بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه حرارتی و سیکل ترکیبی کشور شناخته می شود که به عنوان یکی از 10 شرکت معروف به ماده 27 قانون بودجه، در سال 89 تا91 به عنوان رد دیون به بنیاد شهید واگذار شد.
کد خبر : ۱۶۱۷۷۱
نویسنده :
یارمحمدی

مراسم معارفه نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت یا همان شرکت تولید برق دماوند روز گذشته، جهت اعلام آمادگی عرضه اولیه در بازار دوم فرابورس در محل پژوهشگاه نیرو با حضور فعالان بازار سرمایه و مدیران شرکت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، نیروگاه تولید برق دماوند که سهامدار عمده آن با درصد مالکیت 99.9 درصد بانک دی است، به عنوان بزرگترین نیروگاه کشور شامل 12 واحد گازی هر یک به ظرفیت 159.9 مگاوات و شش واحد بخار هر یک به ظرفیت 160 مگاوات است. بانک دی به عنوان سهامدار عمده قصد عرضه 10 درصدی از سهام این شرکت در فرابورس با نماد "دماوند" را دارد. سرمایه ثبت شده این مجموعه 460 میلیارد ریال است. علاوه بر بانک دی، شرکت های سرمایه گذاری بوعلی، سرمایه گذاری آتیه سازان دی، پشتیبانی آتیه سازان دی و عمران و مسکن آباد دی هر کدام هزار سهم از سهام این شرکت را تحت مالکیت دارند و 487 هزار و 42 سهم به عنوان سهام ترجیحی کارکنان در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، طی جلسه معارفه این نیروگاه که روز گذشته برگزار شد، جمال الدین عزیزی، مدیر عامل شرکت در ابتدا به معرفی شرکت تولید برق دماوند پرداخت و گفت: این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه حرارتی و سیکل ترکیبی کشور شناخته می شود که به عنوان یکی از 10 شرکت معروف به ماده 27 قانون بودجه، در سال 89 تا91 به عنوان رد دیون به بنیاد شهید واگذار شد.

وی ادامه داد: فروش این شرکت در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 16.8 درصدی همراه بود و در سال جاری که به پایان آن چند روزی باقی نمانده، این نرخ بیش از 15 درصد رشد داشته است. همچنین متوسط نرخ خرید برق در کشور 39 تومان می باشد که این نرخ برای این مجموعه به بیش از 69 تومان می رسد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: آزمون ناموفق ظرفیت یعنی میزان عقب ماندن مقدار فروش از ظرفیت برنامه ریزی شده، از 7 درصد در سال 92 به 2.6 درصد در سال 94 رسیده است. برنامه شرکت برای بهینه سازی و کاهش آزمون ناموفق ظرفیت می تواند سودآوری مجموعه را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین تعداد خروج های اضطراری از 219 بار در سال 92 به 112 مرتبه در سال جاری رسیده است.

عزیزی تأکید کرد: شرکت تولید برق دماوند قصد دارد تعداد روزهای نگهداری و over haur که در سطح استاندارد 90 روز است و در حال حاضر به 54 روز رسیده به کمتر از 40 روز برساند. اما این در حالی است که در بودجه برآوردی حدود 60 روز در نظر گرفته شده است.

وی بر تأکید کرد: بخشی از مطالبات شرکت از وزارت نیرو به وسیله اسناد و خزانه اسلامی پرداخت شده که رقم باقی مانده در حال حاضر 700 میلیارد تومان بوده و در صورت برگشت به مجموعه می تواند سود مناسبی از محل مدیریت منابع مالی ایجاد کند.

مدیر عامل شرکت تولید برق دماوند در رابطه با چالش های پیش روی این مجموعه توضیح داد: در حال حاضر مهمترین چالش ها عبارت است از تأمین نقدینگی و چگونگی مطالبات از وزارت نیرو و بحران کمبود آب و مشکلات مربوط به تعیین نرخ خرید از طرف وزارت نیرو.

وی افزود: با وجود اینکه طرح توسعه ای در نظر نداریم اما می توانیم با ظرفیت موجود تولید بیشتری انجام دهیم، به طوریکه پیش بینی می شود شرکت بتواند تا دو سال آینده تولید خود را 10 تا 12 درصد افزایش دهد. اجرای طرح انتقال آب از سد ماملو، از دیگر برنامه های شرکت بوده که تا دو سال اینده اجرایی خواهد شد و از دیگر برنامه های مهم شرکت افزایش سرمایه شرکت که در دو مرحله انجام خواهد شد جمعاً به میزان 460 میلیارد تومان می باشد. مرحله نخست از محل سود انباشته صورت خواهد پذیرفت.

در ادامه این جلسه در برنامه پرسش و پاسخ، حسین رحمتی رئیس هیأت مدیره این شرکت و نماینده سهامدار عمده بانک دی، در رابطه با ارزش جایگزینی این نیروگاه گفت: ارزش جایگزینی این نیروگاه بین 6 تا 7 هزار میلیارد تومان است و دلیل حاشیه سود بالا در این شرکت این موضوع می باشد. به عبارتی نرخ بازگشت سرمایه باید به گونه ای باشد که برای سرمایه گذار جذاب به نظر برسد و این مجموعه نیز ارزش جایگزینی بالایی دارد.

رحمتی چشم انداز صنعت برق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نیاز کشور در حال حاضر بیش از تولید بوده، بنابراین فروش برق این نیروگاه حداقل تا 10 سال آینده تضمین شده فرض می شود و انتظار می رود در آینده نزدیک، تعرفه برق که در سال 94 نسبت به 93 تغییری نداشته افزایش یابد.

رحمتی در خاتمه با تأکید بر عدم تأثیر درآمدی، عرضه سهام "دماوند" در بازار فرابورس عنوان کرد: بانک دی قصد دارد 10 درصد از سهام خود را از نیروگاه تولید برق دماوند در بازار فرابورس عرضه کند که میزان آن ممکن است به نظر مقام ناظر در مرحله اول کمتر باشد، اما این امر بر سودآوری بانک دی در سال مالی جاری تأثیر قابل توجهی نخواهد داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر