بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
شرکت ایویکو یکی از شرکت های معتبر در زمینه تولید انواع کامیون بوده که در سطح جهان شناخته شده می باشد. حدود80 درصد این کمپانی متعلق به فیات بوده که اصلیت آن ایتالیایی محسوب می گردد.
کد خبر : ۱۶۲۹۰۰
در ماه های گذشته و با اجرایی شدن برجام، یکی از صنایع مورد توجه و جذاب برای سرمایه گذاران خارجی، صنعت خودرو بوده است. صنعتی که در ماه های گذشته به تبع این اخبار و شایعات، مورد توجه اهالی بازار سرمایه نیز قرار گرفت و بارها در خبرهای مرتبط با این صنعت، شاهد انتشار قراردادهای همکاری و یا انجام رایزنی در این راستا، بودیم.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، در این نوشته سعی بر آن داریم تا با توجه به اقبال به صنعت خودرو پس از برجام و علاقه مندی شرکت های خودروساز جهانی حاضر در بازار ایران، تعدادی از این خودروسازهای بین المللی را مورد بررسی قرار دهیم.

  • شرکت فولکس واگن:

در زبان آلمانی معروف به خودروی ملی بوده و در کشور آلمان واقع شده است. زمینه فعالیت شرکت در حوزه وسایل نقلیه، موتورسیکلت، موتورهای درون ‌سوز و توربوجت ها می‌ باشد. به لحاظ اندازه شرکتی، اولین خودروساز اروپا و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می گردد. البته این شرکت در زمینه بانکداری، بیمه اتومبیل و لیزینگ خودرو نیز بسیار فعال می باشد.

سهامداران شرکت فولکس واگن:

از مهمترین مالکان این مجموعه می توان، به پورشه اس آی با مالکیت سهام 50.7 درصد، سرمایه گذاری قطر با 17درصد و کپیتال گروپ با 4.97 درصد اشاره نمود. در ادامه سعی می کنیم بخشی از برندهای تولیدی این کمپانی را به شرح ذیل معرفی نماییم:

1. آئودی:

مالک این برند گروه شرکت های فولکس واگن است که دارای شرکت های وابسته ای از جمله دوگاتی، لامبورگینی و ایتالین دیزاین می باشد.

2. بنتلی:

یک شرکت انگلیسی است که تولید خودروهای لوکس تحت مدیریت فولکس واگن را برعهده دارد.

3. بوگاتی:

شرکت فرانسوی است که تحت مدیریت فولکس واگن اقدام به تولید خودرو می نماید.

4.لامبورگینی:

یک شرکت ایتالیایی بوده که تحت مدیریت شرکت آئودی و فولکس واگن اداره می گردد. قابل توجه است که سهامداران این مجموعه، شرکت های دوگاتی و ایتالین دیزاین نیز می باشند.

5. سیات:

این شرکت اسپانیایی بوده و توسط انستیتو ملی صنعت اسپانیا ایجاد گردیده و تحت مدیریت فولکس واگن، خودرو تولید می کند.

6. اشکودا:

این شرکت مستقر در چک اسلواکی بوده و تحت مدیریت فولکس واگن فعالیت می نماید.

7. مان:

این شرکت را صنایع سنگین آلمان و گروههای تابعه فولکس واگن ایجاد نموده اند، که تولیدکننده محصولات معروفی در زمینه کامیون، اتوبوس، موتوردیزل و ماشین آلات توربینی هستند و دارای شرکای تجاری در هند، لهستان، ترکیه، ایالات متحده نیز می باشند.

8. ایتالین دیزاین:

اکثر خودروهای بنام توسط این شرکت ایتالیایی طراحی شده است. مالکان این شرکت، مجموعه لامبورگینی وخانواده جیوجیارو می باشند.

  • رنو فرانسه:

سومین خودروساز اروپا بوده و پس از فولکس واگن و پژو، از خودروسازهای بنام اروپا است.

دولت فرانسه با 15درصد و شرکت نیسان ژاپن نیز با 15درصد، به همراه دایملر با 3 درصد، از مالکان این خودروسازی می باشند. از جمله خدمات جانبی دیگر این شرکت نیز می توان به فاینانس خودرو اشاره نمود که در ایران هم نیز فعالیت دارد.

در ادامه نیز نیم نگاهی به جهت آشنایی بیشتر و بهتر شرکت های تابعه رنوی فرانسه بیندازیم:

1. رنو داچیا DACIA:

یک شرکت رومانیایی تلقی گردیده و10 درصد کل صادرات کشور رومانی متعلق به این مجموعه می باشد و حائز اهمیت است که بیش از 90 درصد این شرکت متعلق به مجموعه رنو فرانسه می ‌باشد.

2. رنو سامسونگ موتور:

شرکت در بوسان کره قرار دارد و81 درصد سهام این شرکت متعلق به رنو فرانسه می باشد.

3. نیسان:

از بنام ترین شرکت های خودروسازی بوده و یک خودروسازی ژاپنی و چند ملیتی به حساب می‌آید. این شرکت کمپانی اینفینیتی را در آمریکا راه‌اندازی نموده است. نیسان شانزدهمین خودروساز دنیاست که دارای شرکت های زیر مجموعه ای همانند اینفینیتی، داتسون و دانفنگ موتور می باشد.

4. دانفنگ رنو:

این کمپانی در چین قرار داشته و بزرگترین خودروساز چین به حساب می آید.

5. رنو پارس:

این برند با مشارکت سازمان گسترش و صنایع ایران و شرکتهای ایرانی خودروسازی تشکیل شده است که در آینده ترکیب سهامداری دقیق آن مشخص خواهد گردید.

  • شرکت پژو فرانسه:

این کمپانی دومین خودرو ساز اروپا بوده و توسط خانواده پژو تاسیس گردیده است. مالکان اصلی آن، خانواده پژو و پژو سیتروئن می باشند. در حقیقت شرکت پژو یکی از زیر مجموعه های پژو سیتروئن می باشد. شرکت پژو سیتروئن از مالکین بخشی ازراه آهن روسیه، پژوسیتروئن چک و دانفنگ پژو چین می باشد.

  • شرکت ایویکو:

شرکت ایویکو یکی از شرکت های معتبر در زمینه تولید انواع کامیون بوده که در سطح جهان شناخته شده می باشد. حدود80 درصد این کمپانی متعلق به فیات بوده که اصلیت آن ایتالیایی محسوب می گردد.

کمپانی فیات، متعلق به یکی از خانواده های مهم ایتالیا بوده که این گروه مالکیت شرکت هلدینگ اکسور را عهده دار بوده و از آن طریق باشگاه یوونتوس، صنایع فیات، ایویکو نیز تحت تملک آنان می باشد. در ادامه به معرفی برخی از برندهای معروف فیات اشاره می نماییم:

1. شرکت اکسور:

هلدینگ اکسور بزرگترین سهامدار صنایع فیات بوده و مالک اصلی باشگاه یوونتوس است. صنایع فیات مالک بزرگ صنایع تولیدی، ماشین آلات کشاورزی ، ماشین آلات صنعتی و تجهیزات دریایی می باشد.

2. فراری:

این برند یکی از بهترین وشناخته شده ترین برندهای موجود بوده بطوریکه تقریباً 90 درصد آن متعلق به خانواده فیات می باشد.

3. مازراتی:

این کمپانی از برندهای متعلق به فیات بوده که مالکیت صددرصدی آن را دارا می باشد و جزو خودروهای لوکس کمپانی فیات به حساب می آید.

4. آلفارومئو:

این برند نیز تحت مالکیت 100 درصدی شرکت فیات بوده و در حال تولید ماشین‌های لوکس می باشد.

5. کرایسلر:

بازار عمده این محصول در ایالت متحده وکانادا بوده و در دیترویت میشیگان قرار دارد وجزو 3 خودروساز بزرگ دنیا قرار داشته و 100 درصد آن متعلق به کمپانی فیات می باشد.

6. دوج وجیپ:

این شرکت ‌ها متعلق به شرکت کرایسلر بوده وتماما به شرکت فیات اختصاص دارند و جزو خودروهای پرطرفدار جهان به حساب می آیند.

  • جمع بندی:

در این نوشتار سعی برآن داشتیم تا اطلاعاتی هرچند کوتاه در مورد شرکت های علاقه مند به ورود به بازار ایران در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مسلماً با ورود این شرکت ‌ها به بازار ایران که بازاری بسیار پرپتانسیل برای آن کشورها به حساب می ‌آید، باید شاهد تغییرات بسیار ریشه‌ای در طراحی و تولید خودرو در ایران باشیم. آن چیز که مسلم است بازار ایران برای شرکت رنو، پژو و فیات بسیار جذاب بوده و مکان مناسبی برای فروش محصولات آنان می باشد.

همان گونه که در نوشتار فوق سعی بر شفاف نمودن آن داشتیم، مشاهده می کنیم که این شرکت ها با برندهای زیر مجموعه شان، قصد حضور مستقیم و غیر مستقیم در بازار ایران را دارند. موضوعی که اگر محقق شود، می تواند تبعات مثبت مناسبی بر این صنعت و اقتصاد ایران داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر