفع اختلالات اخیر اولین اقدام ظرفیت سازی از طریق توسعه زیر ساخت های سخت افزاری است و پس از آن بحث جداسازی سامانه معاملات بورس و فرابورس از یکدیگر است که ساز و کار های آن در دست بررسی می باشد.

سخنگوی سازمان بورس افزود: سامانه معاملات فعلی محدودیت هایی دارد که در زمان افزایش حجم معاملات و یا در زمان پر باری، دچار مشکل می شود. از همین رو در نظر داریم در صورت امکان سامانه معاملات بورس و فرابورس را از هم جدا کنیم. البته در این زمینه سخت افزارهای لازم مورد نیاز بازار فراهم شده که تا اسفند ماه نصب می شود تا بر مبنای آن ظرفیت جدیدی به لحاظ حجمی به سامانه معاملات فعلی اضافه شود.

این گزارش می افزاید، اخبار تکمیلی پیرامون این نشست خبری طی اخبار تکمیلی به اطلاع مخاطبان بورس نیوز خواهد رسید.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
خیلی راحت میاد میگه سامانه ما مشکل داره انگار سامانه بازی کلش اف کلنزه با با سرمایه مردم این وسط هست
حسین
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
سامانه معاملاتی جاری به هیچ وجه بومی نیست. مال آتوس فرانسه است.
رمضان زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
راه بومی سازی نرم افزار است که دراین راستا مذاکراتی با شرکت های نرم افزاری ( شرکت داده پردازی ایران ) انجام داده اند .
رضا
-
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
چرا در مدت بیش از یک سالی که مدیریت جدید سازمان بر سرکار است و همه دستگاهها خود را رای پس از برجام آماده می گردند هیچ کاری برای تعویض نرم افزار بورس انجام نشده است؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
امروز این سامانه معاملات !!! دیوانه مون کرد...آنلاین یه چیزی نشون میداد...سایت بورس یه چیزی...قیمت آخرین معامله با قیمت خرید و فروش همون لحظه همخونی نداشت...خلاصه واقعا گیج شده بودیم...لازم به ذکره این به هم ریختگی روی فروش لحظه های اخر بازار هم بی تاثیر نبود...حتما باید یه فکری در موردش بشه
علی
-
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
چرا به جای ارتقا نرم افزار ایشان می خواهد سخت افزار را ارتقا دهد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
حذف شاخص؟چطور چنین چیزی ممکن است ؟همه جای دنیا شاخص کل دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
در کنار این کار باید سیستمی فعال و همگانی و جامع برای دارایی‌های سهامداران اعم از تعداد سهم، مبلغ سود هر سهم، و راهی برای دریافت بهتر و راحت تر سود سهام و مبلغ حق تقدمهای استفاده نشده هم پیش بینی شود تا برخی شرکتها مثل چین چین با پول مردم بازی نکنند.
مدتی است شرکت چین چین حق تقدمهای استفاده نشده را فروخته و با پول آن برای خود سود‌آوری سرشاری به راه انداخته. لطفا رسیدگی کنید.
محمد
-
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
یعنی به روز کردن نرم افزار بورس از خرید ایرباس مشکلتر است؟
مهدیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
اقای رییس همه جای دنیا وقتی میگن شاخص کل یعنی شاخص قیمت نه شاخص قیمت و بازده نقدی!!!
اگر ما سهامداران هستیم که عمرا این شاخص را دوست نداریم وانگهی اگر کسی دوست دارد!! انرا حذف نکنید بذارید شاخص چندم بورس اما شاخص قیمت را برگردانید فردا که جهانی شدیم قطعا بابت این شاخص از بورسهای جهانی اخطار میگیرید
تشکر
صفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
با سلام
به نظر بنده بهتر است بجای شاخص کل ازشاخص هم وزن استفاده بشه .
بورس نیوز عزیز منبعد اصلا اسم شاخص کلی را نیاورید بگید شاخص هم وزن چقدر صعود یا نزول داشته در اینصورت سهامداران بتدریج به شاخص هم وزن عادت میکنن وبر اساس تغییرات شاخص هم وزن معاملاتشون را انجام میدن
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
حدود14درصددیگه راه مونده تاشاخص به قله قبل برسه اماشبندرباکم کردن سودش 270درصدبایدتارسیدن به اوج قبل رشدکندحتی شسپایی که باشاخص 74هزاری عرضه شدالان باوجودبیشتربودن شاخص اززمان عرضه اش باکم کردن سودهاش حتی نصف قیمت عرضه است پترویها وبانکیهاهم که هنوزبیشتراز15تا20درصدرشدنکرده اندساختمانیهای پربنیه ای مثل ثباغ ثتران وثشاهد کمترازنصف قیمت اوجشون هستندحتی ثتران باشاخص 72هزارقیمت 330تومن رودیدکه بااحتساب سودوافزایش سرمایه باید60درصدبالاترمی بودتابه قیمت زمان شاخص 71هزارمی رسیدفلزی ومعدنیهاهم که قصه شون مشخص است فملی که رشد35درصدی هم داشته بااحتساب دوتاسود8و16تومنی وافزایش سرمایه اش باید150درصدرشدکندتابه اوج قبل برسدحتی ذوب فولادوفباهنرهم که این روزهادرحال اوجند80تا130درصدتاقله قبل فاصله دارندبنابراین شاخص نماگرخوبی نیست وواقعابایدحذف شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
تمام حرفاش دروغه . دام پهن میکنند. سهامدار و با اختلال در سیستم نابودش میکنند. فقط کارگزاریها و حقوقی ها سیستم بدون ایرادی دارند.
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
وقتی سامانه اینجوری میشه فقط عرضه و تقاضا رو نگاه کنید (یعنی قسمت خریدار و فروشنده)
به بالا نگاه نکنید
ققط این قسمت به روزه