بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
بورس تهران بعد از چندین ماه روند منفی و نا امیدی سهامداران ناشی از حاکمیت فضای رکود، با افزایش قیمت سهام تلاش کرد امیدی دوباره را به ساکنان تالار حافظ ببخشد و با اخبار خوش و مثبتی که از حوزه سیاسی و اقتصادی منتشر شد، نشان داد که می توان همچنان به این بازار اعتمادی ویژه داشت.
کد خبر : ۱۶۲۴۸۹
نویسنده :
کیوان فر
تالار شیشه ای پس از ماه ها جدال با رکود و افزایش زیان سهامداران، در هفته های پایانی سال 94 و نیز آغاز سال 95 روندی مثبت به خود گرفت تا روی دیگر سکه را به سهامداران و بورس بازان نشان دهد.

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران بعد از چندین ماه روند منفی و نا امیدی سهامداران ناشی از حاکمیت فضای رکود، با افزایش قیمت سهام تلاش کرد امیدی دوباره را به ساکنان تالار حافظ ببخشد و با اخبار خوش و مثبتی که از حوزه سیاسی و اقتصادی منتشر شد، نشان داد که می توان همچنان به این بازار اعتمادی ویژه داشت.

بطوریکه به مدد رشد قیمت سهام علاوه بر جبران بخش زیادی از ضررهای تحمیل شده به سهامداران، حتی با تحقق بازدهی های مثبت برای آنها نیز همراه گردد.

با این تفاسیر چنانچه نیم نگاهی به آمار معاملات سه ماه قبل بیاندازیم نکاتی جالب را در خصوص بخشی از بازار سهام به دست می آوریم و آن بخش مد نظر، بازار پایه توافقی فرابورس است.

طبق بررسی ها به عمل آمده و همانطور که در جدول ذیل مشخص است 20 سهم بازار پایه توافقی که طی سه ماه گذشته بالاترین ارقام بازدهی مثبت را به دست آورده اند، آمار جالب توجهی مشاهده می شود.

بازار پایه توافقی بهشت بورسی ها/ گره سبز بازار پایه ای ها با بهار

در این طبقه بندی شرکت نیرو سرمایه با تحقق حدود 378 درصد بازدهی مثبت بالاترین رقم بازدهی را در این بازار به دست آورده و جالب اینکه سهم "نیرو" حتی از سهم پر معامله و بزرگی همچون "خساپا" هم که این مدت ها در کانون توجه سرمایه گذاران بورسی بوده، بازدهی بالاتری را رقم زده است و در میان کل سهام بورسی و فرابورسی رتبه دوم پربازده ترین سهام را در اختیار خود داشته است.

دو سهم "تجار" و "آینده" یا همان "بهشت" سابق نیز به ترتیب بازدهی های 158 و 138 درصدی را طی این بازده زمانی محقق کردند. البته تمامی این 20 سهم طی سه ماه اخیر بالاتر از نرخ سود سالانه بانکی بازدهی مثبت داشته اند.

و اما همین سهام در مدت یک هفته نیز بازهی های قابل توجهی را برای سرمایه گذاران خود در پی داشته اند که جزئیات بازدهی 10 سهم اول و پربازده تر آنها در جدول ذیل مشاهده می شود.

بازار پایه توافقی بهشت بورسی ها/ گره سبز بازار پایه ای ها با بهار

همانطور که از آمار مندرج در این جدول می توان به دست آورد، طی معاملات هفته گذشته بهترین عملکرد را از شرکت ساختمان اصفهان با تحقق حدود 59 درصد بازدهی مثبت شاهد بودیم. پس از آن نیز دو سهم "آینده" و "وشمال" در جایگاه های بعدی پربازده ترین سهام جای گرفته اند.

افزون بر اینکه تمامی این 10 سهم برتر بازار پایه توافقی طی پنج روز معاملاتی هفته قبل بازدهی های بالای 13 درصد را رقم زده اند که بسیار مطلوب ارزیابی می شود.

همچنین نکته جالب توجه و مهم دیگر این جدول آن است که پنج سهم اول این جدول در حالی همگی بالای 25 درصد بازدهی مثبت رقم زده اند که حتی اگر سهمی در بازار بورس و یا فرابوس می توانست پنج روز معاملاتی قبل را تماماً با صف خرید سپری می کرد، باز هم در نهایت 25 درصد بازدهی مثبت رقم می زد و با این اوصاف باز هم از این سهام عقب می ماند.

به عبارت بهتر می توان گفت این روزها بازار توافقی بهشت برخی سهامداران شده تا گروهی از سهام موجود در این بازار در شرایط کنونی بتوانند پر سودتر از سایر سهام باشند تا شگفتی سازانی که در بازار پایه توافقی حضور دارند، به دلیل نبود دامنه نوسان قیمتی به عنوان یک امتیاز برای آنها، به سرعت رشد قیمت خود را در مدتی کوتاه تجربه کنند.

