بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
این مصوبه افزایش ارزش دارایی های سهامداران گوهر زمین را در پی دارد که 20 درصد از سهام آن در اختیار "ومعادن"، 27 درصد در پرتفوی "وامید"، 30 درصد در پرتفوی "کگل" و نهایتاًً 22 درصد متعلق به سرمایه گذاری غدیر است.
کد خبر : ۱۶۲۷۹۴
نویسنده :
کیوان فر
بزرگترین معدن کشور به بخش خصوصی واگذار شد/ تشکیل صف خرید میلیونی در معدنی ها

بزرگترین معدن کشور با مصوبه هیأت دولت جهت بهره برداری 25 ساله در اختیار شرکت گوهر زمین قرار گرفت.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: هیأت دولت در جلسه اخیر خود مصوب کرد این معدن برای بهره برداری در اختیار شرکت گوهر زمین قرار گیرد و در مقابل مصوب شد این مجموعه 7.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان را به عنوان حق بهره برداری به دولت پرداخت کند.

مرتضی علی اکبری افزود: طی یک ماه اخیر اتفاقات مثبت و خوشایندی در صنعت معدنی و سنگ آهنی کشور رخ داده که این مصوبه مهم نیز رویدادهای مذکور را تکمیل کرده است.

وی در بیان این رویدادهای مهم اظهار داشت: اولین مورد، افزایش قیمت های جهانی سنگ آهن بوده که خوش بینی ها را نسبت به استمرار این روند مثبت و افزایش قیمت ها به شدت افزایش داده است.

وی ادامه داد: دومین عامل مهم، تصویب افزایش مبلغ وام مسکن به 150 میلیون تومان است که امیدواری ها را برای ایجاد تحرک در بازار مسکن و حوزه ساخت و ساز افزایش داده که نتیجه این امر در افزایش تقاضای صنعت فولاد و به تبع آن معدنی ها و سنگ آهنی ها موثر خواهد بود.

علی اکبری تأکید کرد: در کنار این اخبار خوش و امیدوار کننده در مجموعه های معدنی بزودی و طی یک ماه آتی شاهد بهره برداری از طرح های توسعه ای جدید توسط دوقلوهای سنگ آهنی خواهیم بود که یک واحد تولیدی و نیز نیروگاه 500 مگا واتی در "کگل" و نیز واحد یک میلیون تنی فولاد فاز دو نیروگاه حرارتی در "کچاد" و ظرف یک ماه آتی به بهره برداری می رسد. علاوه بر این موارد، اجرای دیگر طرح های توسعه ای در این مجموعه ها نیز ادامه پیدا می کند.

علی اکبری پیرامون واگذاری معادن جدید به دوقلوهای سنگ آهنی گفت: واگذاری معدن D19 نیز به معدن "کچاد" نهایی شده که می تواند در تأمین مواد معدنی مورد نیاز به این مجموعه بسیار موثر باشد.

وی تأکید کرد: همواره یکی از مهمترین دغدغه های سهامداران شرکت سنگ آهن گوهر زمین، بحث بهره برداری از معدن و تأمین مواد معدنی مورد نیاز بوده که با مصوبه اخیر هیأت دولت برای واگذاری بزرگترین معدن کشور این دغدغه برای یک دوره طولانی مدت و 25 ساله مرتفع گردید.

معاونت مالی و اقتصادی "ومعادن" در خصوص آثار واگذاری این معدن روی مجموعه های معدنی کشور گفت: این مصوبه افزایش ارزش دارایی های سهامداران گوهر زمین را در پی دارد که 20 درصد از سهام آن در اختیار "ومعادن"، 27 درصد در پرتفوی "وامید"، 30 درصد در پرتفوی "کگل" و نهایتاًً22 درصد متعلق به سرمایه گذاری غدیر است.

وی تأکید کرد: البته با توجه به اینکه گل گهر بالاترین درصد سهامداری را در این مجموعه دارد، ضمن اثر پذیری بیشتر نسبت به سایر سهامداران از جنبه افزایش ارزش دارایی ها، از نظر تبادل مواد معدنی مورد نیاز جهت تولیدات خود نیز تحت تأثیر قرار گرفته و مشکلات قبلی خود را پشت سر خواهد گذاشت.

