بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
این شرکت با سرمایه 75 میلیارد تومانی برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 92 به ازای هر سهم خود 117 ریال سود شناسایی کرده بود که طی دو سال بعد این رقم را به ترتیب به 71 ریال سود و 4 ریال زیان رسانده است.
کد خبر : ۱۶۲۵۳۵
نویسنده :
یارمحمدی
شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه که با نماد "وبیمه" در بازار اول بورس و در گروه شرکت های سرمایه گذاری فعال است، در سال گذشته عملکرد مناسبی را از خود بر جای نگذاشته و تعدیل های منفی زیادی برای سهامدارانش رقم زده است.

کارنامه ناموفق

به گزارش بورس نیوز، اگر نگاه کوتاه و اجمالی به صورت های مالی شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه بیاندازیم، شاهد تعدیل های منفی پی در پی در درآمد این مجموعه خواهیم بود، به طوریکه از سود 71 ریالی سال 93، در 31 شهریور ماه سال 94 به زیان 4 ریال رسیده است. این شرکت با سرمایه 75 میلیارد تومانی برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 92 به ازای هر سهم خود 117 ریال سود شناسایی کرده بود که طی دو سال بعد این رقم را به ترتیب به 71 ریال سود و 4 ریال زیان رسانده است.

"وبیمه" که گویا عزم خود را برای تعدیل منفی و کاهش و سودآوری جزم کرده، در سال گذشته از لحاظ قیمت سهام نیز کارنامه قابل قبولی نداشت. چرا که در نیمه دوم خصوصاًً در زمستان سال 94 که شاهد روزهای بهاری در بورس بودیم و برخی از نمادها بیش از 100 درصد بازدهی ثبت نصیب سهامدارانش کردند، "وبیمه" از قیمت 132 تومان در تاریخ 31 شهریور سال 94 به قیمت 159 تومان در آخرین روز کاری اسفند ماه رسید و تنها بازدهی 20 درصدی را به دنبال داشت، البته معاملات سهام این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون نیز چنگی به دل سهامداران شرکت نمی زند و گویا سهامداران حقوقی شرکت نیز در روزهای خوش بورس در خوابی عمیق فرو رفته اند و از سهام خود در بازار حمایتی انجام نمی دهند.

در ادامه و با بررسی صورت های مالی 3 ماهه شرکت نیز شاهد ادامه تعدیل های منفی سود هر سهم این مجموعه هستیم. به طوریکه طی دوره 3 ماهه منتهی به 30 آذر 94، 3 ریال زیان محقق کرده است.

دویست و هشتاد و هفتمین شرکت پذیرفته شده در بورس که فعالیت اصلی آن سرمایه گذاری در سهام و اوراق بهادار است، عمده سرمایه گذاری های خود را طی دوره های قبل، در حوزه املاک و مستغلات انجام داده، به طوریکه شرکت های سرمایه پذیر غیر بورسی حاضر در پرتفوی این مجموعه عمدتاً شرکت های ساختمانی می باشد و به شدت تحت تأثیر عملکرد این حوزه قرار گرفته است، در همین راستا نکته مهمی که در این بین وجود دارد موضوع فعالیت اصلی این مجموعه است، چرا که با حوزه مشخص شده برای فعالیت آن، سرمایه گذاری در صنعت بیمه بوده ولی بخش اعظم سرمایه گذاری ها و منابع این شرکت در حوزه املاک و مستغلات صرف شده و از طرفی تنها سهم سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی نیز حدود 10 درصد می باشد.

در راستای سرمایه گذاری های این مجموعه در املاک و مستغلات یکی از پروژه هایی که این روزها اخبار مختلفی در رابطه با سودآوری و تأثیرش بر "وبیمه" به گوش می رسد، شرکت شفاف سازی ارائه کرده که طبق این گزارش مدیران این مجموعه بر عدم تأثیر گذاری اجرای قرار داد. در سود و زیان سال 94 و سال جاری تأکید کرده اند. ولی چرایی انجام چنین سرمایه گذاری بی تأثیری را برای سهامدارانشان شفاف نکرده اند.

در پایان با توجه به تمامی موارد ذکر شده، گفتنی است که بارها در رابطه با این گونه شرکت ها که شرایط بنیادی و سودآوری مناسبی ندارند و در بورس فعالیت می کنند، گزارش های مختلفی تهیه شده که در تمامی آنها بر بازنگری مسئولین و متولیان نمادهای نظارتی بازار تأکید کرده بودیم، این بار نیز از این مدیران خواستاریم تا به فکر چاره باشند و اگر شرکتی این چنینی را که قابلیت تداوم معامله در بازار بورس را نداشته و خرید سهامشان ریسک بسیار بالایی برای سرمایه گذاران دارند، به بازارهای فرابورس یا پایه فرابورس انتقال دهند و یا راه کارهای دیگری برای آن بیابند تا سرمایه سهامداران خصوصاً سهامداران خرد و حقیقی کمتر تحت تأثیر ریسک قرار بگیرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
لطفا تقاضا کنید بانک پاسارگاد هم برود بورس پایه چون هیچ بازدهی برای سهامدارانش نداشته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
حالا وتوسم با کارنامه موفق چه گلی بر سرمان زد 195 خریدم ببینید چه کاهش داشته .حقوقی فکر درو کردن سهم است و هیچی دیگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
بروید سراغ وتوسم اتش زیر خاکستره اگر روشن شد تا ارتفاع 330 تومن رشد داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
اتی دماوند هر پول داشت ریخت تو این سهم حبابی @$$.اتی دماوند_ وتوسم$$@ تواین گروه کارنامه موفق تری دارند
حقوقی
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
منتظر بازدهی عالی در نماد وبیمه باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
آتش زیر خاکستر وتوسم خوب امدی حقوقی هنوز تلاش می کند سهم با هر ترفندی جمع کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
بورس نیوز عزیز این شرکت در سرمایه گذاری ملکی هم موفق نبوده و تاکنون نتوانسته یک سرمایه گذاری مستقل در این زمینه داشته باشد و همیشه با چند شریک رفته سرمایه گذاری ملکی کرده که همه آن ها هم اغلب نیمه کاره و مساله دار هستند . مجتمع گلستان آن هم نیمه کاره و مساله دار و با چندتا شریک شروع به کار کرده که معلوم نیست کی تمام و با چه قیمت فروخته میشه و چه مقدارش متعلق به شرکت وبیمه است ؟!!! البته ممکنه مدیران قبلی شرکت برای اینکه شفافیت را از این شرکت بگیرن نقدینگی شرکت را برده اند بیرون بورس و در کار ملک انداخته اند و شاید دوستان شان را به عنوان پیمانکار انتخاب کرده اند ! در هرحال این شرکت مساله دارد و تا چندسال دیگر به سود خوب نمی رسد ! به قول مطلب چندسال قبل خودتون این ها جوفروشان گندم نما هستند !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
وقتی تعدیل منفی میده ارزش سهامش بیشتر میشه++++++++++
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
شفافیت تو وتوسم است انهم که رشد نداره سود میسازه اما رشد نداشته تا کنون میگن تا ماه اینده خوب می شود