بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
اغلب فعالان بازار سرمایه انتظار رفع تحریم های بین المللی و باز شدن سوئیفت بانکی را داشتند. اما تا زمانیکه تصمیمات اقتصادی داخلی و بسته های خروج از رکود اقتصادی توسط دولت اجرایی نشد و کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اتفاق نیفتاد انتظار برای رشد و رونق بازار سرمایه به واقعیت نپیوست.
کد خبر : ۱۶۱۸۲۵
نویسنده :
جمشیدی

بخش عمده ای از تغییر و تحولاتی که طی ماه های اخیر در وضعیت بازار سرمایه ایجاد شده ناشی از تصمیمات اقتصادی و مجموعه ای از عوامل اثر گذار داخلی بر شرایط کسب و کار و اقتصاد کشور بوده است. تصمیماتی همچون بازنگری در نرخ سود سپرده های بانکی، کاهش نرخ سود بین بانکی و قیمت خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی در کنار افت سطح عمومی قیمت سهام شرکت ها در دو سال اخیر فضای مناسبی را در بازار سرمایه ایجاد کرده است.

فردین آقا بزرگی افزود: اغلب فعالان بازار سرمایه انتظار رفع تحریم های بین المللی و باز شدن سوئیفت بانکی را داشتند. اما تا زمانیکه تصمیمات اقتصادی داخلی و بسته های خروج از رکود اقتصادی توسط دولت اجرایی نشد و کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اتفاق نیفتاد انتظار برای رشد و رونق بازار سرمایه به واقعیت نپیوست.

چرا که رابطه معکوس میان نرخ سود سپرده های بانکی و تسهیلات بانکی و نظام قیمت گذاری در بورس یکی از ملموس ترین اثرات اقتصادی است که در بورس مشاهده می شود.کما اینکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار ورود حجم نقدینگی 1000 میلیارد تومانی به بورس طی سال آینده را دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ سود بانکی بخش عمده ای از نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه جذب می شود، اظهار داشت: با توجه به همه موارد عنوان شده روند نزولی بازار سرمایه طی دو سال اخیر موجب جذاب شدن قیمت سهام شرکت ها شده و در حال حاضر پس از گذر از دوره صعود سه ماهه شاهد آن هستیم که ارزش سهام شرکت ها به قیمت دو سال پیش خود رسیده اند و با این حال هنوز شاخص کل به بالاترین محدوده ای که طی دو سال اخیر تجربه کرده بود، دست نیافته است. از این رو به نظر بنده صرف نظر از اینکه رشد قمیت سهام در برخی از شرکت ها بیش از حد انتظار و فراتر از پتانسیل های درونی شرکت بوده، اما بازار سرمایه طی سال آینده همچون سال جاری که به مدد رونق سه ماهه آخر سال بازدهی مثبت حدود 25 درصدی را بدست آورد، از پتانسیل کسب بازدهی مثبت در این محدوده برخوردار است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص پتانسیل های صنایع مطرح بورس گفت: به طور کلی گروه های فعال در بورس به دو دسته تقسیم می شوند. صنایع و شرکت هایی که تبعات مثبت ناشی از رفع تحریم ها به سرعت بر وضعیت عملیاتی آنها تأثیر می گذارد که صنایعی همچون خودرو، پیمانکاری، دارو و حمل و نقل در این جرگه قرار دارند و در مقابل صنایعی که بهبود چرخه اقتصادی با سرعت کمتری نسبت به سایر شرکت ها بر وضعیت آنها موثر واقع می شود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده به رشد قیمتی سهام شرکت های فعال در گروه خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: کلیه تغییراتی که از لحاظ قیمت سهام در شرکت های خودروساز رخ داده از مجموع عواملی همچون انجام مذاکره با شرکای خارجی و اصلاح ساختار مالی نشأت می گیرد و تبعات مثبت اجرای این برنامه ها بر ارزش سهام شرکت های مذکور دیده شده است. به نظر می رسد در برخی از موارد رشد قیمت سهام شرکت ها با توجه به میزان زیان انباشته تلفیقی ثبت شده در صورت های مالی و با فرض پوشش زیان انباشته و دستیابی به سودآوری متناسب با وضعیت بنیادی شرکت نبوده است.

آقا بزرگی افزود: به نظر بنده زمانیکه اطلاعات مربوط به وضعیت سودآوری شرکت یا برنامه های آتی آنها برای اصلاح ساختار مالی به صورت عمومی شفاف سازی می شود دیگر نمی توان انتظار رشد قیمت سهام همچون گذشته را داشت.

چرا که شرکت های خودرویی بر اساس بودجه سال مالی آینده و قیمت فعلی سهام شرکت و با فرض پوشش زیان انباشته از نسبت پی بر ای 15 مرتبه برخوردارند و به نظر می رسد نسبت مناسبی میان دیدگاه سهامداران خرد و کلان یا حتی شرکای خارجی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: موضوعی که در شرایط فعلی مطرح می شود، بحث فروش بلوک سهام یک شرکت به سرمایه گذاران خارجی و تعیین قیمت فروش مناسب بلوک سهام به شرکای خارجی است. چرا که دیدگاه متفاوت سرمایه گذاران بلند مدت و کوتاه مدت در نهایت موجب آسیب رساندن به سهامداران خرد می شود و ارزش سهام شرکت به محدوده ای می رسد که مدنظر سرمایه گذار خارجی و بلند مدت کنترلی است، اما غافل از آنکه هیچ عایدی نقدی برای سرمایه گذاران خرد ندارد. بر این اساس به نظر می رسد یکی از نکاتی که سازمان بورس و اوراق بهادار می بایست نظارت دقیقی بر آن داشته باشد، زمانی است که قیمت سهام یک شرکت در مدت کوتاهی رشد قابل توجهی را تجربه می کند و انتظار می رود تا سازمان بورس شفاف سازی های لازم را از مدیران شرکت به منظور آگاهی سهامداران حقیقی و خرد درخواست کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
من فقط میگم بخرید بخرید بخرید و به حرف هیچکس هم گوش ندهید سهام بخرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
بنده به این کارشناس می گویم که خودرویی ها در سال اینده چنان سوداوری حاصل کنن که قیمت سهام انها از توقف باز نماند و همچنان روند صعودی داشته باشد و ما سهامداران از خودرویی ها تحرکات بیشتر را نیز خواستاریم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
سلام-تازمانی که متمردین ازقوانین جاری کشور ازقوانین نانوشته درواردات قاچاق ورانت خواران خبر ازرانت ها نامرعی وحاکمیت دولتی بربخش خصوصی سایه انداخته وتازمانی که امنیت سرمایه سرمایه گذاران دراقتصادکشورتامین نشده آش به همین شوری خواهدبود.برای رهارفت ازاین گرفتاری تنهاراهش واردشدن به اقصادجهانی بدون پیش شرط های غیرمعقول می باشد،تاناظران وحسابرسان خودبخش خصوصی داخلی وخارجی بتوانندحیف ومیل های بی در وپیکراین اقصادبیمارراشناسایی وآنرامسدودنمایند.آقای روحانی به این امرواقف بوده ولی بسیاردراین مورددست به عصاراه میرود.
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
در بعضی سهام ها هنوز تا نرخ دوسال گذشته فاصله خیلی هستش شما فقط سهام خودروییها را می بینی وحرف می زنی