بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
شکست 30 بر هیچ اصولگرایان در مقابل اصلاح طلبان در تهران موضوع بسیار مهمی بود که متأسفانه باز هم از نگاه سیاسی دولت دور ماند. چرا که پیروزی 30 بر هیچ آن هم در خانه حریف و با آن امکانات و نحوه تأیید صلاحیت ها اصلاً دستاورد کمی نیست.
کد خبر : ۱۶۱۴۸۲
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.12.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 354 واحد کاهش به رقم 53992 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1032 واحد کاهش عدد 172433 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 189 واحد کاهش به رقم 29780 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شبندر" با 52 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خودرو" با 46 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.1 واحد افزایش به رقم 840 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 5918 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3792 میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز بازار سرمایه تعجب خیلی از اهالی تالار را برانگیخت معاملاتی که امروز نه اما شاید فردا خوراک خبری و تیترهای جنجالی برخی روزنامه های نام آشنا شود چرا که یک روز بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی شاخص کل بورس به واسطه افت قیمت اغلب سهام شرکت ها با افتی 494 واحدی مواجه شد، روندی که اگرچه تأمل برانگیز است اما غیر قابل پیش بینی هم نبوده است زیرا پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 روندهای خلاف منطق بورس به وفور دیده شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، پس از رأی مردم به دولت تدبیر و امید یکی از بزرگترین چالش ها و نگرانی های موجود عدم همسویی نگاه دولتمردان در عرصه سیاسی و اقتصادی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که اکثریت آنها را افرادی تشکیل می داد که نگاه مشترکی با دولت های نهم و دهم داشتند، موضوعی که در موضع گیری های برخی نمایندگان در مواجه با فعالیت های وزرای اقتصاد و امور خارجه به خوبی قابل لمس بود؛ لذا حضور نمایندگانی از جنس تفکر تدبیر و امید در مجلس شورای اسلامی موضوعی بود که می توانست پشتوانه محکمی باشد برای دستیابی دولت به اهداف مدنظر خود از همین رو لیست امید از سوی دولت یازدهم به عنوان گزینه های مدنظر به جهت حضور نمایندگانی از جنس تفکر دولت منتشر شد که در نهایت یکبار دیگر در روز جمعه ملت ایران با رأی به لیست پیشنهادی دولت هم مجدداً از نظام جمهوری اسلامی تمام قد حمایت کردند و هم با رأی قاطع به لیست امید نشان دادند که همچنان خواستار تفکر تعامل و تدبیر هستند.

به هرحال شکست 30 بر هیچ اصولگرایان در مقابل اصلاح طلبان در تهران موضوع بسیار مهمی بود که متأسفانه باز هم از نگاه سیاسی دولت دور ماند. چرا که پیروزی 30 بر هیچ آن هم در خانه حریف و با آن امکانات و نحوه تأیید صلاحیت ها اصلاً دستاورد کمی نیست. خانه ای که در دوره قبل مجلس اکثریت نمایندگان آن را اصولگران تشکیل می دادند؛ اما در این دوره و با وجود همه امکانات و قدرتی که این جناح سیاسی در اختیار داشتند، باز هم اصلاح طلبان موفق شدند این حریف خود را آن هم در خانه خود شکست دهند.

واقعاً نمی توانیم درک کنیم که چرا دولت اینگونه بی تفاوت از کنار نمایش ارزشمند دستاوردهای خود عبور می کند، هر چه دولت قبل در بوق و کرنا کردن اقدامات نکرده و کم کرده، استاد بود این دولت هیچ میلی به اجرای شوی تبلیغاتی فعالیت ها و دستاوردهای خود ندارد و همین موضوعی می شود برای سوء استفاده جناح های رقیب به جهت کم اهمیت جلوه دادن فعالیت های دولت و تیمش؛ بطوریکه از همین روز به راحتی می توان تیتر برخی روزنامه های فردا را خواند، شاید"دهن کجی بورس به نتیجه انتخابات مجلس دهم" یکی از همین تیتر هایی باشد که فردا در برخی روزنامه های خاص خواهیم دید.

