بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز برای ارايه رهنمودها و دیدار با همکاران، در سازمان بورس و اوراق بهادار حاضر شد تا يك روز را مهمان بورسي ها باشد.
کد خبر : ۱۶۰۹۳۶
نویسنده :
کیوان فر

وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز برای ارايه رهنمودها و دیدار با همکاران، در سازمان بورس و اوراق بهادار حاضر شد تا يك روز را مهمان بورسي ها باشد.

به گزارش بورس نيوز، علي طيب نيا در حالي صبح روز جاري به ملاصدرا رفت كه برخي گمانه زني ها از احتمال بازديد وي از تالار حافظ نيز سخن هايي به زبان آوردند.

اين مقام مسئول طي جلسه اي مشترك با مديران بازار سرمايه در محل ساختمان سازمان بورس اظهار كرد: سال آینده، اقتصاد به طور قطعی از رکود خارج می شود و رشد اقتصادی بی سابقه ای را تجربه خواهیم کرد. بسیاری از کارشناسان و متخصصان پیش بینی می کنند که ایران در سال آینده رتبه اول منطقه از نظر رشد اقتصادی باشد.

طیب نیا به كنترل تورم در كشور نيز اشاره كرد و گفت: بر اساس گزارش ها، ایران در سال آینده در بین کشورهای برتر منطقه خواهد شد و با توجه به اينكه شرایط برای رشد و توسعه مهیا است شاهد كنترل روند رو به رشد نرخ تورم هستيم.

وي به ثبات حاكم بر ساير بازارها نيز اشاره كرد و افزود: در حوزه بازار ارز و طلا نیز شاهد تلاطم و هیجان نیستیم و این در حالی است که در اوج تحریم ها نیز بازار با ثبات بود و با افزایش محدودی در این بازارها مواجه بودیم.

به گفته طيب نيا نرخ رشد بهاي ارز به مراتب كمتر از نرخ تورم بوده است، اظهار داشت: روند كم نوسان بهاي ارز در كشور حاكي از آن است كه ارزش پول ملي کشور تقویت شده و ارز و طلا نمی تواند گزینه مناسبي برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران باشد؛ زیرا بازدهی آن ها از تورم کمتر است.

وی پيرامون امكان اصلاح نرخ سود بانكي تأكيد كرد: در حالی که این نرخ در بازار بین بانکی 29.5 درصد بود با مداخله موثر بانک مرکزی به 18.5 درصد رسیده و به سمت 18 درصد در حال حرکت است و این نرخ 11.5 درصد کاهش داشته است.

طیب نیا با اشاره به اينكه قریب به اتقاق مدیران سیستم بانکی معتقدند تداوم نرخ فعلی سود بانکی به دلیل چسبندگی ها امکان پذیر نیست و شرایط به گونه ای است که نمی توان نرخ های کنونی را ادامه داد، افزود: موضوع نرخ سود در دستور و رسیدگی شورای پول و اعتبار است و این شورا در حال بررسی این امر است که باید برای نرخ سود مصوبه وجود داشته باشدیا بدون مصوبه این تغییرات انجام شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأكير بر اينكه نرخ سود بانکی باید تفاوت دو تا سه درصدی با نرخ تورم داشته باشد، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر ماه کمتر از 10 درصد بوده و این رقم در دی ماه به 9.4 درصد کاهش یافته است. بر همين اساس و با توجه به نرخ تورم 9 تا 10 درصدی، نرخ سود نمی تواند بیش از 12 تا 13 درصد باشد.

وي افزايش توان رقابتي بازار سرمايه در مقابل ساير بازارهاي رقيب را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به این وضعیت و کاهش نرخ سود، دارایی ها در بازار سرمایه توان رقابتی بیشتری پیدا خواهد کرد و هدف اصلی این است که سرمایه بازار اولیه در تامین مالی بنگاه های اقتصادی افزایش یابد اما باید شرایط بازار ثانویه نیز مناسب باشد تا رونق کافی داشته باشیم كه اين اوضاع مطلوب بازارهاي اوليه و ثانويه برای توسعه اقتصادی مناسب خواهد بود.

وی توسعه بازار بدهی ها را به عنوان يكي از مهمترين برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: در یک ماه باقی مانده سال جاري مقادیر قابل توجهی اوراق منتشر خواهد شد، ضمن اینکه هدف دولت انتشار 400 هزار میلیار ریال اوراق در سال آینده است که البته بخشی از آن را بانک مرکزی از بانک های بدهکار بعنوان وثیقه خواهد پذیرفت.

طي اين جلسه طیب نیا به نقش تعيين كننده شاخص بورس در مذاکرات هسته ای اشاره كرد و گفت: هنگامی که جریان مذاکرات به سمت مثبت حرکت می کرد و روند شاخص بورس مثبت بود مذاکره کنندگان به این امر اشاره می کردند و البته عکس قضیه نیز صادق بود.

وی با بیان اینکه در مدت گذشته در شرایط حساس و خطیری قرار داشتیم گفت: از یک طرف به دلیل تحریم ها صادرات نفت کاهش یافته بود و از سویی فعالیت هایی نظیر کشتیرانی، بانکی و بیمه ای نیز تحریم بود که آثار سوئی بر اقتصاد کشور داشت به نحوی که در نیمه سال 93 نفت 105 دلاری به 30 دلار کاهش یافته بود که این امر برای اقتصاد وابسته به نفت مشکلاتی را ایجاد می کرد. در همين شرايط در بازار سرمایه شرایط دو گانه ای داشتیم به نحوی که سه برابر شدن نرخ ارز ارزش دارایی های شرکت ها را سه برابر کرده بود و این می توانست خود را در افزایش شاخص ترجمه کند اما از طرفی به دلیل شرایط تحریم رشد اقتصادی در سال 91 به منفی 6.8 درصد و در سال 92 به منفی 1.9 درصد رسید که آثارش در صورت های مالی بنگاه ها مشکلاتی را ایجاد کرد در این شرایط اداره وضعیت بازار سرمایه با سختی هایی همراه بود و البته حساسیت های خاصی هم برای آن وجود داشت.

