بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
کد خبر : ۱۶۱۵۳۶

انتظار می رود،بازار سرمایه در سال 95 روندی بسیار منطقی را در پیش بگیرد اما در سال 96 با توجه به عملی شدن جزییات برجام در اقتصاد، شاهد رشد بسیار مثبت بازار سرمایه خواهیم بود.

بهزاد گلکار، مدیر عامل هلدینگ مالی سینا با بیان مطلب فوق، در خصوص آخرین وضعیت بازار سرمایه به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: فشارهایی که طی چند سال اخیر بر صنایع تحمیل شد، اجازه نداد بسیاری از صنایع، تا پایان سال مالی جاری عملکرد مناسبی ارائه کنند و حتی ممکن است حداکثر بین 55 تا 60 درصد پیش بینی شرکت ها محقق شود.

وی درباره افزایش شاخص و قیمت ها پس از اجرایی شدن برجام تصریح کرد: رشدی که در بازار ایجاد شده به دلیل خوش بینی به آینده بازار است وبازار سرمایه به عنواندماسنج اقتصادی سریع تر از هرنمایشگری حکایتاز آینده خوب اقتصاد کشور داردکه این مهم تا حدی در بودجه های 95 قابل مشاهده است.

پیش بینی سال آینده بورس

به گفته این خبره بازار سهام، سال آینده به طور نسبی بازار خوب خواهد بود. اما سال خوب بازار از سال 96 شروع می شود. وی پیش بینی کرد: سال 2016 قیمت نفت در محدوده 25 تا 32 دلار یا کمی بالاتر خواهد بود اما سال 2017 سال رشد قیمت نفت است.

وی دلیل رشد قیمت نفت را این گونه توجیه کرد و گفت: برای رشد قیمت نفت چند دلیل وجود دارد. نخست این که تقاضای جهانی باید تحریک شود و تقاضای جهانی زمانی تحریک می شود که کشورهای نفت خیز و گاز خیز بتوانند درآمد خوبی داشته باشند و این موضوع نشان می دهد که قیمت نفت باید افزایش یابد.

گلکار افزود: با افزایش قیمت نفت درآمد کشورهای منطقه افزایش می یابد، همچنین با شرایط بین المللی خوبی که پس از تحریم به وجود آمده و افزایش درآمدهای نفتی که موجب افزایش درآمدهای دولت می شود، باید از فرصت خوبی که در اقتصاد جهان به وجود آمده در جهت رشد تولید ناخالص داخلی استفاده شود.

مدیرعامل هلدینگ مالی سینا در ادامه افزود: این روند، باعث می شود که بسیاری از شرکت های بورسی حرکت خود را در سال آینده برای افزایش ظرفیت و تولید سرعت ببخشند. تفاهم نامه ها و همکاری هایی مشترک ایران با کشورهای اروپایی و چین نیز حکایت از این دارد که مشارکت ها به زودی به نتیجه مطلوب می رسد.

مدیرعامل هلدینگ مالی سینا گفت: در مجموع تا پایان سال بازار خوبی خواهیم داشت و سال آینده بسیاری تصمیم می گیرند که خریدهای خود را انجام دهند، بنابراین پیش بینی می شود که بورس از سال 96 رشد بسیار عالیداشته باشد.

گلکار در مورد بازار پول، و کاهش نرخ سپرده های بانکی نیز گفت: کاهش نرخ سپرده بانکی به صورت تدریجی رقم می خورد. این موضوع را می توان در رفتار بین بانکی و حجم منابع بانک ها مشاهده کرد. تقاضای تسهیلات کم، و نرخ تسهیلات بین بانکی نوید بخش کاهش نرخ سپرده است.

این کارشناس بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: بهترین مکان برای این که پول ها از بانک خارج شود و حبابی ایجاد نکند می تواند بازار سرمایه باشد. در بازار سرمایه پارک و دپوی پول و کنترل پول آسان تر است که همین امر موجب رشد بازار سرمایه خواهد شد.

پول جدید به بورس آمده

مدیرعامل هلدینگ مالی سینا درباره ورود نقدینگی طی چند هفته اخیر به بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در چند هفته گذشته شاهد نقدینگی جدید بوده و اساسا وقتی حدود 600 میلیارد تومان به صورت خرد در بازار معامله می شود، نشان می دهد که این پول وجوه اعتباری نیست، بلکه پول جدید وارد بازار شده و رشد شاخص از 61 به 77 هزار و این حجم معاملات و افزایش ارزش بازار نشان دهنده ورود قابل توجه نقدینگی به بازار است.

