بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
طی نشست فعالان بازار سرمایه با مدیران ارشد شرکت سایپا عنوان شد:

عملکرد خساپا در سال 94/ برنامه ها و اهداف سال جاری/ نتیجه مذاکرات با برندهای خودروساز برتر دنیا

مطمئن هستيم شرايط سايپا به جايي خواهد رسيد كه به هيچ عنوان حقوقي عرضه كننده در سهم نداشته باشيم. چرا که گروه سایپا در نظر دارد تا پایان سال جاری به سود عملیاتی برسد. همچنین با فرض تحقق پیش بینی های رونق اقتصاد کلان، شرایط سودآوری را نیز شاهد خواهیم بود.
کد خبر : ۱۶۲۴۱۳
به همت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و گروه سایپا، طی روز جاری فعالان بازار سرمایه از خط تولید و مونتاژ دو خودروی تیبا و سراتو این شرکت بازدید و پس از آن با مدیران ارشد این گروه خودرو سازی جلسه پرسش و پاسخ برگزار کردند.

به گزارش بورس نیوز، در ابتدای این جلسه قره ای، قائم مقام رئیس مرکز مطالعات و استراتژیک سایپا پس از یک معرفی کوتاه از این گروه خودرویی در رابطه با عملکرد سایپا که از ماه های پایانی سال گذشته به لیدر بازار سرمایه بدل شده، توضیحاتی ارائه کرد که از مهمترین نکات آن می توان به اصلاح ساختار سرمایه این مجموعه و خروج از ماده 141 قانون تجارت، حذف زیان در سایپا و زیر مجموعه های آن، مذاکره با خودروسازان برتر جهان در خصوص سرمایه گذاری مشترک و همچنین دستیابی به تفاهم در راستای تشکیل جوینت ونچر اشاره کرد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود گفت: سایپا در سال گذشته 60 درصد صادرات خودرو و قطعات آن در کشور را به ارزش 85 میلیون دلار به خود اختصاص داد. همچنین متوسط تولید این مجموعه که تا مهر ماه روندی نزولی داشت، در نیمه دوم سال گذشته روند صعودی خود را آغاز کرد و به 139 درصد رشد دست یافت.

وی افزود: سهم بازار سایپا در سال 94 به حدود 3 درصد رشد یافت و انتظار می رود با طراحی و ارائه محصولات جدید در سال جدید این درصد به همین روند صعودی خود ادامه دهد. همچنین ساندرو و برليانس محصولات سايپا در سال قبل بود. برليانس متعلق به يك شركت چيني است كه با BMW جوينت ونچر مي باشد و از اين رو اين محصول شباهت ظاهري با BMW دارد.

این مقام مسئول در رابطه با سیاست های سرمایه گذاری مستقیم خارجی عنوان کرد: شركت سايپا تا كنون ٥٠٠ ميليون يورو تفاهم نامه با شريك هاي خارجي امضا كرده است. این مجموعه با همکاری شركت سيتروئن در سايپا كاشان محصولات ٤٥ تا ١٢٠ ميليون تومانی در ايران توليد مي کند و قسمت عمده آن نیز به خارج از کشور صادر مي شود. همچنین از دیگر زیر مجموعه های سایپا، شركت سايپا ديزل با شركت ولوو و رنو قراردادی منعقد کرده و زامياد نیز با شركت اويكو در حال انعقاد قرار داد است. شركت های چانگان و برليانس نیز شريك هاي چيني سايپا هستند که ٥ تا ١٠ درصد محصولات سايپا با همکاری این شرکا تولید می شود.

قره ای در ادامه این جلسه در رابطه با همکاری های سایپا و مذاکراتی که تا کنون با شرکت های خودروساز برتر دنیا صورت گرفته، توضیح داد: تفاهم نامه سرمايه گذاري مستقيم سيتروئن در سايپا كاشان با مشاركت "خپارس" انجام شده و قرار است ٤٩ درصد آن به شرکت سيتروئن واگذار شود.

 از طرفی سرمايه گذاري مستقيم شرکت فرانسوی رنو در يكي از شركت هاي زیر مجموعه سایپا را خواهیم داشت که به دليل ارتباط استراتژيك رنو و نيسان تفاهم نامه همكاري بين سايپا و نيسان نيز در حال انعقاد می باشد. با شركت كيا هم براي توليد تعدادي از محصولات این مجموعه در حال مذاكره بوده و در حال حاضر در حال توليد كيا سراتو هستیم.


قائم مقام رئیس مرکز مطالعات و استراتژیک سایپا در رابطه با اهداف این گروه برای سال مالی جاری گفت: سایپا در سال جاری به سود تلفیقی 309 میلیارد تومانی دست خواهد یافت و هدف گذاري ٥.٥ درصد افزايش سهم بازار برای محصولات این شرکت نیز انجام شده است. دو پلت فرم مدرن sp0و sp1 در شركت مستقر گرديده و قرار است از سال ٩٦ خودروهاي جديدي به بازار ارايه شود.

پس از اتمام توضیحات این مقام مسئول، بادکوبه عضو موظف هیات مدیره و قائم مقام مدیر عامل در حوزه مالی و اقتصادی، آخوندی قائم مقام مدیر عامل در حوزه سرمایه گذاری و امور شرکت ها و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری رنا، جمالی مدیر امور سرمایه گذاری و بررسی های اقتصادی، آستانی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سایپا، شیدایی مدیرعامل شرکت سرمایه گذری رنا و غلام زاده مدیر عامل شرکت نیوان ابتکار به پرسش های فعالان بازار سرمایه و اصحاب رسانه پاسخ دادند که مهمترین بخش های آن به شرح زیر می باشد.

بادكوبه گفت: در اواسط سال ٩٤ چند قطعه ساز تصميم بر خريد سهام ٤٣ درصد سايپا داشتند كه به دليل كاهش شديد قيمت سهام در آن تاريخ، معامله انجام نگرديد و مقرر شد ارزش دارايي هاي شركت به روز تقويم شده و سپس در خصوص واگذاري تصميم گرفته شود.

وی در رابطه با آزاد شدن سهام سایپا و زامیاد پس از افزایش سرمایه، توضیح داد: یکسری مغایرت هایی بین کدهای سهامداران در شرکت سپرده گذاری و سرمایه گذاران واقعی این دو شرکت به وجود آمده که در حال رسیدگی است و طی یک یا دو هفته آینده انجام خواهد شد.

قائم مقام مدیر عامل در حوزه مالی و اقتصادی شرکت در رابطه با عرضه سهام "خساپا" طی هفته جاری از پرتفوی صندوق فولاد و "ونیکی"، عنوان کرد: با صندوق فولاد تفاهم شده تا در روندهای نزولی سهامشان را عرضه نکنند و تنها عرضه های خود را در روندهای صعودی به طوریکه به روند قیمتی سهم لطمه وارد نکند، انجام دهند.

وی تاکید کرد: علت این عرضه ها نیز به دلیل پرداخت حقوق کارکنان بوده و به محض تخصیص بودجه از طرف دولت این عرضه ها به طور کامل قطع خواهد شد‌. قرار است كه نوبخت ترتيبي بدهد كه تخصيص بودجه صندوق فولاد زودتر انجام شود كه این صندوق مجبور به فروش سهام پرتفوی خود در بازار نباشد. با "ونيكي" هم جلسه ای گذاشته ایم و پتانسيل هاي سهم را به آن ها معرفي و تصميم نهايي خريد يا فروش سهام سايپا را به خود شركت واگذار کردیم و اميدواريم تصميم منطقي بگيرند.

در ادامه آخوندی گفت: مطمئن هستيم شرايط سايپا به جايي خواهد رسيد كه به هيچ عنوان حقوقي عرضه كننده در سهم نداشته باشيم. چرا که گروه سایپا در نظر دارد تا پایان سال جاری به سود عملیاتی برسد. همچنین با فرض تحقق پیش بینی های رونق اقتصاد کلان، شرایط سودآوری را نیز شاهد خواهیم بود.

قائم مقام مدیر عامل تاکید کرد: تصميم جدي براي مديريت و كاهش هزينه هاي سايپا گرفته ايم. كه با توجه به كاهش هزينه هاي توليد حاشيه سود شركت هم حتي با كاهش قيمت؛ بيشتر شود. كاهش هزينه هاي مالي نیز از طريق يوزانس در سال ٩٥ قطعاً اتفاق خواهد افتاد. همچنین قرار است سايپا هاب سيتروئن براي توليد و صادرات خودرو به هند، خاورميانه و آفريقا باشد و اين قرارداد بلند مدت خواهد بود.