علی اکبری در خاتمه سخنان خود در خصوص احتمال توقف نمادهای معاملاتی سهامداران گوهر زمین اعلام کرد: با توجه به اینکه این مصوبه در تعدیل سود سهام این مجموعه ها اثری ندارد، نمادهای مذکور متوقف نخواهد شد و این موضوع تنها از نظر افزایش ارزش دارایی ها و قیمت سهام می تواند اثرات مثبتی را روی آنها اعمال کند. در این رابطه، در نظر داریم بزودی سهام شرکت سنگ آهن گوهر زمین را وارد بازار سهام کنیم که این موضوع منوط به طی مراحل قانونی و دریافت مجوزهای لازم خواهد بود.

در پایان گفتنی است، هیأت دولت و نیز وزارت صنعت در اقدامی پسندیده در حالی این معدن را به بخش خصوصی واگذار کرده که این اقدام موجب اقبال خریداران به گروه معدنی و تشکیل صف خرید های سنگین در نمادهای معدنی شده و اقبال بالایی را برای آنها ایجاد کرده است. این در حالی است که در دولت های قبلی بخش خصوصی از این نظر بسیار مورد بی مهری قرار گرفته بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
لطفی
UNITED STATES
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
همه ما ایرانی های وطن پرست خواهان پیشرفت و بالندگی کشور عزیزمان هستیم و این مهم جز در پرتو همدلی و همکاری بین دولت و ملت فهیم ایران حاصل نمیشود. یاشاسین ایران و ایرانی...
ناشناس
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
من نمی دونم این بنده خدا چی گفته که منفی دادید. حتما باید ناله می زد و بد و بیراه میگفت تا به قول خودتون لایک بگیره
ناشناس
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
آخه منفی برای چی؟؟؟؟؟؟
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
کالسیمین بیشتر سود میکند چون هم معادن خصوصی میشن هم اینکه قسمت جدید کالسیمین که کیک شوی هستش راه میفته تا 2 ماه آینده
ماشلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
سهام کمنگنز چه گلی بر سرش زده نه دو سال سود نداده سهام دیگر سهام معدنی رشد کند همه اش دروغ
علی
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
حتمن جنابعالی خودرویی داری که این حرفو میزنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
ملت بیچاره دوباره رفتن توی صف.هیچ خبری نیست.با این قیمتهای جهانی هیچ چی توش نیست.همه سنگ آهنی ها دارن با تمام ظرفیت تولید میکنن و کمبود خوراک و معدن ندارن که شما رفتید صف نشینی.
ناشناس
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
واقعا چجور ملت را به هوای خصوصی سازی می چاپن
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
دوران طلایی بورس اغاز شد سهام بنیادی لیدری بازار را منطقی بدست گرفتند دیگر شاخص حبابی نیست . فولاد. فملی. معادن. کگل و.و.و دیگر سهام بنیادی کمیاب شد .باید صبور باشید؟؟؟؟؟کمی صبورتر برای پتروشیمیها؟؟؟
رضا
GERMANY
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
روند كار به اين صورت است كه اول معدن به بخش خصوصي واگذار ميشود ودارايي سهامداران عمده خصولتي افزايش ميابد سپس سهام اصلي توسط سهامدار خصولتي بصورت قانوني وارد بورس شده وبه سهامدار حقيقي با قيمت بالا فروخته ميشود ودر انتهاي كاربعد از چند سال حق بهره برداري دوباره به ايميدرو بر ميگردد و سهامدار خصولتي به سهامدار جزي ميخندد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
گهر زمین درسته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
شما چه ساده ای بورس نیوز خصوصی کدومه کیلویی چنده اینها همه اش فیلم کردن ملت هست تا من و شما و سهامداران بیچاررو بچاپن
حنما چاپ کن بورس نیوز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
تو را به خدا از کدما هم بگویید 13ماه است 80میلیون تومان صف فروش دارد وشرکت هم پاسخگو نیست
بانوی ایرانی
MOLDOVA, REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
با این هیاهو فقط دو روز مثبت شد ند بعد مثل تمام سهام دیگر برای اینکه حبابی نشود منفی کردند مبادا سهامدارحقیقی خوشحال شود . اخر همه باید در حال گریه وزاری باشند تا عده ای 0/1 درصدی خوشحال شوند !!