بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
در معاملات امروز اگرچه شاخص کل بورس با رشدی 56 واحدی همراه شد اما این رشد تنها به مدد افزایش قیمت 4 نماد حکشتی، فارس، تاپیکو و پارسان اتفاق افتاد که با توجه به مجموع ارزش معاملات این 4 نماد که به سختی به رقم 12 میلیارد تومان می رسید.
کد خبر : ۱۶۲۲۱۰
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.01.14 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 176 واحد کاهش به رقم 57749 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1408 واحد افزایش عدد 174195 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 21 واحد افزایش به رقم 31011 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 103 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 78 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحدکاهش به رقم 809 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3198 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 926 میلیارد ریال رسید.

اگر معاملات روز جاری را به عنوان اولین روز رسمی معاملات بازار سرمایه پس از نوروز بدانیم باید گفت که ظاهراً امروز معاملات بورس آن چیزی نبود که اهالی تالار با بازگشت رسمی حقوقی ها انتظار داشتند اما ارزش معاملات تقریباً قابل قبول بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات امروز اگرچه شاخص کل بورس با رشدی 56 واحدی همراه شد اما این رشد تنها به مدد افزایش قیمت 4 نماد حکشتی، فارس، تاپیکو و پارسان اتفاق افتاد که با توجه به مجموع ارزش معاملات این 4 نماد که به سختی به رقم 12 میلیارد تومان می رسید بنظر می آید که مأموریت و هدف امروز این 4 نماد شاخص کل بوده و بعید است این موضوع ناشی از آغاز یک روند صعودی در این نمادها و تداوم آن برای روزهای آتی باشد.

بر این اساس امروز در نماد گروه پالایشی، "شبندر" در حالی مجدداً به تابلوی معاملات بازگشت که اهالی تالار خود را برای رویارویی با لیدر جدید بورس آماده کرده بودند که به زعم برخی از اهالی تالار "شبندر" با توجه به گزارش جدید خود و رسیدن از زیان به سود می بایست در شرایط نامطلوب لیدر فعلی، این عنوان را از آن خود می کرد. در این خصوص بارها و بارها توضیح داده ایم و نظرات کارشناسان را منتشر نموده ایم. در بررسی گروه پالایشی باید یک نکته مهم را مد نظر قرار داد و آن نگاه دولت خصوصاً وزارت نفت به این صنایع و شرکت های واگذار شده فعال آن به بخش خصوصی می باشد. لذا تا مادامی که وزارت نفت و شرکت ملی پالایش به صنعت پالایشی و حتی پتروشیمی نگاه ارباب و رعیتی دارد نمی توان انتظار حرکت قابل قبول نرخ سهام به تبع رشد سودآوری را داشت که نرخ نفت نیز اصلاً قصد یاری و همراهی با گروه پالایشی در شرایط فعلی را ندارد. اما این گروه نشان داده اگر اراده ای برای تغییر وضعیت آنها از نزول به صعود به وجود آید می توانند بازار سرمایه را حیرت زده کنند.

گروه بانکی: این گروه در شرایط فعلی رجز خوان ترین سهامداران بورس در مقابل دیگر سهام مورد وثوق را دارا است. در هر کانال و گروه تلگرامی که وارد می شویم یک پای بحث و جدل سهامداران گروه خودرویی در مقابل این گروه است. به هر حال زیاد از پتانسیل ها و آینده درخشان این گروه شنیده ایم ولی تاکنون هیچ چیز قابل قبولی از آنها ندیده ایم. نکته قابل توجه این گروه نگاه اشتباه برخی سهامداران آنست بطوریکه برای رشد قیمت و روند صعودی باید اول دیگر گروه ها منفی شوند تا سهام این گروه بالا رود به همین خاطر سهامداران حقیقی بانکی ها به جای تحلیل و تعریف از پتانسیل های موجود در این گروه بیشتر بدنبال تخریب دیگر گروه ها هستند تا شاید نقدینگی وارد این گروه شده و سبب رشد آنها گردد.

در اینکه گروه بانک گروه پر پتانسیل و آماده ای است شکی نیست اما اینکه زمان بروز و نشان دادن این پتانسیل چه موقعی است موضوع اصلی بحث اهالی تالار می باشد.

گروه خودرو: این گروه فعلاً شایعاتش با روند سهامش همخوانی ندارد، از یک سو صحبت از قرارداد ایران خودرو با فیات و قرارداد و سایپا با سیتروئن می شود از سوی دیگر فشار فروش سهام و عرضه تا صف فروش مجال به خریداران نمی دهد. از طرفی دیگر نیز مدیران این شرکت ها خصوصاً ایران خودرو در را بروی رسانه ها بسته اند و مشخص نیست چه در سر دارند.

