بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
طبق اطلاعات این گزارش، صنعت لیزینگ، برای چهارمین سال متوالی بعد از بحران اقتصادی جهانی، شاهد رشد معاملات جدید بوده و چشم انداز این صنعت را با خوش بینی اما با احتیاط همراه کرده است.
کد خبر : ۱۶۱۹۹۰
نویسنده :
یارمحمدی
انجمن شرکت های لیزینگ ایران خلاصه گزارش جهانی لیزینگ تهیه شده توسط گروه وایت کلارک را در اختیار تعدادی از مقامات اقتصادی و مدیران فعال در صنعت مالی و شرکت های لیزینگ قرار داد. بر این اساس، گروه وایت کلارک بیش از 30 سال است که بازار جهانی لیزینگ را در چار چوب گزارش جهانی ردیابی می کند که طبق این گزارش که به بررسی اتفاقات سال 2014 درمقایسه با 2013 پرداخته است، این صنعت با پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی، انعطاف پذیری و توانایی خود را در نوآوری به منظور دستیابی به 3 مزیت خروج از تلاطم، رشد عملکرد و کنترل ریسک به ما نشان داده است.

به گزارش بورس نیوز، انجمن شرکت های لیزینگ ایران طی گزارشی که برای اغلب شرکت های فعال در این صنعت، شرکت بورس اوراق بهادار و مسئولان اقتصادی ارسال کرده است به دورنمای جهانی صنعت لیزینگ از نگاه این گزارش پرداخته است. طبق اطلاعات این گزارش، صنعت لیزینگ، برای چهارمین سال متوالی بعد از بحران اقتصادی جهانی، شاهد رشد معاملات جدید بوده و چشم انداز این صنعت را با خوش بینی اما با احتیاط همراه کرده است.

دبیر کل انجمن شرکت های لیزینگ ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز نکات برجسته این گزارش را در رشد 6.8 درصدی جهانی در سال 2014 و همچنین اتخاذ سیاست های تسهیل فضای کسب و کار در کشور چین از طریق تعدیل مالیات بر ارزش افزوده و زمینه سازی برای ورود تازه واردان به صنعت و سرمایه گذاران جدید عنوان کرد و گفت: تعداد شرکت های لیزینگ چین از تعداد 2202 شرکت در سال 2014 به تعداد 3185 شرکت در نیمه دوم سال 2015 رسیده است. یعنی در عرض یک سال تعداد بیشتر از 1100 شرکت لیزینگ در چین تأسیس شده اند. وی افزود آمارهای این گزارش نشان می دهد که روند سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در 50 کشور مورد مطالعه صعودی بوده و سرعت نفوذ لیزینگ از سرعت این سرمایه گذاری ها کمتر است.

محمد هادی موقعی افزود: این افزایش رشد در پی یک کاهش فعالیت لیزینگ جهانی از سالهای 2006 الی 2009 میلادی بوده است و از سال 2009 به بعد روند افزایشی در حجم عملکرد جهانی لیزینگ آغاز شده است.

وی گفت :گرایش سرمایه گذاری در صنعت لیزینگ جهانی از مقاصد تامین مالی پروژه های جدید به جایگزینی و توسعه دارایی های ثابت و تکمیل تجهیزات بخصوص برای بنگاه های کوچک و متوسط تغییر کرده است و این پدیده می تواند برای سیاست گذاران مالی و اقتصادی کشور الگو باشد.

وی اشاره کرد: آینده صنعت لیزینگ جهانی طبق این گزارش، رشد مداوم با خوش بینی همراه با احتیاط پیش بینی شده است.

در این گزارش آمده است: حجم ارزش عملکرد 50 کشور برتر صنعت لیزینگ در جهان، از مبلغ 880 میلیارد دلار در سال 2013 با 6.83 درصد رشد به مبلغ 940 میلیارد دلار در سال 2014 رسیده است و همه چشم ها در حال حاضر به عملکرد شرکت های آسیایی دوخته شده، جایی که صنعت لیزینگ رو به رشد چین، دلیل اصلی رشد بازار بوده و در سال 2014 نیز رشد 31.06 درصدی را پشت سر گذاشته است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین بازار لیزینگ جهانی یک سوم حجم معاملات لیزینگ تجهیزات و فروش اقساطی را به خود اختصاص داده است. چشم انداز در حال تغییر تأمین مالی دارایی ها در ایالات متحده آمریکا باعث شده تا بنیاد تأمین مالی و لیزینگ تجهیزات تمرکز خود را از اجاره و فروش اقساطی به مجموعه گسترده تری از ابزارهای مالی منعطف نماید. البته هر سال ایالات متحده آمریکا و اروپا برای جایگاه اول جهانی با یکدیگر رقابت می کنند.

با توجه به اینکه اروپا 34.7 درصد از سهم جهانی فعالیت های لیزینگ را در اختیار دارد، 3 کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در این قاره 65 درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص داده اند. در کشور انگلیس به لطف اقتصاد پویای این کشور، قوی ترین رشد را در دوازده سال گذشته تجربه کرده، به طوریکه بخش تأمین مالی کارخانجات و ماشین آلات تولیدی بالاترین رشد و به دنبال آن بخش های تأمین مالی خودروهای تجهیزات تجاری رشد دو رقمی را رقم زده اند.

در کشور آلمان نیز نکته قابل تأمل آنجاست که انگیزه های اصلی سرمایه گذاری در عملیات لیزینگ، توسعه و جایگزینی بوده و نه تأمین مالی پروژه های جدید، با این وجود لیزینگ تجهیزات و ساخت و ساز خوب عمل کرده و سهم 16.4 درصدی خود را از بازار سرمایه گذاری حفظ کرده است. کشور فرانسه نیز که در رتبه بندی جهانی جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده، از رشد منفی در سال 2013 به رشد مثبت 3.93 درصدی در سال 2014 رسیده است.

بر این اساس، در قاره آسیا، این صنعت در کشور چین به عنوان یکی از مهمترین محرک های رشد در دوازدهمین برنامه 5 ساله به طور قابل ملاحظه ای رشد یافته است.

در خاتمه در رابطه با چشم انداز جهانی این صنعت در سال های آتی، با توجه به حجم 60 درصدی چهار کشور آمریکا، چین، انگلستان و فرانسه صنعت لیزینگ می توان گفت؛ این امر وابسته به اقتصاد این کشورها می باشد که طبق بررسی های گروه وایت کلارک با توجه به سطح آشفتگی، وضعیت این صنعت در سال های آتی می تواند مشابه 2014 باشد و به طور کل با رشدی مداوم و خوش بینی محتاطانه همراه شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
لیزینگ هم نمی تواند جواب دهد.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
سلام تحلیلی از سال 88 از وسدید بورس نیوز رو سایت گذاشته بوده که دیروز تو سایت ها فوروارد شده اگر امکان داره دوباره وسدید را تحلیل کنید ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
فقط با صنعت لیزینگ می توان اقتصاد را از رکود خارج کرد.