بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر : ۱۶۰۸۲۰
به گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در بین گرانترین غذاهای طبیعی دنیا دو محصول ایرانی به چشم می آید، زعفران و خاویار محصولات کشاورزی که میلیونی داد و ستد می شوند.

از بین این دو محصول گران قیمت زعفران از قرن های گذشته تاکنون گرانترین گیاه روی کره زمین بوده به طوریکه قیمت هر کیلوی آن با یک کیلو طلا برابری می کند بطوریکه هرکیلو طلای سرخ ایرانی با بیش از 1400 دلار در بازار های صادراتی خرید و فروش می شود.

همچنین خاویار ایرانی که در فهرست گرانترین غذاهای دنیا قرارگرفته، به دلیل کمیاب بودن حرف اول در جهان را می زند در این بین اگرچه روسیه و آذربایجان و... هم خاویار صادر می کنند اما خاویار ایران منحصر به فرد است به طوریکه به مروارید سیاه معروف است محصولی که در سال های گذشته پرسودترین و بهترین محصول صادراتی کشور محسوب می شود و بین 1500 الی 2000 یورو در بازارهای هدف مورد داد و ستد قرار می گیرد.

اگرچه خاويار ايراني يكي از بهترين خوراكي هاي اشرافي در دنيا محسوب مي شود اما كمتر فردي در داخل كشور وجود دارد كه حاضر باشد هزينه خريد اين محصول دريايي را پرداخت كند.

***زنگ خطر تقلب در بازار زعفران

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص گیاه ارزشمند کره زمین اظهار داشت: زعفران ایران به سبب ویژگی خاص جز گرانترین غذاهای دنیا است.

وی افزود: کماکان از قرن های گذشته تا کنون زعفران خالص و طبیعی ایران موجب شده که مورد توجه متقلبین و سودجویان قرار گیرد و لازم به ذکر است که سودجویی این فرصت طلبان که می خواهند زعفران ناب ایرانی را از فهرست گرانترین های دنیا خارج کنند از بین نخواهد رفت و به همین سبب لازم است که مردم هوشیارانه خرید کنند و فریب ارزان بودن محصول را نخورند.

حسینی بیان کرد: فاکتورهای تولید زعفران در همه جای دنیا یکسان بوده و تنها برخی پارامترها همچون موقعیت اقلیمی و آب و هوا در افزایش و کاهش کیفیت تاثیر گذار است.

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: برخی از سودجویان با خرید زعفران از ایران و عرضه مجدد آن همراه با ناخالصی های فراوان به سایر کشورها قصد دارند که اعتبار ایرانی را زیر سوال برند که این امر یک خطر جدی برای زعفران کشور است.

***مروارید سیاه ایران الماسی در بین محصولات مشابه

همچنین ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در سالهای نه چندان دور تولید خاویار در کشور 500 الی 600 تن بوده، که متاسفانه این روزها تولید ماهیان خاویاری با چالش مواجه شده به طوریکه پیش بینی می شود امسال تنها 1500 کیلو خاویار پرورشی در کشور تولید شود.

وی افزود: از دیرباز تا کنون خاویار ایران در دنیا حرف اول را می زند و جز پرسودترین و بهترین محصولات صادراتی کشور است.

قاسمی با اشاره به چالش بخش تولید بیان کرد: برای از بین بردن چالش بخش تولید همواره لازم است که علاوه بر برنامه ریزی تولید امکانات مورد نیاز اهداف را تهیه کنیم چرا که خاویار ایرانی در دنیا بی نظیر است و به اندازه تولید کشور برای آن مشتری وجود دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
خیلیها توی این کشور بالای 90 سال زندگی کردند و حتی طعم خاویارراهم نچشیدند . پس بما چه که گران است . مفت چنگ اونهایی که دارند و میخرند و میخورند