بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
این تعدیل از آن جهت عجیب و قابل تأمل بوده و "فایرا" را لایق دریافت جایزه زرشک طلایی کرده که زیان 3641 ریالی هر سهم آن تنها از بابت عملکرد یک دوره مالی محقق شده و ربطی به سنوات گذشته آن ندارد.آن هم زیانی که حتی حدود 813 ریال از آخرین قیمت سهم "فایرا" روی تابلوی معاملات بورس بالاتر است که این مورد برای اولین بار در تالار شیشه ای رقم خورده است
کد خبر : ۱۶۱۳۴۴
نویسنده :
کیوان فر

جایزه زرشک طلایی سال 1394 در بخش تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم تقدیم می شود به ....."فایرا".

به گزارش بورس نیوز، هیأت داوران جشنواره امسال در بخش پیش بینی درآمد هر سهم جایزه زرشک طلایی را به شرکت آلومینیوم ایران اعطا کردند.

این جایزه از آن جهت به "فایرا" تعلق گرفت که شرکت مذکور در آخرین روزهای بهمن ماه سال جاری گزارش عملکرد 9 ماهه سال 94 خود را با تعدیل منفی قابل توجه از رقم 1102 ریال سود در پیش بینی های قبلی، به 3641 ریال زیان کاهش داد تا با این روند نزولی سودآوری، طی دوره عملکرد 9 ماهه امسال 2596 ریال زیان را برای سهامدارانش رقم بزند.

در همین ارتباط، شاید سایر کاندیداهای دریافت این جایزه ارزشمند اعتراض داشته باشند که مجموعه آنها تعدیل های منفی بیشتر و قابل توجه تری را برآورد کرده اند. اما در پاسخ به اعتراض آنها بایستی عنوان کرد که علت اعطای این جایزه به "فایرا" در آن است که مجموعه مذکور در زمره یکی از عجیب ترین سهم های بازار محسوب می شود؛ چرا که مجموعه مذکور در سال گذشته موفق شد پس از حدود 10 سال در مجمع صاحبان سهام خود سود تقسیمی داشته باشد. گرچه همین سود 100 تومانی تقسیمی به ازای هر سهم هنوز که هنوز است به سهامداران پرداخت نشده است.

عدم پرداخت سودمصوب مجمع سال 1393 

آنچنان که حتی برخی منابع آگاه می گویند مدیران جدید "فایرا" در خصوص رقم سود تقسیمی در مجمع سال 93 شرکت به سازمان بورس نامه زده و اعتراض کرده اند که مصوبات مدیران قبلی در جلسه مجمع عادی سالیانه سال 1393 را قبول ندارند.

اما جدای از این موضوع، این تعدیل از آن جهت عجیب و قابل تأمل بوده و "فایرا" را لایق دریافت جایزه زرشک طلایی کرده که زیان 3641 ریالی هر سهم آن تنها از بابت عملکرد یک دوره مالی محقق شده و ربطی به سنوات گذشته آن ندارد.

آن هم زیانی که حتی حدود 813 ریال از آخرین قیمت سهم "فایرا" روی تابلوی معاملات بورس بالاتر است که این مورد برای اولین بار در تالار شیشه ای رقم خورده تا این مجتمع به دلیل پیشی گرفتن بهای تمام شده کالای فروش رفته از درآمد فروش و پیش بینی کاهش حجم فروش با زیان ناخالص مواجه شود و در نهایت شرکت به دلیل تحقق زیان عملیاتی و البته افزایش رقم خالص زیان های متفرقه از 26 میلیارد به 3220 میلیارد ریال، سود خالص 1101 ریالی هر سهم خود را به 3641 ریال زیان تبدیل کند. افزون بر اینکه، این رقم را طی دوره 9 ماهه 71 درصد پوشش داده تا به ازای هر سهم 2596 ریال زیان محقق کرده باشد.

در خصوص علت تحقق این میزان زیان خالص متفرقه، بایستی به افزایش زیان ناشی از تسعیر ارز اشاره کرد که از 25 میلیارد به 305 میلیارد ریال رشد یافته است.

البته "فایرا" پیش از این نیز طی ارایه گزارش عملکرد دوره سه ماهه اول سال مالی جاری بودجه برآوردی خود را با تعدیل منفی ارایه کرد تا EPS این سهم از 1783 ریال در اولین برآوردها به 1102 ریال در پیش بینی اخیر تنزیل یابد.