در ادامه شيدايي در رابطه با هزینه های مالی شرکت سرمایه گذاری رنا اظهار داشت: در سال گذشته بيش از صد ميليارد هزينه مالي شركت رنا به دليل خريد سهام سايپا به "وساپا" پرداخت كرده بود كه با تصميم جديد و واگذاري سهام سايپا به "وساپا" و تسويه بدهي؛ اين هزينه مالي كمر شكن در سال ٩٥ رخ نخواهد داد.

آستاني مدير عامل "وساپا" در رابطه با افزايش سرمايه شرکت و زمان آن گفت: این افزایش سرمایه قطعاً قبل از مجمع عمومی سالیانه سال جاری طی دو مرحله صورت می پذیرد که از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی بوده و تا پایان اردیبهشت ماه به مرحله عمل خواهد رسید. در خصوص زمين پلاسك هم اقدامات موثري انجام شده و در صورت نهايي شدن آن از طريق كدال اعلام خواهد شد.

بادكوبه در خاتمه این نشست خاطر نشان کرد: از طريق نيوان ابتكار نيمي از سهام سايپا كاشان به سيتروئن منتقل مي شود كه سود آن در صورت های تلفيقي سايپا قرار خواهد گرفت. "خپارس" هم بخشي از زيان خود را احتمالاً از محل فروش بن رو ، كاهش خواهد داد و در نهايت اگر زياني باقي ماند با اجازه سازمان، كاهش سرمايه رخ خواهد داد كه تامين مالي اين شركت نيز از بانك ها ارزانتر صورت گرفته و نيز با سرمايه كمتر شركت چابك تر شده و سود بيشتري محقق شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
سایپا شنبه صف خریده و یکشنبه فرصت فروش.
سعید
ROMANIA
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
جناب بادکوبه چه کسی به فکر تولیده ، تاکی با این جابجایی ها ی داخلی خودمان را گول بزنیم ، اصلا چرا باید سهام شما حتما بالا برود این جای سوال دارد ؟؟؟
چرا باید سهم عرضه نشود ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
با این شرایط قیمت سهام سایپا و پارس خودرو در بورس بشدت افزایش خواهد یافت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
پس احتمالا رشد چشمگیری رو باید رو سهمش ببینیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
اینده بسیار خوبی در انتظار این دو گروه خودرویی است به شرطی که مسیله سیاسی خاصی بوجود نیاید
ناشناس
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
البته اگر به گفته هایشان هم جنبه عمل بپوشانند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
سایپا و ایران خودرو دوباره حسابی رشد میکنن
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
سلام.شنبه سایپلا صف میلیاردی همه را شگفت زده خواهد کرد
مهدی
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
باید تاسف خورد که چرا قیمت خودرو سه برابر سهم خساپا است از طرفی سهام بنیادی بدون هیچ رشدی درجا میزنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
علی ایحال باید 6 ماه صبر کرد و عملکرد اقایان در این دو شرکت خودرویی را بر اساس گزارش 6 ماهه رصد کرد بعد باید صحبت ها را راجع به این دو شرکت شروع شود که امیدواریم خالی نبسته باشند و سوداوری با تعدیل مثبت 1000 را اعلام کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
امبدواریم سایپا پدیده شاندیز نشود
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
فریب این حرفها را نخورید همش الکیه با کاغذ بازی سود درست کردن که سود نشد
ناشناس
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
البته ما هم منتظر گزارش 6 ماهه اول و عمل انها و سود عمیلیلاتی انها می مانیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
بیشتر کارخانجات خودرویی با دلار 7 تومنی ساخته شدن برای واگزاری به خارجی باید به قیمت روز بشن.پس قیمتشون تا جار رقمی شدن جا داره که رشد کنه.
ناشناس
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
قیمت سهام خودرویی ها باید به دلار و یورو بشه
فردوسی
GERMANY
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
خساپا را بزودی بالای 400 میبینید.