هنوز هیچی نشده برخی سایت های خبری و روزنامه های حامی اصولگرایان با نادیده گرفتن شکست سنگین خود در کلان شهر تهران صحبت از توهم 88 و پیروزی نمایی شکست سنگین اصلاحات و انتشار اخباری از تعداد اصولگرایان و اصلاح طلبان کرده اند، در اینکه قبول شکست آن هم به این بزرگی کار آسانی نیست و اندکی زمان می خواهد تا اصولگرایان از شوک به وجود آمده خارج بشوند شکی نیست اما بد نیست که یکبار دیگر به این عزیزان یادآوری کنیم که در مجلس شورای اسلامی تعداد مهم نیست بلکه وزن سیاسی و تفکری مهم است که در شرایط فعلی نه تنها اصلاح طلبان اکثریت قریب به اتفاق را دارند بلکه در مجلس جناح اصولگرایان بدون حضور هیچ چهره شاخص و دارای قابلیت رهبری تیم اصولگرایان به ناچار فقط هستند.

با تمامی این تفاسیر از سیاست های بیش از حد شفاف و صادقانه دولت و همچنین عملکرد متولیان بازار سرمایه در ارایه مشاوره های به موقع در زمان های خاصی به تیم اقتصادی دولت گله داریم، نباید امروز جواب شاخص بورس و قیمت سهام شرکت ها به حمایت های بی دریغ و حضور میلیونی مردم در گفتن آری مجدد به سیاست های دولت یازدهم روندی نزولی و افت حدوداً 500 واحدی باشد، متأسفانه کار را به بهترین شکل انجام می دهیم اما در نمایش و تأثیر آن ناتوانیم و راه را برای سیاه نمایی مخالفان و یا بهتر بگوییم رقبای خود باز می گذاریم.

از سویی دیگر مسئولین بورسی نیز با توقف های طولانی مدت نماد شرکت ها و اتخاذ سیاست دوگانگی در اجرای قانون هیزم در آتش دلواپسان می ریزند.

واقعاً جای تأمل فراوان دارد که امروز نماد شرکت هایی که هنوز صورت های مالی 6 ماهه، 9 ماهه و پیش بینی سال آتی را ارایه نکرده اند در مجاز برای معامله قرار دارند و نماد شرکت هایی که گزارشات و اطلاعات مالی خود را اعلام کرده اند بنا بر دلایلی همچون علت تعدیل مثبت سود متوقف مانده اند؟ نمی توانیم شباهت بسیار زیاد نحوه مدیریت متولیان جدید بازار سرمایه در دولت تدبیر و امید را با دولت گذشته درک کنیم!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
عالی بود . متشکریم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
به نظر من حداکثر 100نفر در قالب چند گروه و باند هستند که در قالب معاملات آنلاین با نوسانی کردن قیمتها تا دلشان میخواهد از این اب گل آلود ماهی گرفته وگرنه چه دلیلی داره که طی فقط 20 دقیقه چند ده شرکت از صدر به ذیل سقوط کرده و باز به عرش بپیوندند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
راستی شما خودت رو به کدوم کوچه زدی؟ به نظرت این که در تهران اصلاح طلبان بیان بالا و در کشور اصول گرایان به نفع بازار سرمایه میشه؟ الان این اصلاح طلبان به نفع دولت تدبیر وامید عمل می کنن؟ چرا خودت رو زدی به .... مجلس دوباره میشه جنگ و دعوا و سهم خواهی از دولت و لج بازی و.... یه سوال دیگه ما الان از رکود خارج شدیم؟ قبول نداری منتظر آینده باش مردم اینو بهتر از من و تو می فهمن . و یکی از دلایل افت امروز بورس هم همین بود. الان بورس خیلی خوب شده؟ پس چرا سهمهای بنیادی تکون چندانی نخورده؟خیلیا در این یک ماه کل ضرر دوساله رو جبران کردن و رفتن بیرون و من و امثال من که به حرف به اصطلاح کارشناس های شما گوش کردیم و مثلا سهام بنیادی خریدیم فقط 30 درصد از ضرر 80 درصدی دو ساله مان جبران شد. جالبه یه بار هم که رفتیم مثلا یه سهم خوب خریدیم (آکنتور) نزدیک عید رفته توی کما و بیرون هم نمیاد اینجا هم پولمون بلوکه شد... خواهشا مردم رو ... فرض نکن و جو نده تا وقتی دولت عملا کاری انجام نده هیچ اتفاقی نمی افته. سال دیگه هم انتخابات آمریکاست و با اومدن ترامپ کلا همین تعهدات نیم بند آمریکا هم اجرا شدنش میره روی هوا!! مگر ما رفع تحریم نشدیم پس چرا رئیس جمهور سوییس امروز در دانشگاه می گفت مشکل ارتباط بانک های ما با شما به خاطر تحریم های آمریکاست!!!
ناشناس
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
لطفا از طرف مردم صحبت نکنید. نمی دانم چرا هر دلواپس باخته ای ، کرسی باخته ای و ....باخته ای از طرف مردم حرف میزنه. آغا بسه ادبیات و تفکرات دیکتاتور مابانه لطفا ذهن تکانی کنید
ناشناس
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
من خودم اصلاح طلب هستم ولی کامنت و حرف ایشان کاملا درست هست دقیقا همینطوره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
مسیله اینجاست که این دولت اصلا به بورس اعتقادی ندار د
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
هزاران لایک نثار بورس نیوز و عوامل ان


یادم انداختی داغم تازه شد

میگم شما از حفارس خبر ندارین ؟

.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
30تاییاش
ناشناس
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۶
150 تا اصولگرا رفته تو مجلس اون وقت تو می گی سی تاییاش. فکر کردی سیاست هم عین فوتباله که بچه بازی باشه.
علی
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
دقیقا همفکرانش ما سیاست را از فوتبال هم کثیف تر کرده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
عزیز دل اگر من و شما فروشنده نباشیم سهم پایین نمی یاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
تا الان هم قیمت ها خیلی رشد کردن و نیاز به اصلاح دارن. دیگه الکی شلوغش نکن
امیر
ROMANIA
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
خداشاهد امروز من میخواستم برای نیاز شب عیدم یکم سهم بصورت آنلاین بفروشم موفق نشدم
ناشناس
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
بلد نیستی داداش،برو یاد بگیر
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
حالا مگه روحانی اصلاح طلبه که مجلس همسو با اون باشه؟
تا جایی که من یادمه روحانی می گفت من اصلاح طلب نیستم....
علی
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
اصلاح طلب نیست اما انسان که هست
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
این ریزش یکباره و دسته جمعی نمادها و نحوه بالا و پایین رفتن متناوب قیمت سهام آنها در یک روز بسیار بسیار عجیب و قابل تامل بود. به نظر میرسه که گروهی عمدا سعی در به هم ریختن بازار کردند!! مسلما این گروه جزو طرفداران اصلاحطلبان نبودند زیرا پیروز میدان انتخابات بودند، پس دور از ذهن نیست که طرفداران اصولگرایان دست به چنین اقدامی زده باشند!! ولی اینکه چرا حقوقیهای طرفدار دولت این اقدام را مهار نکردند جای سوال داره!! اما دور از ذهن هم نیست که در بدنه خود سازمان بورس هم مهره های مهمی که جزو اصولگرایان هستند دیگر خود را کم کم رفتنی میبینند و بدشان نمیاید بازار را مشوش کنند!!!
ناشناس
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱
لطفا حرف های بی دلیل نزنید. بازار دست دولته. اون وقت اصول گرایان اومدن این کارو کردن. حرف باید منطق داشته باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
راستی دستاورد دولت در مورد بورس چی بوده؟ در مورد سایر بخشها چی؟ الان اوضاع اقتصادی کشور خوب شده؟ تحریم دلار برداشته شده؟ پس چرا ما طلبمون از هند و کره رو داریم به یورو میگیریم؟
اشکان
-
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
با سلام شاید اصلآ نباید تعجب کرد که شاخص امروز با این خبر خوب برنده شدن اصلاح طلبان منفی باشه چرا چونکه اکثریت مدیریت شرکتها اصولگرایانه و اونها دوست نداشتند با این خبر خوب با مردم شریک بشند پس کمی صبرو حوصله داشته باشید تا انشاالله این تند رو ها هم هر چه زودتر کنار برند بعد بورس ببینید که داره پرواز میکنه سال 95 سال بورس ایرانه که پرواز کنه شک نکنید
اراک بورس
-
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
چون بورس پر شده از رانت خوارهای حقوقی که شاید پشت پرده با دولت هم کاسه اند مطمئن باشید هیچ اتفاق خاصی برای حقیقیهای بورس نمیافتد چون در نهایت خوب بودن شرایط یک جا سود میبرد واز جای دیگر ضرر وهمین دور تساسل را دائما بدون اینکه متوجه شود طی میکند .هر کس غیر از این تجربه دارد بقیه ومن را البته به شرط واقعی بودن جواب راهنمایی کند
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
وقتي سهمي مثل آكنتور بي دليل 1500 تومان سود اعلام مي كند بايد بسته باشه تا توضيحات لازم را بدهد حالا اگر بسته نبود هزار تا حرف پشت سر مديران بورس در مي آورديد
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
بورس در مدت دو ماه اخیر رشد خوبی داشته است
آخه شما فکرش را نمی کنید اگه بخواهد یک ضرب رشد بکنه ومثلا در عرض دوماه شاخص به صدو پنجاه هزار برسه آنوقت تمام رشدی که باید در یکسال می کرده را پیشخور کرده ویک عده ی دیگه بدبخت می شوند پس سهامداری کنید
نارون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
بجز کریمی قدوسی و یکی دونفر دیگه کسی که وزن سیاسی داشته باشه باقی نمونده از اصولگرایان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
بورس نیوز خودشو کشت تا آخر متن بگه چرا پالایشی ها مثبت اند و خودرویها منفی؟؟؟؟
علی
SINGAPORE
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷
احسنت بورس نیوز ++++++++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
در جايي که ثروت و قدرت متمرکز باشه مسلمه که افراد سرمايه دار يکه تاز ميشن، مثلا توي همين تهران اصلاح طلبان بي درد راي ميارند اما در شهرهاي ديگر حرفي براي گفتن ندارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵
این دولت و اصلاح طلبان چه گلی به سر بورس و سهامداران زدند؟

هنوز قیمت خوراک پالایشیها نامشخص است و چند سناریویی گزارش میدهند
پول سهامداران پالایشگاهها به جیب وزارت نفت و دولت میرود

خوراک پتروشیمیها هم همینطور

وزیر صنعت پیگیر هست محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا و با رانت و عدم شفافیت معامله شود

قرارداد با پژو و مفاد ان محرمانه

قراردادهای وزارت نفت محرمانه ,مگر صدرا متعلق به این کشور نیست؟

دخالت در قیمت گذاری محصولات قند و روغن و محصولات پالایشی

و..........بسیار است

احتمالا قیمت صنعت خودرو هم به خاطر کسب پول برای انتخابات بالا رفته وگرنه فروش ........
بهره مالکانه سنگ اهنی ها = 30% فروش مصوب هیت وزیران

این دولت اصلا ارزشی برای تولید قایل نیست
اصلا به سود سازی شرکتها توجه ندارد

خودرویی ها هم احتمالا بعد انتخابات ریزش دارند

زمان همه چیز را مشخص میکند
به 2 -3 هفته اینده نگاه کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۱
خدا به داد همه ما سهامداراي بيچاره برسه ... خخخخ انتخابات تموم شد كلك ما هم كندس واي خدا ...
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷
از کجا میدانید؟ شاید بدلیل نتایج مجلس خبرگان باشد!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
وگردش الان چند ماه است که بسته است!
محمد
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
به امورسهام شرکت هم زنگ میزنیم متاسفانه کسی تلفن جواب نمی دهدتاعلت عدم بازگشایی رابگویندازکجا میتوان پیگیری کرد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
ماآمديم نمايندمان هم راي آورد ما راتهديد نكنيدمردم بيدارند.
ناشناس
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
حالا ببین همین نماینده ها چه بالا یی که سرت نیارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
در یک کلام میگم ...نخواستیم بابا این بورس
جورج
-
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کاش احمدی نژاد برگرده. خسته شدم از بس دار و ندارم جلوی چشمام از بین رفت
حقیقی
-
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
مایه تاسفه همه نگرش سیاسی دارند و تحلیل اقتصادی جایی در این کشور نداره بنیاد شرکت ها را باید تحلیل کرد نه کل فضای سیاسی رو
نارون
ROMANIA
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
بجز کریمی قدوسی و یکی دونفر دیگه کسی که وزن سیاسی داشته باشه باقی نمونده از اصولگرایان
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۵
همبن دولت با مجلس جدید وبا ملتی آگاه وبه کوری چشم تمام بد خواهان پیشرفت و توسعه ایران به پیش خواهد برد و موفق حواهد شد.
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
ایران تهران نیست