وی در این باره تصریح کرد: نقدینگی وارده شده، موج اول حرکت بازار است و به نظر می رسد دو موج دیگری هم در راه باشد که شامل افرادی است که بازار را تکنیکی تر تحلیل می کنند و هنوز وارد بازار نشده اند. همچنین گروه سوم شامل کسانی است که دیر وارد بازار می شوند و موج دیگری را در سال آینده ایجاد می کنند.

گلکار در ادامه تصریح کرد: دلیل رشد بازار خوش بینی نسبت به آینده است و رشد نسبتP/Eنشان می دهد که فعالان بازار سرمایه به سرعت نسبتقیمت بر درآمدکه باید به بازار بدهند را خرج می کنند. امیدواریم برنامه ای که شرکت ها برای سود و فروش ارایه می دهند مناسب باشد که نسبت پی بر ای بازار را متعادل تر کرده و بازار را از ریسک سیستماتیک خارج کند.

وی با بیان اینکه بازار هم اکنون، ریسک غیر سیستماتیک ندارد، گفت: اقتصاد کشور از ریسک غیر سیستماتیک خارج شده و حتی ریسک سیستماتیک تا حدی کاهش یافته است. بنابراین از سال 96 سرمایه گذاران خارجی به شکل جدی در ایران حضور پیدا می کنند.

مدیرعامل هلدینگ سینا، با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی برای مشاهده نتیجه رفع تحریم ها به بورس نگاه می کنند، گفت: با رفع تحریم ها پتانسیل کافی برای ورود این گروه از سرمایه گذاران ایجاد شده است. همچنین، خرید هایی که دولت انجام داده از جمله 118 فروند هواپیما و درگیر شدن سایر سرمایه های خارجی در ایران ریسک های ایران را کاهش از منظر سرمایه گذار خارجی کاهش داده به طوریکه صندوق های سرمایه گذاری هستند که مبالغ دویست و سیصد میلیون یورو پول تجهیز کرده اند برای این که در بخش سلامت ایران سرمایه گذاری کنند.

گلکار در برابر این سوال که این خوش بینی چه میزان می تواند برای رشد بازار منطقی باشد و حباب ایجاد نکند، گفت: من با کلمه حباب برای بازار فعلی مخالف هستم چرا که حباب وقتی به وجود می آید که شما شرایط اقتصادی پیش رو را می بینید که خیلی شرایط قابل توجهی در آن وجود ندارد،اما در شرایط فعلی آنچه در اقتصاد و بازار سرمایه ما اتفاق افتاده این گونه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفتگو با "سنا" با تأکید بر اینکه مجموع شرایط به گونه ای است که رشد را به خوبی نشان می دهد، گفت: در صنایع غذایی، خودرو، زیر بنایی، قطعه سازی در صنایع برقی و سایر صنایع با طرف های خارجی مذاکراتی انجام شده و علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در کشور وجود دارد . این یعنی بازار به همین دلایل بنیادی رشد داشته است و در نتیجه واژه حباب برای شرایط فعلی معنا و مفهومی ندارد.

وی در خصوص این که چه صنایعی برای بازار جذاب است، گفت: در مورد صنایعی که ارتباط با کالاهای جهانی دارند پیش بینی خوبی در مورد افزایش قیمت کالاهای جهانی از جمله پتروشیمی، سنگ آهن، فولاد و سایر مشتقات نفتی وجود ندارد. در نتیجه این صنایع به زودی توسط فعالان بازار سرمایه در پرتفولیوی شان تعدیل می شود.
گلکار دلیل چرخش بازار به صورت روزانه بر صنایع مختلف را نبود اتفاقات بنیادی در صنایع مختلف خواند و گفت: جهش فعالان بازار سرمایه از یک صنعت به صنعتی دیگر برای این است که خوش بینی را به تمام بازار منتقل کند. اما باید به صنایع خوردو ساز، قطعه سازی ، نفت و گاز تاسیسات زیر بنایی ، مخابرات و داروسازی خوش بین بود. همچنین به زودی و با تعاملاتی که وجود دارد، بیمه ها هم رشد پیدا می کنند. حال آن که صنعت بانکداری اصلاح ساختار سرمایه و ترازنامه دارند تا بتوانند خود را در سطح بین المللی بیشتر مطرح کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر