بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
مستطيل شيشه اي تالار

"دماوند" ساکن حافظ شد !

بازگشایی نماد خودرو پس از برگزاری مجمع پر هیاهوی این سهم موجب شکل گیری صف خرید 160 میلیونی برای این نماد شد،که در ادامه و با عرضه 90 میلیون سهمی حقوقی بسیاری از متقاضیان صف نشین موفق به خرید این سهم شدند و این درحالی بود که علی رغم این عرضه ها روند سفارش گذاری در این نماد همچنان ادامه داشت.
کد خبر : ۱۶۱۹۶۹
نویسنده :
حسینی
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.12.24 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 793 واحد افزایش به رقم 56622 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 796 واحد افزایش عدد 646 172واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 332 واحد افزایش به رقم 30681 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فولاد" با 120 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 81 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحدکاهش به رقم 801 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 4894 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 5833 میلیارد ریال رسید.

در روزی که بازار مطابق انتظارات شاهد تقاضای مناسب از سوی اهالی تالار بود شاخص معاملاتی پس از دو سال و اندی موفق به تسخیر کانال 80 هزار واحدی گردید.تا امیدها برای شکستن بالاترین رکورد شاخص در آینده ای نزدیک بیشتر شود. با این حال افزایش شاخص اگرچه خوش یمن و امیدوارکننده است اما مطمئنا نمی تواند به معنای رشد تمامی نماد ها و گروه های بازار باشد امری که بارها و بارها توسط منتقدین به آن پرداخته شده است حال ببینیم وضعیت نمادها و گروههای مختلف در این بازار 80 هزار واحدی چگونه بوده است.

بنا به گزارش بورس نیوز گروه خودرو در روز جاری با معاملات 221 میلیون سهم به ارزش 77 میلیارد تومان کماکان به عنوان اولین گروه پرتقاضای بورس به حرکت خود ادامه می دهد.

بازگشایی نماد خودرو پس از برگزاری مجمع پر هیاهوی این سهم موجب شکل گیری صف خرید 160 میلیونی برای این نماد شد،که در ادامه و با عرضه 90 میلیون سهمی حقوقی بسیاری از متقاضیان صف نشین موفق به خرید این سهم شدند و این درحالی بود که علی رغم این عرضه ها روند سفارش گذاری در این نماد همچنان ادامه داشت.

صف خرید 150 میلیونی پارس خودرو هم در نوع خود جالب توجه بود و این در حالیست که شایعات و اخبار پیرامون تملک این خودرو ساز توسط سرمایه گذاران خارجی هنوز هم روی بورس است و در حاشیه مجامع مختلف به آن دامن زده می شود. برگزاری مجمع خاور و اعلام افزایش سرمایه در این نماد در آینده نزدیک و امضای قرار دادهای جدید با شرکای سرشناس از دیگر اخبار نمادهای این گروه بود.

اما جدول ارزش معاملاتی سامانه بورس چند روزی است که شاهد حضور گروه فلزات اساسی در رده های بالایی است به طوری که در روز جاری و تا پیش از باز شدن نماد "خودرو" این گروه صدرنشین این جدول بودند اما پس از بازگشایی نماد خودرو و عرضه حقوقی در این نماد به رده دوم منتقل شد.

در مورد صعود این گروه و نمادهای آن نیز به نظر می رسد افزایش نرخ جهانی فلزات محرک اصلی رشد این گروه و البته گروه معدنی بوده باشد. در این گروه فولاد مبارکه در حالی با افزایش 120 واحدی بیشترین تأثیر را بر روی شاخص داشت که برخی موضوع فروش فولاد هرمزگان، افزايش تعرفه واردات فولاد، بهبود شرايط سنگ آهن با توجه به داشتن سهام بعضي از آنها و سرمايه گذاري در معادن سنگ آهن سنگان را از جمله مواردی می دانند که توجه بازار را به این سهم جلب کرده است.

در سوی دیگر و با وجود جو مساعد این گروه در این روزها نماد ذوب پس از جنجال فراوان بر سرمیزان افزایش سرمایه به جهت تعیین تکلیف تنها 130 درصد افزایش سرمایه خود به مجمع رفت که اخبار رسیده حکایت از عدم تصویب این میزان افزایش سرمایه در مجمع دارد. به نظر، سهامداران عمده این مجموعه افزایش سرمایه 130 درصدی را بی فایده می دانند و ترجیه می دهند اقدامات خود برای افزای سرمایه چند صد درصدی را پیگیری کنند. در کل این افزایش سرمایه برای ذوب حکم مرگ و زندگی را پیدا کرده است. در همین حال امیدواریم مسئولان این شرکت از اتفاقات گذشته درس عبرتی گرفته باشند و نسبت به حواشی سهم مدیریت بهتری را داشته باشند و با اقدامات شفاف سازانه خود ریسک های پیرامونی این سهم را کاهش بدهند تا از این ناحیه ضرری متوجه سهامداران نگردد.

اما دو گروه بانکی و پالایشی در روزی که شاخص موفق به فتح قله 80 هزار واحدی پس از دوسال گردید کم فروغ ظاهر شدند. در این میان گروه بانکی علی رغم خرید های حقوقی و وضعیت مناسب بنیادی به غیر از یکی دو نماد دارای معاملات منفی اما متعادل بود. گروه پالایشی نیز همچنان درگیر ابهامات و حواشی خود پیرامون وضعیت سود آوری است. هرچند که برخی نرخ جهانی نفت را نیز به عنوان ملاکی برای ارزیابی این گروه مهم تلقی می کنند.

از دیگر اتفاقات بازار در روز گذشته عرضه اولیه 7 درصد نیروگاه دماوند توسط بانک دی بود که این نماد را ساکن حافظ کرد و این سکونت در قیمت 7400 تومان برای هر سهم صورت پذیرفت و این در حالیست که قیمت تمام شده هر سهم این نیروگاه برای بانک دی 7500 تومان می باشد که با این وجود می توان نتیجه گرفت که این عرضه نفعی برای بانک دی در بر نخواهد داشت.

در پایان شاخص کل طی معاملات روز جاری با ورود به مدار 80 هزار واحدی نوید یک رکورد شکنی جدید را دارد تا دستیابی به آخرین رکورد شاخص دیگر رویا نباشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
لطفا به داد سهامداران ثاباد برسید، شرکت حاضر نیست سود مجمعی که هشت ماه پیش برگزار شده و طبق اطلاعیه کدال باید در بهمن ماه سودش پرداخت میشده رو به سهامداران بده و امور سهامش هر بار به شیوه ای مردم رو سر کار میذاره، در حالی که ثاباد سود مجمعی رو که هشت ماه پیش برگزار شده رو پرداخت نکرده، سازمان بهش مجوز افزایش سرمایه داده، حتی در سایت شکایات سازمان بورس شکایت کردیم ولی هیچ پاسخی به ما داده نشده، هیچ کس به داد ما نمیرسه، خواهش میکنم این موضوع رو خبری کنید شاید یک پاسخگو پیدا شد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
دیگر گروه های بورسی هم اگر خواهان رشد هستند مثل خودرویی ها تکان بخورند و ته اینکه حسادت بورزند غبطه بحورند