بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
یکی از مشکلات اصلی در روند مثبت فعلی این است که وقتی سهم شرکتی خاص به دلیل وجود اخباری جدید، صف خرید می شود، برخی سرمایه گذاران تحت تأثیر این صف ها اقدام به خرید سهام هم گروهی های آن می کنند و این عامل نیز به عنوان یک عامل روانی و هیجانی موجب می گردد شاخص کل با این شیب تند به سمت بالا حرکت کند.
کد خبر : ۱۶۰۸۲۳
نویسنده :
کیوان فر

رشد و رونق بازار سهام و نمایان شدن نشانه های مثبت از روند صعودی همگی از ورود به دوران طلایی بورس حکایت دارد که این روزها در حال رقم خوردن است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این نکته اظهار داشت: در سال جاری طی دو سه مقطع در شرایطی که بورس در حال آغاز حرکتی جدید برای ورود به مدار مثبت بود، عرضه های سنگین گروه های خاص حقوقی جهت نقد شدن و فروش سهام و در نتیجه شناسایی سود مانع از تداوم آن شد. چرا که این حجم سنگین عرضه ها تنها در صف های خرید تشکیل شده امکان فروش داشت که در حرکت صعودی جدید شکل گرفته در بازار سهام دوباره همین خطر احساس می شد که به موجب آن احتمال می رفت مجدد عرضه های سنگینی را همانند فروردین و تیر ماه سال جاری طی هفته های اخیر نیز ظاهر گردد. اتفاقی که طی روزهای اول آغاز روند مشاهده شد و واگذاری صف های خرید را در پی داشت، اما خوشبختانه این خطر پس از چند روزی رفع گردید.

علی دهدشتی نژاد ضمن اشاره به ورود نقدینگی جدید قابل توجه به بورس افزود: حجم بالای سرمایه های تازه نفس وارد شده به بازار موجب گردید عرضه های پر حجم صورت گرفته توسط برخی گروه ها براحتی جذب شود و در این شرایط با انتشار سیل اخبار مثبت و فضای خوشبینانه سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور، پتانسیل جدیدی به بازار داده شد؛ بطوریکه حتی با وجود عرضه های شک آمیز ابتدای این روند و نگرانی از اینکه آیا تجربه تلخ فروردین و تیر ماه امسال دوباره تکرار خواهد شد یا روند مثبت ایجاد شده ادامه دار است؟، کلیت بازار سهام و اقبال و تقاضای موجود نشان داد که این سیر صعودی می تواند ادامه دار باشد.

صعود قیمت ها و احتمال بروز یک مشکل

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در تشریح روند کنونی بورس تأکید کرد: این روزها بورس به دلیل عمق کم، عدم نقد شوندگی سهام و نبود بازار گردان برای جلوگیری از بروز و تشدید رفتارهای هیجانی، با شیب تند و سرعت بالایی در مدار صعودی رو به بالا در حرکت است که تداوم این هیجانات می تواند بازار را از منطق اصلی آن دور کند. گرچه درست است که در این شرایط همه از رشد قیمت ها منتفع می شوند، اما هر چه این روند صعودی با شیب تندتری تداوم یابد، خطرناک تر است و این ریسک را ایجاد می کند که در زمان ریزش بازار هم، قیمت ها با همین شتاب کاهش یابد.

دهدشتی نژاد تأکید کرد: یکی از مشکلات اصلی در روند مثبت فعلی این است که وقتی سهم شرکتی خاص به دلیل وجود اخباری جدید، صف خرید می شود، برخی سرمایه گذاران تحت تأثیر این صف ها اقدام به خرید سهام هم گروهی های آن می کنند و این عامل نیز به عنوان یک عامل روانی و هیجانی موجب می گردد شاخص کل با این شیب تند به سمت بالا حرکت کند. بطوریکه گرچه در شرایط کنونی خطر و ریسک های ناشی از دورنمای اقتصادی و سیاسی وجود ندارد؛ اما بایستی توجه داشت که بازار بایستی روند صعودی خود را آرام آرام طی کند.

اصلاح، یک نیاز اساسی برای پایداری روند

وی با بیان اینکه برای تداوم و استمرار این روند مثبت، اصلاح و استراحت مقطعی قیمت ها لازم است، گفت: چنانچه رشد قیمت ها با شیب زیاد و سرعت بالایی ادامه یابد، مثل دونده ای است که مسافتی طولانی را بدون استراحت می دود و ممکن است توان رسیدن به خط پایان را نداشته باشد، اما با قدری استراحت به اهداف نهایی خود خواهد رسید. به همین ترتیب، قیمت سهام در بورس نیز گرچه ممکن است با استراحت مقطعی دیرتر به اهداف بالاتر دست پیدا کند، اما قطعاً به صورت مستمر این رشد می تواند ادامه یابد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند با اشاره به اینکه در بورس ایران هیجانات چه در روندهای مثبت و چه در روندهای منفی بسیار زیاد است، تأکید کرد: در بازارهای خارجی بازارگردان ها هیجانات را کنترل می کنند.

صعود شاخص نقدینگی

وی در خصوص شاخص نقدینگی طراحی شده توسط شرکت سرمایه گذاری پارند که ورود پول های جدید به بازار سرمایه را نشان می دهد،گفت: روند این نماگر مدتی است صعودی شده و حاکی از ورود پول و سرمایه های جدید به بورس است، اما بازار سرمایه توان جذب مبالغ بالاتری از نقدینگی جدید را دارد. اما برای اینکه بورس پتانسیل هضم این مبالغ را داشته باشد، بایستی عمق بازار افزایش یابد و همزمان و متناسب با این توسعه نقدینگی به آن جذب شود. حال آنکه بدون توسعه بازار، ورود نقدینگی به تنهایی رشد حباب گونه بازار را در پی خواهد داشت.

قیمت ها حبابی نیست!

دهدشتی نژاد با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بازار حباب قیمتی نداریم، افزود: گرچه هنوز در بورس حبابی شکل گرفته، اما اتفاقی که در حال وقوع می باشد، این است که سرعت انتشار اطلاعات و اخبار جدید بسیار بالا رفته و آثار آن نیز در قیمت ها با سرعت زیادی به اصطلاح پیش خور می شود؛ حال آنکه نباید این روند ادامه یابد، چراکه می تواند برای تداوم سیر مثبت بازار خطرناک باشد و قیمت ها را دچار حباب سازد.

صنعت پیشتاز بعدی را حدس بزنید

وی افزود: همواره در ابتدای شروع روندهای جدید برخی صنایع پیشتاز هستند و طبعاً کسی در این راه موفق خواهد بود که بتواند صنعت بعدی که حرکت خود را آغاز می کند، درست حدس بزند. چرا که همواره این افراد حرفه ای هستند که صنعت بعدی مورد اقبال را شناسایی می کنند و در مقابل، مردم عادی زمانی وارد سهام آن می شوند که قیمت ها در بالاترین سطوح خود است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به سرمایه گذاران توصیه کرد با شناسایی صنایع بعدی، در گروه هایی سرمایه گذاری کنند که بنیاد قوی داشته باشند.

ارزش جایگزینی مهم نیست؛ رشد آتی سود را در نظر بگیرید

وی در خصوص نگاه به بحث ارزش جایگزینی و سرمایه گذاری بر اساس این متغیر گفت: این فاکتور برای سرمایه گذاران عادی چندان نباید مبنای تصمیم گیری باشد، بلکه سرمایه گذاری بر اساس ارزش جایگزینی شرکت ها تنها به درد سهامداران عمده و مالکین شرکت ها می خورد؛ اما از نگاه سهامدار حقیقی و خرد و برای دریافت DPS کاربرد چندانی ندارد. از این رو، سرمایه گذاران عادی بایستی در نظر داشته باشند که با این واژه ها گمراه نشوند و بیشتر به نرخ رشد آتی سود و چشم انداز آن توجه کنند.

تجدید ارزیابی دارایی ها اپیدمی جدید بورس

وی به رشد چشمگیر میزان افزایش سرمایه های در جریان شرکت ها در بورس طی ماه های اخیر به ویژه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اشاره کرد و تأکید داشت: متأسفانه در هر دوره چند ساله یک اپیدمی در بورس رواج پیدا می کند که صف های خرید پر حجم را در پی دارد. بطوریکه، در سنوات گذشته طرح های توسعه به وفور در میان شرکت ها تعریف می شد که به دنبال آن سهام آنها را تا تشکیل صف های میلیونی خریداران همزمان با رشد قیمت همراه می کرد و در حال حاضر مدت هاست افزایش سرمایه ها به صورت قابل توجهی در میان شرکت ها رواج یافته که عمده آنها شرکت های زیان ده و مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند. در این شرایط مردم نیز بدون هیچ تحلیلی در صفوف طولانی اقدام به خرید این قبیل سهام می کنند.

دهدشتی نژاد ادامه داد: افزایش سرمایه الزاماً نه پدیده مثبتی است و نه منفی؛ بلکه در هر شرکتی بسته به مدیریت شرکت، ماهیت فعالیت آن و چشم انداز آتی سودآوری سهم، اثر این اقدام متفاوت است و حتی در مواردی می تواند سود سهام را رقیق کرده و موجب کاهش بازدهی سهامداران شود. این برنامه در خصوص روش تجدید ارزیابی دارایی ها نیز پیچیده تر است. چرا که شرکت هایی که از وضع مالی مناسبی برخوردار نیستند و نمی توانند از سایر روش ها اقدام به افزایش سرمایه نمایند، مجبور هستند جهت اصلاح ساختار مالی و پوشش زیان انباشته سنوات قبل برای خروج از ماده 141 قانون تجارت دارایی هایشان را تجدید ارزیابی کرده و از این محل افزایش سرمایه می دهند.

تفکر خریداران سهام زیان ده چیست؟

وی افزود: طبعاً در این راه اصلاح ساختار مالی صورت می گیرد؛ اما ممکن است استهلاک دارایی ها برای سنوات بعدی که ارزش آن بر اساس قیمت روز محاسبه می شود، از میزان سودآوری آن سال ها پیش گرفته و کاهش سود شرکت و حتی زیان دهی را در پی داشته باشد. بدین ترتیب، مردم به این موضوع توجه ندارند که در این شرایط پول جدیدی وارد شرکت نمی شود، پس میزان فعالیت آن نیز تغییری نخواهد کرد و این نکته ای است که افراد بایستی در خرید اینگونه سهام مد نظر قرار دهند. تنها آنچه در این میان موج اقبال به این قبیل سهام می شود، آن است که برخی افراد سهام شرکت های زیان و در مواردی حتی ورشکسته را از این جهت خریداری می کنند که از محل تعدیل قیمت سهم پس از بازگشایی و برگشت بعد از افزایش سرمایه منتفع شوند. حال آنکه برخی افراد غیر حرفه ای نمی دانند تفکر خریداران چیست و تنها از بابت اینکه سهم افزایش سرمایه دارد، در صف های پر حجم، متقاضی خرید سهم می شوند.

شمایی کلی از چشم انداز کوتاه مدت بورس

دهدشتی نژاد چشم انداز آتی بازار را مثبت و همچنان رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: در کوتاه مدت و تا پایان سال جاری دو نکته مثبت برای بورس وجود دارد؛ اول بحث انتخابات مجلس است که بر روند بازار تأثیر مثبت دارد؛ چرا که همه گروه ها به دنبال این هستند که وضع اقتصادی صنایع خوب باشد و دومین نکته، دورنمای سال آتی است که بسیار روشن است. از این رو انتظار می رود روند مثبت بازار همچنان تداوم یابد؛ البته نکته مهم اینجاست که بایستی جو هیجانی موجود در بازار تا حد امکان کنترل شود، چراکه حرکت با این شتاب تنها خوشحالی کوتاه مدت را در پی خواهد داشت.

یک احتمال پیرامون پیش بینی بودجه سال 95 شرکت ها

در پایان، دهدشتی نژاد در خصوص برآورد اولین پیش بینی شرکت ها پیرامون بودجه های سال آتی و نیز گزارش های عملکرد 12 ماهه امسال گفت: تصویر بر این است که عملکرد سه ماهه پایانی سال جاری شرکت ها تفاوت خاصی با سه ماهه های قبلی آن نداشته باشد. برای پیش بینی بودجه های سال 95 نیز انتظار می رود به جز در برخی صنایع خاص تغییر چندانی نسبت به بودجه سال 94 در سایر گروه ها به چشم نخورد؛ بطوریکه این احتمال وجود دارد که اولین برآوردها محافظه کارانه و در حد برآوردهای سال جاری باشد و در پایان دوره سه ماهه اول و برمبنای گزارش های عملکرد واقعی مورد بازنگری و تعدیل قرار گیرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
بورس نيوز از بانكي ها چه خبر؟ مافيا اجازه رشد را نمي دهد
ناشناس
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
مشکل
ناشناس
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
مشکل اساسی و فعلی بورس اینه که فرهنگ سهامداری در بورس شکل نگرفته یعنی دارنده سهم بیشتر علاقه به بالا و پایین شدن داره نه نگه داری سهم. این وسط هم یک سری با نوسانگیری خوب می برند و یک سری تازه کار سرمایه خود را از دست می دهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
ما هنوز به نصف پولمان نرسیدیم .آقای محترم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
بدمید در خودرویی ها و پالایشی ها و برخی پتروشیمی ها و سوار بر بنز شوید و بر ملتی که پولشان با سفته بازی های شما به فنا رفته بخندید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
با عرض معذرت از همه اساتید محترم که سهامشون رو نگه میدارند .
کارشناس
GERMANY
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
یکی بگه قیمت پایانی این سهم چنده؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
جو حبابی بودن شاخص را یک مشت دلواپس دروغین براه انداختن کسانی که چشم دید رشد سرمایه مردم را ندارند.
امینی
ROMANIA
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
مواظب یاشید خودروی ها را به بهانه افزایش سرمایه چند سالی نبندند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
من 2 سال قبل بدعوت ریس جمهور به بورس امدم و این سهمارو خریدم و الان کلی تو ضررم.
بانک دی خرید 250 تومن قیمت الان 150
فسرب خرید 280 تومن ................150
بانک پارسیان 380 -------------140
وساپا 200 170
بانک صادرات 130 100
علی
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
واقعیت اینه کسی تو این بازار سود می کنه که با آگاهی وارد بشه نه با حرف این وآن شما هم سهمتو نگه دار ومطمینا سود می کنی اما باید صبور باشی نوسان قیمت در بورس طبیعیه
علیرضا
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
علی : کجاش طبیعیه ؟؟؟؟؟

یه چیزی بگه که مردم نخندن بهت ...
مردم وارد بازار شدند چون بازارهای موازی ضعیف شده بودند و کار و کاسبی کساد و بیکاری بسیار شدید , و شد انچه که همه میدانند .....

ظاهرا" نفست از جای گرم در میاد و الا ما که کل این دوسال سودی ندیدیم ....
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
حباب ترکید.....
آخه تو این شرایط با این همه سودهای بالای بانکی و نجومی کدوم آدم عاقلی بجای سپرده گذاری و دریافت 28% تا 22% سود بیزحمت و روزشمار میاد تو بورس تا سکته بزنه و سرمایه اش تو این رکود آب بشه.
ناشناس
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
اینم حرفیه .....
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵
بازار بورس بالایی ندارد چون برنامه اقتصادی دولت انقباظی است. شاخص راه رفته را برخواهد گشت.