این هفته آخرین فرصت این گروه برای حفظ لیدری می باشد و اگر ایران خودرو نتواند جانشین خوبی برای سایپای مورد عنایت قرار گرفته صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد باشد باید بدنبال لیدر جدیدی برای بورس گشت.

در پایان باید گفت که این هفته شاید یکی از سرنوشت سازترین هفته های بورس باشد چرا که بزودی روند صعودی و هوای بهاری بورس را فرا خواهد گرفت و باید دید این روند با لیدری کدام گروه آغاز خواهد شد و آیا بازار با لیدر قبلی به مسیر خود ادامه خواهد داد؟ هر گروهی که زودتر در بازار خبرسازی کند و اخبار مثبت را روانه تالار کند در تصاحب لیدری موفق تر خواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
بورس ایران به قمارخانه بیشتر شبیه است تا تالار معاملات سهام.
چون در صعود و نزول فقط این نوسانگیران هستند که سود میبرند و بس.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
دقیقا تا زمانیکه نگاه ارباب و رعیتی وزارت نفت بر صنایع پالایشی و پتروشیمی و تمام شرکت هایی که با این وزارتخانه سر و کار دارند، ادامه دارد،هیچ امیدی به بهبود وضیعیت اینگونه صنایع وجود ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
وقت جمع اوری سرمایه سهامداران جهت جنع اوری نقدینگی فرا رسیده انتخابات هم که تمام شده پس وای به حال سهامداران
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
قطعا گروه خودرو میتواند لیدر باشد بازی این گروه تمام نشده است .
مهدی
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
ناشناس عزیز اشتباه میکنی شاید خساپا رشد کند ولاکن لیدر بازار گروه فلزات سیمانیها. معدنیها. خصوصا بانکهاو تاپیکو خواهند شد؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
چه عجله ای دارید صبر کنید خودرویی ها به لیدری سایپا باز هم عجایب در آستین دارند عجله نکنید !!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
یک گروه ازحقوقی ها به صورت دستوری ماموریت دارند که بازار را برخلاف تحلیل سهامدران به هر جانب که خودمیل دارند سوق دهند نمونه اش امروز اول صبح برای بانک های بزرگ صف ها چند ده میلیونی ایستاده بود اما گروه مذکور صف های خرید را با فشار به صف فروش مبدل کردند نمونه اش در بانک تجارت با فروش 3-4 میلیون صف خرید را به هم ریختند و سر ظهر هم 10 میلیون سهم در 2درصد منفی مجددا خریدند
نارون
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
در بین همه گروه ها بورسی کمترین قیمتها در بانکی ها دیده میشه
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
سلام تا موقعی که کارشناسان رانتی تحلیل می دهند باید هم سرمایه گذاران دچار زیان شوند .فقط با حرف ومعاملات درون گروهی سهام های خودرو را بیش از 200 درصد افزایش دادند یک کارشناس هم تحلیل نداد که به چه چیز این سهام ها دل خوش میکنید اگر دلالان دست از سر این سهام ها بردارند زیان بیش از 100 درصد نصیب خریداران انتهایی خواهد شد .
ساسان
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
شما که قبل لز عید میگفتید ایام عید و بعد از آن بازار به شدت مثبت است پس چه شد!!!!؟؟؟؟؟؟؟
دیگر به پیش بینی هاتون اعتماد ندارم
ناصر
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
سهامداران اشتباه کردند که خودرویی ها را به عنوان لیدر انتخاب کردند....اگر نقدینگی به سمت سهامهای بنیادی تر میرفت احتمال تداوم رشد بازار بیشتر بود...
تقصیر خودمان است....مردم عشق سفته بازی و نوسان گیری دارند.....باید به دنبال سود پایدار بود
ببینید سهامداران صبور آکنتور چه سود خوبی کردند....بازار همیشه مزد سهامداران با تحلیل و صبور را خواهد داد.....رشد سهامهای غیر بنیادی تداومی ندارد و در نهایت ضرر را نصیب سهامدارانش خواهد کرد....
نارون
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
در بین همه گروه ها بورسی کمترین قیمتها در بانکی ها دیده میشه
علی
UNITED STATES
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
سالی که نکوست از بهارش پیداست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
بانک تجارت با افزایش سرمایه ی 780 درصدی لیدر بازار خواهد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
15 اسفند ماه 95 بورس یکپارچه قرمز به به چه بورسی چه اقتصادی
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
لیدری در منفی ؟؟؟؟؟؟؟؟
نارون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
در بین همه گروه ها بورسی کمترین قیمتها در بانکی ها دیده میشه