بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
یادداشت یک کارشناس بازار سرمایه پیرامون سبک های معاملاتی:

معامله تلافی جویانه چیست؟

هرگز از ضررهای خود اینگونه برداشت نکنید که بازار علیه شماست! بازار اهمیتی برای سبک یا عقاید معاملاتی شما قائل نیست. در واقع باید بدانید که بر اساس آنچه می بینیم معامله کنیم نه براساس آنچه فکرمی کنیم. در نتیجه تلاش کنید هر چه بیشتر و بیشتر بر معاملاتتان تمرکز کنید.
کد خبر : ۱۶۲۸۱۵
نویسنده :
کیوان فر-ارسالی
همانگونه که در بازار بورس سود حاصل می شود، ضرر نیز وجود دارد. اما متأسفانه بسیاری از معامله گران با ضررهای خود برخورد شخصی کرده و درصدد انتقام بر می آیند. اساساً ریشه معامله کردنِ انتقام جویانه ترس از داشتن استراتژی و سبک معاملاتی اشتباه است! چنین معاملاتی وقتی است که یک معامله گر از یک ضرر شکننده بیرون می آید و تصمیم می گیرد به همان طریق و با حالتی تهاجمی تر در معاملات بعدی خود عمل کند.

این سبک معامله برای حساب معاملاتی شما به دو دلیل اشتباه بزرگی است. دلیل اول آنست که سبب می شود به نظم و قانونمندی معاملاتی خود توجهی نکنید و از طرف دیگر به جای تمرکز بر روند معاملاتی خود و قوانین مدیریت ریسک، به فکر در آوردن پول و جبران ضررها باشید! آنهم به طرزی ناشیانه!

در زیر به چهار مورد از راه هایی که برای جلوگیری از معاملات تلافی جویانه مفید هستند، اشاره می شود:

1- مدتی بیرون آمده و پس از یک معامله ناامیدکننده ذهنیت خود را پاک کنید. به فعالیت هایی که به معامله کردن هیچ ارتباطی ندارند روی بیاورید و تنها هنگامی باز گردید که به این نتیجه رسیده اید، ضررکردن هم بخشی از بازیست.

2- برای خود بنویسید که چرا در معامله خود ضرر کردید. هر آنچه در رابطه با معامله تان اتفاق افتاده را شناسایی کرده و بر بهبود روند معاملاتی خود تمرکز کنید. چنین کاری باعث می شود این احساس که بازار برعلیه شماست کمتر به سراغ شما بیاید.

3- در یادداشت های روزانه خود محرک هایی که سبب انجام آن معامله شدند را ذکر کنید. آیا تک سهم شدن عامل آن بود؟ یا خریدن به مقدار زیاد باعث آن شد؟ یا اتفاقی غیرمنتظره رخ داد! یا حتی خوردن وعده غذایی خاصی باعث آن شد! دانستن محرک ها نقش باز دارنده در انجام معاملات تلافی جویانه دارند.

4- به سبک معاملاتی خود اعتماد کنید! اگر صد درصد به سبک معاملاتی خود اعتقاد دارید و امتحان خود را برای شما پس داده، لازم نیست زیاد نگران ضررها باشید، زیرا در نهایت عددها به نفع شما خواهد بود.

از یاد نبرید حتی بهترین معامله گران نیز روزهای بد معامله گری دارند. پس این بخشی از بازیست.

هرگز از ضررهای خود اینگونه برداشت نکنید که بازار علیه شماست! بازار اهمیتی برای سبک یا عقاید معاملاتی شما قائل نیست. در واقع باید بدانید که بر اساس آنچه می بینیم معامله کنیم نه براساس آنچه فکرمی کنیم. در نتیجه تلاش کنید هر چه بیشتر و بیشتر بر معاملاتتان تمرکز کنید.

مولف و نویسنده امیر پورتیمور


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
کلا روش اجرای اقتصاد در ایران و قول و قرارهای الکی رفتار تلافی جویانه را می طلبد
علی
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
خوب شما رفتار تلافی جویانه انجام بده
ناشناس
Spain
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
درود
برای من که خیلی مفید و کاربردی بود
سهد مهدوی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
پول مردم‌می کشن بالا میگن تلافی جویانه نکنین تموم پولم باد هوا رفت بقیشم چندر غاز برداشتم کلا پاک کردم برنامرم آنچه عیان است چه حاجت به بیان است دیگه بورس تو ایران تموم شد هر چقدر پول بزاری ضرره مشخصه کلا پولاتونو بردارین