وی با بیان اینکه به صورت عادی به شاخص حساس نیستیم و ملاک داوری نیست، گفت: مدیران دولتی مسئولیتی نسبت به شاخص ندارند و روند آن را بازار تعیین می کند اما ایجاد شرایط رقابتی و برابر، مسئولیت مدیران دولتی است.

به گفته وی در شرایط پیچیده مذاکرات با 6 قدرت جهانی تغییرات در اقتصاد داخلی می توانست مورد بهره برداری مذاکره کنندگان قرار گیرد و از آنجا که شاخص بورس دماسنج اقتصاد است مذاکره کنندگان بارها و بارها به وضعیت شاخص اشاره می کردند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار نهاد دولتی و خود انتظام خصوصی است گفت: ما قائل به استقلال سازمان بورس و بانک مرکزی هستیم اما مسئولیت مستقیم نسبت به بازار سرمایه و سازمان آن نداریم اما با این وجود بخشی از وقت من به وضعیت بازار سرمایه اختصاص می یافت و این درحالی است که هیچ سازمان دیگری به این اندازه مورد توجه و عنایت در دو و نیم سال گذشته نبوده است.

وی پيرامون بازنگری قانون بازار سرمایه در سال 84 سخن گفت و اظهار داشت: بر همین اساس مسئولیت شورای پول و اعتبار به رییس کل بانک مرکزی و بازار سرمایه به وزارت اقتصاد سپرده شد و از این پس تلاش شد تا از ظرفیت های قانونی برای بازار سرمایه استفاده شود، بنابراین حجم معاملات به شکل معنی داری توسعه یافت.

در پایان اين جلسه، طیب نیا از محمد فطانت، رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار و زحمات وي و کارکنان سازمان بورستقدیر و قدردانی کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ESTONIA
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
چرا مغلطه می کنید اقای وزیر مگر بالا بودن نرخ سود بانکی را به دلیل بالا بودن تورم اعلام نمی کردید حالا که مدعی هستید نرخ تورم را پایین اوردید پس چرا سود بانکی را پایین نمی اورید مضافا اینکه مگر اجازه سود بانکی 20درصد برای سپرده را بانک مرکزی وهمکاران شما نمی دهند خوب این اجازه را به ده درصد کم کنید سود وامها وعقود مشارکتی راهم کم کنید حالا اسمش را دستور میگذارید بگذارید اجازه به بانکها می گذارید بگذارید چه فرقی میکنه اسمش چی باش مهم این که سود بانکی به میل شما بالا باش که بالا هم هست ..درضمن به نظر میاید با بود جه سال 95 تورم به شدت در سال 95 بالا باش ودر واقع افرادی که طرفدار سود بانکی بالا هستند الان موافقت خود را برای پاییین امدن سود در سال اینده اعلام می کنند که به محض بالا رفتن تورم از پایین امدن سود بانکی به عنوان عامل افزایش تورم بعنوان باتوم برسر طرفدار ان سود بانکی پایین نام ببرند !!!!لطفا ادرس غلط به مردم ایران ندهیم لطفا لطفا .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
بازا با ثبات بود کع شاخص از 85000 اومد به 62000 و همه ضرر کردند بابا غجب وزیر اقتصادی
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
هر منفی فرصت خرید است به همین زودی قیمتهای فعلی فقط خاطره خواهد شد خدا شاهد است....حرکت شاخص میان مدت ب 150هزار شروع شده.....
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
حالا چی شده که یه باره دم انتخابات مجلس آقای طیب نیا یادشون به بورس و اهمیت اقتصادی و بخصوص سیاسیش در عرصه داخلی و خارجی افتاده و باز وعده های زیبای مربوط به اینده این بازار را میدهد؟!! در مواقعی که شاخص روزی حدود هزار تا میریخت پایین و همه از ایشان انتظار توضیح و مدد میخواستند کجا بودند که هیچ جواب و توجهی از ایشان شنیده و دیده نمیشد؟!!!!
علی اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
آقای طیب نیا خدا وکیلی خودت حرفهایی که زدی رو بخوان اگر بشون اعتقاد داشتی من یکی هم چشم بسته قبول دارم حرف هاتو. گفتم خدا وکیلی . خود دانی
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۲
بازار دوباره مثبت شد و آقای وزیر پیدا شد!

سلام علیکم آقای وزیر
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
جناب آقای طیب نیا با سپاس فراوان از توجه ویژه 2.5 ساله جناب عالی به بورس ، تمام سهامداران بورس اوراق بهادار از محبت و حسن نظر جناب عالی بخاطر 1/4 یک چهارم شدن سرمایه هاشون کمال تشکر را دارند و از خداوند متعال آرزوی توفیق و پاداش برای حضرت عالی دارند !!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
بله به خاطر اینکه مذاکرات رو پیش ببرید، هر روز با دستور به حقوقی ها عرضه ها رو را تا جایی پیش بردید که سرمایه مثل من شد یک پنجم . دارو ندارم رو به باد دادید. خدا ازتون نگذره آقای وزیر.