فراموشی گزارش تخلف مدیران قبلی و عدم اطلاع رسانی جدید 

افزون بر این، هنوز یادمان نرفته که چند ماه قبل کمیته حسابرسی ویژه پیرامون تحقیق و تفحص از شرکت آلومینیوم ایران و تخلفات مدیران اسبق تشکیل شد تا در خصوص تخلف در فرآیند فروش و بازاریابی محصولات کنترل های دقیقی صورت گرفته و پیگیری های حقوقی لازم انجام شود. گرچه پس از آن شرکت مذکور گزارش دقیقی از علت بروز این تخلفات و پیگیری های به عمل آمده و نتایج آن ارایه نکرد تا از این طریق موضوع برای همگان شفاف شود.

سازمان بورس هم به عنوان مدافع حقوق سهامداران گویا نمی خواهد پیگیر این تخلفات باشد و تاکنون نسبت به این موارد اعلام موضع نکرده است.

بدین ترتیب شرکت آلومینیوم ایران در حالی پیش بینی سود خود را به زیان تغییر داده که عملاً از نظر فعالیت عملیاتی و فروش چندان موفق عمل نکرده است.



جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
من نمیدونم این همه حرفی که در مورد مبارزه با فساد مسولان میزنند خدای ناکرده دروغه! آقا فساد بیشتر از این یه عده اومدن تو شرکت هر کاری میخوان می کنن. به هیچ کس هم پاسخگو نیستند.آقای جهانگیری عزیز اینم فساد جلوشو بگیرین.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
اون از سهام بانکی که تا صف میشه حقوقی اون در عرضه کردن سهم امان نمیده
ان از سهام گروه خودرو که صحبت از فروش دارایی ها میشه و بعد از رشد سهم خبر تکذیب میشه.
و مثالهای زیاد دیگر که هروز همه میبینیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
من خودم اراکی هستم مدیرای رده متوسط این شرکت کمتر از ۱۲ میلیون درآمدشون نیست
بیات از اراک
ROMANIA
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
اگر ضررکرده پس چرا حقوقهای انچنانی میدهد چرا در هر برج بیست کیلو برنج عطری به پرسنل میدهد با سه میلیون ضرر سهام را فروختم حالا منتظر هفتصد تومان سود هستم من موقعی که قیمت سهام افت کرد زنگ زدم شرکت و نسبت به فروش سهام توسط حقوقی اعتراض کردم من که بچه اراکم نمیتوانم این را قبول کنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
این شگرد بیشتر شرکت های بورسی است که گاهی با افزایش سرمایه آنهم از نوع تجدید ارزیابی داراییها، تعدیل مثبت به خاطر فروش داراییها، امضای تفاهم نامه و قراردادهای کذایی مردم و سهامداران حقیقی ساده لوح را سر کیسه کنند و سهام بی ارزششان را به چند برابر قیمت واقعی بفروشند. سهامداران باید هوشیار باشند و در دام این چنین شرکت های نیفتند زیرا سازمان بورس هیچ نظارتی ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
واقعا ادم شاخ در میاره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
شاخ و دم نداره 12 میلیون از این ها طلب دارم سهامم رو فروختم بعد از مجمع.هیچ کس پاسخگو نیست.این چه وضعشه؟.پول مردم رو بدید خدا ازتون نگذره.
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
زرررررررشک !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
خدا رو شاكرم كه فروختمش بعد مجمع وگرنه الان دستم به هيچي بند نبود . ٤ تومان سود طلب دارم كه بالاخره بايد بدن ...بازم خوشحالم الان تو پرتفوي من نيست اين سهم كثيف .... كم كم صدا ملت در مياد بايد رفت سوراغشون . ميخواد نده سود رو ؟؟مگه ميتونه تصويب كردن و از قيمت سهم كم كرديد .... همش دروع ميگن كه سود مجمع رو ندهد ولي بايد بدن
علی
GERMANY
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۲
برای سازمان بورس متأسفم که توانایی نظارت بر شرکتها را ندارد و شرکتهایی مانند فایرا و کچینی (کچینی سود سال ۹۲ را هنوز پرداخت نکرده و سال ۹۳ هم کلا سود تصویب نکرده!!) با اعتماد و سرمایه مردم بازی میکنند!! آفتابه لگن ۷ دست ....