بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

آرایش نفت به شکلی دیگر

از آنجایی که بخش بزرگی از صنایع حاضر در بورس، خام فروش می باشند و یا سود آنها رابطه مستقیم با قیمت مواد خام دارد، این روزها نگاه بخش بزرگی از بازار به قیمت های جهانی و تحولات بازارهای بین المللی است.
کد خبر : ۱۶۳۰۶۶
از آنجایی که بخش بزرگی از صنایع حاضر در بورس، خام فروش می باشند و یا سود آنها رابطه مستقیم با قیمت مواد خام دارد، این روزها نگاه بخش بزرگی از بازار به قیمت های جهانی و تحولات بازارهای بین المللی است.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، مهمترین دماسنج تحولات این بازارها، قیمت نفت است. شکوفایی اقتصاد ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت، همواره ارتباط مستقیمی با رشد قیمت نفت داشته به گونه ای که رکود سال های اخیر در اقتصاد، بی ارتباط با افت قیمت نفت نبوده است.

از مهمترین خبرهای اخیر در این حوزه باید به طرح فریز نفتی اشاره کرد که به پیشنهاد عربستان و با عدم حضور ایران برگزار شد و هدف آن، اجرای برنامه ای در جهت کاهش تولید نفت کشورهای شرکت کننده و در راستای هماهنگ سازی عرضه و تقاضای جهانی برای کنترل قیمت نفت بود. این نشست که با عدم استقبال کشورمان برگزار شد و شاید هدف آن بیشتر تحریمی جدید بر تولید نفت ایران در دوران پسا تحریم بود، مطابق انتظارمان، نتیجه ای هم در بر نداشت. علیرغم آنکه در هفته اخیر به تبع اخبار منتشر شده از این نشست، انتظار افت بیشتر در قیمت نفت میرفت، اما بار دیگر شاهد رشد قیمت نفت بودیم! از همین رو، به سراغ بررسی نمودار قیمت آن رفته ایم.

آرایش نفت به شکلی دیگر

در بررسی رفتار قیمت در گذشته نمودار نفت خام شاهد این هستیم که قیمت در سال گذشته و در حدود 53 هفته پیش، یک رالی صعودی 23 دلاری را از محدوده 46 تا 69.70 دلار تجربه کرده است و پس از اتمام این رالی، تا 13 هفته قبل، بار دیگر در فاز نزولی قرار گرفته است. از 13 هفته پیش تاکنون اما شاهد شکل گیری یک رالی صعودی دیگر اما این بار از تراز 27 دلار هستیم که تاکنون، رشد تا محدوده 45 دلار را از خود به جا گذاشته است. این دو رالی صعودی به لحاظ ساختار و آرایش حرکتی با هم متفاوت هستند چرا که در رالی نخست شاهد یک سه موجی هستیم که در قالب اصلاحی قرار دارد اما در رالی اخیر، شاهد رشد قیمت در قالب یک 5 موجی و با امواج پیشرو هستیم. اما به هر ترتیب، چنانچه دوره زمانی و طول حرکت قیمتی در این دو موج را معادل کنیم، به لحاظ زمانی قیمت 3 هفته دیگر فرصت دارد تا به صعود خود ادامه دهد؛ چرا که موج صعودی قبلی، 16 هفته را در مسیر صعود طی نموده است و در رالی فعلی، در هفته 13 هستیم و کماکانه تا پر شدن ظرف زمانی، 3 هفته دیگر فرصت داریم. همچنین طول قیمتی حرکت در موج قبلی، 23 دلار بوده است و در رالی اخیر، 19 دلار رشد را شاهد بوده ایم و انتظار داریم شاهد رشد 4 دلاری قیمت در بازه زمانی اشاره شده و تکمیل این آرایش باشیم. آرایش امواج در چارچوب های زمانی پایین تر نیز مؤید این مطلب است که هنوز می توانیم یک موج صعودی دیگر در تکمیل این حرکت داشته باشیم.

آرایش نفت به شکلی دیگر

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: مجید حصاری

اشتراک گذاری :
ارسال نظر