بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
با بررسی بازدهی یک گروه طی یک سال اخیر:

سهامداران پر سود و متضرر گروه خودرو مشخص شدند

صنعت خودرو شامل دو طبقه خودرو و ساخت قطعات و 34 شرکت فعال در آن از ابتدای سال 94 تا 22 اسفند ماه همان سال به طور میانگین بازدهی مثبت 45.85 درصدی را به ثبت رساند و در این مدت بورس نیز بازدهی مثبت 24.53 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.
کد خبر : ۱۶۱۹۹۱
نویسنده :
جمشیدی
گروه خودرو سال 94 را با فراز و فرودهای فراوان سپری کرد و بروز تحولات اقتصادی و سیاسی در کشور موجب شد تا این صنعت نیز به مدد شرایط و فرصت های پیش آمده گام های موثری را در راستای بهبود وضعیت عملیاتی و سودآوری بردارد و با تدوین برنامه هایی کارآمد هر چه بیشتر در جهت جبران عقب ماندگی های که در این گروه به دلیل اعمال تحریم های بین المللی ایجاد شده بود، تلاش کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اگرچه خودروسازان تقریباً نیمی از سال 94 را در تکاپو برای دریافت افزایش قیمت فروش خودرو و افزایش تقاضا برای خرید خودرو بودند، اما در پی اجرایی شدن طرح برجام و رفع تحریم های بین المللی شرایط جدیدی و امیدوار کننده ای پیش روی خودروسازان قرار گرفت و موضوعات جدیدی همچون همکاری مشترک با خودروسازان بنام خارجی با شرایط ویژه همکاری، اجرای برنامه افزایش سرمایه و اصلاح ساختار مالی مطرح شد و بموجب آن نگاه و توجه فعالان بازار سرمایه نیز طی ماه های پایانی سال تنها به معاملات گروه خودرو بویژه لیدر گروه یعنی شرکت سایپا و زیر مجموعه های آن دوخته شد. به گونه ای که تقاضا برای خرید سهام شرکت های خودروساز روز به روز بیشتر شد و در نهایت این گروه بازدهی مثبت به سهامداران خود هدیه داد.

بر اساس اطلاعات موجود، صنعت خودرو شامل دو طبقه خودرو و ساخت قطعات و 34 شرکت فعال در آن از ابتدای سال 94 تا 22 اسفند ماه همان سال به طور میانگین بازدهی مثبت 45.85 درصدی را به ثبت رساند و در این مدت بورس نیز بازدهی مثبت 24.53 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

علاوه بر این، شرکت محورسازان در نماد "خوساز" طی مدت مورد بررسی با رشد قیمتی حدود 157 درصدی همراه شد و عنوان پر بازده ترین سهم در گروه خودرو را از آن خود کرد. بعد از آن شرکت سرمایه گذاری رنا بازدهی مثبت بیش از 147 درصدی را به ثبت رساند و رتبه دوم از نظر پر بازده ترین سهم را به خود اختصاص داد و در ردیف سوم نیز شرکت ایران خودرو دیزل با کسب بازدهی مثبت 124.8 درصدی قرار گرفت. علاوه بر این، شرکت پارس خودرو در مدت مذکور رشد قیمتی حدود 123 درصدی را تجربه کرد و مابقی به کسب بازدهی مثبت کمتر از 100 درصدی بسنده کردند.

این در حالی است که در گروه خودرو، شش شرکت از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند و با افت قیمت سهام موجب کاهش سرمایه سهامداران خود شدند. به گونه ای که شرکت محور خودرو بازدهی منفی 36.5 درصدی را کسب کرد و به عنوان کم بازده ترین سهم مطرح شد. بعد از آن شرکت آهنگری تراکتور در پی کاهش بیش از 13 درصدی ارزش سهام در جایگاه دوم کم بازده ترین سهم قرار گرفت و ردیف سوم نیز به شرکت کمک فنر ایندامین با کسب بازدهی منفی 7.62 درصدی اختصاص یافت. همچنین در این رتبه بندی شرکت های فنر سازی خاور، فنر سازی زر و اشتاد ایران قرار می گیرند که بازدهی منفی کمتر از پنج درصدی را به ثبت رسانده اند.

بر اساس این گزارش، طی دوره مورد بررسی حجم معاملاتی بیش از 50 میلیارد و 530 میلیون سهم به ارزش بیش از 85 هزار و 306 میلیارد ریال در گروه خودرو رقم خورد و در میان سهام شرکت های فعال در این گروه، شرکت پارس خودرو با حجم معاملات بیش از 9 میلیارد و 796 میلیون سهم به عنوان پر گردش سهم برگزیده شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
مبارکشان باشد ولاکن تاسف باید خورد سهامی چون فولاد. مس. پتروشیمی. بانکیها. معدن ....کل سهام بنیادی و کار افرین چیزی جز ضرر برای سهامدارانشان نگذاشت؟؟؟؟؟؟؟
رمضان
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۸
این رشد قیمت ها همه دقل بازی هستش شما ساده نباش
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
مسولین سازمان بورس در قبال رشد شدیدی که سهامهای خودرویی بعد از اجرای برجام داشتند شفاف سازی کنند.خاذینی که ۱۷۰ تومان به ازای هر سهم زیان داشته با کدوم دلیل و منطق قیمتش باید سه برابر بشه؟!؟!این در حالیه که خود مسولین سازمان بورس میگن مردم سهامهای بنیادی بخرن.
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
سهام بنیادی کیلویی چنده تااین حقوقیها مونندهرسهی باب میلشون باشه سیل رو به اون سمت سوق میدن وما هم مپناوغبشهروترانسفروفولادوسهام
ناشناس
ROMANIA
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
چطوری حساب کردید؟ سایپا آذین و خود سایپا که بازدهیشون بیشتر از اینها بوده!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
با این اوصاف حقوقی های خودرو از فرصت استفاده کرده و بسیاری از کمبود نقدینگی خود را در آخر سال با فروش سهام جبران کردند تا هم اکنون فقط مذاکره با شرکتهای خودرویی و چند تا قرارداد بوده که هنوز به مرحله عمل و بازار یابی و فروش نرسیده وتازه آنهم اروپا و آمریکا خود به سمت خود روهای هیبریدی و غیر بنزینی در حال تحول اند که با تکنولوژی موجود در ایران وچشم اندازها همخوانی ندارد.
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
خودرو کما کان بهترین گروه میباشد.