با این اوصاف، به وضوح مشخص است که یکی از موثرترین عوامل در این سرعت بالای تحقق بازدهی های بالا در این بازار همان عدم وجود محدودیت دامنه نوسان قیمت باشد.

البته این بهشت پر سود در حالی این روزها بیش از پیش مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته که فرآیند و نحوه اجرای دستورالعمل های معاملاتی در این بازار قدری با شک و شبهه همراه است.

چرا که عملکرد ناظر بازار در تطبیق دادن دستورهای خرید و فروش سهام و صدور اجازه برای انجام معامله در این بازار، مانع از شناسایی دقیق روندهای واقعی قیمت سهم می شود.

چرا که طی معاملات سهام شرکت های فعال در این بازار مشاهده می شود که در روندهای مثبت و صعودی، ناظر به هر دلیلی از جمله کنترل روند قیمتی و هیجانات موجود در معاملات، دستور خرید و فروشی را در دامنه های منفی قیمت تطبیق داده و به آنها اجازه معامله می دهد؛ در حالیکه قیمت های نزدیک تر به قیمت های آخرین معامله همچنان روس سامانه معاملات در انتظار صدور مجوز معامله باقی می ماند.

بر عکس در روندهای منفی و نزولی حاکم بر قیمت یک سهم، ناظر اجازه انجام معامله ای را در بالاترین قیمت های موجود در سیستم معاملاتی را می دهد. حال آنکه این معاملات از نظر محدوده قیمتی تفاوت قابل ملاحظه ای با حجم زیادی از دستورهای خرید و فروش موجود در سامانه و آخرین معاملات انجام شده روی تابلو دارد؛ که همین اقدام موجب می گردد قیمت پایانی نیز به صورت مصنوعی دستخوش تغییراتی گردد؛ هر چند که این تغییرات در قیمت پایانی می تواند چندان هم محسوس نباشد.

به عنوان مثال در نمادی همانند "تپکو" سهم در حالی طی روز گذشته در محدوده 93 تومان معامله می شد که برای یک لحظه که می توان ادعا کرد هیچ سرمایه گذاری آن را روی سامانه ندید، در کسری از ثانیه معامله تعدادی از این سهم روی قیمت 110 تومان روی تابلو درج شد که این مورد نمونه بارز نحوه عملکرد ناظر بازار در بازار پایه است.

بازار پایه توافقی بهشت بورسی ها/ گره سبز بازار پایه ای ها با بهار

در هر صورت در حالی بازار پایه توافقی فضای پر پتانسیلی را به ویژه برای سفته بازان و نوسان گیران فراهم کرده که این بهشت پر نوسان طی سه ماهه اخیر در اکثر نمادهای خود بازدهی مثبت در برداشته و تنها در تعداد محدودی به طور میانگین با بازدهی منفی مواجه بوده است که خود جای تأمل بیشتری دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
طور زمانی که قیمت سهمی از 500 تومان به 200 تومان رسید شیپور دست نگرفتید حالا تو 480 تا سهم 15 تا به قیمت قبلی برگشتند نمیتونید ببینید
عابد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
بورس نیوز عزیز سری به سهامداران قدیمی و با وفا بزنید همه در ضررند.این نوسان گیران و عده ای حقوقی دارند با رانت سودهای کلان میبرند کو . فولاد. مس. تاپیکو. معادن و.و.و.و سهام بنیادی چرا رشد نمیکنند . ؟؟؟؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
سال 92 سهم آینده را خریدم 350 چند سال نه یه قرون سود داده ونه افزایش سرمایه و هنوزم به قیمت خریدم نرسیده پس هنوز تو ضررم ولی یه جور تیتر زدید کسی نفهمه فکر میکنه چه خبره.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
بجز سهم تپرو بقیه سهمهایی که نوشتید همگی نسبت به سهمهای خودرویی کمتر رشد کرده اند لطفا رتبه یک تا 20 سه ماهه رو برای تمام بازار بورس و فرابورس و پایه بنویسید تا معلوم شود که کدام بازار بهشت بوده البته لزوم عملکرد بهتر ناظر رو موافقم
علی
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
یک پیام برای ناظر وقوام(شما اززیان کردن سهامداران قوامین نفع میبری؟واقعا باسهامدار مشکل داری یاباقوامین؟)لطفا درج کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
تو این هر کی به هرکی که تو سازمان بورس و زیر مجموعه هاش راه افتاده معلومه که سفته بازان رانت دار صفا میکنن!
صفر
ROMANIA
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
سال92تعداد40.000سهم شبندر خریدم15650تومان بعدازنزدیک3سال قیمت سهم500تومان. سال92مبلغ180تومان سود داده و93مبلغ 50تومان الان با احتساب سود
بیش از40.000.000تومان تو ضررم بورس نیوز عزیز