بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
خبری خوش برای سهامداران توسعه صنعتی ایران

فروش سهام هلدینگ مالک دیجی کالا توسط "وتوصا"

دیجی کالا اولین برند شناخته شده تجارت خرد الکترونیکی در ایران است که بیش از 85 درصد سهم بازار را در کشور به خود اختصاص داده است. هم چنین کافه بازار نیز از استارتاپ های موفق بازار ایران است که در حوزه اپلیکیشن های اندوریدی فعال است و بیش از 85 درصد بازار ایران در این حوزه را در اختیار دارد.
کد خبر : ۱۶۲۲۳۸
نویسنده :
کیوان فر
طی دو سال اخیر شرکت توسعه صنعتی ایران سرمایه گذاری موفقی در شرکتی فعال در حوزه های مختلف از جمله خدمات تجارت الکترونیک و اپلیکیشن های اندرویدی و ... انجام داد. این شرکت که با نام نوین اندیشان سرآوا پارس شناخته می شود، مالک عمده سهام شرکتهای دیجی کالا، کافه بازار، آواتک و .... است که عمده فعالیت های تجارت الکترونیک ایران و اپلیکیشن های موبایل را در ایران هدایت و راهبری می نمایند.

به گزارش بورس نیوز، دیجی کالا اولین برند شناخته شده تجارت خرد الکترونیکی در ایران است که بیش از 85 درصد سهم بازار را در کشور به خود اختصاص داده است. هم چنین کافه بازار نیز از استارتاپ های موفق بازار ایران است که در حوزه اپلیکیشن های اندوریدی فعال است و بیش از 85 درصد بازار ایران در این حوزه را در اختیار دارد. این شرکت ماهانه حدود 5.7 میلیون کاربر فعال در کشور دارد.

شرکت توسعه صنعتی ایران و سایر سهامداران ایرانی شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس با هدف توسعه فعالیت های این شرکت و شرکت های تحت پوشش، اقدام به ورود سرمایه گذاران خارجی به مجموعه سهامداری شرکت نوین اندیشان نموده اند. شایان ذکر است میزان اولیه سهام شرکت توسعه صنعتی ایران در شرکت نوین اندیشان سرآواپارس، حدود 15 درصد بوده که با انجام معامله با سرمایه گذاران خارجی این میزان به حدود 7 درصد تقلیل یافته است. این کاهش میزان مالکیت سهام شرکت توسعه صنعتی ایران در شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس به دو دلیل زیر رخ داده است:

1- فروش بخشی از سهام شرکت فوق توسط توسعه صنعتی ایران به سرمایه گذاران خارجی( سرمایه گذاران سویدی )

2- افزایش سرمایه شرکت نوین اندیشان سرآواپارس و ورود سرمایه گذاران خارجی به مجموعه سهامداران این شرکت.

شایان ذکر است از محل این معامله که به تازگی قطعیت یافته است، شرکت توسعه صنعتی ایران حداقل سودی معادل 250 میلیارد ریال شناسایی نموده است. با توجه به سرمایه شرکت توسعه صنعتی ایران این میزان سود معادل حدود 130 ریال به ازای هر سهم می باشد. ضمن اینکه ارزش سهام فعلی این شرکت در شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس هم افزایش چشمگیری می یابد که اثر معناداری بر خالص ارزش دارایی های شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرزاد شریف زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
خود برادران محمدی مدعی هستند در سال 94 ارزش دیجیکالا به بیش از 500 میلیون دلار رسیده. (ویکی پدیا، در مورد دیجیکالا)
با این تفاسیر، سرآوا پارس سهم 6.5 درصدی را بسیار پایین فروخته و عملا معامله پر سودی برای شرکت خریدار بوده. خصوصا اینکه همین مبلغ ناچیز 6.5 میلیون دلار را هم در چند فسط پرداخت می کنند. این در حالی است که خرید و فروش استارت آپ های حتی کوچک که سایتشان فقط چند صد هزار نفر بازدید کننده دارد با قیمت های میلیارد دلاری انجام می شود. با توجه به کلیه جوانب می توان متوجه وضعیت خراب شرکت سرآوا پارس شد که در زمانی که می داند با چه سایت بزرگی سروکار دارد و شرکتی که ظرف فقط چند سال نیروهای خود را به 1200 نفر رسانده، اما سهم خود را با چنین قیمتی می فروشد.
تنها قسمت خوب قضیه مشارکت کشور معتبر اروپایی در سایت می باشد که البته در جای خود نکته مهمی است. اما ایکاش در خصوص خریداران مزایده یا سیستم رقابتی بهتری گذاشته می شد. رقم حدود 20 میلیارد تومان امروز حتی برای تاجران داخلی نیز رقم خرده ای محسوب می شود ! اگر سهم حدود 7 درصدی دیجیکالا 6.5 میلیون دلار ارزش دارد، پس کل دیجیکالا ارزشی حدودا معادل 90 میلیون دلار داشته باشد که حتی با ارزش گذاریهای چند سال پیش روی این شرکت بسیار تفاوت دارد. حدودا 3 سال پیش که دیجیکالا هنوز فقط فروشنده کالاهای دیجیتال بود و تعدا پرسنل آن کمتر از نصف تعداد کنونی، ارزش گذاری 150 میلیون دلاری برای آن در نظر گرفته شده بود ! و این مبلغ حتی از آن مقیاس 3 سال پیش هم کمتر است !
با تشکر
در پاسخ به کامنت قبلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
بر اساس گزارش مجلهٔ اکونومیست در سال ۲۰۱۴ وب گاه دیجی کال با سرمایهٔ ۱۵۰ میلیون دلار در رتبهٔ اول شرکت‌های اینترنتی ایران قرار گرفت البته در اوایل سال ۹۵ این ادعای مجله اکونومیست غیر واقعی دانسته شد بر اساس این گزارش مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: این شرکت نسبت به واگذاری ۷٫۸۳ درصد سهام شرکت نوین‌اندیشان سرآوا پارس به سرمایه‌گذاران خارجی به ارزش ۶ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۹۱۷ یورو اقدام کرده است بر طبق این خبر شرکت سرآوا پارس که مالک عمده سهام دیجی کالا می‌باشد قیمت ۷٫۸۳ درصدی سهام کلی آن حدوداً ۷٫۳ میلیون دلار فروخته شده است بنابراین میزان ارزش کلی آن حدود ۹۰ میلیون دلار ارزش گذاری می‌شود که ادعای ۲ سال پیش مجله اکونومیست که فقط دیجی کالا را ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده بود را رد می‌کند. طبق گزارش واشنگتن پست در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) این وبگاه روزانه ۳٬۰۰۰ درخواست خرید داشته و در ۱۶ شهر مهم ایران برای پخش محصولاتش شعبه داشته است.